De Quechua heeft een aantal goede punten voor dat doel. Ze zeggen in ieder geval dat hij wat schokbestendig is en wat bescherming tegen water heeft. Maar:
- Ze stellen dat het scherm een "betere leesbaarheid" heeft in direct zonlicht, en ze motiveren dat met een verwijzing naar een helderheid van 350 cd/m2. Dat is dus gewoon niet erg hoog, en ik vermoed dat het vies tegenvalt in de zon.
- Geheugen is 1GB aan RAM, en de interne opslag is 4 GB. Dat is allebei erg weinig. Met 4 GB moet je al snel op apps gaan jagen die ruimte innemen. Je kaarten moeten dan gelijk al op de SD kaart, wat de navigatieapp traag maakt, temeer omdat hij met die 1GB moet gaan swappen.
- Tot slot draait hij op een sterk verouderde Android versie.
Voor 99 euro zou ik die telefoon overwegen, voor 130 bega je geen grote miskoop maar er zijn betere. Voor 229 euro valt hij voor mij af.
Ik begin eens bij de helderheid van het beeldscherm, eerste plaatje op onderstaande link:
http://www.anandtech.com/show/10514/the ... s-review/4
Dat is een rijtje met een aantal telefoons met uitstekende specs voor de prijs. De Huawei, de Meizu en de Xiaomi en de Oneplus zijn allemaal telefoons die om die reden populair zijn (geweest) onder tweakervolk. Ook Wileyfox doet in die categorie mee, maar de hele Motorola Moto reeks was daarin de laatste 3 jaar denk ik het populairst. Die winnen vaak al op de andere specs al, maar ze zijn vaak ook nog behoorlijk bestand tegen water.
Tweede op het rijtje, de Moto G4.
- zeer helder beeldscherm
- 190 euro
- behoorlijk waterbestendig
- 16GB opslag: je kunt flink wat kaarten kwijt op het interne geheugen
- dual sim EN een SD kaart slot: je kunt dus gemakkelijk een locale simkaart plaatsen
- goede camera voor deze prijsklasse (maar lang niet zo goed als de Moto G4 plus)
- 5.5 inch beeldscherm, is natuurlijk onhandig groot maar ja, dat heeft ook voordelen
- recente android
Oplettende lezers weten al dat ik de Moto's goed vind (ook de Play en de Moto E doen voor mij mee, maar die halen die helderheid niet). In die reeks zou ik voor de Moto G4 Plus gaan als je ook nog een goede camera wilt.
edit:
Ik snap wel dat de G4 een paar dingen niet heeft, hij is niet "ruggedized" maar dat is deels op te vangen met een hoesje, hij heeft geen echt grote accu, maar dat is als je met een powerbank gaat werken ook ineens van minder belang. Van de mount verwacht ik dat dezen in wezen universeel zijn. Wat je daartegenover wél krijgt is bepaald niet gering.
edit2
Iemand linkte een tijdje geleden een opsomming met Outdoor/bouwvakkertelefoons. Een shop die dit soort dingen heeft is CECT, met bv deze:
https://www.cect-shop.com/de/blackview- ... ne/reviews
Je importeert nog steeds een telefoon uit China, maar wel met wat support vanuit Duitsland. Er komen dus nog wel inklaringskosten en BTW overheen, als je pech hebt.