Ik heb ondertussen een stabieler en lichter LACD opschroef brandertje gekocht en ben dus toch voor de prikblik adapter gegaan. Eg spijtig om te horen dat ie niet meer te koop is, want het bevalt uitstekend. Problemen met lekkages zoals bij die oude campingaz prikbrander heb ik ook geen last meer van.
Mijn eigen en door anderen gehoord bezwaar was dat die adapter zwaar is. Het klopt dat die adapter 140 gram weegt, maar dat zou je moeten vergelijken met totale gewicht van brander+toebehoren+brandstof. Door die adapter te gebruiken bespaar je weer gewicht op andere fronten:
- een prikgasblik leeg weegt 80 gram, een schroefgasblik vergelijkbaar formaat leeg weegt 160 gram. het ventielgedeelte wat gewicht kost is dus verplaatst naar je adapter
- je hoeft amper reserve gas mee te nemen of zoekacties te ondernemen naar winkels, omdat het prikblik overal verkrijgbaar is. grootste deel van de tijd heb ik maar 1 gasblik bij me, die in de adapter geklemd. ik koop pas een nieuwe als het huidige blikje bijna leeg is. je kunt ze overal onderweg wel vinden bij tankstations e.d.
Als je weinig kookt en echt wil bezuinigen kan je een 100 grams schroefgasblikje kopen. Dat is inderdaad significant lichter. Maar dat is niet echt handig voor als je langer dan een weekend weg bent. die 100 gram schroefblikjes zijn zo opgebruikt en onderweg moeilijk te krijgen en relatief prijzig, zo'n 5 a 6 euro. een 190 gram prikblikje kost maar 1 a 2 euro.
Fedor schreef: ↑wo 16 mei, 2018 07:09
Vraag over omdraaien gasblikjes voor koken bij lage temperaturen: hiervoor is een "voorverwarmingsbuis" nodig maar zijn er nog meer factoren?
Ik zit te kijken naar een nieuwe gasbrander (met los tankje)
Ik zag vandeweek deze
https://www.kathmandu.nl/lacd-patkhor-ct-7014-005633
zag eruit als een mooi licht brandertje en heeft ook een voorverwarmbuis.
[edit]of is het een warmtegeleidingbuis? zal mss ook helpen.
[/edit]
[EDIT]: Op
https://www.primus.eu/product-guide/winter-cooking/ staat het volgende:
Turning the cartridge upside down is not an option on most stoves due to darting flames that can cause serious injuries or set your tent on fire.
Het is bij Primus dus niet de bedoeling. Wel heeft Primus Winter Gas: zou tot -22 moeten werken (maar daar heb je in de andere jaargetijden weinig aan, dan veel minder rendement).
Maar bijv.
http://base-camp.nl/542/primus-easy-fuel-duo meldt weer dat omdraaien wel kan... lastig...
Ik denk dat het belangrijkste is dat je brander eenmaal goed op temperatuur geen steekvlammen meer vertoont.
Ik denk dat ze die optie 'uitsluiten' omdat je in het begin steekvlammen kan krijgen. Ben je hier bedacht op, dan zal het in de praktijk wel meevallen. Ik had met mijn benzinebrander ook wel eens steekvlammen. Niet dicht bij je tent gaan staan en niet dicht ernaast gaan zitten.
Zonder te moeten omkeren, de standaard gastankjes 80% butaan 20% propaan werkten bij mij ook nog wel goed rond het vriespunt. Je hebt inderdaad speciale gasmengsels die het nog een stuk lager blijven doen. Die kan je kopen speciaal voor een wintertocht, en ze ook alleen daarvoor gebruiken en niet in andere jaargetijden. Probleem is wel dat je ze onderweg ws nergens kan vinden, dus van te voren meenemen is nodig.
Zelf heb ik wel eens zitten denken of bij lage temperaturen de gastank verwarmen met een kaarsje of een bakje spiritus oid zou helpen. Ik heb zo ooit wel eens een propaantank bij flinke kou weer aan de praat gekregen.