Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets voor meerdere doeleinden, budgetvriendelijk - Forum Wereldfietser

Fiets voor meerdere doeleinden, budgetvriendelijk

Hallo

Dit is mijn eerste post op dit forum.

Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets:

Tot nu had ik een Batavus Galibier hybride fiets, alu-frame, maat 62cm, 28" wielen.
Ik was tevreden op gebied van rijcomfort (heel licht) en onderhoudsvriendelijkheid.
Qua stevigheid was ik minder tevreden:
*Mist wat stabiliteit wanneer zwaar geladen (bijvoorbeeld campeermateriaal, ong 10kg).
*Frame is al beschadigd na amper 5jaar gebruik (draad waarin trapas verankerd is onherstelbaar beschadigd).
*Ook accessoires als lichten en spatborden waren al snel kapot.

Gebruik:

Woon-werk: ik woon op 14km afstand van mijn werk. Als ik tijd heb ga ik altijd met de fiets, ook in de winter en bij lichte regen. Volledig vlakke wegen, klein stuk kasseien.

Vrije tijd: Ik trek regelmatig de natuur in. Dan gebeurt het dat ik stukken grindweg of modderige paden over moet.

Vakantie: Met mijn vorige fiets ben ik 2-maal gaan toeren in Frankrijk met licht campeermateriaal mee. Dit waren zeer leuke ervaringen en ik overweeg om eens een stuk van de Noordzee route te doen.

Onderhoud:
Ik probeer alle onderhoud en herstellingen zelf te doen. Liefst een onderhoudsvriendelijke fiets dus: derailleur-versnellingen, v-remmen genieten mijn voorkeur.

Budget: beperkt, max 600€, liefst minder :) , liefst 2dehands
Iemand die een model kan aanraden?

Groeten
Frederik
Hoi Frederik,
Merkwaardig dat je nog geen reactie hebt.
Je vraag is kennelijk niet uitgesproken genoeg. Gelukkig is dat goed nieuws want voor 600 euro moet het mogelijk zijn om een heel goede tweedehands vakantiefiets te vinden. Voorwaarde is dat je niet het neusje van de zalm wilt hebben qua onderdelen, dat je niet al te kritisch bent op merk en kleur en dat je er zelf nog wat aan wilt verbeteren voordat je er mee op pad gaat.
Ik ga je dus ook beslist geen model aanraden, zelfs geen merk. (Afgezien van het feit dat je best bij de merken blijft die serieuze vakantiefietsen maken)
Waar een vakantiefiets aan moet voldoen, een lijstje van merken en veel andere info vindt je op de wiki: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... iets_kopen

De maat is het belangrijkste. Dingen als zadel, pedalen en slijtage aan de draaiende onderdelen zijn bij een tweedehands nauwelijks relevant want dat zijn dingen waar je goed een inschatting van kunt maken wat het kost om het aan te passen. De ene keer zie je voor 500 euro een mooie fiets die helemaal goed is, maar je komt ook fietsen van 100 euro tegen die weliswaar verwaarloosd zijn en waarvan de draaiende delen geen cent meer waard zijn maar die je voor 250 euro aan onderdelen omtovert in een zo goed als nieuwe fiets.

Met 10 kilo bagage zal overigens geen enkele fiets moeite hebben, mits je zelf niet al te zwaar bent uiteraard.

Mijn eigen voorkeur is overigens om naast de goede fiets er een goedkope fiets bij te hebben om in de winter door de pekel te fietsen. Mijn 'goede' fiets blijft zo veel langer probleemloos en de winterfiets poets ik veel minder :D
Mild offtopic, maar misschien is je oude fiets nog met zoiets op te knappen:

https://www.sjscycles.co.uk/square-tape ... threadless

Ik heb wel wat kritiek gehoord over de uitvoering van Velo Orange, maar niet op bv die van Sunlite. Ik heb zelf de uitvoering van YST, en zal waarschijnlijk over enkele maanden feedback kunnen geven. Ze zitten natuurlijk noot zo vast als reguliere assen.

Ik heb begrepen dat de beschadiging van de draad door een loszittende trapas komt. Als je zelf klust, is het dus superbelangrijk om te zorgen dat die goed zit, omdat je dus anders je frame beschadigd (heb dit zelf helaas ook gedaan). Gebruik hiervoor als het even kan montagepasta (zeker ook in een eventuele threadless BB, buiten waar hij het frame raakt en op de schroefdraad van de cup). Omdat je ook twéé cranksleutels nodig heb voor de threadless, is het misschien handig dit door de FM te laten doen.
Hey,

Bedankt voor de reacties!

@djVeer:

Die draadloze trapassen zijn idd een goed id! Alleen: je zegt dat die minder stevig vast zitten. Is er dan meer risico dat die weer loskomen? (Ik wil kunnen bouwen op mijn velootje)

Als ik het zo zou oplossen denk ik toch nog een 2e sterkere fiets aan te schaffen, om als trekfiets te gebruiken. Een tweedehands model die ik dan zelf verder kan opknappen is perfect.

Zijn er bepaalde modellen/merken die jullie vanuit jullie ervaring kunnen aanbevelen? (Met een sterk duurzaam kader maar niet te zwaar.)

Grtn
Frederik
Ik durf het niet te zeggen Frederik. Ik denk (!) dat er vooral een beetje speling op zit, en dat je dat niet enorm merkt, maar dat het wat kraakt (vandaar ook de montagepasta).

Maar, ik kom op het net wel e.e.a. aan mensen tegen die zo'n ding geplaatst hebben en geen mensen die zeggen dat het niet werkt (behalve over de VO). Het is nog steeds een suboptimale oplossing maar misschien goed genoeg voor een fiets voor een backup-, pekel- of stadsfiets. Blijkt het nou betrouwbaar kun je er altijd nog verder mee weg.

Er zijn allerlei merken en modellen die goed goed zijn. De verschillen in gewicht tussen frames valt eigenlijk enorm mee, een licht frame is zeg 1600 gram, een zwaar frame 2300. Dat verschil heb je ook al tussen een set Schwalbe Supreme en standaard Greenguard banden. Het is veel belangrijker dat het frame sterk genoeg is en de goede maat heeft dan daar die paar ons van te halen.

Maar vul eerst eens dit in:
http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... ijk_advies

Daarna kun je gewoon eens koga intikken in marktplaats. Er zijn nogal wat koga's die "ooit eens zijn aangeschaft om naar de tennisbaan te fietsen, altijd in de garage hebben gestaan omdat ze toch gewoon de auto namen" (was het iemand op dit forum die dit zei)? Ik geloof dat de giant expedition ook goede cijfers kreeg.

Een tip nu al: zorg dat je voldoende dikke banden kunt plaatsen. 80 kg lichaamsgezicht met 20 kg bagage dan zou ik beginnen op 37 mm, maar voor een reisfiets misschien al eerder 40 of 42.
djveer schreef:Er zijn nogal wat koga's die "ooit eens zijn aangeschaft om naar de tennisbaan te fietsen, altijd in de garage hebben gestaan omdat ze toch gewoon de auto namen" (was het iemand op dit forum die dit zei)?
Volgens mij zijn het Koga's die aangeschaft waren voor een reis maar nooit verder gekomen zijn dan een ritje naar de tennisbaan. ;)
djveer schreef:Ik geloof dat de giant expedition ook goede cijfers kreeg.
Er zijn nogal wat fietsen geweest die die naam hebben gekregen, van zeer uiteenlopend model en daarmee samenhangende waardering. De fiets die goed aangeschreven staat is ongeveer zoiets: http://www.commercycles.com/wp-content/ ... fz5z9g.jpg De latere modellen met vering en buitenissige Y-frames roepen weinig enthousiasme op.
djveer schreef:Een tip nu al: zorg dat je voldoende dikke banden kunt plaatsen. 80 kg lichaamsgezicht met 20 kg bagage dan zou ik beginnen op 37 mm, maar voor een reisfiets misschien al eerder 40 of 42.
Zelf vind ik 50mm helemaal geen gekke maat, zeker als ik dingen lees over kasseien en modderige paden, maar dan heb ik wel meer gewicht (euh, bagage hè! :oops: ) en 559-wielen.

Verder sluit ik me helemaal aan bij de Wiki-tips.

Succes met de zoektocht,

Carl
Hier de checklist:
grts
Frederik

WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?

• WOON-WERK-VERKEER: ONG 14KM VLAK
• FIETSTOCHTEN, OOK LANGE VAN MEER DAN 100KM
• FIETSVAKANTIE, MET LICHT KAMPEERMATERIAAL MEE, 150TAL KM PER DAG

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?

IK HOU MEER VAN RELAXED FIETSEN MAAR AF EN TOE DOORTRAPPEN MOET OOK KUNNEN

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?

LIEVER RECHTOP

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?

IN DE WINTER RIJ IK VAAK IN HET DONKER

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?

Niet vaak. Regelmatig wel eens over kasseien, soms eens grind of modder. De fiets moet het wel aankunnen als ik in dergelijke situatie terechtkom.

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?

FRANKRIJK: FRANSE ARDENNEN, CHAMPAGNE, BOURGONDIE, VOGEZEN,… GOEDE GEASFEELDEERDE WEGEN VOORAL, MAAR VAAK HELLINGEN.
BELGIE, NEDERLAND, DUITSLAND, DENEMARKEN

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?

Van camping naar camping, dagtochten van gemiddelde 140km

JE LICHAAMSLENGTE

190cm

JE GEWICHT

74KG

JE LICHAAMSBOUW

Ik ben eerder tenger gebouwd. Mijn ledematen zijn naar verhouding vrij lang tov mijn romp.
Lengte been (van lies tem hiel): 95cm
Lengte arm (van top middenvinger tem top schouder): ong 85cm

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?

Ik gebruik heel licht materiaal. Max 15kg

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)

Ik woon in het centrum van Brugge: veel kasseien in de regio!

WAT IS JE BUDGET?

Liefst minder dan 600€, voor een echte buitenkans wil ik wel iets hoger gaan (max 800)

WELKE FIETSERVARING HEB JE?

Al van kindsbeen af heel vaak.

Enkele fietsreizen gedaan (naar Bretagne, naar Vogezen, Bourgogne)

WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?

Regelmatig 80-100km. Gemiddeld 2x/ week heen en weer naar mijn werk: ong 30km.
Al enkele keren 200km gereden.

WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?

Vooral hybride-fietsen: mijn laatste (die nu defect is): Batavus Galibier: een lichte hybridefiets met aluminium kader: tevreden van fietscomfort, houding. Rijdt wel wat hard want heeft geen vering (maar sinds ik een zadel met vering heb stoort mij dat niet meer).
Qua stevigheid minder tevreden: met kampeerbagage verliest hij stabiliteit, het ging nog wel maar met zwaardere bagage zou het niet meer gelukt zijn).
Accessoires als lichten en spatborden waren al snel kapot.

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?

Reparaties en onderhoud doe ik graag zelf. De fiets moet dus onderhoudsvriendelijk zijn.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?

Zeker!

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?

Deze lijkt me wel wat:
https://www.giant-bicycles.com/nl/toughroad-slr-1: maar nieuw ligt ie boven mijn budget.
Sportieve trekkingfiets: duurzaam! (ik gooi niet graag dingen weg), sterk, stabiel, onderhoudsvriendelijk. Verschillende zithoudingen (rechtop, sportief) mogelijk.

WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?

NEE

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?

Ik ga eerst mijn Batavus proberen herstellen dus ik kan wel een tijdje wachten op een goeie opportuniteit!
quote="Fredu"
>Hier de checklist:

>WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?

Volgende keer aub niet alles in hoofdleters. Dat wordt geassocieerd met SCHREEUWEN.

>>ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST
>>EEN HOUDING RECHTOP?
>LIEVER RECHTOP
Samen met het relaxed fietsen zoek je dan niet een al te lang gebouwde fiets. VSF als merk valt dan praktisch af. Bij andere merken kun je letten op de lengte van de bovenbuis. E.e.a. is natuurlijk aan te passen met een stuurvoorbouw van een bepaalde lengte, maar de beste poging is om de aanpassingen naterhand niet al te extreem te laten zijn.

>>MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN
>> EN HOE VAAK?
>IN DE WINTER RIJ IK VAAK IN HET DONKER
Dan wil je vast een naafdynamo. Als je echter een mooie fiets voor weinig geld tegenkomt kun je ook naderhand een ander wiel met naafdynamo kopen. Omdat voorwielen niet erg zwaar worden belast hoeft je dit niet de kop te kosten.

>WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
>...
>...MAAR VAAK HELLINGEN.
Bij de verzetten let je dan op het lichtste verzet.
21V is genoeg, mits een kleinste voorblad 22 of 24.

> van camping naar camping, dagtochten van gemiddelde 140km
Indrukwekkende afstanden, maar voor de fiets maakt het niet zoveel uit hé?

>>JE LICHAAM
> 190cm, 74 KG
> Ik gebruik heel licht materiaal. Max 15kg
> Ik woon in het centrum van Brugge: veel kasseien in de regio!

Dat gewicht leidt dus niet tot problemen.
Met die kasseien zou ik toch een stevig achterwiel aanraden met 36 spaken, zonder fantasiepatroon en goed gespaakt.

>WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
... Batavus Galibier ...tevreden van fietscomfort, houding.
Aha, dat is handig om de maat en afstelling van de nieuwe fiets te bepalen.

> Reparaties en onderhoud doe ik graag zelf. De fiets moet
> dus onderhoudsvriendelijk zijn.
Meestal wordt de term onderhoudsvriendelijk precies andersom gebruikt maar ik begrijp wat je bedoelt: hij moet niet al te gecompliceerd zijn.
Dat komt goed uit met je budget en reiswensen want op goedkopere reisfietsen zitten inderdaad geen gecompliceerde onderdelen.

> HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
>https://www.giant-bicycles.com/nl/toughroad-slr-1
Die voldoet om een fiks aantal redenen niet aan je eisen.
Om te beginnen het budget. De rest is dan al irrelevant.

>Ik ga eerst mijn Batavus proberen herstellen
Waarom zou je dat doen als hij toch niet stabiel is met bagage?

>dus ik kan wel een tijdje wachten op een goeie opportuniteit!
Geen haast is een voordeel!
Hallo Leon,

Bedankt voor de reactie en excuus voor het SCHREEUWEN! ;)

Als antwoord op uw reactie nog wat extra info:

Aard van de verlichting: niet belangrijk: ik begrijp afneembare verlichting die ik thuis oplaad in het stopcontact

Maten huidige fiets: kader maat 62, lengte bovenbuis: 60cm

Wat voor mij ook van belang is is het comfort bij lange fietstochten. Hierbij had ik gedacht aan een stuur die variatie in zithouding mogelijk maakt. (kan ik er eventueel zelf op monteren)
Zijn er nog ander zaken die een belangrijke invloed op het rijcomfort hebben bij lange afstand?

De nieuwe fiets zal voor reizen, fietstochten en woon-werk gebruikt worden. De Batavus ga ik oplappen om voor plaatselijk verkeer te gebruiken.

Grts
Frederik
quote="Fredu"
> Aard van de verlichting: niet belangrijk: ik begrijp afneembare
> verlichting die ik thuis oplaad in het stopcontact
Dat scheelt weer in aachafkosten.

>Maten huidige fiets: kader maat 62, lengte bovenbuis: 60cm
60 cm bovenbuis is idd niet erg lang voor je lichaamslengte.
Houden zo.

>Wat voor mij ook van belang is is het comfort bij lange fietstochten.
> Hierbij had ik gedacht aan een stuur die variatie in zithouding
> mogelijk maakt.
In de praktijk stel je een goed afgestelde fiets toch niet opnieuw af.
Mara in de experimenteerfase kan het handig zijn.

>(kan ik er eventueel zelf op monteren)
Klopt. Het is dus geen zwaar aanschafaandachtspunt.

> Zijn er nog ander zaken die een belangrijke
> invloed op het rijcomfort hebben bij lange afstand?
1. Zadel. Een zadel dat niet lekker zit (door zadel of afstelling) is een nachtmerrie. Een zadel (her)monteer je natuurlijk makkelijk zelf.
2. Banden. Dikke soepele banden die je niet hard hoeft op te pompen fietsen lekkerder dan dunnere stugge. Hoe meer bagage op je fiets hoe minder het uitmaakt overigens. Banden zijn bij aanschaf gelukkig ook overzichtelijk.
3. Vork en frame. Ik heb eens een fiets gehad die zo stug was dat ik hem uiteindelijk maar weggedaan heb omdat ik het gehobbel moet was. Helaas is het niet gemakkelijk om vooraf te zeggen welke fietsen zo zijn. Aluminium fietsen met aluminium vorken die gemaakt zijn voor zware tochten met veel bagage hebben echter een slechte naam. Het rare is echter dat ik ook wel eens een te slappe aluminium fiets heb gezien (dwz er een stukje op verzoek van de eigenaar op heb gefietst)
Leon schreef:
Fredu schreef: Wat voor mij ook van belang is is het comfort bij lange fietstochten. Hierbij had ik gedacht aan een stuur die variatie in zithouding
mogelijk maakt.
In de praktijk stel je een goed afgestelde fiets toch niet opnieuw af.
Mara in de experimenteerfase kan het handig zijn.
Ik denk dat Fredu bedoelt: een stuur dat verschillende handposities mogelijk maakt voor wisselende houdingen. Kies je een fiets uit waar een stuur op zit met slechts één handpositie, dan is het inderdaad geen punt om er bijvoorbeeld barends op te zetten of een ander stuur. Dat zou ik dan wel gelijk regelen bij aanschaf van de fiets, zodat je kunt proberen of je de handposities ook daadwerkelijk goed kunt gebruiken bij montage op deze fiets.

Groetjes,

Carl
Idd Carl, dat was net wat ik bedoelde, bedankt voor de verduidelijking!

Ik heb nog eens die wiki-link gelezen die Leon aanhaalde.
Het lijkt me dat ik een type Randonneur-fiets zoek.

Iets dergelijks zou ik moeten vinden, (of ombouwen vanuit iets anders?):

http://www.fietsendegeus.be/gamma/randonneur/

Ik heb nog geen dergelijke fietsen gevonden binnen het budget.

Ik merk dat er een groot aanbod aan atb's te vinden is. Kan het naar jullie mening een goed id zijn om een atb met goede kadermaat, versnellingen en remmen om te bouwen naar een randonneur?

Grts
Fr
Je zou hier eens kunnen kijken, ander stuur er op en klaar:

https://www.bike-discount.de/en/buy/rad ... wg_id-8501
Fredu schreef:Ik heb nog geen dergelijke fietsen gevonden binnen het budget.
Er zijn er meer dan genoeg hoor. Alleen al van het ene merk Batavus en het ene model Jakima:
http://www.marktplaats.nl/z.html?query=jakima
Bijvoorbeeld deze - niet jouw maat, maar als voorbeeld - ziet er qua frame gewoon goed uit:
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... -53cm.html
Dan heb je nog een smak geld over voor onderdelen van je persoonlijke keuze.

Het woord randonneur wordt door puristen overigens alleen gebruikt voor fietsen met een slank stalen frame met horizontale bovenbuis en een wielrenstuur (racebocht, drop bar of hoe je het ook noemt).

Wat betreft de handposities van het stuur ben ik het eens met de opmerking van Carl.

Even op Kapaza.be gekeken wat er in Oost-Vlaanderen onder het woord fiets te koop is valt het toch niet mee... :cry: