Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Langdurige Ketting/cassette/kettingblad test - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Langdurige Ketting/cassette/kettingblad test

157 berichten
Een update van de test voor MTB
https://robobiking.wordpress.com/2016/1 ... ing-550km/

Groetjes
Ronald
De razende reporter heeft weer een Blog om te delen :D

https://robobiking.wordpress.com/2016/1 ... ng-8850km/
RonaldvdBoon schreef:So riding through these kind of conditions really took there toll on the chain but also on the cassette and chainring.
Goed dat het testen ook in de natte periode is doorgegaan en goed te zien wat dat doet. Nog geen behoefte aan een voorspatbord? ;-)

Met het wisselende weer wordt het denk ik wel moeilijker om "appels-met-appels" te vergelijken, hoe zie jij dat?
daulagari schreef:
RonaldvdBoon schreef:So riding through these kind of conditions really took there toll on the chain but also on the cassette and chainring.
Goed dat het testen ook in de natte periode is doorgegaan en goed te zien wat dat doet. Nog geen behoefte aan een voorspatbord? ;-)

Met het wisselende weer wordt het denk ik wel moeilijker om "appels-met-appels" te vergelijken, hoe zie jij dat?
Bedankt, en ja ik ga gewoon door. Ik fiets onder alle omstandigheden, maakt het ook leuk voor mijzelf. Ik heb zeker een behoefte aan een voorspatboard maar ik ben bezig met wat grote fiets wijzigingen dus het moet nog even wachten.

Ik ben helemaal met je eens dat het appels met appels vergelijken is qua kettingen.
Maar op de cassette en kettingblad merk ik het zeker wel. Als ik met 1 ketting had gereden was ik nu allang aan een nieuwe set begonnen.
Hierbij de 2 wekelijkse Blog van de woonwerk fiets
https://robobiking.wordpress.com/2016/1 ... ng-9100km/

En hier voor de geinteresseerde een Blog van de MTB
https://robobiking.wordpress.com/2016/1 ... ing-780km/
De laatse van dit jaar:
https://robobiking.wordpress.com/2016/1 ... ng-9500km/

Bedankt voor allen die mijn Blog hebben gelezen.
Het is alweer even geleden maar ik heb weer een update over het onderwerp:
https://robobiking.wordpress.com/2017/0 ... ng-1110km/

groetjes
Ronald
Je bent al plusminus een jaar bezig :) Leuke ritten heb je reeds gemaakt met de MTB. Keep it up.
Friso* schreef:Je bent al plusminus een jaar bezig :) Leuke ritten heb je reeds gemaakt met de MTB. Keep it up.
Met mijn woonwerk fiets ben ik nu al ruim 1 jaar bezig (±10000km gereden).
Met de MTB ben ik eind Juli gestart.

Ik heb zeker leuke ritjes gemaakt met de MTB, Nederland kan zeer mooi zijn. :D
Tijd geleden maar de test is nog steeds bezig,
Zie hier de update:
https://robobiking.wordpress.com/2017/0 ... g-10000km/
Ik heb toevallig onlangs iets met ketting slijtage gedaan. Zodoende kan ik nu zeggen dat jouw ketting uit 52 schakelparen bestaan, en dat de Shimano en Miche kettingen dus meer dan 1% versleten zijn. Bij mijzelf ligt zo'n ketting dan al lang in de vuilnisbak. De KMC ketting zit al op 0,77%, die is dus ook al versleten.

Zo te zien zijn de KMC en de Shimano kettingen goed, en is de Miche een stuk minder. Klopt dat? Of heeft de Miche het zwaarder te verduren gehad?

Je bent nu al bijna een jaar aan het testen. Zijn dit nog steeds de eerste kettingen? En blijf je ermee doorfietsen? (Op deze manier rijdt je je cassette ook op.)
Peter_K schreef:Ik heb toevallig onlangs iets met ketting slijtage gedaan. Zodoende kan ik nu zeggen dat jouw ketting uit 52 schakelparen bestaan, en dat de Shimano en Miche kettingen dus meer dan 1% versleten zijn. Bij mijzelf ligt zo'n ketting dan al lang in de vuilnisbak. De KMC ketting zit al op 0,77%, die is dus ook al versleten.

Zo te zien zijn de KMC en de Shimano kettingen goed, en is de Miche een stuk minder. Klopt dat? Of heeft de Miche het zwaarder te verduren gehad?

Je bent nu al bijna een jaar aan het testen. Zijn dit nog steeds de eerste kettingen? En blijf je ermee doorfietsen? (Op deze manier rijdt je je cassette ook op.)
Je berekeningen kloppen helemaal. Maar ik zie de kettingen nog niet als versleten.
Want ik rijd met deze 3 kettingen de cassette helemaal op. En ik zie dat de cassette nog lang niet versleten is dus rij ik gewoon nog door.

Het zijn inderdaad nog steeds de eerste kettingen. De test is al een jaar bezig dat klopt. Het doel is te zien hoelang/hoeveel kilometers je kan rijden met 3 kettingen, 1 cassette en 1 kettingblad.

De Miche heeft idd meer slijtage, maar heeft het zeker zwaarder te verduren gehad dus dat is niet helemaal eerlijk. Wat ik zie is dat het echt niet uitmaakt welke ketting je neemt. Het schoonhouden en smeren is de sleutel.

Groetjes
Ronald
Hooi Ronald,
Leuk dat je terug bent. Gaat goed met je knie?
Mij test deed ik op een Nexus 8 versnellingsnaaf en cranks.
Nov 2015 t/m Dec 2016 – 10,000km – ketting bij verwangen +0.5..0,6%
- Voorblad – Nexus 38T
- Kettingkast – hesling
- Achterndanwielen – 2x 18t nexus - ergens augustus 2016 verwangen
- Ketting kmc X8.93
- Onderhoud
o Klein onderhoud - probeer ik 1 keer per week soms 1keer/2weeken
o Groot – meestal 1 keer per mand - ketting volledig schoon maken met WD 40 keuken onvetter en dreft
- Smeermiddelen
o 90…95% - Home made dikke olie + MOS2 85W140 –
http://www.mpmoil.nl/products/index.php ... duct=14000
 4um MOS2 via e-bay - https://en.wikipedia.org/wiki/Molybdenum_disulfide
o Finish line ceramics – bij extreem koude weken zoals deze
o Finish line dry – 1 of 2 weken – augustus was super droog en zand bij de duinen was overal.
RonaldvdBoon schreef:Wat ik zie is dat het echt niet uitmaakt welke ketting je neemt. Het schoonhouden en smeren is de sleutel.

Groetjes
Ronald
Dus er is een conclusie?
miro schreef:Hooi Ronald,
Leuk dat je terug bent. Gaat goed met je knie?
Mij test deed ik op een Nexus 8 versnellingsnaaf en cranks.
Nov 2015 t/m Dec 2016 – 10,000km – ketting bij verwangen +0.5..0,6%
- Voorblad – Nexus 38T
- Kettingkast – hesling
- Achterndanwielen – 2x 18t nexus - ergens augustus 2016 verwangen
- Ketting kmc X8.93
- Onderhoud
o Klein onderhoud - probeer ik 1 keer per week soms 1keer/2weeken
o Groot – meestal 1 keer per mand - ketting volledig schoon maken met WD 40 keuken onvetter en dreft
- Smeermiddelen
o 90…95% - Home made dikke olie + MOS2 85W140 –
http://www.mpmoil.nl/products/index.php ... duct=14000
 4um MOS2 via e-bay - https://en.wikipedia.org/wiki/Molybdenum_disulfide
o Finish line ceramics – bij extreem koude weken zoals deze
o Finish line dry – 1 of 2 weken – augustus was super droog en zand bij de duinen was overal.
Bedankt, gaat nu beter met de knie. Heb hem denk door een keer te gaan hardlopen
overbelast. Maar door wat fysio en meer omwentelingen draaien tijdens het fietsen (ben nogal een zwaar verzet trapper) is het nu weg.

Bedankt voor het delen van jou ondervindingen.
Ik ben iets grondiger met het schoonmaken, dat doe ik elke 500km.
Of soms zelf tussendoor bij erge vervuiling. Dit gewoon om te kijken, als
je de kettingen goed onderhoud, wat het maximale is dat je uit de kettingen kan halen.

Werken die eigen-huis gemaakte smeermiddelen goed?
Mijn ervaringen met WD-40 als schoonmaak middel zijn niet zo goed.
Naar mijn mening blijft er altijd wat van de WD-40 achter en lost dat de smering
"gedeeltelijk" op die je er daarna opdoet.
Ik wil hier niet de zoveelste discussie openen wat WD-40 doet en is :D

Hoe bevallen de Finish line producten? Ben ik wel benieuwd naar.
Ik zit erover te denken de Squirt smering is te gaan gebruiken.
Al vind ik de Pedro's producten niet tegen vallen. Zeker in regenachtig weer.
willem.m schreef:
RonaldvdBoon schreef:Wat ik zie is dat het echt niet uitmaakt welke ketting je neemt. Het schoonhouden en smeren is de sleutel.

Groetjes
Ronald
Dus er is een conclusie?
Een tussentijdse conclusie is, dat bij "normale" omstandigheden, de slijtage te voorspellen valt. Maar als de omstandigheden regenachtig zijn en vuil, de slijtage onregelmatig is en zeker te beïnvloeden is hoe je de ketting onderhoud en behandelt.

Maar een eind conclusie kan en ga ik nog niet geven. Dat doe ik pas als de set van 3 kettingen, cassette en kettingblad aan vervanging toe zijn. En dat is zeker nog niet het geval.
Geïnspireerd door Ronald ben ik ook met 3 kettingen beginnen rijden, maar spijtig genoeg zijn mijn resultaten niet zo indrukwekkend.

Als achtergrond: ik heb in september de oude woon-werkfiets van mijn vader gekregen (Batavus Apache, eind jaren '90, cantilever-remmen, 3x7 versnellingen.) Daar probeer ik nu zoveel mogelijk en zo economisch mogelijk mee te fietsen. Ondertussen ben ik stilaan mijn fietstoolkit bijeen aan het scharrelen.

Km 0:
  • nieuwe kettingbladen 48T en 38T (TA Specialités)
  • bestaand kettingblad 26T
  • bestaande ketting SRAM
  • bestaande cassette 11-28
  • smering: kettingzaagolie
Km 1160:
  • nieuwe casette 13-26
  • nieuwe kettingbladen 38T (Stronglight) en 28T (Spa Cycles)
  • nieuwe ketting: ketting 1, KMC Z8S
  • ketting 0 (SRAM) meet (meting 10/2/2017)
    • 133,66mm over 5 schakels (of hoe Ronald ook meet),
    • ParkTool > 0,75%,
    • M-Wave > 0,75% < 1,0%
Km 1806:
  • nieuwe ketting: ketting 2, KMC Z8S
  • ketting 1 (KMC Z8S) meet (meting 10/2/2017)
    • 5 schakels 133,10mm,
    • ParkTool +/- 0,75%,
    • M-Wave +/- 0,75%
Km 2502:
  • nieuwe ketting: ketting 3, KMC Z8S
  • ketting 2 meet (meting 1/2/2017)
    • 5 schakels 132,85mm
Km 3051:
  • ketting 2 (KMC Z8S) opgelegd, kortste ketting
  • nieuwe smering: Motorex Wet Protect spuitbus
  • ketting 3 meet (meting 10/2/2017)
    • 5 schakels 133,20mm,
    • ParkTool +/- 0,75%,
    • M-Wave +/- 0,75%
Km 3315, vandaag:
  • nieuwe ketting: ketting 4, KMC Z8S
  • nieuwe smering: Squirt
  • ketting 2 is compleet versleten (meting 10/2/2017)
    • 5 schakels 134,12mm,
    • ParkTook > 0,75%,
    • M-Wave > 1.0%
ParkTool is ParkTool CC 3.2, M-Wave is M-Wave kettingchecker, beide in mijn bezit sinds 9/2/2017.

Zoals je kan zien rij ik een ketting op op 700 à 1000km. Ik ben daar niet echt blij mee, vandaar dat ik vandaag een laatste poging heb gedaan (ketting 4, Squirt smering) om hopelijk een beetje langer met een ketting te kunnen doen, en vooral om die dure kettingbladen te sparen; mijn locale fietsenmaker rekende 96€ voor een 38T en 48T TA Specialités.

Oorzaken:
  1. KMC Z8S is niet zo'n goede ketting. Te economisch geweest. Bij mijn vrouw en dochter die minder km's doen en vooral niet in de modder rijden is ze al >0,5% <0,75% (ParkTool) na 1 maand. De rollen zitten ook heel los, lengte meting over 80 schakels geeft 0,5% slijtage voor ketting 1 en ketting 3.
  2. Ik rijd nog met het oude 48T blad van km 0, MAAR voor de 13-26 casette reed ik voornamelijk 38x15, nu 48x19
  3. Ik rij dagelijks enkele 100'en meter door een modderig bospad.
bdr schreef:Geïnspireerd door Ronald ben ik ook met 3 kettingen beginnen rijden, maar spijtig genoeg zijn mijn resultaten niet zo indrukwekkend.

Als achtergrond: ik heb in september de oude woon-werkfiets van mijn vader gekregen (Batavus Apache, eind jaren '90, cantilever-remmen, 3x7 versnellingen.) Daar probeer ik nu zoveel mogelijk en zo economisch mogelijk mee te fietsen. Ondertussen ben ik stilaan mijn fietstoolkit bijeen aan het scharrelen.

Km 0:
  • nieuwe kettingbladen 48T en 38T (TA Specialités)
  • bestaand kettingblad 26T
  • bestaande ketting SRAM
  • bestaande cassette 11-28
  • smering: kettingzaagolie
Km 1160:
  • nieuwe casette 13-26
  • nieuwe kettingbladen 38T (Stronglight) en 28T (Spa Cycles)
  • nieuwe ketting: ketting 1, KMC Z8S
  • ketting 0 (SRAM) meet (meting 10/2/2017)
    • 133,66mm over 5 schakels (of hoe Ronald ook meet),
    • ParkTool > 0,75%,
    • M-Wave > 0,75% < 1,0%
Km 1806:
  • nieuwe ketting: ketting 2, KMC Z8S
  • ketting 1 (KMC Z8S) meet (meting 10/2/2017)
    • 5 schakels 133,10mm,
    • ParkTool +/- 0,75%,
    • M-Wave +/- 0,75%
Km 2502:
  • nieuwe ketting: ketting 3, KMC Z8S
  • ketting 2 meet (meting 1/2/2017)
    • 5 schakels 132,85mm
Km 3051:
  • ketting 2 (KMC Z8S) opgelegd, kortste ketting
  • nieuwe smering: Motorex Wet Protect spuitbus
  • ketting 3 meet (meting 10/2/2017)
    • 5 schakels 133,20mm,
    • ParkTool +/- 0,75%,
    • M-Wave +/- 0,75%
Km 3315, vandaag:
  • nieuwe ketting: ketting 4, KMC Z8S
  • nieuwe smering: Squirt
  • ketting 2 is compleet versleten (meting 10/2/2017)
    • 5 schakels 134,12mm,
    • ParkTook > 0,75%,
    • M-Wave > 1.0%
ParkTool is ParkTool CC 3.2, M-Wave is M-Wave kettingchecker, beide in mijn bezit sinds 9/2/2017.

Zoals je kan zien rij ik een ketting op op 700 à 1000km. Ik ben daar niet echt blij mee, vandaar dat ik vandaag een laatste poging heb gedaan (ketting 4, Squirt smering) om hopelijk een beetje langer met een ketting te kunnen doen, en vooral om die dure kettingbladen te sparen; mijn locale fietsenmaker rekende 96€ voor een 38T en 48T TA Specialités.

Oorzaken:
  1. KMC Z8S is niet zo'n goede ketting. Te economisch geweest. Bij mijn vrouw en dochter die minder km's doen en vooral niet in de modder rijden is ze al >0,5% <0,75% (ParkTool) na 1 maand. De rollen zitten ook heel los, lengte meting over 80 schakels geeft 0,5% slijtage voor ketting 1 en ketting 3.
  2. Ik rijd nog met het oude 48T blad van km 0, MAAR voor de 13-26 casette reed ik voornamelijk 38x15, nu 48x19
  3. Ik rij dagelijks enkele 100'en meter door een modderig bospad.
Leuk dat het inspirerend werkt, maar wel jammer dat het (nog)niet werkt voor jou.

Ik lees een paar dingen even niet.
Maak je de kettingen ook regelmatig schoon? En zo ja waarmee.

Wat me opvalt is dat je vrij "laat" wisselt. Zeker aangezien je vermeld je wat meters door de modder maakt. Of is dat niet noemenswaardig?
Dit late wisselen zou je in mijn ogen moeten inkorten naar onder de 500km.
En als je erg vuile kettingen heb misschien wel naar om de 250km brengen.
Wat er namelijk gebeurd is dat bijv. je eerste ketting gaat inslijten op je cassette.
Als deze al te ver is ingesleten zal je tweede ketting om goed contact te maken met je cassette ook die lengte moeten inslijten waardoor deze gelijk eigenlijk verkeerd begint.

Verder, de smering die je gebruikt. Ik ben niet bekent met wat kettingzaag olie doet met vuil. Evenals de motorex spray vet. Als deze smeringen het vuil op de rollentjes houden en niet verdrijven dan creeer je schuurpasta, en dus sneller slijtage.
Goede ketting smering zorgt ervoor dat het vuil van de rollentjes word gedreven. Vandaar dat je dan vuil ophooping aan de schakels ziet (zie foto):
Afbeelding2017-02-14_03-52-48 by Ronald vdBoon, on Flickr
En er zit altijd een beetje oplosmiddel in zodat het makkelijker te verwijderen is met de tegenwoordige biologische reinigers.

Ik zou zeker nu niet met een nieuwe 4de ketting gaan beginnen (op de huidige cassette), want dat gebeurd hetzelfde en is deze ook zo weer versleten.

Dus als ik je wat tips mag geven mocht je het nog een keer willen proberen:
1. Begin met 3 nieuwe "goede" kettingen. KMC X8-93 bijvoorbeeld. En een nieuwe cassette. Voorbladen zijn meestal niet gelijk nodig.
2. Gebruik juiste ketting olie of wax, bijv. die van Squirt.
3. Wissel nog voor de 500km. En gebruik altijd de kortste.
4. Houd de ketting goed schoon, geknars en gepiep is niet goed, ik zorg altijd dat het loopt als een naaimachine. Maar ik heb ook een hekel aan piepende/krakende kettingen.

Suc6 ermee en als je nog hulp nodig hebt weet je me te vinden.
Ronald
RonaldvdBoon schreef: Leuk dat het inspirerend werkt, maar wel jammer dat het (nog)niet werkt voor jou.

Ik lees een paar dingen even niet.
Maak je de kettingen ook regelmatig schoon? En zo ja waarmee.
Tot km 3051 regelmatig kuisen met een vod als ik vond dat de zaak te smerig was. Ketting 1, 2 en 3 zijn opgelegd met behoud van het originele vet en bijgesmeerd met kettingzaagolie. Omdat ik die methode niet bevredigend vond heb ik een ParkTool Cyclone + Motorex Kettingreiniger + Motorex Wet Protect (spray, was niet de bedoeling, fout geklikt) gekocht. Op km 3051 heb ik ketting 2, toen kortste ketting, gereinigd met ParkTool Cyclone + Motorex kettingreiniger (citrus-ontvetter) + lauw zeepsop. Laten drogen en dan ingespoten met Motorex Wet Protect. Van die Motorex Wet Protect ben ik helemaal niet tevreden, kettingzaagolie was beter.
Afbeelding
Motorex Wet Protect smering na +/- 250km, verschillende keren met vod gekuist en bijgesmeerd.
RonaldvdBoon schreef: Wat me opvalt is dat je vrij "laat" wisselt. Zeker aangezien je vermeld je wat meters door de modder maakt. Of is dat niet noemenswaardig?
Afbeelding
Dit is het ergste stuk, het is ondertussen al wel wat droger.
RonaldvdBoon schreef: Dit late wisselen zou je in mijn ogen moeten inkorten naar onder de 500km.
En als je erg vuile kettingen heb misschien wel naar om de 250km brengen.
Wat er namelijk gebeurd is dat bijv. je eerste ketting gaat inslijten op je cassette.
Als deze al te ver is ingesleten zal je tweede ketting om goed contact te maken met je cassette ook die lengte moeten inslijten waardoor deze gelijk eigenlijk verkeerd begint.
...
Verder, de smering die je gebruikt. Ik ben niet bekent met wat kettingzaag olie doet met vuil. Evenals de motorex spray vet.
Wat onderhoud betreft ben ik gebonden door tijd en weer. Ik moet vier fietsen onderhouden die dagelijks gebruikt worden. Ik kan dat praktisch alleen buiten doen, dus het moet droog zijn en er moet daglicht zijn. (Binnen heb ik geprobeerd maar dan was de leefkamer een smeerboel en was ik langer bezig met alles op te kuisen + ik moest om de haverklap naar buiten om uit het kot gerief te gaan halen).

Verder ben ik van mening dat simpeler beter is. De 2 lcoale fietsenmakers die voor mij handig liggen, zijn deel van de keten fiets.be, wat onder meer wil zeggen dat zij alleen onderdelen van BBB verkopen. Daar heb ik slechte ervaringen mee: een paar pedalen was op 500km kapot. Wel mijn geld terug gekregen. Alle "specials" moet ik bestellen via internet en volgens mij vrouw heb ik al veel te veel uitgegeven...

Omdat het makkelijk voorhanden is was ik met kettingzaagolie begonnen, onder meer onder invloed van sheldon brown, m-engineering en https://www.youtube.com/watch?v=aHRZ4Ly_bms . Het zou kunnen werken, het werkte in ieder geval beter als die Motorex, als ik minder door de modder reed.
RonaldvdBoon schreef: Ik zou zeker nu niet met een nieuwe 4de ketting gaan beginnen (op de huidige cassette), want dat gebeurd hetzelfde en is deze ook zo weer versleten.
Dat is te laat, ketting 4 ligt erop. 2 keer gereinigd, 3 uur laten drogen, 3 lagen Squirt aangebracht met 5 à 10min tussentijd. Beginstand ketting 132,4mm, nu (km 3432) 132,45mm.

Mijn redenering is dat, als die Z8S inderdaad zo snel slijt, ik ze even goed kan gebruiken om andere smeermiddelen te testen. Ik wil ketting 4 verslijten tot 0,75% om dan verder te rijden met 1, 3 en 4 met het smeermiddel dat het beste is. (Heb ook nog Pedros Syn gekocht.)

Waarschijnlijk zal ik de casette inderdaad moeten vervangen, maar ik ga op deze kettingbladen niet met een volledig nieuwe setup beginnen.
RonaldvdBoon schreef: Dus als ik je wat tips mag geven mocht je het nog een keer willen proberen:
1. Begin met 3 nieuwe "goede" kettingen. KMC X8-93 bijvoorbeeld. En een nieuwe cassette. Voorbladen zijn meestal niet gelijk nodig.
2. Gebruik juiste ketting olie of wax, bijv. die van Squirt.
3. Wissel nog voor de 500km. En gebruik altijd de kortste.
4. Houd de ketting goed schoon, geknars en gepiep is niet goed, ik zorg altijd dat het loopt als een naaimachine. Maar ik heb ook een hekel aan piepende/krakende kettingen.
Krakende en piepende kettingen kunnen bij ook niet. De rest zal ik uitproberen op de reisfiets die ik aan het maken ben, ketting X10.93 ligt al klaar.

Bedankt voor de interesse,
Ben.
bdr schreef:Dit is het ergste stuk, het is ondertussen al wel wat droger.
Dit ziet er toch al zo droog uit dat er niets op de ketting spat. Dan is er niks aan de hand. Alleen natte plekken waarvan iets op je aandrijving spat vergroten de slijtage, die vervolgens in de kilometers daarna, totdat de ketting binnenin (!) droog is, optreedt.