Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alesa sputnit wielen - Forum Wereldfietser

Alesa sputnit wielen

IK ben mijn 26 randonneur aan het opknappen en zoek nog 2 goede 26 wielen. Nu zag ik op de site van Recycle dat zij als aanbieding voor 99 euro een 26 inch Alesa sputnik wiel kunnen leveren. Nu is mijn vraag of iemand weet wat dit nu precies voor een velg is.
Wat is het verschil tussen deze velg en de Exal sp 19? en hoe zit het met de sterkte? IK weeg 95 kilo en daar komt nog bagage bij.

Ik wacht jullie reacties af.

Mario

Ik weet helaas :cry: donders goed wat een Alesa Sputnik velg is, en had achter een 40 gaats. Die begaf het na 3200 km. De busjes die in de velg zitten geklonken/gelast? kwamen eruitzetten, en die hingen dus als als een kraal aan een draad rondom de spaak.
Moet erbij zeggen dat het om een 28"er ging. Kan zijn dat het om een maandagochtend exemplaar ging, maar voor heb ik de velg ook vervangen en bij inspectie van die velg kon ik zien dat er gewoonweg roest op die busjes staat. Rij nu met Mavic A-719 tot volle tevredenheid.

Haike schreef:Ik weet helaas :cry: donders goed wat een Alesa Sputnik velg is, en had achter een 40 gaats. Die begaf het na 3200 km. De busjes die in de velg zitten geklonken/gelast? kwamen eruitzetten, en die hingen dus als als een kraal aan een draad rondom de spaak.
is volgens mij een spanningscorrosieprobleem van de ringetjes, de velg zelf wordt er niet anders van. Ringetjes doorknippen en gewoon doorfietsen.

Sputnik is IMHO een keurige velg voor een vakantiefiets. Maar voor de 99 euro krijg je er hopelijk ook spaken en een naaf bij?

is volgens mij een spanningscorrosieprobleem van de ringetjes, de velg zelf wordt er niet anders van. Ringetjes doorknippen en gewoon doorfietsen.


Heb ik ook gedaan maar je kunt niet meer de spaak op een fatsoenlijke spanning krijgen, dus het werdt zwabberen, en met nog toen een slordige 2000 km voor de boeg zag ik dat niet zitten, daar kwam bij toen de eerste ging nummer twee en drie snel er achteraan kwamen, en meerdere die bezig waren los te komen.
Sputnik is IMHO een keurige velg voor een vakantiefiets.
Nou nogmaals; laten we het er maar op houden dat mijn velgen "maandagochtend" exemplaren waren, maar ik heb ook andere type's velg van Alesa gezien met hetzelfde probleem. Overgins is dit verhaal twee jaar oud ondertussen, en er kunnen natuurlijk verbeteringen zijn doorgevoerd, in zo'n tijd.

Marten en Haike,

Dit is dus ook mijn twijfel, daar ik niet helemaal begrijp, hoe het kan voor de prijs van 99 euro. Als je bv een exal sp 19 wiel koopt met een xt naaf ben je geloof ik ongeveer 225 euro kwijt.

Als je belt zal je wel een marketing verhaal horen dat ze nu eenmaal zo veel xt naven ingekocht hadden en dat die weg moeten.

Wacht nog even de ervaringen af en maak dan mijn keus.

Mario

Ik weet niet wat het is met de prijs van de velgen, zag ook een internetaanbieder (helaas weet niet meer welke) en die bood de Mavic A-719 voor €60,- per paar aan. Ik heb tussen de €50,- en €62,- per velg betaald, voor die zelfde A-719.

Haike schreef:Ik weet niet wat het is met de prijs van de velgen, zag ook een internetaanbieder (helaas weet niet meer welke) en die bood de Mavic A-719 voor €60,- per paar aan. Ik heb tussen de €50,- en €62,- per velg betaald, voor die zelfde A-719.
Adviesprijzen liggen tussen 43.5-47.5. Als iemand 2 voor 60 euro aanbiedt, zal die wel een partij bij de achterdeur van een fietsenfabrikant ingekocht hebben. (of hij heeft lekke batterijen in de rekenmachine)

Ik werd nu toch ook nieuwsgierig, en ben even op de Recycle site gaan kijken. Het gaat om een achterwiel met 40 spaaks xt naaf. Dat is neem ik aan een gewone xt naaf (dus geen dure tandemnaaf) met meer spaakgaten. Het voordeel van meer spaken is duidelijk, hoewel 36 spaken ook genoeg lijkt voor een goed gespaakt 26 inch wiel. Het nadeel van deze naaf (itt een echte 40 spaaks tandemnaaf) is natuurlijk dat er wel meer spaakgaten in zitten, maar niet meer materiaal in de flens. Er zit dus minder materiaal tussen de gaten, zodat je weliswaar minder kans op spaakbreuk hebt, maar meer kans op een uitgescheurde flens.
Wim

Ik weet het, maar tot nog toe waren de problemen bij de velg en niet bij de flens. Je kunt zeggen: minder "vlees" op de flens, dus daar gevoeliger, valt niet te ontkennen. Maar daar krijg je 11% spaak voor terug. En ik ken maar een verhaal waar die XT naaf het begaf. En meerdere vehalen van slechte Alesa velgen. Ik geef het toe, het valt mij waarschijnlijk eerder op dan een ander die niet zo'n geintje heeft mee gemaakt. Maar ik heb ook drie weken vast gezeten voor ik weer kon verder fietsen, dat vergeet je niet zo snel. Maar het zou me dan ook zijn opgevallen als er voortdurend XT 40-gaats naven sneuvelen en dat gebeurd niet. Ik kan me goed voorstellen dat het werkelijk een probleem wordt wanneer je het ding in een tandem inbouwt, dan zou ik ook kiezen voor een "echte" tandemnaaf met meer flens en dus meer vlees eraan. Ik vraag me af of een 40-gaats XT naaf wel de titel van een volwaardige tandemnaaf mag dragen. Of dat hij gewoon goed geschikt is voor de wat zwaardere, eenzame, enkele fietser.

Het is inderdaad een afweging. Jij had een 28 inch wiel, en dan valt de afweging al snel uit ten gunste van meer spaken. Bij 26 inch wielen gaat een goed gespaakt wiel met 36 spaken best. Ik heb dat zelfs zonder problemen op onze tandem.
Overigens zijn er ook echte 40 spaaks tandemnaven, en die hebben wel een grote flens. En als je echt veel kapot maakt, dan kun je het beste gelijk gaan voor 48 spaken met een Phil Wood naaf..... Dat kost wel veel geld.
Wim

IK heb wel begrepen dat Vittorio zelf velgen boord met 48 gaten. IK geloof dat die per wiel 280 euro kosten, is wel veel, maar als je dan leest dat Dick en Els er probleemloos 75000 km mee fietsen dan kan ik er mee leven.
Dit zijn wel 28 inch wielen.

Eelco de jonge fietsende dokter, die een zeer lange reis aan het maken is fiets ook op een 26 inch Vittorio, met 48 spaken. IK heb tot nu toe niet gelezen dat hij er problemen mee heeft gehad.

Alleen vraag ik mij wel af als je nu 48 spaken neemt, staat zo'n wiel dan niet te bol van de spaken, waar door het zijn spaak spanning nog wel kwijt kan? Ik had altijd het idee dat er dan een grotere kans bestaat dat de velg dan meer kans loopt om in te scheuren, schijnbaar niet dus blijkens het verhaal van Dick en Els.

Mario

Er zijn wel meer en ook betaalbaardere 48spaaks 26 inch wielen. Bijvoorbeeld de supersterke Sun Rhyno: http://www.sjscycles.co.uk/product-0-48 ... m-2149.htm Of dat nodig is in alles behalve heel extreme situaties betwijfel ik. En er hoort natuurlijk ook een echt goede tandemnaaf bij.
Wim