Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Band: Schwalbe Land Cruiser snel versleten? - Forum Wereldfietser

Band: Schwalbe Land Cruiser snel versleten?

Hallo,

herkent iemand het onderstaande verhaal? Heb je dit zelf al meegemaakt?

Vorig jaar (juli 2016) kocht ik in Frankrijk (Orléans) een nieuwe buitenband voor achteraan. De verkoper raadde me de Schwalbe Land Cruiser aan, omdat hij die op al zijn huurfietsen had staan. Tot dan had ik aan beide wielen de Schwalbe Marathon Plus, waar ik heel tevreden over ben.

De band gaf aanvankelijk geen problemen, ik heb er nadien probleemloos nog 900 km (oid) mee gereden.

In het najaar (november 2016) echter merkte ik dat de band zachter werd. Door hem weer hard te pompen, kon ik er weer even mee verder, maar twee weken later stond hij helemaal plat.

Vandaag (ja, het was winter in fietsland :) ) merk ik dat er aan de binnenkant van de Land Cruiser schijnbaar een metalen draadje naar buiten steekt (zie foto, al is het niet makkelijk te zien). Het doet me denken aan een stalen draadje dat de band moet verstevigen, maar nu gebroken is en naar buiten komt, waardoor het de binnenband beschadigt.

Afbeelding

Heeft iemand dit ook al voorgehad?

In een ander item op dit forum (hier) lees ik "De maximaal toelaatbare spanning van deze banden is lager, in verband met een minder sterk karkas."

Zou het kunnen dat de Land Cruiser beschadigd is omdat ik hem even hard heb opgepompt dan de Marathon Plus? Of verslijt dat ding gewoon (véél) sneller?

Lieven
In fietsbanden worden voor zover ik weet geen metalen karkasdraden gebruikt. Ik zou het op de site van Schwalbe na kunnen zoeken maar dat kan iedereen.
Als het een matalen draadje is dat heb je dus een draadje door je band gekregen. Dat komt voor. Van buiten naar binnen en ook van binnen naar buiten. (Bedenkt zelf 1001 mogelijkheden hoe dat kan...)

De maximale druk staat op elke band. Mocht het er niet op staan dan zou dat voor mij de eerste zijn.

Waarschijnlijk verslijten die banden sneller omdat het geen marathonband is maar een van de andere series.
Normaliter verslijten banden overigens minder snel naarmate je ze harder oppompt. Als ze te hard zjin kunnen ze eventueel exploderen al heb ik dat met een Schwalbe nog nooit meegemaakt. Als ze te zacht zijn rijdens ze stroef, slijt het loopvlak sneller en heb je ook meer kans dat de zijwangen kapotgaan omdat die bji elke omwenteling dan verder omvouwen.
Als het echt een metalen draadje is komt het niet uit de band. Er zijn dan minstens twee mogelijkheden. De eerste is een stukje metaal afkomstig van een staalborstel, vermoedelijk afkomstig uit de werkplaats waar de band voor het eerst werd gemonteerd. Dat gebeurt. De tweede mogelijkheid is een stukje dun metaaldraad afkomstig van het karkas van een kapotte vrachtwagenband. Ook dat komt voor.
Het antwoord is dus dat je het stukje voorzichtig moet verwijderen en goed kijken of er nog meer in zit. Vertrouw je het niet, monteer dan een nieuwe band.
De Landcruiser is een relatief goedkope band, die vast niet zo lang mee gaat als de duurdere Schwalbe modellen, en vast ook minder lekker/snel rijdt dan sommige andere. Die Marathon Plus die je eerst had is natuurlijk wel een heel degelijke band, maar daarom ook een stugge en dus oncomfortabele en langzame band. Mijn advies zou zijn van de gelegenheid gebruik te maken iets prettigers te monteren. Misschien is de Schwalbe Almotion iets voor je, of anders de Marathon Racer. Ik weet niet wat voor fiets je hebt, maar de 40 mm 28 inch versie past goed op veel normale fietsen met standaard 37 mm banden.
Van de Schwalbe Land Cruiser had ik nog nooit gehoord.
De foto is mij niet helemaal duidelijk, het metaal lijkt niet uit de hieldraad te komen, zo wel:

ik heb een Schwalbe Big Apple 26-2.15 (55-559) gehad die een lekke binnenband veroorzaakte. Eigenlijk binnenbandEN omdat ik het euvel in eerste instantie niet onderkende.
Een kapotte metalen ring in de hieldraad bleek de bron van alle ellende. Betrof een fabricage-fout, door Schwalbe coulant* opgelost.

Het was toen pas dat ik bemerkte dat heel veel hieldraden van (niet-vouw) banden een metalen ring bevatten.

*coulant omdat ik ze via MP gekocht had en pas jaren nadien het foute exemplaar monteerde
De maximale bandenspanning van Land Cruiser en Marathon Plus bedragen beide 6.0 bar. Daar kan het niet aan liggen, lijkt me.