Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Woon-werkfiets, TX-100, -300 of alternatief? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Woon-werkfiets, TX-100, -300 of alternatief?

Ander stuur wat mij betreft - vind dit veel te recht. Denk aan een Jones of Og One
Chateau Rouge schreef:Schwalbe Smart Sam banden (2.25) >> Wisselen voor Big Apples 2.00?
Hydr. schijfremmen type Shimano BR-M315 >> Wisselen voor Avid BB7?
Deore/XT 3*10 >> Zo laten?
De fiets zonder verbouwing kost zo'n 1000 euro.
Andere wijzigingen om van deze fiets een echt feestje te maken?
Een slot, een langer voorspatbord, zoals Inge zegt een fijner stuur, een fijner zadel, misschien heb je een andere drager nodig voor stadsfietsgebruik want deze is van de bovenkant wel erg smal, pedalen.

Of je doet even een reality-check. :lol:
Leon schreef: Of je doet even een reality-check. :lol:
Waar doel je op? Dan beter een compleet andere fiets kopen? Het lijstje wat je opnoemt is inderdaad weer 200 euro... Daarentegen: het 2016 model staat op sommige plekken voor <900 euro te koop.
Chateau Rouge schreef:
Leon schreef: Of je doet even een reality-check. :lol:
Waar doel je op? Dan beter een compleet andere fiets kopen? Het lijstje wat je opnoemt is inderdaad weer 200 euro... Daarentegen: het 2016 model staat op sommige plekken voor <900 euro te koop.
Je dacht eerst aan 800 euro als totaalbudget. Als je de verbouwingen die jij voorstelt (dus dat zijn onderdelen waar je op zijn minst een beetje aan twijfelt of je ze wel leuk vindt) plus die van mij gaat doen dan koop je voor 900 euro niet veel meer dan een frame met twee wielen en wat dingetjes.
Mijn vraag: waarom?
Budget was 800 euro netto. Met 350 euro belastingvoordeel wordt dit zo'n 1150 euro.
Zoals bij velen is het budget enigszins flexibel, haha.
Wat betreft banden, schijfremmen, groepenset leek me de Travel EXC een prima startpunt. Ik zou ook het setje banden op kunnen rijden en later Big apples monteren. Remmen kijken hoe het bevalt en evt. later alsnog ombouwen.

Een Surly frame (E450), groepenset (E400), velgen/banden (E250) accessoires (E200) loopt ook flink in de papieren :P. Daarom vroeg ik me af of de Travel EXC een goed startpunt zou zijn en of er onderdelen zijn die je net zo goed direct kan vervangen?

Directe concurrenten van de Travel EXC die in de buurt van mijn geupdatete wensenlijstje zitten en niet honderden euro's meer kosten heb ik nog niet gezien..
Ik lees helemaal geen reacties op de voorgestelde Bulls Urban 11s beltdrive. Heb je al gereden met een belt? Ik vind die fiets er heel aardig uitzien eigenlijk qua eigenschappen en ook onderhoudsvriendelijk denk ik door de belt?
Max2015 schreef:Ik lees helemaal geen reacties op de voorgestelde Bulls Urban 11s beltdrive.
Excuus, bij dezen:
Wel gereden met een belt, het enige verschil met ketting wat ik merk is het stukje 'loos' om de ketting op spanning te trekken. Heb er niet langdurig op gereden dus qua duurzaamheid kan ik alleen afgaan op reviews. De 200 euro extra t.o.v. ketting is het me meestal niet waard. Weet niet of de alfine-11 even log/stroperig aanvoelt als de Nexus 8s.
Een Urban 11s 2016 staat nu voor 1250 euro, was 1400 (excl. bagagedrager, verlichting, slot etc) dus wordt me wat te duur. Wel dank voor het meedenken en het verbreden van het beeld!
Als ik de keuze had tussen doorsparen en dan een Surly aan te schaffen dan wist ik het wel.
@ chateau rouge: die bulls was niet mijn suggestie, maar ik klikte het aan om eens te kijken en vond het wel een aardige fiets maar ik las in de rest van de thread niet waarom het niet iets zou zijn. Voor jou dus geen belt. Het blijft lastig om een fiets te zoeken :-( Succes!

edit: er wordt hier nooit gesproken over Fuji bikes. Ik vind de Fuji Tread Commuter Trekking Cyclocross Bike ook een aardige fiets. Vooral goed in Duitsland te krijgen. Ik heb zelf al jaren een Fuji Nevada Cross. Niet kapot te krijgen, fietst door modder, sneeuw en wordt slecht onderhouden. Maar rijdt nog steeds en nog fijn ook!
wat denk je hier van? https://www.bva-auctions.com/auction/lot/25804/8592997

Afbeelding
Cube Travel 'terreinversie-achtig 58cm

let op met btw en bijkomende kosten en tripje Groningen vv (altijd leuk! treindagkaart+fietskaartje kost niet de wereld en met dit weer is het genieten van het landschap!)
groet! hoogframe
Chateau Rouge schreef:Wel gereden met een belt, het enige verschil met ketting wat ik merk is het stukje 'loos' om de ketting op spanning te trekken. Heb er niet langdurig op gereden dus qua duurzaamheid kan ik alleen afgaan op reviews. De 200 euro extra t.o.v. ketting is het me meestal niet waard. Weet niet of de alfine-11 even log/stroperig aanvoelt als de Nexus 8s.
Als je bij een belt/riem voelt dat er een stukje 'loos' is, dan is er iets goed mis; een riem staat meer opgespannen dan welke ketting dan ook.

Ik heb een Nexus 8s en herken me totaal niet in "log/stroperig".

De 200 euro extra klopt wel maar houdt er rekening mee dat je minder onderhoud hebt en daardoor waarschijnlijk over meerdere jaren goedkoper uit bent.
Chateau Rouge schreef:...soms de stadfiets (Union Nebraska, 3 versnellingen, sinds 2001 ongeveer 35000km, vrijwel alles al een keer vervangen)

...

De Union stadfiets is redelijk op z'n eind en er zou eigenlijk een nieuwe naaf in moeten.

...

...op de racefiets Shimano 105 velgremmen. Prima, weinig slijtage, vervelend bij regen en pekel. Op de stadfiets ouderwetse trommelremmen. Doen het altijd, maar een stuk minder remvertraging.
Chateau Rouge schreef:Vergeleken met mijn afgetrapte Union stadsfiets vond ik de fiets log aanvoelen, vooral qua aandrijving. Mogelijk is mijn huidige SRAM-3 toch zo slecht nog niet.
"Vrijwel alles al een keer vervangen". Nou ben ik even benieuwd. Is er aan die naaf ook iets vervangen?

Op die Union zit dus blijkbaar een 3-speed naafversnelling met trommelrem. Je gaf al aan dat je de 8-versnellingsnaaf qua aandrijving wat 'log' vindt. Van wat ik erover lees hebben naven met dergelijke grote aantallen versnellingen vaak een aanzienlijke inwendige wrijving die varieert met welke versnelling je gebruikt. Mede daarom heb ik voor mijn stadsfiets (weer) voor een 3-versnellingsnaaf gekozen. Het relatief simpele enkelvoudige planetaire tandwielsysteem heeft weinig wrijving en is technisch ook simpeler dus er kan minder mis gaan. Als je probleemloos en robuust aantrekkelijke eigenschappen vindt en je al die jaren op de Union niet echt steeds het gevoel hebt gehad dat je meer versnellingen mist dan zou je ook weer voor een 3-versnellingsnaaf kunnen gaan.

Als je graag wat meer remvertraging wilt is er nu de optie van een 90 mm remtrommel. Ik ben daar recent ook voor gegaan omdat ik wat groter en zwaarder ben en wat extra remkracht wel kan gebruiken. Voor achter de Sturmey Archer XL-RD3 en vóór de XL-FDD in 3 Watt uitvoering.

http://www.sturmey-archer.com/en/products/detail/xl-rd3
http://www.sturmey-archer.com/en/products/detail/xl-fdd

Een paar schrijfsels van mensen die ervaring met deze naven hadden hebben mij ervan overtuigd dat ik hiermee een goede keuze maakte.

Hier iemand die achter de 70mm variant gebruikt.
http://smutpedaller.blogspot.nl/2012/02 ... eview.html

Hij presteerde het om na montage van compressieloze buitenkabels zijn voorvork te verbuigen. Me dunkt dus.


En hier een MTBer die trommelremmen is gaan gebruiken i.p.v. schijfremmen omdat die remblokjes vraten en hij er zelfs ooit een wedstrijd voor moest afbreken omdat hij door zijn blokjes heen was.

http://forums.mtbr.com/brake-time/sturm ... 38059.html

Eerst de 70mm variant:
There were no issues with the brakes throughout the race, no adjustment was needed. When I finally checked the brakes they were clean inside and hardly any wear at all.

My conclusion was that the front brake could do with more power and the back was ok.

Then S-A introduced the 90mm front brake, so I fitted it to this bike. The 90mm is more powerful and very close to being good enough to replace a disk fulltime for my use.
En dat is dan met de eisen van een MTB fietser wat even wat anders is dan gewoon woon-werkverkeer.

Maar...
With both sets of brakes, I'd fitted them as bog standard, but a big improvement could be made with some fine tuning.

Firstly cables - any compression in the outer is a no-no. I reckon using something like Avid Flak Jackets with the steel tubes would improve things amazingly.

Secondly concentricity - in my motorcycling days I would have had them mounted on a lathe and the linings matched to the drum. I may do this with the 90mm because I'm sure there's lots more stopping power in there.
Dus met een beetje pimpen is er zonodig nog flink winst te behalen.

Kortom. Trommelremmen doen het gewoon altijd en gaan (zonder onderhoud) zéér lang mee. Erg prettig voor een dagelijkse fiets. En met de 90mm variant is de remkracht meer dan genoeg. Volgens die MTBer benadert het schijfremmen in ongepimpte uitvoering en die eerste knakker verboog er zijn vork dus mee.

Ik vraag me persoonlijk af of 'de branche' zo graag andere zaken verkoopt juist omdat die minder lang mee gaan en meer onderhoud behoeven wat prettig veel herhalingsklantjes genereert. Of ben ik nou te cynisch?

Dit is wat mijn research me o.a. heeft opgeleverd. Doe er eventueel je voordeel mee.
Shimano roller brakes zijn wat mij betreft ondingen. Ze hebben weerstand als je niet remt, en als je wilt remmen doen ze dat maar heel matig. De Sturmey Archer trommelremmen op mijn oude Koga stadsfiets remmen een stuk krachtiger, maar vergeleken met echt goede velgremmen is die remkracht nog altijd beperkt, en is vooral de modulatie erg slecht. Vergeleken met de veel beter remmende Shimano V brakes zijn het bovendien echt zware dingen. Kortom, handig voor een stadsfiets, maar onder de maat voor een fiets waar je leukere ritten mee wilt maken, vind ik. V brakes zijn dan veel fijner, en hydraulische velgremmen van Magura nog weer veel fijner. Remblokjes verwisselen is een klein klusje, en al helemaal bij Magura's. Verder komt er natuurlijk bij dat je frame meestal slechts geschikt is voor ofwel trommelremmen, ofwel cantilevers/v brakes/Magura's. Leuke frames hebben canti nokken en geen nokken voor trommelremmen.
Wim schreef:Kortom, handig voor een stadsfiets, maar onder de maat voor een fiets waar je leukere ritten mee wilt maken, vind ik.
Het gaat hier om een woon-werkfiets. Is dat niet gewoon een stadsfiets?
Wim schreef:V brakes zijn dan veel fijner, en hydraulische velgremmen van Magura nog weer veel fijner. Remblokjes verwisselen is een klein klusje, en al helemaal bij Magura's. Verder komt er natuurlijk bij dat je frame meestal slechts geschikt is voor ofwel trommelremmen, ofwel cantilevers/v brakes/Magura's. Leuke frames hebben canti nokken en geen nokken voor trommelremmen.
De nok voor de buitenkabel is in elk geval bij SA gewoon een beugel die op de remplaat van de naaf zelf zit gemonteerd. Deze trommelremnaven kun je dus op elke vork monteren.

En er kan nog een overweging zijn om voor de minder blokjesvretende trommels te gaan. Nog wat wel interessante citaten van de MTBer.

Toen ie de 70mm variant nog gebruikte:
The braking performance was better than adequate but not brilliant, and after the race my forearms knew all about it.

However any time I lost to not having optimum braking was more than made up for by the time not lost by changing my disk pads 4 times or more.
Vier keer of meer? Yikes.
There were no issues with the brakes throughout the race, no adjustment was needed. When I finally checked the brakes they were clean inside and hardly any wear at all.
En dat tegen "nauwelijks enige slijtage"? Het zou me niet verbazen als de remvoeringen in die trommel het equivalent van vele tientallen (50 of meer?) setjes blokjes mee gaan.

En dan is dit ook nooit weg lijkt me.
The outstanding thing is the value for money. You can buy the hub for about the price of 3 sets of premium brake pads and it will outlast a disk fitted with them.
Als hij in één race al 4 of meer setjes verbruikte had hij die trommelremnaaf er na één race al uit en daarna is het 'verdienen'. In het gebruik zal zo'n trommelrem dus ook nog eens flink voordeliger kunnen zijn. Toch ook leuk meegenomen lijkt me. De fietsenwinkel wil je die blokjes natuurlijk graag verkopen. Vraag is of je ze even graag wilt kopen. Nog los van de tijdwinst van het niet frequent hoeven vervangen van die blokjes.

De vraagsteller gaf al aan een beetje doe-het-zelven niet te schuwen en zelfs wel een leuke uitdaging te vinden. Dan zou ik overwegen een leuk frame op de kop te tikken en daarmee zelf een complete fiets op te bouwen. Kan een nieuw frame zijn of eventueel een 'oud' frame met een zekere 'reputatie' van een van de klassieke Nederlandse fietsmerken. Ik lees wel over onverwoestbare fietsen die al meer dan één generatie mee gaan. Daar eentje van op de kop tikken en die weer een tweede leven geven. Lijkt me best een leuk projectje.
Ik heb zelf al die verschillende remsystemen geprobeerd dus ik spreek uit eigen ervaring. En ik heb het niet over schijfremmen maar over goede velgremmen met Koolstop Salmon remblokjes. Dat remt gewoon veel beter, en de Magura HS11/33/66 al helemaal. En die Koolstop Salmon remblokjes gaan echt heel lang mee.
Trommelremmen hebben overigens wel degelijk een voorziening nodig - voor de reactiearm. Achter kan dat met een beugel, maar voor wil je toch wel die nok aan de binnenkant van de linker vorkpoot hebben. En in het geval van de voorvork betekent het ook dat die voorvork stijver moet zijn om de krachten op te vangen.
Zelf gebruiken wij op de stadsfietsen 's winters Conti Topcontact Winter II banden, en twee keer per jaar banden wisselen is bij trommelremmen en zeker bij Roller Brakes ook nog eens meer gedoe dan bij velgremmen.
Tja en of je dit gebruik nog met een stadsfiets wilt doen is inderdaad de vraag. Ik zou het niet willen. Ik heb een aantal jaren geleden mijn traditionele Gazelle stadsfiets vervangen door een mooie lichte stalen Koga met dunne buizen uit 1988. Ik was die lompe fiets zat. Voor zo'n rit tussen Delft en Schiedam zou ik veel liever een Surley Crosscheck of zo hebben, en niet zo'n zware rechtop fiets met stug frame en recht stuur.
Wim schreef:Trommelremmen hebben overigens wel degelijk een voorziening nodig - voor de reactiearm. Achter kan dat met een beugel, maar voor wil je toch wel die nok aan de binnenkant van de linker vorkpoot hebben. En in het geval van de voorvork betekent het ook dat die voorvork stijver moet zijn om de krachten op te vangen.
Dat maakt ook duidelijk dat het maar goed is dat bij veel ouderwetse stadsfietsen de trommelremmen niet zo heel krachtig zijn.
Wim schreef:Trommelremmen hebben overigens wel degelijk een voorziening nodig - voor de reactiearm. Achter kan dat met een beugel, maar voor wil je toch wel die nok aan de binnenkant van de linker vorkpoot hebben. En in het geval van de voorvork betekent het ook dat die voorvork stijver moet zijn om de krachten op te vangen.
Om de remplaat tegen te houden wordt er voor ook gewoon een zogenaamde 'remarmstrop' meegeleverd die je om de vorkpoot bevestigt.

Afbeelding

Op die remarm zit ook de steun voor de buitenkabel van de rem.

Afbeelding

Ik heb gisteren mijn nieuwe voorwiel met de 90mm dynohub gemonteerd. Er zit zelfs een mooi rubber profielstripje bij voor tussen die remarmstrop en de vork zodat de lak niet beschadigd wordt. Vond ik wel netjes. De oude had dat niet.
Leon schreef:Dat maakt ook duidelijk dat het maar goed is dat bij veel ouderwetse stadsfietsen de trommelremmen niet zo heel krachtig zijn.
Die vorken kunnen natuurlijk ook toch gedimensioneerd zijn met het gebruikte type rem in gedachten. Een type dat op de naaf remt geeft natuurlijk meer belasting van de vork dan een velgrem en daar zul je dus rekening mee moeten houden.

Ik claim verder geen expert te zijn op het gebied van remmen. Ik weet dat ik dit type voor mijn stadsfietsgebruik geschikt vind en meld wat ik aan ervaringen van anderen ben tegengekomen die ik wel informatief vond. Die info is niet ruim voorradig op het internet en je moet er echt bewust naar zoeken. Dat heb ik al gedaan dus dat scheelt anderen evt. weer moeite.
Man Met Fiets schreef:Die vorken kunnen natuurlijk ook toch gedimensioneerd zijn met het gebruikte type rem in gedachte.
Dat kan, bji MTB's met schijfremmen is dit ook zo.
Dat dat bij oude stalen stadsfietsen niet zo was heb ik wel eens aan de hand gehad doordat een rem wegens technische problemen ineens wel héél hard kon remmen. De vorkpoot die dat moest verduren had daar een probleem mee en de vork eindigde uiteindelijk bij het oud ijzer. Gelukkig ben ik niet gevallen.
Ik deel een zeker enthousiasme over trommelremmen en ook terugtrapremmen naar onderhoud toe maar vind het één grote miserie bij een lekke band. V-brakes en een derailleursysteem met quick releases is dan veel handiger.
Bijna een maand verder, een korte samenvatting:
Bij Bike2Build (Cube-store) langsgeweest en proefgereden op een 58cm Cube Travel EXC. Leuke fiets, fijne geometrie, alleen twijfel over de frame-maat. Helaas stond de 62cm niet in de winkel en zat er ook een redelijk lange levertijd op. De verkoper verwachtte dat de 58cm beter zou passen.

Wat andere fietsenwinkels rondgebeld, nergens een 62cm model in de showroom. Ze konden de fiets wel bestellen maar dan was je verplicht om deze af te nemen :S. Wel was een aantal verkopers overtuigd dat ik de 62cm zou moeten hebben.

Vandaag hoorde ik van een fietsenwinkel dat de leverancier (Cube?) helemaal geen 62cm meer kan leveren omdat deze uitverkocht is (gek, het 2017 model is pas net uit). Gelukkig ook een goed bericht dat in 1 van de vestigingen een 62cm uitgestald stond. Helaas niet ook een 58cm.

Aanstaande donderdag proeffietsen op de 62cm en hopen dat het gevoel van de 58cm nog een beetje is blijven hangen om te kunnen vergelijken.

Dan is het kiezen, onderhandelen en kopen! Er komen Schwalbe Big Apple Plus Performance GreenGuard® Endurance 2" banden onder; een ringslot (ook breder ivm brede banden) + ketting; snelbinders en een bidon-houdertje. Zadel wil ik eerst een tijdje proefrijden voordat ik daar over oordeel.

Zodra de fiets gekozen/binnen is zal ik een fotootje posten en kunnen eventuele vragen toegelicht worden. :D