Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks B17, B17 narrow of Flyer? En fietsbroek? - Forum Wereldfietser

Brooks B17, B17 narrow of Flyer? En fietsbroek?

Beste allen,

Ik ben bezig met de voorbereiding van mijn eerste fietsvakantie en hiervoor heb ik onlangs mijn eerste "vakantie"-fiets gekocht. Maar nu ben ik een beetje aan het zoeken naar wat nu het perfecte zadel zou zijn voor mij op deze fiets.

Normaal gezien ben ik een wielrenner die er wel van houdt om laag in het stuur te hangen, dus daarom zat ik aan een B17 of een B17 narrow te denken. Maar omdat ik van plan ben om straks toch +- 100 a 150 km per dag te fietsen, dacht ik aan iets meer comfort zoals de Flyer biedt. En daarnaast heb ik denk ook wel een dikke kont, dus dan weet ik ook niet exact wat handig is qua keuze

Ook hoor en lees ik hier veel verhalen over dat je voor lange afstanden juist een hard zadel moet hebben of het tegengesteldee, en dat je met ietsbroek moet gaan fietsen of het tegengestelde. Dus ik weet echt niet wat hierin het handigste is.

Ik snap het advies: "probeer het uit wat voor jezelf fijn voelt", maar mijn budget als student zijnde is hier niet echt naar, dus jullie advies gevraagd!

Alvast bedankt voor jullie reacties en groet,

Daniël
Als je op je koersfiets een zadel hebt dat niet opvallend breed is waar je kan op overleven, dan heb je waarschijnlijk een min of meer normaal zitonderstel.

Je kan op een brooks of equivalent lederen zadel lang rijden zonder zeem, maar persoonlijk vind ik een dunne zeem voor ritten van 100 km of meer toch een meerwaarde. Ik heb zowel een narrow als een gewone B17, zit op beide gelijkaardig en heb op beide geen problemen. De narrow fietst niet zo handig als je rechtop zit, de gewone B17 zou wat kunnen schuren aan de flanken als je heel dunne of geen broekspijpen hebt denk ik.

Ik zou dus puur kijken naar je zithouding: staat je stuur lager dan het zadel zou ik de narrow nemen, voor ongeveer gelijk de gewone. (op mijn beide fietsen staat het stuur 3-5 cm lager dan het zadel (of nog lager als ik in de drops zit)).

De vraag is of voor een studentenbudget een Brooks een prioritaire investering is. Als je op een ander zadel ook goed zit, zou ik ergens anders in investeren.

(overigens wel absolute fan van de imperial versies)
Danielplatvoet schreef:En daarnaast heb ik denk ook wel een dikke kont
De breedte van het zadel gaat qua lichaam om je zitbotjes, niet om het spul wat er links en rechts langshangt. Het een heeft niet zo heel veel met het ander te maken.
Misschien zoals vorige poster aangaf de zitbotjes laten meten of proberen dit zelf te doen. Ik heb vorig jaar voor mijn eerste echte reis een brooks countess zadel gekocht. Hard zadel en je moet die zeker een paar 100 km inrijden. Nu kan je precies zien waar mijn zitbotjes zitten in het zadel. Twee perfecte deukjes. Het zadel zit als gegoten. Ik zit wel vrij rechtop. Is er geen fietsenwinkel die je kan helpen? Eentje gericht op vakantiefietsers of anders eens meegaan naar dat kampeerweekend in naarden dan kan je eens kijken wat iedereen heeft en waarom. Let in ieder geval op met gelzadels. Ik kan daar nog niet meer dan 20km op zitten en dan gaat het al niet meer.
Zadelkeuze is iets strikt persoonlijks. Dat vele fietsers die dagen achtereen in het zadel zitten voor een leren zadel kiezen, is dan nog wel een ding. Maar pin u vooral niet meteen vast op éen model.

Puur anekdotisch: de Brooks B17 is voor mij de standaard. Dat zadel geeft mij nooit problemen. Ik fiets daar ook op met fietsen waar het het stuur lager staat dan het zadel -- wat volgens velen niet kan.

Een B17 Narrow heb ik ook, en die kan ik eigenlijk alleen hebben op een fiets waarbij ik voortdurend aerodynamisch zit; anders is dat zadel me te hard.

De Brooks Flyer in mijn bezit leek jarenlang een miskoop. Weliswaar is het formaat in de breedte hetzelfde als een B17, maar mijn Flyer zat duidelijk minder prettig. Tot ik dat zadel op een aluminium vouwfiets monteerde, die iets extra's aan vering nodig had, en waarvoor dat precies de juiste keuze bleek.

U noemt het merk niet, noch het type reisfiets dat u kocht. Maar toch zij daarover opgemerkt: zo'n ding is een geheel. Wielen én frame én zadel bepalen samen het comfort, en daarmee hoe vermoeiend de kilometers zijn die u aflegt.
Sinds jaar en dag zit ik op een Brooks B17. O ja, ik heb een trekking fiets met racestuur.
Het inrijden van een nieuw zadel valt reuze mee.
Wel constateerde ik gisteren voor de tweede keer bij een Brooks na circa 20.000 km een breuk in de spanbout.

Maar goed over de pro en cons van een Brooks zadel is op dit forum al meer dan genoeg gepubliceerd :)

Ga eens bij een goede fietsenzaak langs voor een meting.

Een fietsbroek met zeem vind ik onmisbaar. Koop wel een broek die lekker zit.

Veel fietsplezier.

Jan
Veel hangt ook af van de zit: als je rechtop zit heb je een breder zadel nodig dan wanneer je meer voorover zit. En inderdaad, verder gaat het om de zitbotjes. Zelf heb ik een leren zadel van 160 mm op mijn twee fietsen met racestuur en een (geveerde) Champion Flyer van 170 mm op mijn stadsfiets met tamelijk sportieve houding.
Bij mij gaan de Brooks B17 zadels allemaal stuk na zo'n 7000 km. Er ontstaat dan een breuk in het frame. Dus voor mij helaas geen Brooks meer. Ik heb dit nu 2 keer gehad.
Houdt bij het opmeten even rekening met de opmerking van Wim. Als je gewend bent op je koersfiets diep te zitten, wil/kan je dat op je trekkingfiets misschien ook wel. Het voordeel is dat je veel minder wind vangt, dus met dezelfde moeite harder fietst en dus minder lang over de gewenste afstand doet. De maat tussen je zitbotjes is geen absolute maat, naarmate je dieper zit wordt deze maat kleiner.
Bedankt voor al jullie reacties!

Aan de hand van de reacties hier merk ik dat de b17 voor mij toch het beste gaat werken. Dus daar ga ik mee verder.

Over een broek met zeem/zonder/of met een dunne zeem, ga ik nog even nadenken. Ik ga het sowieso even uitproberen met de huidige zemen die ik heb en met een broek zonder.

Bedankt en groet,
Daniël
Ik zou me niet blindstaren op een specifiek zadel.

Het lijkt er wel op dat een Brooks B17 zadel voor veel mensen werkt en op basis daarvan heb ik er ook een geprobeerd, en omdat ik nieuwsgierig was. Het bleek voor mij toch een stuk minder fijn te rijden dan een standaard medium zacht gelzadel, die standaard op mijn koga zat. Ook vind ik het Brooks zadel behoorlijk hard onder het "perineum". Ik kreeg er pijnlijke plekken van op korte afstanden, terwijl ik op mijn gelzadel naar zuid frankrijk ben gefietst zonder problemen. Tja..

Hopelijk werkt hij voor jou wel ;-)
Danielplatvoet schreef:Aan de hand van de reacties hier merk ik dat de b17 voor mij toch het beste gaat werken. Dus daar ga ik mee verder.
Ik zeg niet dat je nu de foute kant op gaat maar uiteindelijk gaat alleen je kont je vertellen wat het fijnste zadel is. Dus: geluk gewenst!
Bedankt!

Het zadel is nu besteld, en ik kom er nu vanzelf wel achter. Ik ga hem eerst monteren op de werkverkeer fiets en dan merk ik wel hoe het zit.