Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Woon-werkfiets, TX-100, -300 of alternatief? - Forum Wereldfietser

Woon-werkfiets, TX-100, -300 of alternatief?

Eerst maar eens een kleine intro bij mijn eerste post op wereldfietser.nl.
Fietsen geeft me een gevoel van vrijheid. Of het nou zonnig is of ijskoud, MTB, race of stadsfiets. Regelmatig fietsen houdt de basisconditie op peil en zeker in een stad als Delft is de fiets voor mij het aangewezen vervoermiddel.

De laatste weken regelmatig gelezen door de diverse topics vanwege de zoektocht naar een nieuwe fiets. Hieronder heb ik eerst een stukje situatie geschetst, daaronder een puntsgewijs stukje wensen/eisen.

Me: 1.93m lang, 85kg. Techneut, nieuwsgierig. Motto: als de fietsenmaker het kan, dan moet ik het vast ook zelf kunnen. Wielen opnieuw spaken, naafversnellingen uit- en weer in elkaar zetten, weinig uitdaging te gek.

Sinds november 2014 werk ik in Schiedam. De route tussen Delft en Schiedam is zo'n 11km (enkele reis). Ongeveer 60% recht asfalt door de polder en de rest afwisselend woonwijken, klinkers, stoplichten.
In 2014-2015 vrijwel elke dag, weer of geen weer, met de racefiets naar werk gegaan. Eerst een Jan Janssen uit eind jaren '80. Daarna een Giant CFR-3, 63cm frame, Shimano 105 afgemonteerd. Snelheid 25-28km/u gemiddeld.
Vanwege de beperkte afstand was het omkleden/douchen soms wat teveel gedoe. Daarom vanaf eind 2015 toch vaker het openbaar vervoer genomen, soms de stadfiets (Union Nebraska, 3 versnellingen, sinds 2001 ongeveer 35000km, vrijwel alles al een keer vervangen) en een enkele keer de racefiets.
Sinds mei 2016 tijdelijk van werklocatie veranderd naar Pernis (nieuwe afstand 18km met Beneluxtunnel als extra obstakel). Hier tot op heden slechts 1x naartoe gefietst en de rest van de keren de auto gepakt.

De Union stadfiets is redelijk op z'n eind en er zou eigenlijk een nieuwe naaf in moeten. Gezien hetzelfde geldt voor trapas, ketting, voorband, shifter, remmen en dus heb ik de zoektocht naar een nieuwe 'dagelijkse' fiets ingezet. Voor de zomerse fietstochtjes zal de racefiets nog steeds gebruikt worden. De Union zal als back-up fiets blijven. Fietsvakanties voorlopig niet in de planning.

De eisen:
Frame: Mijn Union is framemaat 53, aan de kleine kant. Mijn Giant is framemaat 63 wat net wat te groot is. Ik verwacht dat een 58-61cm frame mij goed past. Binnenbeenlengte zal ik eerdaags opmeten. Een wat sportievere houding is gewenst, anders moeten de ellebogen alsnog op het stuur bij wind tegen.
Aandrijving: derailleur is heerlijk licht, schakelt goed afgesteld prima, maar de beperkte(re) levensduur en het dagelijks/wekelijks onderhoud (winter/zomer) zie ik mezelf niet doen. Zodoende een naafversnelling waar mijn keus neigt naar een Nexus 8 Premium of een Alfine 8. Een ketting in een robuuste gesloten kettingkast, met aantal keer per jaar kettingonderhoud, of een tandriem overbrenging is mij om het even.
Banden: (ook) ik dacht eerst dat smalle bandjes de winst zouden opleveren. Echter bij een beoogde woon-werk snelheid van 22-24km/u - en na het lezen van de diverse verhalen over Big Apples - lijken brede banden (45+mm?) mij geschikt.
Remmen: op de racefiets Shimano 105 velgremmen. Prima, weinig slijtage, vervelend bij regen en pekel. Op de stadfiets ouderwetse trommelremmen. Doen het altijd, maar een stuk minder remvertraging. Op de zelden gebruikte MTB Magura hydraulische velgremmen. Erg prettig, nooit problemen gehad, goed doseerbaar, krachtig wanneer nodig. Over (budget) schijfremmen teveel probleemverhalen gehoord.Vandaar ook bij de nieuwe fiets voorkeur voor Magura velgremmen.
Verlichting: zo mogelijk naafdynamo die voor en achter van stroom voorziet. Wanneer de standaard verlichting onvoldoende is voor in de polder is een extra schijnwerper op batterij altijd een optie.
Bagagedrager: Ja, graag, en dan het liefst geen aluminium draad-modelletje dat al inzakt door er naar te kijken ;).
Budget: tsja, last but not least. Ik zat aan 800 euro te denken. Mogelijk geeft de werkgever voor de eerste 749 euro nog een 300 euro belastingvoordeel, dan zou de aanschafprijs tot 1100 euro opgerekt kunnen worden.

Eigen ideeen? Een Gazelle of Batavus uit de standaard-collectie van de fietsenmaker om de hoek gaat 'm denk ik niet worden. Te zwaar, teveel weerstand (rollerbrakes) niet degelijk genoeg en dure vervangingsonderdelen, als ze al verkrijgbaar zijn.
De T-100 van Fahrradmanufactur lijkt aan vrijwel alle eisen te voldoen echter geen Premium of Alfine naaf. Is de T-300 dan de juiste upgrade (HS22 remmen, Nexus 8P naaf)? Zijn er nog alternatieven?

Ik ben erg benieuwd waar jullie met bovenstaande beschrijving op uitkomen. Indien er nog meer input benodigd is hoor ik het graag. Bij voorbaat dank!

Chateau Rouge
beste rood kasteel :wink: ,

ik herken veel in wat je schets (maar da's persoonlijk): Delft, fietsen techneut, zelf doen en 'gewoon' ook iets goed willen kopen, wat langer van lijf. leuk!
bij je verhaal denk ik: project! (maar dan heb je geen factuur voor de financiële fietsregeling via je werkgever) ik zou een stalen tweedehands Koga van framemaat richting 60 cm kopen, bodywerk opknappen en afmonteren met Nexus 8 premium (tweedehands kan ook en dan door fietsenmaker oliebad laten geven: ik had zo een als nieuw en erg lichtlopend wiel), wat langere cranks (ik schat in dat jij prima met 175 mm cranks kunt fietsen) en vooral ook een paar goede en dus soepele banden (en wat aan de dikke kant want dat rijdt fijner)(bijvoorbeeld de hyper voyager van vittoria, bijvoorbeeld heel betaalbaar hier https://www.bike-discount.de/en/buy/vit ... g_id-18870) en een dichte kettingkast (bijvoorbeeld https://www.rosebikes.nl/artikel/xtreme ... GwodlmwDOQ en dan een voorblad van 42 tanden op je crank).

als ik even google op 'T300 VSF' dan zie ik hier https://www.fahrradmanufaktur.de/nl/kat ... uct_id=675 even snel kijkend dat het damesmodel wel N8 en gesloten kettingkast heeft en het herenmodel heeft derailleur-schakeling.... vreemd. iets om verder uit te zoeken: is er heren T300 met N8-Premium?
qua framemaat zie ik voor heren 57 en 62 cm. vanwege je wens om wat dieper te kunnen zitten, kies je dan mogelijk voor 57 cm.
(qua VSF Fahrradmanufaktur: fietsenzaak Mastbergen in Renkum of zo doet veel in VSF, maar dat is niet in de buurt van Delft...)

hoe dan ook: succes! groet, hoogframe
of nu heel snel naar bike4travel in rotjeknor en afdingen richting je 1100 euro :lol: voor deze in framemaat 62 cm (en effe checken of je stuur laag genoeg kan):
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... =lr&pos=19
Afbeelding
(bron: advertentie bike4travel op marktplaats)

zo nodig ander stuur en dan likt me dit net wat jij zoekt. groet! hoogframe
of je naar een VSF T-Belt lite

met riem en Nexus premium
Zelf vind ik het onderhoudsprobleem bij derailleurs wel meevallen. Je hoeft de boel immers helemaal niet zo goed te onderhouden. Het alternatief bij jouw dagafstanden is om er gewoon elk voorjaar een nieuwe cassette op te zetten met een nieuwe ketting. Verder haal je af en toe een lap over de ketting en doe je er wat dikke olie op. Verder gewoon niks. Neem een 8 speed cassette en je bent voor minder dan 35 euro klaar, en veel werk is het evenmin, zeker niet voor een techneut als jij.
Als fiets zou ik dan denken aan een Surly Crosscheck, een soort racefiets met bredere banden en ruimte voor spatborden en oogjes voor een drager. Zet er 38 mm Panaracer Pasela's of 40 mm Marathon Racers op, plus spatborden, en je wordt niet viezer dan met een naafversnelling, en het rijdt veel leuker. 's Winters kun je er zonder veel gedoe 42 mm Conti Topcontact Winter II winterbanden op zetten (dat is veel meer werk bij een gewone naafversnelling).
Sunrace maakt prima 8speed sti achtige shifters voor racesturen en anders zijn er ook nog 8 speed cross verstellers of downtube schakelaars. In dat geval kun je zelfs v brakes met de speciale tektro racegrepen voor v brakes gebruiken.
Dank voor de snelle reacties!
Het zelf samenstellen van een fiets heb ik nog even aan gedacht. Waarschijnlijk een lonend werkje, wanneer je alle onderdelen op de juiste manier bij elkaar gecombineerd hebt. Echter ken ik mezelf en kan ik eindeloos twijfelen tussen verschillende oplossingen met als resultaat heel lang geen vervangende fiets. Daarnaast is de factuur essentieel voor de financien.
De T300 van VSF is wel te bestellen in Diamond herenframe met N8 Premium naaf, echter zijn niet alle combinaties op foto vastgelegd. LINK
De T-belt lite ziet er ook interessant uit. Ben benieuwd of de maat past. Anders bij dezelfde shop eens kijken naar een T300.
Een derailleur gaat het voor mij, ondanks de argumenten, niet worden. Ik kan me snel storen aan gekraak en geknars terwijl ik over het asfalt zoef. Eender bij m'n racefiets: of mooi schoon, of niet fietsen. De Surly Crosscheck staat voor mij ook dichter bij de racefiets dan de stadfiets. Lijkt me gaaf om een keer op te rijden maar niet praktisch genoeg voor dagelijks.


Ik houd jullie op de hoogte van de T300/T-belt lite zoektocht, alternatieven blijven welkom!
Chateau Rouge schreef:Een derailleur gaat het voor mij, ondanks de argumenten, niet worden. Ik kan me snel storen aan gekraak en geknars terwijl ik over het asfalt zoef.
Dan doe je denk ik toch iets zelf verkeerd, een derailleur kraakt en knarst niet zolang je de bewegende delen gesmeerd houdt.
Gewoon lekker dikke vette olie erop, in plaats van die was smeerseltjes.
Wim schreef:Gewoon lekker dikke vette olie erop, in plaats van die was smeerseltjes.
Hourses for courses Wim. Als je met de fiets over droge zandgronden gaat fietsen dan is wassmering geweldig OMDAT er dan geen zand tussen de bewegende delen blijft hangen.
Als het gaat regenen of je aandrjiving op een andere manier nat wordt dan wordt het verhaal anders. Was spoelt dan weg en je kunt effectief niet bijsmeren totdat alles, ook binnenin, droog is. Op vakantie lukt dat vaak in het geheel niet.
Het kraken en knarsen waar ik op doelde was niet vanwege een droge verroeste ketting maar vanwege zand, pekel en vuil wat aan het smeermiddel blijft hangen. Het is wat uit te stellen door na het smeren de buitenkant goed af te nemen maar voorkomen lukt mij niet. Vandaar de zoektocht maar Nexus Premium 8 of Alfine 8.
Ik herken wel wat de TS beschrijft hoor. Nu, met name in deze winterperiode wanneer er veel gepekeld wordt én het af en toe regent, wordt de boel toch wel erg snel vies. Als je dan ook nog eens in het donker vertrekt en in het donker aankomt, heb je weinig zin om ook nog maar iets aan de fiets te doen. En ja, dat vertaalt zich in een aandrijving die minder mooi loopt en sneller slijt dan je zou willen.
In 11-speed uitvoering misschien iets boven budget... Maar een mooie fiets met een mooie afmontering...

Afbeelding
Bulls Urban 11S Beltdrive (het 2016 model kun je nu met leuke korting kopen, het 8s model past binnen je budget)

Heeft wel schijfremmen, maar ik heb meer problemen met mijn velgremmen gehad dan met schijfremmen. Volgens mij is die techniek dusdanig verbeterd dat je weinig problemen er mee hebt...

Succes!
Eric
Travelmaster schreef:Ik herken wel wat de TS beschrijft hoor. Nu, met name in deze winterperiode wanneer er veel gepekeld wordt én het af en toe regent, wordt de boel toch wel erg snel vies. Als je dan ook nog eens in het donker vertrekt en in het donker aankomt, heb je weinig zin om ook nog maar iets aan de fiets te doen. En ja, dat vertaalt zich in een aandrijving die minder mooi loopt en sneller slijt dan je zou willen.
Dat minder mooi lopen valt m.i. erg mee: zolang je de ketting maar regelmatig van dikke olie voorziet (in de winter iedere tocht) loopt het (bij mij) altijd geruisloos en soepel. Ik fiets er bijna dagelijks mee door sneeuw en troep en de ketting + derailleur aandrijving is volledig stil en loopt soepel en gesmeerd. Schoonmaken van ketting en tandwielen doe ik nooit. Slijtage zal inderdaad wel fors zijn.

In het voorjaar doe ik er een dun smeermiddel op, het dikke smeermiddel verdwijnt dan vanzelf, min-of-meer.
Chateau Rouge schreef: Aandrijving: derailleur is heerlijk licht, schakelt goed afgesteld prima, maar de beperkte(re) levensduur en het dagelijks/wekelijks onderhoud (winter/zomer) zie ik mezelf niet doen. Zodoende een naafversnelling waar mijn keus neigt naar een Nexus 8 Premium of een Alfine 8. Een ketting in een robuuste gesloten kettingkast, met aantal keer per jaar kettingonderhoud, of een tandriem overbrenging is mij om het even
Je kunt ook nog een singlespeed overwegen :D
Vorige week testgereden bij Bikes4Travel in Rotterdam.
Eerst de T-belt lite met Nexus 8 premium. Framemaat 62 viel me alles mee, mede doordat het geen heel lang frame is en er een behoorlijk gebogen stuur gemonteerd was. Vergeleken met mijn afgetrapte Union stadsfiets vond ik de fiets log aanvoelen, vooral qua aandrijving. Mogelijk is mijn huidige SRAM-3 toch zo slecht nog niet.
Het verschil wat ik merkte tussen tandriem en niet helemaal netjes gespannen ketting is dat je geen dood stukje hebt bij het wegfietsen totdat de ketting strak staat.
Daarom ook testgereden op een TX-500 derailleur. Deze had een recht(er) stuur en framemaat 58. Daardoor zat deze fiets is sportiever. Door de derailleur aandrijving had ik het gevoel een veel directere overbrenging te hebben. Kracht zetten op de pedalen resulteerde direct in snelheid.
Beide fietsen stonden trouwens op 42mm banden.

Resultaat: De techneut zegt derailleur (+ dan nog de hele selectie welke groep, welk bereik) en het verstand zegt nog steeds naaf-versnelling (zou een 3-versnellingsnaaf zoveel soepeler lopen door minder onderdelen?). Ik laat het nog even bezinken en kijk met een schuin oog naar robuuste derailleurs op 50mm banden ;).

Bij Bike4Travel trouwens wel goed voorzien van alle informatie met betrekking tot de onderdelen.
Ik sta voor een soortgelijke keuze. Ik verhuis binnenkort en kom er dan niet meer aan toe elke dag naar werk te fietsen, maar zal wel enkele kilometers naar een station moeten fietsen. En daarvoor wil ik geen nieuwe fiets gaan gebruiken, dus ik denk er sterk aan mijn ouwe trouwe Giant MTB te gaan ombouwen naar een woonwerkfiets met spatborden, een ringslot (moet ff kijken of dat eigenlijk kan), normale pedalen en een voorbouw die wat hoger komt te staan.

Hij moet juíst niet te mooi worden. 50mm Big Apples zitten er al onder en met een nieuwe set V-brakes ben ik alweer een heel eind.
Meer gedacht, stukje meer ge-test-fietst maar en een iets ander lijstje in m'n hoofd.

De grotere naafversnellingen ( 7 en 8 ) blijven log en indirect aanvoelen. Dit heb ik met een matig onderhouden derailleur niet ondervonden. Daarom zoektocht dl. 2!

Een triple voorblad is voor mijn gebruik overbodig. Een single of double zou prima zijn waarbij de single minder onderdelen bevat en dus minder schoonmaak en stelwerk heeft. Hoorde dat de 1x11 relatief prijzig is t.o.v. 1x10 of 2x10. Een 1x10 zou een prima alternatief voor Nexus8 bereik moeten zijn toch?
Ik moet nog kiezen tussen MTB of race groep, kan iemand de verschillen toelichten?

nog steeds graag Magura HS11 remmen
28" velgen met 42-50mm banden
Spatborden, achterdrager, naafdynamo icm vaste verlichting (of premium batterij spul), metalen pedalen etc. etc.

Afhankelijk of een fietsplan goedgekeurd wordt als je een rekening van de onderdelen indient, zou ik misschien toch zelf willen bouwen :oops: . Echter wil ik dan graag een nieuw frame gebruiken. Zijn er bekende frames waar de bovengenoemde banden op passen? Ik vind het lastig zoeken! Daarnaast is de prijs van een afgemonteerde fiets een flink stuk lager dan de losse onderdelen. Een nieuwe fiets aanpassen tot het perfecte plaatje zou ook een optie zijn.
Schijfremmen zouden nog een alternatief voor de Magura velgremmen kunnen zijn.

(heb zelf een setje Avid BB7 mtb schijfremmen, zijn wat mij betreft degelijk)
...en toen kwam toch (weer) de Cube Travel Exc in beeld... :|
Schwalbe Smart Sam banden (2.25) >> Wisselen voor Big Apples 2.00?
Hydr. schijfremmen type Shimano BR-M315 >> Wisselen voor Avid BB7?
Deore/XT 3*10 >> Zo laten?

De fiets zonder verbouwing kost zo'n 1000 euro. Binnenkort maar eens proefrijden.
Andere wijzigingen om van deze fiets een echt feestje te maken?
Link naar 2017 model
Afbeelding