Additionally, paste this code immediately after the opening tag: North-sud route Zwitserland.. (route 3) - Forum Wereldfietser

North-sud route Zwitserland.. (route 3)

Wil van de zomer, de Nord-Sud route fietsen in Zwitserland, van Basel naar Chiasso.
Wie heeft er ervaring mee , en route al eens gedaan..
Graag ivm, betreft veiligheid, zwaarte, slaapgelegenheden en bewegwijzering..?
In algemene zin kan ik zeggen dat wij de bewegwijzering als erg goed hebben ervaren. Je heb denk ik de diverse routes al ontdekt en dus ook de website waar veel info te vinden is. Wij hebben een paar jaar terug twee weken door Zwitserland gefietst. Toen hebben we een fotootje van een overzichtskaart van de diverse routes gemaakt (nationaal, regionaal geloof ik). Verder hebben we alles zonder boekjes gefietst. We hebben van alles aan elkaar geknoopt en het was heerlijk fietsen!

Het was wel redelijk zwaar en we hebben de allerzwaarste trajecten gemeden. Een maal de trein gepakt om de berg omhoog te komen. Een enkele keer de fiets duwen, tjsa dat zijn niet altijd de leukste momenten maar die staan ons nu eigenlijk al niet meer bij. Super mooi landschap om te fietsen!

oja wbt overnachtingen. Wij camperen eigenlijk alleen en in Zwitserland hebben we best veel wild gecampeerd. Ik kan me niet goed meer herinneren hoe het met de bezetting was, het kan ook zijn dat het gewoon net niet goed uitkwam. De prijzen zijn wel een stuk hoger dan in Nederland, althans destijds. Bijzonderheden qua veiligheid zijn ons niet opgevallen.
Ik was afgelopen jaar kamperen in Zwitserland met de racer achterin de auto, met dagelijk een andere camping. De bewegwijzering is Zwitsers dus uitstekend. Campings zijn vrijwel altijd prima, maar zeker niet goedkoop (meestal zo rond de E15 voor ik met mijn tent, maar dan hoef je ook geen muntje voor de douche mee te nemen). Veiligheid is ook prima, Zwitserland is het enige land waar ik zonder bedenkingen mijn E5000 racer tegen de supermarkt zet, mijn schoenen en helm ernaast gooi en op kousevoeten inkopen ga doen. Ik heb mijn carbon voorwiel wel eens laten staan op een parkeerplaats en die stond 4 uur later netjes tegen het hek, precies zoals de hoteleigenaar al had voorspeld. En het land is ook niet echt lelijk, en de wegen zijn ook niet echt slecht. Kortom, als je de omstandigheden in Zwitserland niet goed vind blijft misschien alleen Japan nog over ;-).

De twee nadelen zijn evident, Zwitserland is niet goedkoop, dus als je op de centen bent moet je er niet heen gaan, er er zijn bergen in Zwitserland en die wil je misschien wel op. Overigens deel ik wat dat betreft de mening van velen, de hele dag heuvel op heuvel af sloopt je een stuk meer dan 2 uur lang een grote pas op duwen en geeft je een stuk minder voldoening.
De Nord-Südroute is mooi en afwisselend, en is eigenlijk redelijk vlak, uitgezonderd twee lange beklimmingen: de Schafmatt in de Jura (800 m) en de Gotthardpas (2000 m). En de Monte Céneri naar het meer van Lugano is ook nog wel een aardige klim. Het Gottharddal is uiteraard druk met autoverkeer (wat vooral voor geluidshinder zorgt, je rijdt vaak op aparte paden of fietsstroken), maar toch zou ik de route zeker niet afraden, want je rijdt dwars door het hart van Zwitserland en er is heel veel te zien (zie ons reisverslag). De Gotthardpas is ook het komende jaar wegens werkzaamheden door de week tussen Göschenen en Andermatt afgesloten voor fietsers, er rijdt een vervangende bus.
Er zijn uiteraard genoeg campings en hotels, maar het prijspeil is momenteel door de dure Zwitserse frank niet alleen voor fietsers die op de centen zijn, maar ook voor wat minder cententellerige Hollanders vrij bizar (biertje €5, cappuccino of espresso € 4, pizza €20). Een camping kost voor twee fietsers ook algauw € 30 of meer. Maar goed, je kunt de route in een dag of zes rijden dus je zult er niet totaal berooid van raken.