Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Velgen Gazelle Grand Tourist - Forum Wereldfietser

Velgen Gazelle Grand Tourist

Afbeelding

Ik ben op dit moment bezig om een Gazelle Grand Tourist van rond 1980 te repareren en om te bouwen naar een soort van tourfiets voor gebruik in en rond Nederland voor wat langere tochten, waar misschien nog een keer een lichte bepakking op meegaat.
Ik zeg 1980, want hij lijkt erg op het zustermodel; de Gazelle Tour de France.

Afbeelding

Van oorsprong is het min of meer een wat sportievere stadsfiets met Sturmey Archer 3-speed en 90mm trommelremmen. Dit was juist wat mij aantrok in deze fiets.
Momenteel ben ik aan het experimenteren met een klassieke hybride versnellingssysteem waarbij een derailleur kan wisselen tussen een groter en een kleiner tandwiel. Werkt best goed moet ik zeggen. :)
Afbeelding

Mijn enige twijfel is de huidige velgen. Deze lijken nog goed, maar als ik ooit nog eens de bijna zwart geoxideerde spaken wil vervangen of een SA XL-FDD naafdynamo wil plaatsen is het misschien handig als ik meteen ook de velgen vervang.

De vraag is alleen, welke?
Ik zou graag een beetje in de huidige stijl willen blijven van glimmend staal en chroom als dat kan en de meeste trekkingvelgen zijn zwart of mat geannodiseerd zilver.

Zijn er suggesties?

Voor wie meer wil zien: Fotoalbum
Deze gevonden de "Halo Retro Velg" https://singlespeedparts.nl/halo-retro- ... d-806.html
Waarom zou je met stalen slappelingen willen blijven rijden? Remmen doen ze sowieso niet.
Velo Orange heeft mooie (gepolijste) lage klassieke velgen.
goldenlion schreef:Deze gevonden de "Halo Retro Velg" https://singlespeedparts.nl/halo-retro- ... d-806.html
Die komen inderdaad aardig in de buurt. Bedankt voor de tip. :)
Sonny schreef:Velo Orange heeft mooie (gepolijste) lage klassieke velgen.
Die hebben zeker mooie velgen!
Daar had ik nog niet gekeken. De VO Raid zouden heel goed passen inderdaad. Binnenkort maar eens kijken wat de verzend (en importkosten) zouden zijn hiervoor. Iets voor op de wenslijst. :)
En anders gewoon eens aan Marten vragen. http://www.m-gineering.nl/ hij heeft op de site iig een 650B velg staan van VO (€57,50) even zoeken op ebay en je komt ook die prijzen tegen. Anders misschien een Mavic 317. Of je weer wat het tenminste lijkt stalen wielen in je fiets wil weet ik niet, echt goed remmen in vergelijking met wat tegenwoordig beschikbaar is (aluminium velg en de juiste blokjes) doet het niet.
_Peter_ schreef:En anders gewoon eens aan Marten vragen. http://www.m-gineering.nl/ hij heeft op de site iig een 650B velg staan van VO (€57,50) even zoeken op ebay en je komt ook die prijzen tegen. Anders misschien een Mavic 317. Of je weer wat het tenminste lijkt stalen wielen in je fiets wil weet ik niet, echt goed remmen in vergelijking met wat tegenwoordig beschikbaar is (aluminium velg en de juiste blokjes) doet het niet.
Ik zal eens kijken en later vragen bij Marten.

Remmen op de velg is niet echt een probleem. Aangezien ik de fiets voor relatief vlak terrein wil gebruiken zijn de trommelremmen prima en dus maken de velgen niet zozeer uit. Zolang ze maar stevig genoeg zijn.

En anders moet ik misschien maar eens kijken naar de Ginko SA+ remmen. ;)
Ginko doet vooral veel in het ligfietswereldje. Als je met een paar smalle stalen velgen ook vooruit kan kun je altijd nog eens kijken bij een onderdelenhuis of een fietsenmaker die tegen zijn pensioen aan zit, die wil nog wel eens wat hebben liggen.

Overigens kun je mat alu heel mooi glanzend polijsten, als er toch niet mee geremd hoeft te worden. Het is dan wel verstandig dit te doen voordat de spaken en naaf er in gaan.
Mooie velgen inderdaad.

Het project velgen is voor nu even doorgeschoven naar het voorjaar. Momenteel zit het grote tandwiel er ook op en probeer ik eerst dat soepel te laten werken.
Maar het werkt wel. ;)

Afbeelding
28T + 16T tandwielen.

Afbeelding
Afbeelding

Enige nadeel is op dit moment dat de derailleurarm nog de neiging heeft om iets te ver te schieten waardoor de ketting tussen het tandwiel en de spaken terecht komt...
Enige nadeel is op dit moment dat de derailleurarm nog de neiging heeft om iets te ver te schieten waardoor de ketting tussen het tandwiel en de spaken terecht komt...
Daar hebben ze van de schroefjes voor om dat te beperken. En anders zo'n mooie plastic ring om je spaken te beschermen. :oops:
Schroefjes werken helaas onvoldoende wanneer de afstand 2-3 cm minder is dan met een derailleurcassette. :lol:

Maar een mooie chromen spaakbeschermer is niet lelijk. ;)
Afbeelding
Ben de laatste tijd weer bezig met mijn projectfiets en ben ondertussen bij de verlichting aangekomen. :)

Wat de versnellingen betreft, dat is inderdaad zo'n 'mooie' spaakbeschermer geworden. :lol:

Korte versie: Ik heb een B+M Cyo Premium aangepast en in een oude chromen TMI koplamp ingebouwd:
Afbeelding
Niemand die het merkt totdat je de dynamo er op zet. 8)

Lange versie:
Afbeelding
Ik heb op mijn huidige stadsfiets de Cyo T Premium (de versie met 'Taglight' LEDs onder de hoofdreflector) en ben daar behoorlijk tevreden mee. Met 80 Lux geeft het een hoop licht en voor €50-55 in de meeste Duitse webshops is het een van de betere budgetoplossingen.

Enige nadeel: Hij is er alleen maar in het zwart of nepchroom. Dat moet beter kunnen.

Via Marktplaats heb kwam ik een oude komlamp tegen van TMI en ik had zo'n vermoeden dat deze behoorlijk goed zo passen met wat hak en schuurwerk.

Afbeelding
Het oorspronkelijke glaasje, reflector en klemmetjes konden er gewoon uitgeklikt worden zodat ik kon kijken of alles zou passen.
Dit lukte bijna, maar ik moest er nog wel even met een vijl/dremel doorheen. Ook zat de heatsink/radiator van de nieuwe lamp een beetje in de weg.

Afbeelding
Uiteindelijk heb ik de houder van de nieuwe lamp afgezaagd en deze in de oude lamp vastgezet met een aantal blokken dik schuim en dubbelzijdig tape.

Voorlopig houd ik het even zo, want ik ga de bekabeling nog iets netter maken en vervangen door de wat dikkere kabels van SON + door het frame naar het achterlicht trekken.
En de kabels via aluminium buisjes door het voorrek laten lopen zoals men hier doet is wel een stuk netter.
Afbeelding

Afbeelding
Wat een mooie fiets en ontzettend leuk en knap bedachte 'uitvinding' vwb de lamp :) succes nog verder.
Wat betreft velgen: H Plus Son TB14? http://hplusson.com/node/15

H Plus Son staat goed bekend en de TB14 is in een gepolijste uitvoering verkrijgbaar en licht, maar schijnt behoorlijk sterk te zijn. Sterk genoeg voor wat light touring iig.