Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 173 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34402 berichten
Op de Zeedijk (in Middelkerke) tussen nog veel meer bronzen stripfiguren, Dit is Agent 212. Op Streetview is deze nog niet te vinden.
Na een enig gezoek gevonden, blijkt mijn naamgenoot gisteravond het antwoord al geplaatst te hebben. Om mijn moeite niet helemaal voor niks te laten zijn, hier de context van dit beeld van Agent 212.
Lastig geval. Een wachthuisje aan een breed water met horizon. En een rietkraag, dus geen zout water. Het bakstenen huisje lijkt me laat 19e-eeuws. Is het ergens langs de IJsselmeerkust?
keesswart schreef:Lastig geval. Een wachthuisje aan een breed water met horizon. En een rietkraag, dus geen zout water. Het bakstenen huisje lijkt me laat 19e-eeuws. Is het ergens langs de IJsselmeerkust?
Ik denk waarschijnlijk niet aan de IJsselmeerkust, want vóór de Afsluitdijk (1932) was de voormalige Zuiderzee onderhevig aan getijden, dan had dit bouwsel van omstreeks 1900 (op het windvaantje meen ik heel vaag een 19.. op te merken) zo dicht bij het water vast niet overleefd. Denk maar eens aan de januari-ramp van 1916.
Deze weet ik toevallig, ik fiets er vaak even met de racefiets vanuit Alkmaar naar toe.
Staat op het begin van het voormalig eiland Wieringen bij camping Zeezicht aan de Waddenkust met uitzicht op Texel en Den Helder.
Wellicht een aardige.

Waar (en wat) is dit?

Afbeelding
GerardH schreef:Deze weet ik toevallig, ik fiets er vaak even met de racefiets vanuit Alkmaar naar toe.
Staat op het begin van het voormalig eiland Wieringen bij camping Zeezicht aan de Waddenkust met uitzicht op Texel en Den Helder.
Ideaal om je uit te leven. :)
GerardH schreef:Deze weet ik toevallig, ik fiets er vaak even met de racefiets vanuit Alkmaar naar toe.
Staat op het begin van het voormalig eiland Wieringen bij camping Zeezicht aan de Waddenkust met uitzicht op Texel en Den Helder.

wauw Gerard, idd. wat goed :) Ik heb er laatst gefietst op weg naar Harlingen dus de afsluitdijk over geweest en toen kwam ik dit huisje tegen, lekker met de wind mee gefietst.
Ik heb me idd. uitgeleefd @ multiwgb :)
Man Met Fiets schreef:Wellicht een aardige.

Waar (en wat) is dit?

Afbeelding
Dit is bij de Lange Jan, of voor niet Kei-stadters: De Onze Lieve Vrouwentoren in Amersfoort. De strepen in de bestrating geeft de kadastrale y-as weer van waar het geografische middelpunt van nederland zou moeten zijn. (Dat laatste is open voor discussie). (Dat middelpunt is in de kerktoren)

Dat ik dit weet is omdat mijn Oma tegenover de nu gesloten V&D woonde, niet al te ver hier vandaan.
Yup. Het referentie 'nulpunt' van het Rijksdriehoeksmeting stelsel van het Kadaster. Niet meer echt in gebruik bij de gemiddelde reiziger hier maar uit historisch oogpunt van kaarten en navigatie wel aardig vond ik. Hier de X-as met inscriptie. Het nulpunt ligt op het kruispunt van de twee assen in de kerk zelf maar die was helaas niet open toen ik er was en deze foto's nam.

Afbeelding

En Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Rijksdrie ... B6rdinaten
GerardH schreef:Staat op het begin van het voormalig eiland Wieringen bij camping Zeezicht aan de Waddenkust met uitzicht op Texel en Den Helder.
Dan ken ik deze plek ook van vroeger. Mijn moeder kwam van Wieringen en noemde deze plek langs de Waddenzee de 'Kwalleteen'. Dat heeft niets met kwallen te maken, maar is Wierings voor 'quarantaine'. Daar verbleven vroeger zeelieden waarvan gevreesd werd dat ze een besmettelijke ziekte onder de leden hadden (zie hier).
Martin E. van Doornik schreef:
keesswart schreef:Lastig geval. Een wachthuisje aan een breed water met horizon. En een rietkraag, dus geen zout water. Het bakstenen huisje lijkt me laat 19e-eeuws. Is het ergens langs de IJsselmeerkust?
Ik denk waarschijnlijk niet aan de IJsselmeerkust, want vóór de Afsluitdijk (1932) was de voormalige Zuiderzee onderhevig aan getijden, dan had dit bouwsel van omstreeks 1900 (op het windvaantje meen ik heel vaag een 19.. op te merken) zo dicht bij het water vast niet overleefd.
Net als Texel bestaat de kern van Wieringen uit keileembulten, die in de voorlaatste ijstijd zijn gevormd. Het peilschaalhuisje - dat ik 20 jaar ouder had geschat - ligt niet ver van het hoogste punt van Wieringen (ruim 12 meter boven NAP). De zeedijk wordt hier een halve kilometer onderbroken. Ook het huisje staat nog enkele meters boven NAP. Dat hier riet kan groeien, zal wel te danken zijn aan zoet kwelwater dat uit de keileembult sijpelt.
keesswart schreef:Net als Texel bestaat de kern van Wieringen uit keileembulten, die in de voorlaatste ijstijd zijn gevormd. Het peilschaalhuisje - dat ik 20 jaar ouder had geschat - ligt niet ver van het hoogste punt van Wieringen (ruim 12 meter boven NAP). De zeedijk wordt hier een halve kilometer onderbroken. Ook het huisje staat nog enkele meters boven NAP. Dat hier riet kan groeien, zal wel te danken zijn aan zoet kwelwater dat uit de keileembult sijpelt.
Toen ik in april 1970 over Wieringen had gefietst (van Den Helder naar Harlingen), viel het mij meteen op dat het eiland hier en daar heuvelachtig is. Later thuis gekomen wou m'n eigenzinnige zus dit niet geloven. Een heel mooi plekje is de kerktoren van Westerland, die deels schuil gaat achter glooiende akkervelden, vanaf de doorgaande weg N99 gezien. Fotogeniek!
_Peter_ schreef:Dit is bij de Lange Jan, of voor niet Kei-stadters: De Onze Lieve Vrouwentoren in Amersfoort. De strepen in de bestrating geeft de kadastrale y-as weer van waar het geografische middelpunt van Nederland zou moeten zijn. (Dat laatste is open voor discussie).
Amersfoort het geografische middelpunt van Nederland? Ik heb enkele decennia geleden ergens in een boek gelezen dat Lunteren hét middelpunt van Nederland was....
Ik heb ook wat met Amersfoort: het grootste deel van mijn familiestamboom Van Doornik (vanaf eind 16e eeuw) was 'woonachtig' in Amersfoort. Eén van m'n voorouders was omstreeks 1780 van beroep poortwachter op de bekende Koppelpoort aldaar. De laatste 'Amersfoortse Van Doornik' was m'n overgrootvader Gerardus (1846-1941) en zijn grafsteen staat na ruiming nu in mijn tuin.
Dit is ook een leuke. Wat is dit en waar staat het?

Afbeelding
Ehhh...Westernieland? De tuin van Martin E van Doornik? :lol:
Doet mij enigszins denken aan een bunker die ik in Brabant gezien heb.
Ik denk niet dat dit in Martins tuin past :)
Het is onderdeel van een veel groter geheel.

Afbeelding
Doet me denken aan de tankwal in de Pan van Persijn tussen Wassenaar en Katwijk.
Robert
Lijken op funderingen van een of andere hoge mast of toren die er gestaan heeft. Zendmast? Hoogspanning?

Of iets heel anders natuurlijk. :D