Ik heb gisteren een nieuw voorwiel met naafdynamo gemonteerd ter vervanging van een gewone banddynamo. Ik had ook al een nieuwe voorlamp gemonteerd. Ik wou er een met flinke lichtopbrengst zodat ik ook op onverlichte weggetjes in de polder voldoende zicht heb waar ik daar tot op heden altijd een batterijlicht bij zette. Ik heb er nu een die bij de krachtigste dynamoverlichtingen hoort die er op dit moment verkrijgbaar zijn.
Ik heb deze twee gekocht. Ze zijn daar overigens knap voordelig op het moment. Doe er eventueel je voordeel mee. Ze zijn beide met standlicht d.m.v. een condensator die opgeladen wordt. Het achterlicht blijft heel erg lang branden daarmee als je stil staat.
https://www.internet-bikes.com/75369-he ... off-zwart/
https://www.internet-bikes.com/75372-he ... 0mm-zwart/
Hier wat reviews.
https://www.amazon.com/Herrmans-H-One-d ... B00IJ27AEA
https://www.amazon.com/Herrmans-H-Track ... B00N349U4C
http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/ ... ex_en.html
En hier de lichtsimulator van Herrmans. De onderste is van deze lamp.
http://www.herrmans.eu/start-english/pr ... simulation
Ik heb gisteravond een kort stukje op een onverlicht weggetje gereden en het komt aardig overeen met die simulator. Ook als je in het donker uit stilstand wegrijdt is de lichthoeveelheid bij de geringste snelheid al direct genoeg om goed te zien wat je doet wat erg prettig is.
Maar nu mijn vraag. Het oude achterlicht is een klassiek model dat op het witte deel van het achterspatbord zit. Die deed het al een tijdje niet meer en ik vermoed dat er ergens een draadbreuk zit. De oude draad loopt vanaf de banddynamo door de framebuizen en door het holle stangetje waarmee het spatbord op de as vast zit. Als ik het achterwiel demonteer komt er altijd wat kracht te staan op het verbindende slangetje tussen de achtervork en de spatbordstang (die je dan los van de as haalt) waar de draad doorheen loopt en ik vermoed dat dit na verloop van tijd tot een draadbreuk ergens heeft geleid.
Het nieuwe achterlicht komt onder de bagagedrager te zitten op de daartoe bedoelde montageplaat die er ook zit waar ik nu een batterijlicht met reflector op geschroefd heb zitten. Daar moet nu dus een draadje naartoe. Het valt me vies tegen hoe weinig er op het internet te vinden is over het aanleggen van een nieuwe draad naar een achterlicht en in dit geval ook naar een andere locatie. Men lijkt er van uit te gaan dat een vervangend achterlicht altijd gemonteerd wordt op een plaats waar al een stroomdraad heen loopt. Het toegenomen gebruik van batterijlichten zal hier ook aan bijdragen. Ik vind echter een goed licht dat niet afhankelijk is van batterijen toch ook een stuk gemak dus ik wil weer een door een dynamo gevoed achterlicht hebben. Batterijverlichting geeft ook het nodige gedoe.
Ik zal als één optie waarschijnlijk op zijn minst een nieuwe draad naar de oude locatie moeten trekken en dan evt. aan de binnenkant of de buitenkant (onder witte tape geplakt?) van het spatbord de draad omhoog leiden naar de bagagedrager. Proberen de draadbreuk te vinden en te repareren lijkt me geen efficiënte optie. Of ik moet een ander traject kiezen. De voorlamp heeft een uitgang voor een achterlicht die dan ook via de schakelaar van de voorlamp bediend wordt. Die voorlamp zit nu op een beugel hoog op de stuurpen die vlak onder de stuurbuis is gemonteerd en steekt dus boven het stuur uit. Ik kan hem dan ook makkelijk een beetje van stand veranderen om de lichtbundel meer of minder omhoog te richten. In het verkeer hou ik hem wat laag om anderen niet te verblinden en op zo'n donker weggetje kan ie op een gewenste hogere stand gezet worden al naar gelang hoe ver ik vooruit wil kunnen kijken. De kortste verbinding tussen die positie op de stuurpen en de bagagedrager loopt natuurlijk niet helemaal onderlangs, maar is daar evt. een andere handige oplossing voor?
Ik vroeg me af of mensen hier nog tips hebben hiervoor. Veel montagemateriaal vind ik ook niet voor dit soort bedradingsklusjes behalve het draad zelf. Is er een goede manier om een draad buitenom te leiden? Iets handigers dan het domweg met zip-ties aan de buizen bevestigen, eventueel door een slangetje of buis (rembuitenkabel) ter bescherming? Onder tape plakken? Of is er een nettere/handigere andere manier waar ik nog niet aan gedacht heb?
Hebben anderen ervaringen met dit soort klusjes? Suggesties zijn welkom.
Ik heb deze twee gekocht. Ze zijn daar overigens knap voordelig op het moment. Doe er eventueel je voordeel mee. Ze zijn beide met standlicht d.m.v. een condensator die opgeladen wordt. Het achterlicht blijft heel erg lang branden daarmee als je stil staat.
https://www.internet-bikes.com/75369-he ... off-zwart/
https://www.internet-bikes.com/75372-he ... 0mm-zwart/
Hier wat reviews.
https://www.amazon.com/Herrmans-H-One-d ... B00IJ27AEA
https://www.amazon.com/Herrmans-H-Track ... B00N349U4C
http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/ ... ex_en.html
En hier de lichtsimulator van Herrmans. De onderste is van deze lamp.
http://www.herrmans.eu/start-english/pr ... simulation
Ik heb gisteravond een kort stukje op een onverlicht weggetje gereden en het komt aardig overeen met die simulator. Ook als je in het donker uit stilstand wegrijdt is de lichthoeveelheid bij de geringste snelheid al direct genoeg om goed te zien wat je doet wat erg prettig is.
Maar nu mijn vraag. Het oude achterlicht is een klassiek model dat op het witte deel van het achterspatbord zit. Die deed het al een tijdje niet meer en ik vermoed dat er ergens een draadbreuk zit. De oude draad loopt vanaf de banddynamo door de framebuizen en door het holle stangetje waarmee het spatbord op de as vast zit. Als ik het achterwiel demonteer komt er altijd wat kracht te staan op het verbindende slangetje tussen de achtervork en de spatbordstang (die je dan los van de as haalt) waar de draad doorheen loopt en ik vermoed dat dit na verloop van tijd tot een draadbreuk ergens heeft geleid.
Het nieuwe achterlicht komt onder de bagagedrager te zitten op de daartoe bedoelde montageplaat die er ook zit waar ik nu een batterijlicht met reflector op geschroefd heb zitten. Daar moet nu dus een draadje naartoe. Het valt me vies tegen hoe weinig er op het internet te vinden is over het aanleggen van een nieuwe draad naar een achterlicht en in dit geval ook naar een andere locatie. Men lijkt er van uit te gaan dat een vervangend achterlicht altijd gemonteerd wordt op een plaats waar al een stroomdraad heen loopt. Het toegenomen gebruik van batterijlichten zal hier ook aan bijdragen. Ik vind echter een goed licht dat niet afhankelijk is van batterijen toch ook een stuk gemak dus ik wil weer een door een dynamo gevoed achterlicht hebben. Batterijverlichting geeft ook het nodige gedoe.
Ik zal als één optie waarschijnlijk op zijn minst een nieuwe draad naar de oude locatie moeten trekken en dan evt. aan de binnenkant of de buitenkant (onder witte tape geplakt?) van het spatbord de draad omhoog leiden naar de bagagedrager. Proberen de draadbreuk te vinden en te repareren lijkt me geen efficiënte optie. Of ik moet een ander traject kiezen. De voorlamp heeft een uitgang voor een achterlicht die dan ook via de schakelaar van de voorlamp bediend wordt. Die voorlamp zit nu op een beugel hoog op de stuurpen die vlak onder de stuurbuis is gemonteerd en steekt dus boven het stuur uit. Ik kan hem dan ook makkelijk een beetje van stand veranderen om de lichtbundel meer of minder omhoog te richten. In het verkeer hou ik hem wat laag om anderen niet te verblinden en op zo'n donker weggetje kan ie op een gewenste hogere stand gezet worden al naar gelang hoe ver ik vooruit wil kunnen kijken. De kortste verbinding tussen die positie op de stuurpen en de bagagedrager loopt natuurlijk niet helemaal onderlangs, maar is daar evt. een andere handige oplossing voor?
Ik vroeg me af of mensen hier nog tips hebben hiervoor. Veel montagemateriaal vind ik ook niet voor dit soort bedradingsklusjes behalve het draad zelf. Is er een goede manier om een draad buitenom te leiden? Iets handigers dan het domweg met zip-ties aan de buizen bevestigen, eventueel door een slangetje of buis (rembuitenkabel) ter bescherming? Onder tape plakken? Of is er een nettere/handigere andere manier waar ik nog niet aan gedacht heb?
Hebben anderen ervaringen met dit soort klusjes? Suggesties zijn welkom.