Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat voor stuur gebruiken wereldfietsers? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wat voor stuur gebruiken wereldfietsers?

Tenzij je wilt gaan downhillen is een racebocht prima geschikt voor wat onverhard werk. Ook cyclocross fietsen hebben een racebocht. Neem wel een brede, en niet al te diepe. Bijvoorbeeld (zonder groeven voor kabels) de Nitto randonneur of dirt drop (heel breed), de 3tt Morphe, of de On one midge bar. Raceremgrepen gaan (behalve de speciale Diacompe 287V) inderdaad niet samen met v brakes, maar wel met cantilevers als de Tektro Oryx. Ook schakelaars passen over en weer niet. Op een racestuur gebruik je misschien het beste een zogenaamde crosscommandeur (op het einde van de stuurbocht). Zie www.m-gineering.nl voor veel uitleg.
Kortom, als je wilt vernaderen moet je veel meer veranderen dan alleen het stuur. Denk dus goed na.
Wim

Even in wat minder technische woorden en merken. Wil je een mountainbike met een racefietser zorg dan in ieder geval voor een stuurpen met niet zo'n diepe zit als bij mountainbiken gebruikelijk is. Ik heb zelf commandeurs aan het eind van de stuurbochten en dat bevalt prima. Gaat nooit stuk volgens mij en schakelde perfect. Je moet wel een beetje onder in de beugel zitten om te schakkelen. Remgrepen zijn zoals bij een normale racefiets. Verder eigenlijk weinig andere dingen. Maar let vooral op je zitpositie of dat bevalt en volgens mij is dat ook een beetje een persoonlijke kwestie. Mij bevalt mijn Van Herwerden met racestuur me prima.
Rutger

Willem Jongman schreef: Kortom, als je wilt vernaderen moet je veel meer veranderen dan alleen het stuur. Denk dus goed na.
Wim
Dat had ik al begrepen ;)

Lastigggggg.... dat wordt dus proefrijden (als ik een dealer zo gek kan krijgen) op verschillende types.

Fedor,
Ik weet niet hoe lang je bent (zelf ben ik 1.83 cm), maar je kan mijn fiets als je wilt wel een keer proberen. Ik woon in Zeist. Een goed idee is om naar een wereldfietsweekend te gaan (18-20 augustus in de Harskamp). Daar komen heel veel fietsers samen en ze laten je graag even een stukje op hun fiets rijden.
Groeten,
Rutger

Rutger schreef:Ik heb zelf commandeurs aan het eind van de stuurbochten en dat bevalt prima. Gaat nooit stuk volgens mij en schakelde perfect. Je moet wel een beetje onder in de beugel zitten om te schakkelen.
Zijn dat zgn. crosscommandeurs? Heb je er toevallig een foto van (kan ik nergens vinden op internet)...

Ja, crosscommandeurs zitten aan het einde van de stuurbocht. Behalve in de Shimano catalogus kun je bijvoorbeeld kijken op http://www.rivendellbicycles.com/html/m ... ntis9.html
Je kunt natuurlijk ook gewone commandeurs nemen op de benedenbuis. Shimano sti flappers voor racebochten is vermoedelijk een minder goed idee: te kwetsbaar. Campagnolo ergopower is degelijker, en kan via de Jtek Shiftmate http://jtekengineering.com/shiftmate.htm gecombineerdf worden met Shimano achterderailleurs.
Wil je een Rohloff naaf en een racebocht, dan kan dat door middel van de Mittelmayer draaigreep (de eigen Rohloff greep past niet op een racebocht): http://www.m-gineering.nl/shop.htm
Wim