Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Banden met meer grip - Forum Wereldfietser

Banden met meer grip

Hallo,

ik heb een vraag betreffende banden. Ik krijg in de zoekfuntie zoveel resultaten dat ik door de bomen het bos niet meer zie :-)

We hebben vroeger veel vakanties gefietst en nu de kinderen groter zijn kunnen we weer weekeindjes weg, over een paar jaar zelfs weer weekjes. :D

We fietsen meestal met lichte kampeeruitrusting (incl tent, keuken etc, meestal alleen achtertassen). We fietsen veel in Nederland en Duitsland, maar de doorgaande weg wordt wel zoveel mogelijk vermeden en ook willen we ons niet door een dun laagje sneeuw laten tegenhouden. Echt extreme omstandigheden zoeken we dus niet op, maar ik merk dat ik toch uitkijk naar andere bandjes.

Ik merk namelijk dat ik in los spul (zand, modder, dun laagje sneeuw) vanuit stilstand moeilijk vooruitkom en snel wegslip.

Ik fiets op een Trek 520 waar Bontrager AW1 Hard-Case 700x32c bandjes op liggen, 32mm dus. De banden zijn vrij glad, ongeveer te vergelijken met Marathon Supreme of Vittorio Voyager Hyper denk ik. Geen profiel dus, enkel wat groefjes om water kwijt te raken, maar we rijden hoofdzakelijk verhard en de bandjes zijn wel lekker snel!

Mijn wens is: bandjes met iets meer grip op los spul (zand, modder, dun laagje sneeuw), maar wel een zo laag mogelijke rolweerstand, ik hou van licht fietsen.

Qua breedte denk ik aan 37mm. Dat is 5mm breder dan wat er nu op ligt (is ook echt 32mm) en dat zal al wel verschil maken qua grip denk ik. Past qua afmeting ook goed op de velg en de fiets (mits ik mijn 35mm spatborden vervang door 45mm :D)
Het hoeven overigens geen specifieke winterbanden te zijn. Als ik iets meer grip heb in de zomer kom ik er in de winter met een dun laagje sneeuw ook wel mee weg.

Welke banden zijn het overwegen waard? Continental touring Plus of Travel Contact? Maraton tour (plus)?
Of staar ik me misschien teveel blind op profiel en moet ik het meer in iets bredere bandjes zoeken, zoals bijv. Vittorio Voyager Hyper of Marathon Supremes?

Elke suggestie is welkom.
Breder is beter, gewoon omdat je dan meer rubber op de weg hebt, en omdat je niet zo wegzakt in losse ondergrond. Bredere banden zijn ook comfortabeler en op slecht wegdek zelfs sneller. Een beetje profiel is ook wel fijn als de ondergrond los is. Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt, maar als ongeveer 37 mm het maximale is zou ik denken aan de Panaracer Pasela 38 mm. Dat zijn lichte snelle banden, met best wat profiel. Ze zijn er met en zonder antilek laag, en de versie zonder rijdt nog weer soepeler en sneller. Ik heb sinds een tijdje de 35 mm op mijn snelle fiets, en heb nog niet lek gereden.
Elke mate van dwarsprofiel geeft meer grip op los en/of nat spul, maar als het vooral om rechtuit gaat moet het profiel wel ook op het midden van het loopvlak zitten.
Helaas betekent dit wel een compromis want een middenril zonder profiel is nu eenmaal goed voor de rolweerstand, net als het ontbreken van een antileklaag en andere stugge lagen goed zijn voor de rolweerstand, maar dat is weer een compromis tusen rijeigenschappen en lekbestendigheid.
Update: vanavond even in Kielwindeweer langs om Panaracer Pasela's te bekijken.
Goed plan. De 38 mm heeft een ander en grover profiel dan de 35 mm en smaller.
Wim
Kan ook nog kiezen voor de schwalbe marathon Supremes of racer 37mm. Persoonlijk vindt ik de Supremes net iets vlotter rijden. Ik rij zelf wel met de 42mm.
Ik heb de Vittoria Voyager Hyper van 38mm breed. Kosten waren 30 euro p/stuk. Ze lopen licht en zijn ook qua gewicht licht. Profiel op het loopvlak is misschien te weinig voor je. Ik ben er tevreden over maar wel de kanttekening dat ze wat minder lekbestendig zijn (in 4000km 1 maal glas en 1 maal vlijmscherpe nagel). Ze kunnen wel wat aan maar ze zijn niet voor zware omstandigheden denk ik bedoeld. Met mijn 75 kilo rijdersgewicht en evt. 30 kilo bepakking is het te doen. Voor 90% rijdt ik asfalt en klinkers, voor de rest zandpaden, bospaden enz. Slijtage valt me flink mee. De banden moeten trouwens liefst zo hard mogelijk opgepompt zijn, zeker achter (6 bar?).
Wim schreef:
PukkaJ schreef:Update: vanavond even in Kielwindeweer langs om Panaracer Pasela's te bekijken.
Goed plan. De 38 mm heeft een ander en grover profiel dan de 35 mm en smaller.
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... la#p237442 En hoe zit het inmiddels met de klapbanden, Wim? Heeft Panaracer dat probleem al opgelost?

Carl
Ik heb geen last van klapbanden. Dit zijn inderdaad banden met dunne wangen. Ze gaan dus wat minder lang mee, en je moet wel zorgen dat ze op de juiste druk staan. Maar ik heb ze dus al een aantal jaren zelfs op mijn dagelijks gebruikte stadsfiets, en zonder problemen.
Gisteravond nog de Pasela's opgehaald en gemonteerd. Er zit een bobbel in, maar die haal ik er van de week wel even uit als ik tijd heb, bandje moet nog even 'zetten' en het was gisteren al laat.
Ook nieuwe spatbordjes erbij gekocht. Ook daar moet nog even wat aan worden geknutseld (plastic is wat krom op één plek, even met wat hitte rechtbuigen).

Lijken me prima bandjes voor mijn doel.

Evengoed iedereen heel erg bedankt voor alle suggesties. Ik onthoud ze voor een volgende keer (mijn vrouw wil binnenkort ook nieuwe banden en de Pasela's zijn op :D )
Let dan wel goed op bij de montage. Pasela's zijn heel mooi gemaakt, en ik ben nog nooit een Panaracer band tegengekomen die niet perfect recht was, dus ik vermoed dat er iets fout is gegaan bij de montage.
Wim schreef:Let dan wel goed op bij de montage. Pasela's zijn heel mooi gemaakt, en ik ben nog nooit een Panaracer band tegengekomen die niet perfect recht was, dus ik vermoed dat er iets fout is gegaan bij de montage.
Dat laatste klopt denk ik. Ik heb dat wel eens vaker gehad.
Remedie is dan meestal: goed oppompen, even leeg laten lopen, band naar binnen toe drukken (en ventiel even 'opduwen'), evt. met een klein beetje water met groene zeep langs de rand van de band (nooit vet of siliconen!) en weer hard oppompen. dan plopt ie precies goed.
Althans, zo heb ik het ooit van een fietsenmaker geleerd en dat werkt wel goed. Het voelt nu alsof de achterband op één plek iets te diep in de velg zit, dus meer een hobbel dan een bobbel, als u begrijpt wat ik bedoel (en voor swingt ie een beetje. Zelfde euvel) :D
Welk model heb je uiteindelijk gekocht?
Wim schreef:Welk model heb je uiteindelijk gekocht?
De Pasela 35mm. Van de 37mm was helaas nog maar één band voorradig (en voorlopig niet bij te bestellen), maar de 35mm is toch al heel wat meer volume plus wat meer grip dan die 32mm slicks waar ik eerst op fietste. Net dat beetje meer waar ik naar zocht zeg maar...
Ik moet zeggen: soepele bandjes en zo moeilijk als ik die Bontragers van de velg af kreeg, zo makkelijk kreeg ik de Pasela's erop. Dat wordt geen probleem als ik onverhoopt toch eens moet plakken :D

Zaterdag eerste kampeertochtje met bagage, ben benieuwd...
Met of zonder antilek?
Wim schreef:Met of zonder antilek?
Mét. Mochten ze me toch niet bevallen dan bieden de eveneens aangeschafte bredere spatborden in ieder geval ruimte aan bredere banden.