Additionally, paste this code immediately after the opening tag: (relatief) vlakke route vanuit Istanbul richting West-Europa - Forum Wereldfietser

(relatief) vlakke route vanuit Istanbul richting West-Europa

Hoi!

Ik werk zes maanden in het zuiden van Turkije en speel met het idee om de fiets die ik hier heb richting huis te fietsen wanneer mijn contract afloopt in april. Helemaal tot in Brussel zal niet lukken wegens tijdsgebrek, maar ik dacht aan pakweg tot Ljubljana of Budapest en dan van daaruit de trein op. Grootste (onoverkomelijke?) obstakel: de fiets in kwestie is een single speed en echte beklimmingen zijn dus niet echt een optie (er zit een flipflop hub op, dus ik kan een groot tandwiel zetten op de fixed gear-kant en zo toch een lichter verzet te hebben, maar dit is uiteraard niet hetzelfde als gewoon kunnen schakelen). Een blik op de kaart doet mij denken dat de meest haalbare optie zou zijn om de Bulgaarse kust naar het noorden te rijden tot Constanta, en dan van daaruit de Donau/Eurovelo 6 op te pikken. Het stuk Wenen-Vukovar van Eurovelo reed ik vorige zomer al, dus vanaf Osijek dacht ik eventueel de Drava rivier richting Westen te volgen (al is het voordeel van EuroVelo dat ik verder richting huis kan fietsen - de route richting Slovenië loopt sowieso vast aan de Alpen zonder versnellingen). Mocht iemand ervaring hebben op deze routes (Bulgaarse kust, Donau tussen Roemenië en Kroatië, Drava route in Kroatië en Slovenië), dan hoor ik het zeer graag (vooral dus wat betreft hoogteverschillen...). Ik plan te overnachten in jeugdherbergen, gastenkamers etc. en dus zeer licht te reizen qua baggage; en vind het zeker ook niet erg om stukken van de route per trein af te leggen (eventueel om te zware beklimmingen te vermijden).

Alvast bedankt!

Caroline
Caroline, ook de route langs de Donau in Servië kent wat heuveltjes, zeker rond de IJzeren poort. (het deel tussen Drobeta (Roemenië) en Belgrado zeg maar) De Drava is prima te fietsen al zal die in het begin nog niet helemaal bewegwijzerd zijn zoals langs de Donau het geval is. Ook wat betreft onderkomen is het hier wel even zoeken soms. Toerisme is hier nog niet zo wijdverbreid al wordt dat wel steeds meer. De Drau in Oostenrijk is wat heuvelachtiger omdat je wat vaker van de rivier wordt geleid. Beter is het denk ik dan soms toch even de grote weg te nemen, van de Drau/Drava zijn op Internet wel hoogteprofielen van de route te vinden.
Misschien kan je inspiratie opdoen bij de dames en heren van de transcontinental race. Hun tracks moeten wel nog ergens online staan. Zij zoeken meestal wel de vlakste en snelste routes en twee jaar terug was er iemand die dit op een single speed heeft gedaan. Let wel: voor hen zijn er een aantal verplichte checkpoints, meestal op hoge cols. Dat bepaalt uiteraard mede hun route. Voor de rest kiezen ze normaal kort en vlak.

Veel fietsplezier!
kapucijnaap schreef:...zuiden van Turkije
... richting huis te fietsen
.... single speed
:shock:
Waarom?

Het komt op mij over als iemand die naar Rome wil lopen, een complete uitrusting heeft maar geld wil besparen door maar één schoen te kopen. Ja het kan...
@ Leon

Weinig constructieve bijdrage... Hoeft niet als je niets beters weet...
TS heeft gewoon een spannend plan en vraagt hier om raad. SVP meedenken of je toetsenbord houden...
kapucijnaap schreef:in het zuiden van Turkije en speel met het idee om de fiets die ik hier heb richting huis te fietsen
Waar denk je te gaan beginnen? Turkije zelf is vrij bergachtig, zeker als je van zuid naar noord fietst. Feitelijk vlakke routes vind je alleen in delta's als in Nederland en bijvoorbeeld de Mekong delta in Vietnam.

Op een relief kaart zie je dat je de Alpen en Karpaten via de noordkant kunt omzeilen, maar Nederlands vlak zal zul je niet aantreffen.

Als je een stuk met ander vervoermiddel aflegt zou ik doorreizen naar Roemenië, en dan inderdaad de Donau gaan volgen.
Heel erg bedankt voor de tips! Ik dacht vanuit Istanbul te vertrekken - ik werk aan de Syrische grens maar moet sowieso langs Istanbul en mag van mijn werkgever dat stuk zeker niet fietsen :) Ik denk inderdaad dat het vanaf de Donau in Roemenië/Bulgarije vrij haalbaar moet zijn, ook al zitten daar nog hellingen in (ik fiets in principe graag op een groot verzet, ook bergop, als het moet veronderstel ik dat een stukje liften op de bus nemen ook wel moet kunnen), het stuk tussen Istanbul en de Donau bekijk ik dan nog eens verder in detail.
Wat de waarom-vraag betreft: ik wil m'n fiets gewoon graag mee naar huis nemen en dacht dat dit een leukere optie is dan inpakken-en-opsturen (het zal wel niet helpen dat ik Dervla Murphy's verhaal van haar route tussen Ierland en India aan het lezen ben - ik gok dat zij in 1965 een slechtere fiets had dan de mijne :))

Bedankt iedereen!
kapucijnaap schreef:... het zal wel niet helpen dat ik Dervla Murphy's verhaal van haar route tussen Ierland en India aan het lezen ben - ik gok dat zij in 1965 een slechtere fiets had dan de mijne :))
Het verkeer is wel wat veranderd sindsdien. Helaas vooral precies op de gemakkelijke routes van 1965.
Ik heb vier jaar terug in omgekeerde richting gefietst en tot in Turkije niet echt geklommen. Vanuit Belgie naar de Rijn in Nederland, verder langs de Main en nog een paar kleinere rivieren tot de Donau. Een beetje heuveltjes aan Servische en Bulgaarse kant die je goeddeels kan vermijden door op de Roemeense oever te rijden. Vanaf Constanta gewoon de grote weg (met een ruime pechstrook) richting Varna, Burgas naar de Turkse grens. Die weg is buiten het seizoen niet bijzonder druk.
Leon schreef:
kapucijnaap schreef:...zuiden van Turkije
... richting huis te fietsen
.... single speed
:shock:
Waarom?

Het komt op mij over als iemand die naar Rome wil lopen, een complete uitrusting heeft maar geld wil besparen door maar één schoen te kopen. Ja het kan...
Wat een domme reactie zeg. Je klinkt als iemand die nog nooit gefietst heeft.

Caroline: doen! Gaaf! Wat voor verzet rij je nu? Ik zou van te voren wel eerst wat heuvels uitproberen op het verzet dat je hebt, zodat je weet of je het daarmee redt en of het wellicht een tandje lichter moet.

Ter inspiratie de blog van Markus Stitz: http://markusstitz.com/ Hij reed singlespeed de wereld rond en ging bergen niet uit de weg.
Pedalero schreef:Wat een domme reactie zeg. Je klinkt als iemand die nog nooit gefietst heeft.
Ik fiets sinds 1969. Ik had toen een fiets met maar één verzet. Vanaf dag één had ik een verlangen naar een fiets met meer versnellingen. Jaren later kreeg ik die. Ik was daar erg gelukkig mee en ik ben nog steeds gelukkig met mijn fiets met inmiddels meerdere, zelfs veel, vernellingen.
De waaromvraag is komt dan ook rechtstreeks uit mijn hart. Ik laat hem staan.

Tevens moet je de groeten hebben van enkele van mijn vrienden die hun brood verdienen in de fysiotherapie, onder andere met rotte knieën.
Je gaat mij nu zeker ook nog vertellen dat al die mensen een singlespeedknie hebben? Of zijn het legpressknietjes uit de sportschool? Of zijn het misschien hardloopknieën? Voetbalknieën anders? Hoe dan ook, de groeten terug van de volksstammen die tot volle tevredenheid singlespeed rijden.
Pedalero schreef:Hoe dan ook, de groeten terug van de volksstammen die tot volle tevredenheid singlespeed rijden.
Dank je. Ik ben die volksstammen echter nog niet tegengekomen hier in de heuvels of in alle heuvels ten zuiden en oosten van hier, zeker niet met wat vakantiebagage.
Ik ken ook iemand die met een single speed op vakantie is geweest. Verhalen om zigzaggend van links naar rechts toch nog een helling op te komen. En achteraf met een blessure aan een knie blijven zitten, levenslang.

Intussen heeft Caroline geen single speed, maar een flip-flop naaf, en ze kan dus wel degelijk een extra berg versnelling meenemen. En als je alleen bent kun je ook gewoon gaan lopen, je hoeft dan niet te forceren om iemand anders bij te houden.
Er zullen vast mensen zijn die knieblessures oplopen met singlespeed (en met genoeg wilskracht trap je alles naar de kl*ten), maar die zijn er vast ook op fietsen met versnellingen. Ik stoor me alleen aan het vooroordeel dat singlespeed wel meteen tot blessures zal lijden.

Hoe werkt dat met een flipflopnaaf? Je kunt het wiel dan omdraaien, maar door de andere omtrek van het kransje zal het wiel bij gelijkblijvende kettinglengte verder naar voren of achteren komen. Is daar genoeg ruimte voor in de achterpadden (ik neem aan dat flipflop meestal icm horizontale padden met de opening aan de achterkant worden gebruikt)?
Pedalero schreef:Ik stoor me alleen aan het vooroordeel dat singlespeed wel meteen tot blessures zal lijden.
Een vooroordeel is als je iets zonder ervaring of kennis van zaken aanneemt. Dat is hier niet het geval.

Natuurlijk weet je niet in een concreet geval of iets tot problemen leidt, maar het verleden kan wel degelijk een leidraad zijn. Als dat niet zo was zou je iemand die voor de lol van een rots wil springen zonder parachute ook geen advies kunnen geven.

Verhalen als waar Peter K het over heeft zijn op dit forum bovendien al meer dan genoeg langsgekomen, vind ik dan.
Pedalero schreef:Hoe werkt dat met een flipflopnaaf? Je kunt het wiel dan omdraaien, maar door de andere omtrek van het kransje zal het wiel bij gelijkblijvende kettinglengte verder naar voren of achteren komen. Is daar genoeg ruimte voor in de achterpadden (ik neem aan dat flipflop meestal icm horizontale padden met de opening aan de achterkant worden gebruikt)?
Daar zal jezelf, of de fietsenmaker, inderdaad aandacht aan moeten besteden. En daar komt ook nog eens de ruimte voor kettingslijtage bij.

Ik heb een tijdje geleden wat gerekend aan alleen de kettingslijtage in combinatie met een excenter.

Je zult aardig wat ruimte in de horizontale padden nodig hebben om een en ander op te vangen.

In het café bovenop de Tourmalet staan nog wat antieke fietsen met een flip-flop naaf. Bergop fietsen was destijds vooral een lage cadans krachttour, aardig afgebeeld in Les Triplettes de Belleville.
Ik kreeg net een pb'tje van iemand (niet Leon) die vond dat ik me in mijn eerste reactie in de topic te bot heb uitgelaten. Deze persoon wilde graag dat ik er in dit topic nog even op zou terugkomen. Aangezien ik Leons reactie wat lomp vond, dacht ik dat ik ook wel direct op kon reageren. Mijn excuses als ik daarmee mensen, in de eerste plaats Leon, voor het hoofd heb gestoten.

Nu weer verder met het topic. Met Leon ga ik het denk ik niet eens worden over SS. ;-)
Pedalero schreef:Nu weer verder met het topic. Met Leon ga ik het denk ik niet eens worden over SS. ;-)
Dat is op zich niet erg. Wel bedankt voor deze reactie.

Ik heb nog een idee om toch iets nader tot elkaar te komen: je kunt bij die flipflopnaaf natuurlijk ook twee kettingen meenemen. Dan is het bereik in de te monteren kransjes niet afhankelijk van de achterpatjes.
Leon schreef:Ik heb nog een idee om toch iets nader tot elkaar te komen: je kunt bij die flipflopnaaf natuurlijk ook twee kettingen meenemen. Dan is het bereik in de te monteren kransjes niet afhankelijk van de achterpatjes.
Of een extra stukje ketting en twee master links (plus iets om je handen weer schoon te krijgen).