Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 26" en 28" wielen samen op reis - Forum Wereldfietser

26" en 28" wielen samen op reis

Wij zijn twee jonge wereldfietsers in spe.
We zijn van plan om een grote fietsreis te doen van een maand of 5 à 6.
De bestemming ligt nog niet vast, maar zeker is dat we buiten Europa zullen gaan.
We willen graag goede fietsen die ons liefst zo weinig mogelijk in de steek laten (wie niet) gedurende onze reis.
Wat zelf aan de fiets sleutelen gaat zeker, maar echt goed zijn we daar nu ook weer niet in, dus al wat het onderhoud/kans op reparaties verkleind is een meerwaarde voor ons.
Voor budgettaire redenen zoeken we tweedehandsfietsen.
Dat maakt natuurlijk dat je enerzijds je lijstje hebt met dingen eisen die je aan de fiets stelt en anderzijds het aanbod waarbij je ongetwijfeld nooit de fiets helemaal vindt zoals jij hem zou samenstellen mocht je hem zelf kopen.
Aangezien we technisch niet al te sterk zijn, staat een Rohloffnaaf op ons lijstje.
Ik heb kortelings een tweedehandsfiets gevonden die heel veel onderdelen had zoals ik het wilde.
Hetgeen dat anders was dan ik had gewild was dat de wielmaat 28" was en geen 26", wat naar ik lees toch een stuk beter te vinden que vervangmateriaal dan 26". Maar heb daar dus toch een toegeving op gedaan en de fiets gekocht.
Aangezien het een Rohloff is, zou de kans op wielperikelen al wat kleiner moeten zijn.

Nu moeten we nog op zoek naar een fiets voor mijn vriendin.
Doordat ik nu een fiets heb met bepaalde karakteristieken proberen we voor haar een fiets te vinden die min of meer hetzelfde is uitgerust.
We vinden wel best wat kandidaten, maar vaak 26". Mijn vriendin is ook niet al te groot van gestalte, dus op zich zou voor haar 26" wel goed zijn naar maatvoering toe.
De vraag is dus: zou het echt dwaas zijn om op reis te gaan met een 28" en een 26" fiets of valt dat allemaal wel mee.
We moeten wat meer reservemateriaal meenemen; Extra buitenbanden, binnenbanden, spaken (vergeet ik nog iets), maar voor de rest is het misschien toch niet zoveel extra dat je mee hebt door 2 verschillende wielmaten te hebben.
Zijn er ervaringsdeskundigen die hierover iets te zeggen hebben of anderen die ons de combinatie wel of niet kunnen aanraden?
zou het echt dwaas zijn om op reis te gaan met een 28" en een 26" fiets of valt dat allemaal wel mee.
Zodra je de huisdeur achter je dichttrekt en op reis gaat sta je bloot aan risico! Anderzijds; zijn er ook mensen die het presteren om thuis in hun eigen badkuip te verdrinken... Met andere woorden; garanties heb je niet, ook als jij en je vriendin dezelfde wielmaat zouden hebben.

En zelfs dan zouden er waarschijnlijk nog vele onderdelen, lagers, palletjes, nippeltjes, constructies en maten van de overige onderdelen anders zijn dan jouw fiets. Anderzijds; veel onderdelen hebben standaard maten, fietsenmakers in den vreemde zijn soms uitermate creatief, en in een noodsituatie kun je (stiekum) ook wel het een en ander aan onderdelen en merken combineren wat officieel niet is toegestaan (garantievoorwaarden).

Enigste "nadeel" wat dus overblijft tussen het met verschillende wielmaten op reis gaan is dat een ieder zijn/haar eigen maat binnenband(en), reserve spaken, velglint en eventueel buitenband moet mee nemen.
Zelf heb ik een fiets met 26"-wielen en mijn vrouw een met 28", maar het enige nadeel dat we daarvan in 8 jaar fietsen ooit hebben ondervonden, is dat ieder een eigen binnenband moet meenemen. Reserve buitenbanden nemen we nooit mee, veel extra gewicht en de kans dat je die nodig hebt is heel klein (al zou ik ze op een lange tocht van een half jaar wel overwegen, afhankelijk van de bestemming). In het algemeen geldt: er is meer te koop in de wereld dan je denkt en als de nood echt aan de man/vrouw is, is er (bijna) altijd wel een oplossing ter plekke of desnoods vanuit je lokale fietsenmaker en een internationale koerier. Dooddoeners van jewelste natuurlijk, maar wel gebaseerd op eigen ervaringen met fietspech door de jaren heen.
Het is overigens nooit weg voor je reis een korte cursus fietsreparaties te volgen, dat geeft meer zelfvertrouwen en maakt je minder afhankelijk van professionele hulp.
Bedankt voor de reacties.

Uiteraard loop je altijd risico op brokken, en dat is geen probleem.
Een grote reis is nu eenmaal een avontuur en daar kijken we naar uit.
We gaan sowieso zoveel mogelijk technische info proberen in te winnen en enkele cursussen te volgen.
Aangezien we ettelijke maanden onderweg zullen we zijn, denk ik inderdaad ook dat we qua mogelijkheden wel wat opties hebben, ergens een week op onderdelen wachten hoeft niet het einde van de wereld te zijn als je zoveel tijd hebt.

Ik vroeg me vooral af of we mits een aankoop van een 26" ons niet problemen op de hals haalden die we beter vermijden, maar inderdaad, zoals je zegt, zijn er niet al te veel factoren die het echt extra moeilijk maken.
Ik hoopte vooral niets over het hoofd te zien. Aangezien we weinig ervaring hebben bestaat die kans namelijk zeker wel.

Ik denk dan dat we ons niet gaan blind staren om per se een tweede 28" te zoeken en even goed naar een 26" uitkijken.

Nog reacties zijn uiteraard welkom.
Bedankt alvast.
Fwiw; mocht het eens nodig zijn, een 26" biba past ook in een 28" buba.
peter de rijk schreef:Reserve buitenbanden nemen we nooit mee, veel extra gewicht en de kans dat je die nodig hebt is heel klein. Er is meer te koop in de wereld dan je denkt en als de nood echt aan de man/vrouw is, is er (bijna) altijd wel een oplossing ter plekke of desnoods vanuit je lokale fietsenmaker en een internationale koerier.
Soms gaat het jarenlang goed, maar de afgelopen 15 jaar hebben we toch enkele keren onderweg een buitenband moeten vervangen. Voor een deel hadden we dat kunnen voorkomen door elke band na 1 of 2 jaar te vervangen, maar we hebben ook wel eens een band moeten vervangen die nog niet oud was, maar - vermoedelijk door een scherp steentje - een bobbel in het loopvlak had gekregen. Zoiets gebeurt zelden op loopafstand van een fietsenmaker. Bovendien hebben fietsenmakers meestal niet de band op voorraad die je het liefst zou willen hebben, wat voor wielmaat je ook hebt.

Ik herinner ik me nog goed dat tijdens een wereldfietserweekend iemands buitenband het met een daverende knal begaf. Gelukkig was het 's avonds op de camping en bleek de campingboer nog een reserve 28 inch buitenband te hebben. (Had deze fietser 26 inch wielen gehad, dan had hij mijn reserveband kunnen krijgen; zo heb ik ook wel eens iemand aan velglint geholpen). Het was Pasen, dus alle fietsenwinkels waren dicht.

Ook ik weet dat in geval van nood een kapotte band vaak nog wel op te lappen is. In Afrika heb ik honderden kilometers gefietst met 10 plakkertjes op een binnenband en afgeknipte stukken buitenband onder de beschadigde delen van een buitenband. Dat was daar heel normaal en ik kon me er mee redden, maar op asfalt is een band vol builen geen feest. Ook moest ik bijna dagelijks oude lekken repareren, waarvan de plakkertjes loslieten. Of zat ik met naald en draad de zoveelste scheur in de buitenband dicht te maken. Sindsdien maak ik geen meerdaagse tochten meer zonder reservebanden, ook omdat ik niet graag andere mensen lastig val met mijn problemen.

In de tijd dat we grote ligfietstochten maakten, had mijn vriendin een 24 inch voorwiel en een 26 inch achterwiel. Dus namen we altijd van elke maat een reserve binnen- en buitenband mee. Nu hebben we allebei fietsen met 26 inch wielen en hoeft er maar 1 reserve buitenband mee. Voor de korte benen van mijn vriendin is 28 inch geen optie, terwijl ik zelf ook op een '29 inch' fiets zou kunnen rijden.
peter de rijk schreef:Zelf heb ik een fiets met 26"-wielen en mijn vrouw een met 28", maar het enige nadeel dat we daarvan in 8 jaar fietsen ooit hebben ondervonden, is dat ieder een eigen binnenband moet meenemen.
Als het met de breedte van de buitenband past kun je in geval van nood een grotere binnenband (28") gebruiken in een kleinere buitenband (26"): gewoon een kwestie van opvouwen.

Het is ook wel handig om een buitenband (tijdelijk) te kunnen repareren, zeker als je geen reserve meeneemt. Je hebt daar speciale plakkers voor.
cervus schreef:Fwiw; mocht het eens nodig zijn, een 26" biba past ook in een 28" buba.
Hier heb ik geen ervaring mee, maar het lijkt mij wel linker dan andersom.
Michiel555 schreef: De vraag is dus: zou het echt dwaas zijn om op reis te gaan met een 28" en een 26" fiets of valt dat allemaal wel mee
Nog altijd minder dwaas dan in je eentje op reis gaan met een 26" danwel 28" fiets.
En er zijn hier toch zat mensen die dat doen :lol:
Peter_K schreef:
cervus schreef:Fwiw; mocht het eens nodig zijn, een 26" biba past ook in een 28" buba.
Hier heb ik geen ervaring mee, maar het lijkt mij wel linker dan andersom.
En 26" biba hoeft in de lengte minder te rekken om in een 28" buba te passen dan nagenoeg iedere biba in de breedte moet rekken bij het monteren. Zal wel loslopen dus. :wink:
Wij nemen nooit buitenbanden mee.Zorg dat je met goede buitenbanden vertrekt, wel binnenbanden meenemen.
Overigen hebben wij zelden lekke banden ondanks vele reizen in Z.O azie.
Kortgeleden hebben we 5 weken in Cuba gefietst, geen lekke banden, wel een gebroken spaak.
Gelukkig had ik deze wel bij mij ,zowel voor 26" als voor28" geldt ook voor de binnebanden.
Kotom ,het maak weinig uit of je met 2 verschillen fietsmaten op reis gaat

Groet Dirk
Peter_K schreef:
cervus schreef:Fwiw; mocht het eens nodig zijn, een 26" biba past ook in een 28" buba.
Hier heb ik geen ervaring mee, maar het lijkt mij wel linker dan andersom.
Kwestie van flink rekken denk ik. Wel verwacht ik dat extra oprekken of dubbelvouwen niet bevorderlijk is voor de betrouwbaarheid, dus in de eerste de beste gelegenheid ga je dan wel op zoek naar een beter passende band.

Ik en mijn vriendin gaan overigens ook al jaren op stap met een 26 resp. 28"-fiets. Zoals al gezegd is het enige verschil dat je niet kunt profiteren van het voordeel van een stel ten opzichte van een solofietser dat je net iets minder binnenbanden meeneemt.
Buitenbanden nemen we niet mee op de fiets. Omdat 28"-banden altijd minder verkrijgbaar waren heb ik wel altijd een 28"-buitenband achter in de auto gelegd. De auto bleef achter op de start- en eindolaats van de tocht van een paar weken. Het schijnt dat nu 26"-banden slechter verkrijgbaar worden dan 28", dus misschien moet je nu een 26" in de kofferbak hebben liggen. Nooit nodig gehad.

Ook ik heb eens meegemaakt dat een band klapte. Een gebroken bierfles van een grootindustrieel Nederlands pilsmerk lag in de schaduw van een boom midden op de Brabantse weg op de zondagmorgen. Een scheur van 5 cm was het definitieve einde van die band.
Gelukkig was het maar een fietsweekend en lag de redding in de binnen- en buitenband van de fiets die achterop de auto stond van een van de deelnemers die ... (lang verhaal kort) ... niet fietste.
Peter_K schreef:
cervus schreef:Fwiw; mocht het eens nodig zijn, een 26" biba past ook in een 28" buba.
Hier heb ik geen ervaring mee, maar het lijkt mij wel linker dan andersom.
Sinds 2000 maak ik daar al gebruik van (opkomst 29 ers) en nu nog steeds.
Al 17 jaar geen enkel probleem geweest.
en zoals Shrek ook aangeeft; in de lengte rekken is niet zo'n probleem voor een biba. Dit itt tot rek in de breedte.
Ik heb afgelopen zomer een gescheurde buitenband gerepareerd met een paar lagen duct tape. Ik voelde wel een bobbel, maar de binnenband kon in ieder geval niet meer door de buitenband heen komen. Het was vanzelfsprekend op een zondag, 30km van de dichtstbijzijnde fietsenmaker, dus ik moest improviseren.
Leon schreef:Het schijnt dat nu 26"-banden slechter verkrijgbaar worden dan 28", dus misschien moet je nu een 26" in de kofferbak hebben liggen.
De volgende dag bij de fietsenmaker had ik inderdaad problemen met het vinden van een redelijke 26 inch band (in Duitsland), want hij had bijna alleen nog maar 28 inch banden.
keesswart schreef:Voor de korte benen van mijn vriendin is 28 inch geen optie, terwijl ik zelf ook op een '29 inch' fiets zou kunnen rijden.
29 inch is een marketing kreet, geen maat. Wat men vóór 1980 in sommige gevallen met 28inch aanduidde is net als de zg. 29inch gewoon 622mm. Dat is een maat.
Precies: 29 inch is een 28 inch velg met dikkere banden dan gebruikelijk. Daarom had ik '29 inch' tussen aanhalingstekens gezet :wink:
De inch-aanduidingen zijn al lang achterhaald door de Europese ETRTO-norm. Inchmaten waren ook nooit eenduidig (zie hier). Een 26 inch stadsfietswiel op een Nederlandse fiets (26 x 1 3/8 = ETRTO 37-590) is wat anders dan op een Duitse (26 x 1 5/8 x 1 1/2 = ETRTO 40-571), Franse (26 x 1 1/2 x 1 3/8 of in Franse termen 650 x 35B = ETRTO 37-584) of Engelse fiets (26 x 1 1/4 = ETRTO 32-597) en verschilt ook weer van 26 inch op een trekkingfiets (26 x 2.00 = ETRTO 50-559).
Bij 28 inch zijn de verschillen altijd al kleiner geweest. Zowel racefietsen (28 x 3/4 t/m 28 x 1 5/8 x 1 1/16), sportfietsen (28 x 1 5/8 x 1 1/8), hybride fietsen (28 x 1 5/8 x 1/3/8 t/m 28 x 1 5/8) als twentyniners (28 x 2.10 t/m 2.40) hebben een ETRTO maat van xx-622. Niet zo gek dus dat banden met ETRTO-maat xx-622 het meest voorkomen.
Alleen sommige omafietsen en bakfietsen hebben afwijkende 28 inch wielen (28 x 1 1/2 of 28 x 1/2 x 1 5/8 = ETRTO 40-635 of 44-635).
Toch heeft iedereen het nog over 26 versus 28 i.p.v. 559 of 571 of 584 of 590 of 597 versus 622, want 26 en 28 kun je tenminste onthouden. Maar je had er weinig aan als je de ellendige breuk die na 26 of 28 volgde, niet feilloos wist op te dreunen. Zelfs fervente nationalisten en eurohaters zouden blij moeten zijn met de ETRTO-norm :wink: .
Heel erg bedankt voor alle reacties.
Ik maak me geen zorgen meer om met twee verschillende fietswielmaten op reis te trekken.
Het is inderdaad zo dat aangezien we met twee zijn we al sowieso een pak materiaal kunnen uitsparen, dus om dan wel een extra buitenband, extra spaken en enkele extra binnenbanden mee te nemen, is dit eigenlijk geen probleem.
En ik heb geleerd dat we best eerder meer 26" binnenbandjes meenemen, daarmee kunnen we in nood zowel de 26" als de 28" kunnen depanneren.
Michiel555 schreef:En ik heb geleerd dat we best eerder meer 26" binnenbandjes meenemen, daarmee kunnen we in nood zowel de 26" als de 28" kunnen depanneren.
Let op de ventieltypen en ventiellengten. Ik ben daar wel eens de fout ingegaan en kwam er na de vakantie achter dat we geluk hadden gehad omdat de ventielen op een van de fietsen niet door de gaatjes van de velg hadden gepast.