Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bagagedrager versteviging. - Forum Wereldfietser

Bagagedrager versteviging.

Hallo allemaal.

Ik heb een oude, stalen bagedrager op mijn oude, stalen fiets.

Ik weet niet of de buizen van die bagagedrager hol of massief zijn.

Om te voorkomen dat mijn ( redelijk vouwbare ) tassen tussen de spaken komen wil ik ook een ijzeren buis vast aan de bagagedrager. Deze ' buis ' wil ik dan over het wiel van de linker naar de rechter kant van het wiel laten lopen. Dit zoals de Tubus Tara ook heeft. Goed voor de zijwaarste stevigheid.

Mijn vraag is nu deze: Welke buis kan ik het best gebruiken? De plaatselijk doe-het-zelf winkel heeft ijzeren massieve en holle buizen. Massieve van 5 mm of 6 mm en een holle van 9 mm met een wanddikte van 1 mm. ( en 6 mm holle ook met 1 mm wanddikte.)
Dus hol of massief ? En kun je beide gewoon met de handen buigen, of met geimproviseerde werktuigen? Dit wilde ik in de winkel namelijk niet proberen.

Alvast bedankt voor eventuele reacties.
Hol is meestal lichter dan massief :wink: Alleen kun je holle buis niet zomaar buigen. Kans op knikken is dan te groot. Daar heb je een pijpenbuiger voor nodig.
pete schreef:Om te voorkomen dat mijn ( redelijk vouwbare ) tassen tussen de spaken komen wil ik ook een ijzeren buis vast aan de bagagedrager. [...]Goed voor de zijwaarste stevigheid.
Daar staan mijns inziens twee verschillende dingen. Ik kan me voorstellen dat een extra poot aan je drager voor zijwaartse stevigheid zorgt, maar het probleem van bijna lege tassen die tussen de spaken dreigen te zakken is misschien - als je oude stalen fiets met oude stalen bagagedrager tenminste is voorzien van oude al dan niet stalen spatborden - makkelijker en lichter op te lossen met jasbeschermers? Beetje afhankelijk van hoeveel kracht je tassen uitoefenen natuurlijk en waar ze het wiel dreigen te raken. Een plaatje (of twee, met en zonder tassen) zegt meer dan duizend woorden...

Succes,

Carl
Carl schreef:Een plaatje (of twee, met en zonder tassen) zegt meer dan duizend woorden...
We hebben nu inderdaad wel erg weinig idee wat de situatie echt is. Graag ook een foto waar je het evt probleem kunt zien.

Overigens lijkt me de vraag hoe je de extra buis aan de andere vastmaakt ook wel spannend. Als je met klemmen gaat werken kun je er last van krijgen dat je dunwandige buis snel platknijpt.
Bedankt voor de reacties en het meedenken, en mijn excuses voor mijn eigen late reactie.

Ik heb maar besloten om 'gewoon' twee kunststof platen tussen de tassen en de bagagedrager te bevestigen met 'plastic lassos' ( lock tights ? ) Dit omdat het niet echt moeilijk is om een redelijk tot goed idé te hebben hoe je een bagagedrager kunt verstevigen, maar zonder machines houdt het al vlug op. Ik heb alleen een ijzerzaagje en daar boor je geen gaten mee.


Op zich geen probleem natuurlijk, hoewel het me wel leuk leek een super stevige bagagedrager te maken als zoiets:
http://www.bicyclinglife.com/HowTo/HeavyDutyRacks.htm

Misschien iets teveel van het goede, maar dat platte metaal is toch makkelijker te bewerken dan ronde buizen .
Ok, bedankt,