Tammel schreef:Volgens een monteur van Snel-fietsen zou het zachte aluminium van de goedkopere Miranda-sets snel slijten...
De chef monteur van Snel houdt niet van 'vierkante' trapassen. Afgelopen zomer heb ik iemand geholpen bij het kopen van een nieuwe fiets. Snel bleek de enige fietsenzaak te zijn die binnen 2 maanden een maatframe kon leveren, zodat er in oktober nog een mooie tocht op de nieuwe fiets kon worden gemaakt. Ik wist dat Snel - anders dan bijvoorbeeld Avaghon, Vittorio en Santos - tien jaar terug al trapassen met externe lagers op vakantiefietsen monteerde, dus drong ik er op aan dat daar nu een uitzondering op gemaakt zou worden. De chef monteur begon direct tegen te stribbelen en vertelde dat trapassen met externe lagers nu beter zijn dan 10 jaar terug. Toen ik voet bij stuk hield, nam de eigenaar van Snel, die mij kende, het gesprek over. Nu de koop niet door dreigde te gaan, werd het een 'chefsache'. "
Die vierkante as is geen probleem, die zetten we er gewoon op" , was het antwoord.
"
Trapas Shimano vierkante passing, crankstel Shimano Deore" stond er op de offerte. So far so good.
Toen de fiets klaar was, zat er wel een trapas met interne lagers op, maar eentje van het type Octalink, dus niet met een vierkante passing. Octalink mag dan interne lagers hebben, het is zeker niet beter dan de 'vierkante' as en wordt ook alleen door Shimano geleverd. Bovendien was dit niet wat we hadden afgesproken.
De eigenaar van Snel probeerde het uit te leggen. Ik citeer: "
Door feedback van de chef werkplaats, waarin hij aangaf dat een octalink trapas nog betrouwbaarder is als een vierkante, hadden wij het gevoel dat het een degelijke upgrade zou zijn."
Hier gingen we niet mee akkoord. In de offerte stond echt wat anders en er was ook geen overleg geweest over deze (en andere!) wijzigingen. We vroegen ons af of er een vergissing gemaakt was, maar dat werd ontkend: "
Het gebeurt vaker dat we tijdens het bouwen van een fiets op punten komen welke we denken te kunnen verbeteren. Tot op heden is deze manier van werken gewaardeerd, echter in uw geval zijn er van onze kant klaarblijkelijk aanpassingen verricht welke niet goed zijn uitgevallen."
Ik vermoed deze fiets nu niet alleen een 'chefsache', maar ook een hoofdpijndossier was geworden.
De fiets ging terug naar de werkplaats met de toezegging dat er alsnog een trapas met vierkante passing in Deore kwaliteit opgezet zou worden. Ik vroeg me wel af of Snel de juiste cranks nog ergens had liggen, omdat ik wist dat Shimano al heel lang geen 'vierkante' Deore cranks meer levert. Niet voor niets zitten op fietsen met Rohlofnaaf van o.a. Avaghon, Santos en M-gineering geen cranks van Shimano, maar van Sugino.
Uiteindelijk zijn er Alivio cranks op de fiets van Snel gezet, omdat ze inderdaad niet meer aan 'vierkante' Deore cranks konden komen. Of die Alvio cranks nu zoveel slechter zijn dan Deore cranks, weet ik niet. Duurdere Shimano groepen zijn vooral lichter, stijver of hipper, maar niet altijd duurzamer.