Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Opzetten tarp - Forum Wereldfietser

Opzetten tarp

Een eerder bericht over aanpassen van een tarp bracht bij de vraag weer boven: hoe zet ik zo'n tarp nu eigenlijk over mijn tent. Afgelopen jaren deden we het zo:
Afbeelding
Aan de achterzijde heb ik de lijnen sterk ingekort omdat ze anders twee meter achter mijn tent extra lege ruimte vragen. Dit jaar bleken echter alle drie de stoksleuven van onze Hilleberg Kaitum volkomen door gesleten, er restten alleen nog wat rafeltjes; ik heb toen de draadjes bij elkaar gehouden met duckttape (Hilleberg heeft overigens de buitentent onder garantie vervangen). Zou ik de tarp over de tent trekken, zoals te zien is op bijna alle tarp-plaatjes van Hilleberg, dan drukt de tarp op de tent en dat lijkt me gezien deze ervaringen helemaal niet zo'n goed idee. Hoe doen jullie dat? Bij elk zuchtje wind de tarp weghalen? De extra ruimte gewoon claimen? Soms wel lastig, niet overal is er zoveel ruimte als hier ...
Ik heb een soortgelijke tent met tarp deze winter gekocht. Die twee nog niet getest. Mijn plan was om de tarp met een zijde strak over de voorste boog van de tent te spannen. De rest van de tarp dan vervolgens voor de tent verder af te spannen met een stok en lijnen. Dat zou me dan ruimte voor de tent opleveren zodat ik beschut buiten kan zitten, koken enz. Zie hier voor het idee https://www.obelink.nl/vango-adventure-tarp.html
Ja dat is een goede vraag. Het heeft ons bijna de hele vakantie gekost om te ontdekken wat goed werkte. Op de bijgevoegde foto is onze tarp te zien met de tentstokken in het midden. Ik kon geen andere foto's vinden...

Het ziet er niet uit vind ik en het vangt veel wind. Op 1/3e is deze makkelijker want dan heb je een groot deel van de tarp langs de tent tot op de grond waar we dan nog extra spullen onder kunnen bewaren. Wind blijft een probleem.
Bij ons is de tarp een verlengde van de voortent daar deze nu half bezet is met een deryan tentje voor onze peuter.

We konden geen grotere tent vinden in de 3 pers. categorie dus hebben het geprobeerd op deze manier op te lossen.

Afbeelding
Dank, maar in beide gevallen rust de tarp op de tent en de ervaring van drie tentstokken die uit hun sleuf komen met nog een maand te fietsen was nogal onprettig:
Afbeelding
De grijze vlekken op de stoksleuven zijn de drie plaatsen waar de stokken bloot lagen. En ik moet er niet aan denken dat dat met mijn tentdoek zou gebeuren (ducttape plakt niet op siliconenen-nylon).
arnob schreef:Dank, maar in beide gevallen rust de tarp op de tent en de ervaring van drie tentstokken die uit hun sleuf komen met nog een maand te fietsen was nogal onprettig:
Je bedoeld dat het zeil van de tarp en/of tent slijt wanneer de tarp op de tent(stokken) rust?

Eerlijk gezegd vraag ik me ook nog steeds af of het de bedoeling is dat een tarp op de tent rust. Bij navraag werd mij verteld dat dit prima was. Zoals ik al zei was het best lastig een prettig gebruik van de tarp te vinden en zijn we hier nog steeds wel naar op zoek. Dus net als Arno vraagt, als er suggesties zijn dan graag. Ik zou niet goed weten hoe het anders moet.
Vorig jaar hebben wij veel plezier gehad van onze Eureka Backpackers Annex tarp.
Misschien komt het door de boogconstructie dat hij tegen een (wind)stootje kan...
De bevestiging van onze tarp is ruim voldoende om ook bij sterke wind te blijven staan; bij windkracht 8 en en goede grond voor de haringen waait er niets weg. :idea: Ik zoek eigenlijk een manier van opzetten waarbij de tarp niet op de tent rust :idea:
Ik had je vraag niet goed gelezen... :oops:

Niet dat ik problemen heb ondervonden met het plaatsen van de tarp, waarbij hij het tentdoek raakt, maar ik heb me ook meerdere malen afgevraagd hoe je de tarp als het ware "zwevend" boven je tent kan bevestigen. Daar heb ik tot nu toe geen andere oplossing voor gevonden dan de de lijnen aan bomen te bevestigen, die achter de tent staan. Er moeten dan wel bomen zijn. Ik ben benieuwd of iemand de gevraagde tip heeft.