Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Te smalle zadelbrug Gilles Berthaud Marie Blanque - Forum Wereldfietser

Te smalle zadelbrug Gilles Berthaud Marie Blanque

Iemand bekend met bovenstaand zadel? We hebben er onlangs een aangeschaft maar het blijkt niet te passen op de bestaande zadelpen. De afstand tussen de rails van de zadelbrug is te smal (afstand is ongeveer 4cm). Op internet lijken alle zadelpennen maar in een maat te koop.

Alvast bedankt voor de feedback.

Groeten Robert
Ik heb even de afstand van de rails van mijn doodnormale zadepennen nagekeken maar die zijn allemaal ongeveer 4,3 cm. Gemeten hart-op-hart.
Er staat me wel iets van bij dat de rails van GB zadels niet erg vast zitten, dus misschien zijn ze onbedoeld "verstelbaar".
Dit snap ik niet. Ik heb een Gilles Berthoud Aspin en had geen probleem bij de montage. Wel is het zo dat de dameszadels anders dan de langere herenzadels geen klem hebben om de rails aan de voorkant bijeen te houden. De enige afwijking van de universele standaard is die van Japanse Keirin zadels en pennen voor baanraces, waar de rails dichter bij elkaar staan. Ik kan me niet voorstellen dat je een Keirin zadelpen hebt.
Bedankt voor jullie reactie.
Ik heb het nog even nagemeten en de brug van het zadel is 3,7 cm (hart tot hart). De zadelpen meet 4,4 cm. Ik kan de rails wel zo uit elkaar duwen (met redelijke kracht) dat het past maar vraag me af of dat de boel niet te veel onder druk zet.
Bikefools schreef:(met redelijke kracht)
Ja, wat is redelijke kracht?
Blijven de stangen vervolgens staan?
Bedenk dat de stangetjes in de praktijk wel wat kunnen hebben, je zit er immers met de volle gewicht urenlang op en bij gaten en drempels zit je er op te stuiteren. Ook bij flink grote jongens en meisjes moet het dan heel blijven dus die klappen zijn niet mis.
Ze zijn niet blijvend op de goede breedte te krijgen. Je hebt een goed punt dat ze heel wat verduren hebben tijdens het fietsen.

Heeft iemand ooit eens het zadeldek eraf gehaald? Zijn de rails vergoten in de kunststof delen of is hier een verstel mogelijkheid?
Bikefools schreef: Heeft iemand ooit eens het zadeldek eraf gehaald? Zijn de rails vergoten in de kunststof delen of is hier een verstel mogelijkheid?
Ze zijn demontabel want te vervangen.

http://www.gillesberthoud.fr/_en/boutiq ... cle=208RF1

Dit zegt men hier:
http://www.gillesberthoud.fr/_en/boutiq ... =202GB1MAR
Easy to disassemble thanks to an ingenious system of stainless steel bolts which fit into special-shaped brass washers.
Kijk of e.e.a. wat ruimte krijgt als je wat relevante boutjes even wat losdraait zou ik zeggen.
Ik zou even contact zoeken met de verkoper/importeur of anderszins wanneer geweld het laatste redmiddel lijkt.

http://www.gillesberthoud.fr/_en/boutiq ... =202GB1MAR

Het feit dat op het schema op bovenstaande site geen specifieke maat tussen de rails wordt aangegeven suggereert op z'n minst dat de algemene standaarden worden gevolgd.

Vraagje: lopen de rails wel parallel?
Ja de rails loopt wel parallel. Ik heb ook een beetje het gevoel dat het een foutje in de productie is. Ik heb al contact opgenomen met de leverancier. Ik houd jullie op de hoogte.
Hallo Robert,

Ik heb zelf de Marie Blanque en herken wat je schrijft.
Echter heb ik toen wel gewoon het zadel geplaatst. Het was een beetje wringen en duwen maar ging best de brug buigt mee. Inmiddels ben ik ruim 20.000km verder en geen problemen gehad.

Groet, cosnemo
Hallo cosnemo,

bedankt voor je reactie en goed to horen dat dit geen problemen heeft opgeleverd! Ik heb inmiddels bericht terug van de leverancier met de melding dat dit bij alle zadels van dit model zo is en dat ik met enige kracht het zadel mag verbuigen voor montage.

Nogmaals iedereen bedankt voor jullie reacties!

Groeten,
Robert