Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe krijg ik de trommelrem stil. - Forum Wereldfietser

Hoe krijg ik de trommelrem stil.

Momenteel ben ik bezig met een hobby-projektje; een oudere stalen Gazelle met trommelremmen van SA.

Het probleem; ik krijg de voorrem niet stil. Deze blijft ontzettend kabaal maken bij remmen.

Ik heb het gedeelte waar de remschoenen op vastzitten, los gehaald. Vervolgens de binnenzijde van de trommel schoongemaakt met een zuivere doek en mbv een spuitbus remreiniger. Dit heb ik 2x gedaan zonder effect.
Daarna de remtrommel heel lichtjes geschuurd met schuurpapier 150. Wederom alles schoongemaakt en ontvet.
Heeft iemand nog een tip voor mij?
De remschoen ook nog even opschuren(grof schuurpapier) en alles schoon en vervrij maken (had je al gedaan, maar toch;)) Soms krijg je het ook gewoon niet weg. Dan kan je nog opzoek naar nieuwe remvoering, maar dat is vaak nog best prijzig.
Dank u voor de tip.
Juist grof schuurpapier voor de remschoen, ok. Klusje voor morgen en daarna zal ik alles nogmaals ontvetten.
Een nieuwe remvoering is ongeveer 20 euro zag ik. Dat is inderdaad nogal aan de prijs.
Voorlopig lijkt het euvel verdwenen.

Eerst heb ik de alles nogmaals (3e keer) behandeld met remreiniger (ontvetter) en de remschoenen lichtjes opgeschuurd met K80. Ook de remtrommel wederom behandeld met remreiniger.
Dit gaf nog geen goed resultaat.

Daarna heb ik de gehele rem gedemonteerd. Remschoenen, veer, asje, eigenlijk alles wat los kon. Alle onderdelen goed ingespoten met remreiniger en laten drogen.
De remblokjes zelf heb ik daarna even met een handbrandertje verhit.
Vervolgens alles in elkaar gezet. Een klein beetje Kopervet gebruikt op het asje en het scharnierpunt van de remschoentjes.

Vooralsnog een prima remwerking zonder bijgeluiden.