Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw / eerste fietsreis - Forum Wereldfietser

Nieuw / eerste fietsreis

Hallo allemaal,

Laat ik mezelf als nieuwe gebruiker in een notendop voorstellen. Mijn naam is Ruud, ik ben 50 jaar, ben getrouwd en heb 2 zoons.

De komende zomer wil ik met mijn jongste zoon (15 jaar) op fietsvakantie naar Denemarken. Het wordt onze eerste fietsvakantie.
We rijden allebei op cross / hybride / trekkingachtige fietsen. We willen in B&B's overnachten, dus er hoeven geen kampeer, slaap en kookspullen mee.
We twijfelen of we met standaard fietstassen of met bikepacking tassen gaan rijden.

Heeft iemand tips?

Ook algemene tips zijn van harte welkom.
Bikepacking tassen zijn handig op exotische frames, wanneer je erg op gewicht wil besparen of als je een heel smal profiel wil bekomen. In alle andere omstandigheden zijn gewone fietstassen groter, overzichterlijker in- en uit te laden en eenvoudiger aan te schaffen.

Als de fietsen dus al beschikken over een bagagedrager en jullie gaan via gewone wegen, zou ik gewone (achter)tassen adviseren.
Ik zou gewone Ortlieb Back Roller Classic fietstassen nemen (vanaf 99,- per set). Dan heb je de ruimte, ze zijn vaak goedkoper dan bikepacking tasssen bij eenzelfde volume en ze hebben zich bewezen.
Laat je niks aanpraten. Als je alleen schone kledij, een minimaal toilettasje en het hoogstnoodzakelijke eten meeneemt, kun je prima uit de voeten met een 'bikepacking-zadeltas' (10-15 liter) en een frametasje voor op de bovenbuis.
In de zadeltas stop je de kleding (1 schoon setje, regenkleding en wellicht een truitje) en de toiletspullen (tandenborstel en samen 1 tube tandpasta). In het bovenbuistasje komt de telefoon, het geld, het paspoort en wat te knabbelen. Ontbijt in de B&B, lunch en diner in restaurantjes.

Als je gewone schoenen gebruikt, heb je daarvan ook niets extra's nodig.

Mocht een zadeltas te klein zijn en je fiets voorzien van een bagagedrager, dan kun je (goedkoper!) een stevige 35-liter pakzak achterop vastsjorren met spanbanden. Niet alle 35L gebruiken natuurlijk. 15-20L vullen, maar door de grotere maat is 'ie dikker en korter dan bijvoorbeeld een 22L als je evenveel liters vult. Ortlieb plus-serie pakzakken zijn erg geschikt en ze zijn er (ook of alleen?) met ventiel. Standaard Bever riempjes zijn voldoende voor het vastbinden.

Als de tocht niet te lang duurt en je slim met de telefoon omgaat (overdag uit? Vliegtuigstand?) heb je geen oplader nodig. Anders wellicht 1 oplader voor 2 telefoons? Of iemand laat die van hem thuis.

Gewone fietstassen kan natuurlijk ook als je dragers hebt. Vangt alleen meer wind en je stopt ze makkelijker vol met meer ruimte.

Overigens kun je ook denken aan een combinatie van een pakzak achterop en een standaard stuurtas vooraan. Ortlieb of KlickFix stuurtassen zijn er vaak makkelijk en snel af te pakken als je even een winkel of restaurantje binnen gaat. Daarmee voorkom je eenvoudiger diefstal.
Indien je twee bidonhouders hebt, één gewone en één 1,5 liter bidonhouder plaatsen, scheelt gewicht en gepruts met waterflessen in de rest van je bagage.

Twee stevige achter tassen, op een bagagerek idd. zodat het gewicht in evenwicht verdeeld is zoveel mogelijk,
grootte zelf te bepalen, evt. nog aangevuld met tas vastgesjord op bagagerek.


Bij goedkope tassen, letten op belastbaarheid gewicht en of evt. haakjes stevig genoeg zijn, ook bij het naar voren trekken met kracht van je fiets als hij bv. heel schuin tegen een boom staat of getild wordt omhoog vanaf ligpositie.
Bij regen en geen regenhoezen kun je in nood grijze plastic zakken gebruiken voor om tassen te doen of te knopen evt.
Frametassen kunnen het frame beschadigen, dan evt. extra bescherming, plakband oid. gebruiken (ik zou idd. geen frametassen gebruiken, hooguit een heel klein stuurtasje evt.)

Ortlieb tassen zijn er in diverse uitvoeringen en zeker ook de moeite waard bij dagelijks verkeer in NL. weer terug in NL en het geld uiteindelijk zeker waard, maar zelf bekijken of je die wilt aanschaffen.
Bikepacking is natuurlijk een optie. Maar als je fiets al en bagagedrager heeft, zou ik toch eerder opteren voor gewoon bagage achterop. En dan ook gewone tassen. Als je inderdaad weinig meeneemt, zijn een setje front-rollers groot genoeg. Een zak achtrop kan natuurlijk ook, maar dan zit het gewicht wel bovenop, en gewicht laag en centraal is beter (dat pleit dan wel weer voor bikepacking).

Weet OP wat hij precies wil gaan meenemen?
Polling schreef:En dan ook gewone tassen.
Inderdaad. Als het goedkoop moet dan kan het bijna voor niks. Even rondsnuffelen op MP levert deze Ortlieb Back Rollers voor 60 euro; nieuw. Als je die dan na de vakantie kwijt wilt verlies je nauwelijks iets; voor 40 euro raak je ze zo kwijt. Ze zijn wat groot. Als je de komende tijd blijft zoeken naar Front Rollers kom je de kleinere versies misschien ook tegen voor een leuke prijs, maar niet voor minder dan dit bedrag.
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ntkop.html
De foto's in de advertentie zien er dramatisch belabberd uit. In werkelijkheid zijn het erg goede en zeer gewilde tassen.
Wij gebruiken onze Ortlieb tassen niet alleen op vakantie, maar al een jaar of twintig ook om onze werkspullen mee te nemen, en om boodschappen te doen. Kortom, spijt zul je er niet snel van hebben.
Bedankt voor alle reacties!

Mijn fiets is kaal; voor mijn dagelijkse woon werk verkeer gebruik ik een rugzak.

Als ik gewone fietstassenl ga gebruiken moet ik ook bagagedragers (voor twee fietsen) aanschaffen. Dan ben ik €150 per fiets kwijt....

Bikepacking tassen kosten ongeveer hetzelfde en kunnen rechtstreeks aan de fietsen. En ze kunnen eventueel ook aan mijn mountainbike voor een uitgebreide off-road tocht.
Op het forum kwam ik nog het diy harnas van Limberlost tegen. Dat ga ik wat beter bekijken. Is een goedkope optie.
Ik heb, niet tegengehouden door enige vorm van ervaring, een framebag gemaakt. Dit in combinatie met een drybag voorop en achterop geeft me genoeg ruimte voor alles wat ik nodig heb op mijn komende fietsreis van een half jaar. Wat ik wil zeggen is: er zijn goedkope alternatieven voor bikepacking tassen en zijtassen. Fotos en paklijst:
http://timontyres.com/2017/02/16/fietse ... -paklijst/
Edit: op mijn website heb ik ook een uitleg over hoe je een zadeltas maakt met een halve emmer, een stuk stof en sjorbanden, en een drybag. Erg makkelijk, erg goedkoop.
Uiteindelijk is het een combinatie geworden van conventioneel en bikepacking. Uitgaand van het Limberlost harnas heb ik een iets smallere versie gemaakt (passend voor mijn gebogen stuur). Daar past een 12 l drybag in.
Achter zit nu een smalle drager met twee kleinere tassen. Om het af te maken een "kleine" framebag, zodat de bidons nog in hun houder kunnen en een fuelbag achter de stuurpen om wat klein grut in kwijt te kunnen.
Daarmee kom ik in totaal op een 40 l bagageruimte. Lijkt me genoeg om zonder kampeeruitrusting op pad te kunnen gaan.

Het enige dat nog ontbreekt is een bevestiging voor de kaartenmap op het stuurharnas. :? Maar ik heb nog een week voor ik vertrek. In die tijd zal ik wel een oplossing vinden....