Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ideale smartphone voor navigeren - Forum Wereldfietser

Ideale smartphone voor navigeren

Stel, je zou een tweede niet al te dure smartphone kopen puur voor het navigeren (bijvoorbeeld omdat je je dure 1ste smartphone liever niet op je stuur wilt hebben). Wat zou dan een goed optie zijn?

gelet op:
- batterijduur
- afleesbaarheid
- evt waterdichtheid / beschikbaarheid van goede hoesjes
- beschikbaarheid goede mount
- gewicht
- prijs

Ik kwam bijvoorbeeld een smartphone van Quechua (decatlon) tegen die vrij stevig lijkt. Leuk is dat deze een barometrische hoogtemeter heeft. Reviews blijken echter tegen te vallen. Ook is hij niet heel goedkoop.

Ik vroeg me af of er een telefoon bovenuit steekt voor dit soort gebruik.
Waarom zou het een telefoon moeten zijn als het je 2e toestel wordt? Een Garmin 810 voldoet aan als je eisen, behalve dan misschien de accuduur (maar die zal bij een telefoon niet beter zijn). Een telefoon heeft talloze functies die je niet gebruikt maar wel stroom vreten.
ik had een Dakota 20 maar die heb ik verkocht. Ik wilde eigenlijk voor de Etrex Touch 35 gaan maar eigenlijk wil ik van het batterijen +batterijen-oplader meeslepen.

Het leek me daarom geinig het eens met een smartphone te proberen. Alles opladen met 1 powerbank. Die 810 kende ik niet; die werkt ook zonder batterijen zo te zien.

Telefoontips blijven welkom
De Quechua heeft een aantal goede punten voor dat doel. Ze zeggen in ieder geval dat hij wat schokbestendig is en wat bescherming tegen water heeft. Maar:

- Ze stellen dat het scherm een "betere leesbaarheid" heeft in direct zonlicht, en ze motiveren dat met een verwijzing naar een helderheid van 350 cd/m2. Dat is dus gewoon niet erg hoog, en ik vermoed dat het vies tegenvalt in de zon.
- Geheugen is 1GB aan RAM, en de interne opslag is 4 GB. Dat is allebei erg weinig. Met 4 GB moet je al snel op apps gaan jagen die ruimte innemen. Je kaarten moeten dan gelijk al op de SD kaart, wat de navigatieapp traag maakt, temeer omdat hij met die 1GB moet gaan swappen.
- Tot slot draait hij op een sterk verouderde Android versie.

Voor 99 euro zou ik die telefoon overwegen, voor 130 bega je geen grote miskoop maar er zijn betere. Voor 229 euro valt hij voor mij af.

Ik begin eens bij de helderheid van het beeldscherm, eerste plaatje op onderstaande link: http://www.anandtech.com/show/10514/the ... s-review/4

Dat is een rijtje met een aantal telefoons met uitstekende specs voor de prijs. De Huawei, de Meizu en de Xiaomi en de Oneplus zijn allemaal telefoons die om die reden populair zijn (geweest) onder tweakervolk. Ook Wileyfox doet in die categorie mee, maar de hele Motorola Moto reeks was daarin de laatste 3 jaar denk ik het populairst. Die winnen vaak al op de andere specs al, maar ze zijn vaak ook nog behoorlijk bestand tegen water.

Tweede op het rijtje, de Moto G4.
- zeer helder beeldscherm
- 190 euro
- behoorlijk waterbestendig
- 16GB opslag: je kunt flink wat kaarten kwijt op het interne geheugen
- dual sim EN een SD kaart slot: je kunt dus gemakkelijk een locale simkaart plaatsen
- goede camera voor deze prijsklasse (maar lang niet zo goed als de Moto G4 plus)
- 5.5 inch beeldscherm, is natuurlijk onhandig groot maar ja, dat heeft ook voordelen
- recente android

Oplettende lezers weten al dat ik de Moto's goed vind (ook de Play en de Moto E doen voor mij mee, maar die halen die helderheid niet). In die reeks zou ik voor de Moto G4 Plus gaan als je ook nog een goede camera wilt.

edit:

Ik snap wel dat de G4 een paar dingen niet heeft, hij is niet "ruggedized" maar dat is deels op te vangen met een hoesje, hij heeft geen echt grote accu, maar dat is als je met een powerbank gaat werken ook ineens van minder belang. Van de mount verwacht ik dat dezen in wezen universeel zijn. Wat je daartegenover wél krijgt is bepaald niet gering.

edit2
Iemand linkte een tijdje geleden een opsomming met Outdoor/bouwvakkertelefoons. Een shop die dit soort dingen heeft is CECT, met bv deze:
https://www.cect-shop.com/de/blackview- ... ne/reviews
Je importeert nog steeds een telefoon uit China, maar wel met wat support vanuit Duitsland. Er komen dus nog wel inklaringskosten en BTW overheen, als je pech hebt.
Dat ga ik eens lezen DJveer, bedankt!
Mhh of deze, een échte Homtom :P.

https://www.cect-shop.com/de/doogee-hom ... g-lte.html

Komt dus nog zo'n 40 euro overheen als ze opletten bij de douane, maar dat is niet altijd.

Het blijft een beetje een gok met dit soort dingen. Over de helderheid kan ik weinig vinden, dat is een gok. Wat mij betreft een behoorlijk nadeel: de micro USB connector is extra lang, zoals veel van dit soort telefoons hebben. Je moet dus je eigen laadkabel meenemen of een adapter vinden/maken. Irritant. Wel dual sim met een apart SD kaart slot, grote accu.
Samsung Galaxy S4

- 100 euro op Marktplaats.

- verwisselbare batterij, dus op eBay een 7800mAh batterij halen (30 euro) en je telefoon navigeert drie dagen continue zonder laden.

- de S4 heeft een ijkbare atmosferische barometer. Nauwkeurig +/- 5 meter.

- voldoende krachtig voor OsmAnd.

- 32GB SD-kaartje erin en de halve wereld past op je telefoon.

Maar niet waterdicht.
Ik begrijp dat het gaat om het niet meenemen van de extra last van AA batterijen en oplader?
Maar een tweede smartphone en een powerbank is toch ook gewicht? Misschien wel meer. De gemiddelde smartphone weegt rond 130 gram, een powerbank ook.
Dubbele set reserve AA's rond de 100 gram. Doe je bij zuinige navi's zo 3-4 dagen mee per set.
Bovendien heeft een smartphone ook nog een aparte oplader, moet die ook nog mee.
Afhankelijk van de reis/ritduur hoeft er bij een zuinige navigatie helemaal geen oplader mee. Gewoon steeds een paar nieuw AA's erin.
En als je geen reserve AA + oplader wilt meenemen dan kan het milieu onvriendelijker door wegwerpbatterijen te gebruiken (wel de gps op instellen)
Motorola Moto G 8GB (3rd Gen) is waterdicht en behoorlijk degelijk. Mijn zoontje van 12 heeft één in combinatie met een goed hoesje en is er goed over te spreken.
Samsung komt binnenkort weer met een robuuste telefoon, https://tweakers.net/nieuws/121375/benc ... ver-4.html. De voorganger pik je op voor ver onder de E200, de nieuwe zal wel eerst weer wat duurder zijn.

Ik heb zelfs een paar jaar een Xperia Active gehad voor navigatie, beviel prima, maar Sony maakt iets dergelijks niet meer en mijn laatste mount brak af (montage foutje). Tegenwoordig rij ik rond met een Garmin Edge 1000 die ook op mijn racefiets dienst doet en op de trekkingfiets hangt die aan de naaf dynamo. Als je alleen navi wilt is de Edge Explore volgens mij hetzelfde ding maar dan zonder alle sportopties (E400) en de Edge Touring de 810 zonder sportopties (E150), en die tapt ook gewoon via USB uit een powerbank. Ik heb zelf daarnaast nog steeds oruxmaps op mijn smartphone, omdat je daar nog weer veel meer mee kunt, zoals allerhande fietsroute overlays en campings op kaarten laten zetten en wat al niet meer. Bovendien mag ik graag een beetje knutselen met dat soort dingen en het Garmin systeem is toch wat meer dicht getimmerd.