Kwam dit trouwens op Flickr tegen: De mooie fatbike tochten van Yopie
Puur genieten daar in het hoge noorden
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Dank! Mocht je nog wat vinden laat t weten!Smitty schreef:Hé Gijs, of je daar mag fietsen weet ik eerlijk gezegd niet; je mag van Staatsbosbeheer niet van de paden af ...Ik heb ooit wel eens wat opgenomen maar dan moet ik enorm gaan graven.Knerbert schreef:Hi Smitty
Ziet er gaaf uit die zandpistes! Heb je toevallig een gpx bestand van die tour(en).
Al googelend op de namen onder de foto’s zie ik dat je een aardig stuk van de Veluwe hebt bezocht, is het legaal om het zand op te gaan?
Je plaatjes zetten me in elk geval weer een stapje richting aanschaf van een fatbike!
Groeten, Gijs
Dat landschap daar blijft toch zo schitterend!Smitty schreef:Kwam dit trouwens op Flickr tegen: De mooie fatbike tochten van Yopie
Bedankt iedereen voor de lieve PB/mailtjes en sorry dat ik ff niets van me liet horen. Ik was idd goed gevallen maar kan alweer een tijdje fietsen dus alles is weer goed. Was ook behoorlijk geschrokken en mijn hoofd zat een beetje vol, vol onzinnige gedachten waar niemand wat aan heeft dus ik hield me een tijdje offline/afwezig. Maar kan ook goed zijn dat ik net iets teveel klappen op m'n hoofd heb gekregen en nog gekker geworden ben.PieterJan51 schreef:Smitty schreef:'t is hier wel erg stil Iedereen aan't fatbiken?
Op facebook vernam ik mogelijk slecht nieuws. Bijna twee weken geleden. Over een lawine waar Yopie met haar fatbike in was. [..]
Leuk dat je de link deelde, thanks. Ik heb wat vrienden moeten beloven (als compensatie voor de slapeloze nachten die ik ze soms bezorg) dat ik vanaf nu foto's op Flickr ga zetten. Heb nog meer foto's van fatbiketochten maar moet die alleen nog uitzoeken.Smitty schreef:Kwam dit trouwens op Flickr tegen: De mooie fatbike tochten van Yopie
Geen natuurgeweld ervaren, maar af en toe wat extreme weer(warm en koud). Elke keer heb ik even bewust mezelf de vraag gesteld " Shane, wat moet je nu doen om te zorgen dat dit goed komt?"Yopie schreef:
Door ervaringen te delen kun je mss voorbereid zijn op een hoop ellende
Niet weggaan hoor Travelmastertje want dan ga ik je missen. Jij bent nog een van de weinige hier met humor en ook kijk je verder dan je neus lang is, heel fijn is dat. En je hebt natuurlijk razendslimme tips, ik ga ook snel googlen naar Aron Ralston want die ken ik nog niet.Travelmaster schreef:Good to have you back Yopie. Een van de weinige topics waar ik op dit forum nog in kijk, zal ik bekennen.
Allemaal dankzij de fattie ja, heel maf gevoel is dat. Tis een superfiets, staal en dikke banden!Shane schreef:Maaruh, fijn dat jullie er nog zijn
Heel verstandig, laat de valpartijen maar aan de dombo's onder ons over. En heroïsche verhalen .. dat was juist een van de redenen dat ik een tijdje offline was, ik hou er niet zo van om met sterke kijk-wat-mij-is-overkomen verhalen te komen. Maar het lijkt alsof je er met een fatbike niet onderuit komt, die weet altijd voor vette praat te zorgen, beetje irritant. Maar aan de andere kant .. ik heb gelukkig wel weer mijn praatjes terug, das toch wel fijn.Felix Fietst schreef:Zelf ben ik niet zo'n held en lijk ik dergelijke situaties te voorkómen. Ben een beetje bangig aangelegd, wat ook zo zijn voordelen kan hebben. Daardoor (helaas?) niet zulke (heroïsche) verhalen van mijn kant.
Yep, naast het bikepacktopic kom ik ook bijna alleen nog maar hier. Maar zal daar gelijk verandering inbrengen, er is vast wel iemand die mijn wijze raad nodig heeft dus zal zo het hele forum doorspitten, die arme drommel zal ik vinden.Ook ik kan overigens erkennen dat dit één van de weinige topics is die ik nog volg.
Gletsjers .. Heb net geleerd dat ook al ben je niet van plan te gaan ijsklimmen of ijszwemmen en zit je mijlenver van een gletsjer, toch altijd spijkerschoenen plus ijspriemen bij je moet hebben. Wat moet je dan wel niet allemaal meenemen bij een gletsjer oversteek??alma schreef: Komend najaar ga ik een tocht doen door oá de Alpen. Een aantal doorsteken heb ik uit de route geschrapt omdat er gletsjerpassages in zaten en met gletsjers heb ik totaal geen ervaring. Een alternatief was geweest om een gletsjercursus te doen bij een Alpenvereniging, maar dat ging me wat ver.
Dankjewel, leuk te lezen! Word er een beetje verlegen van ..Tim74 schreef:Yes!!! Yopie is weer terug.
Fijn om te horen dat het beter met je gaat.
Hopelijk blijf je genieten van je fatbiketochten. Ik kijk nu al weer uit naar al je mooie verhalen en foto's.
Dat is helemaal waar, er was bij mij ook geen sprake van paniek, raar hoe dat werkt. Ik was alleen op het laatst een beetje te koelbloedig. Dat is wel onhandig, dat de kou je lichaam op een laag pitje laat branden waardoor je traag in handelen en denken wordt.Wat ik er van geleerd heb, is dat ik door alle reddingsoefeningen (die ik als instructeur anderen heb aangeleerd) mezelf goed in veiligheid kon brengen. Ondanks de pijn kon ik helder denken en was er geen sprake van paniek. Je weet in zo'n situatie blijkbaar heel goed wat je moet doen. De adrenaline doet zijn werk.
Het heeft bij jou blijkbaar ook zo gewerkt.
Het is maf hoelang de herinnering, het gevoel van die nacht blijft hangen. Ben er nogal schrikachtig door geworden, bij een onverwacht geluid zet ik me schrap en zodra de weg ijzig glad is zit ik krampachtig met samengeknepen billen op de fiets. Met als gevolg dat de fiets enge zijslingers maakt want een fatbike moet je niet dwingen, die zoekt zelf zijn weg door ijssporen. Ook is het vertrouwen dat de fiets overal overheen dendert een beetje verdwenen, ik dacht eerst dat een fattie met zijn dikke banden onoverwinnelijk is maar dat ligt dus duidelijk aan de berijder. Ik durf nu niet meer zo goed, zit wat stijf en onzeker op de fiets, bang om te vallen en ja .. dan gaat het gewoon mis, dan val je dus. Ben dus weer lekker onhandig bezig.Ik hoop dat het jou ook het vertrouwen geeft om door te gaan met je mooie tochten.
Dan moet je eigenlijk stijgijzers, gordels en touwen bij je hebben, en minimaal met zijn tweeën zijn.Yopie schreef: Gletsjers .. Heb net geleerd dat ook al ben je niet van plan te gaan ijsklimmen of ijszwemmen en zit je mijlenver van een gletsjer, toch altijd spijkerschoenen plus ijspriemen bij je moet hebben. Wat moet je dan wel niet allemaal meenemen bij een gletsjer oversteek??
Mooi gezegd Anja. Dank je weldijken63 schreef: Blijf heel, meer kan ik niet zeggen.
Ik zit wat te googlen op fietsen over gletsjers en vond een korte filmpje van Mike Bromberg . Met de tekst erbij dat het niet slim is om hem na te doen en dat de beste fiets die zich hier voor uitleent een fatbike is (tuurlijk, hoe kan het ook anders) en dat een Surly Pugsley volgens hem 'the perfect glacier riding bike' is.alma schreef:Dan moet je eigenlijk stijgijzers, gordels en touwen bij je hebben, en minimaal met zijn tweeën zijn.
Maar hier zit ie nog op een MTB. Brr, ik doe hem niet graag na:Okay. Let me first explain a few things… First, this was a dry glacier, meaning all the crevasses are exposed and therefore you don’t have as much of a “falling into the mountain” hazard. Second, Geoff and I know this glacier well from many days spent teaching ice climbing courses.
Yes, it was kinda sketchy and I would recommend hiring a guide (I would suspect I’m the only IFMGA guide in the universe that might guide such a thing) if you are at all interested in something so perverse.
I suspect that the perfect beast for such an adventure would be a fat bike. A Surly Pugsley or something similar would be most excellent, but don’t let that dissuade you from going out on your MTB and giving her a go.
Ik zal er binnenkort meer info over zoeken, bedankt voor het meedenken. Wat ik ooit over de Spot had gelezen vond ik niet echt boeiend, maar het is ondertussen vast verbeterd. Toen was de aanschaf minstens 200 euro, dan nog elk jaar 200 euro voor een abonnement plus bijbetalen voor elk piepje/smsje wat flink kan oplopen. Las ook dat het in sommige bergdalen in zweden/noorwegen niet altijd werkt, dat 't ook bij extreme vorst niet werkt (bevroren batterijen) en dat 't meer bedoeld is om het thuisfront gerust te stellen maar dan moet die dus altijd alert zijn en niet bv slapen of ook op pad zijn. Maar mss heb ik het wel verkeerd begrepen want heb me er nooit goed in verdiept. Heb iig het geld niet, das een ding wat wel waar is.Max2015 schreef:Ik lees over jouw 2 telefoons en over 'reddingen' Is het geen goed idee bij solo tochten om een satelliet ontvanger mee te nemen? Ik heb zelf de Spot Gen3 maar ik zou een volgende aankoop zeker overgaan tot de 2-way communication apparaten. Garmin heeft een nieuwe die gebaseerd is op DeLorme. Toch misschien een fijn gevoel onderweg in de rimboe.
Werd toch een vet fatbikedagje, ik had mazzel. Ik volgde de halve dag een eindeloos lang bospad, met van die steile klimmetjes, wat modder en ijs. Maar later had er een bosbouwvoertuig met rupsbanden doorheen gewalsd en die had er een grote bende van gemaakt; diepe ijspoelen, veel modder en vooral waren de hoge dwarse ribbels moeilijk fietsen, zelfs de fattie had er moeite mee. Dus dat werd veel duwen en modderfietsworstelen. Maar ik haalde toch de monsterrups in en toen de man de fattie zag en grijnzend zei 'Jij denkt zeker dat je dikke banden hebt' en naar de enorm dikke banden van de trailer wees, hadden we gelijk een dikke-banden-pact gesloten.Travelmaster schreef: Happy biking