Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe breed mag mijn band zijn... - Forum Wereldfietser

Hoe breed mag mijn band zijn...

Ik ben in het bezit van een SNEL Safari 28" en wil de banden daarvan (Schwalbe Marathon 37-622 / 28 - 1.4) gaan vervangen door Conti Travel Contact. Nu is de grote vraag: Welke maat kan ik als breedste gebruiken.

Wat hebben ze in dat model:

28 x 1 3/8 x 1 5/8
28 x 1.6
28 x 2.0

Ps. Wat betekent de maat 1 3/8 x 1 5/8 eigenlijk?

Als ik in de liggende achtervork kijk heb ik vòòr de band nu 4,5cm ruimte. als ik naar mijn huidige band kijk heb ik aan beide kanten nog ongeveer 8mm (totaal dus zo'n 16mm) ruimte tussen band en vork.

Volgens mij is 1.6 de breedst mogelijke voor mijn fiets 1.6*2.5=4.0cm. Right? Wordt 2.0 echt te breed? Kunnen jullie me adviseren?

Alvast bedankt!
beste AndreM,
qua uitleg over bandenmaten (en dat ze in het echt vaak iets smaller zijn) kunnen we hier hele verhalen afsteken :) , maar kijk eerst eens hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsband
veelal past één maat breder dan er standaard inzit prima. jij hebt nu 37-622 en dan past 40-622 waarschijnlijk ook goed.
als je niet te ver van Rotjeknor woont, ben je welkom om bandenmaten te komen passen. (stuur me dan een pb of mail)
groet! hoogframe
Probeer naar de etrto maten in mm te kijken (bijvoorbeeld 622-37). Helaas is er een praktisch probleem: de werkelijke maten van banden zijn niet zelden nogal wat kleiner dan de nominale maten, al hangt dat ook van de velg af (met een bredere velg wordt je band ook wat breder. Een 37 mm band zo dan dus zomaar 32 mm blijken te zijn. De enige fabrikant die voor zover ik weet vrij systematisch ongeveer de echte maten opgeeft is Panaracer. Maar goed, met 8 mm aan elke kant kun je bij Schwalbe of Conti wel voor een maatje groter gaan (of de echt ongeveer 38 mm Panaracer Pasela monteren :D) .
Dank voor de reacties!

Andere vraag dan: Hoeveel marge heb je eigenlijk nodig tussen band en achtervork?

is dat 2mm per kant, 5mm per kant? Is daar een algemene regel voor?
Misschien zit ik ernaast maar je moet toch eerst naar de velg kijken? Ik heb laatst een overzichtje bekeken van de velgmaat en de daarbij passende banden. Ik geloof dat ik dat gevonden had op de site van continental
Wim schreef:Probeer naar de etrto maten in mm te kijken (bijvoorbeeld 622-37). Helaas is er een praktisch probleem: de werkelijke maten van banden zijn niet zelden nogal wat kleiner dan de nominale maten, al hangt dat ook van de velg af (met een bredere velg wordt je band ook wat breder. Een 37 mm band zo dan dus zomaar 32 mm blijken te zijn. De enige fabrikant die voor zover ik weet vrij systematisch ongeveer de echte maten opgeeft is Panaracer. Maar goed, met 8 mm aan elke kant kun je bij Schwalbe of Conti wel voor een maatje groter gaan (of de echt ongeveer 38 mm Panaracer Pasela Monteren :D) .
Interessant: (Ook de Wiki pagina @Hoogframe) van 37 (622) naar 42 dus. Da's een halve centimeter extra. Vallen Schwalbes in de regel breder of smaller dan Conti's of is daar op die manier dus niks algemeens van te te zeggen?

Van 37-50 is 13mm/2 = ca. 6mm per kant extra. Dat wordt wel erg krap gezien de 8mm die ik bij mijn Schwalbe per kant heb...

Maar dan nog is het een vergelijking van een 37 Schwalbe met een 50 Conti... Pfff..
Het begint er natuurlijk mee dat je meet hoe breed je huidige banden echt zijn. Voor het overige: weet je zeker dat je die Travel Contacts wilt? Ik vond het stugge banden.
Nog een tip, kijk ook even naar de hoogte van de band, ook dat wil nog wel eens nauw luisteren met bijvoorbeeld het mannetje (dwarsverbinding van de liggende achtervork) of je spatborden.
mms zijn zoveel duidelijker: Dat zijn maten en maten zijn na te meten. Die historische aanduidingen in inches of anderszins niet. Schwalbe banden blijken bijna altijd minstens 2 mm smaller dan de ETRTO maat. Soms meer, hangt van de velg af.
1 5/8 is de hoogte van de band boven de velg ( 1 5/8 inch = ongeveer 4,13 cm)
1 3/8 is de breedte van de band gemeten over de zijvlakken van de buitenband (1 3/8 inch = ongeveer 3,49 cm)

(bij Duitse banden zijn 1 5/8 en 1 3/8 precies omgekeerd)

De maximale breedte van band die mogelijk is op een velg is ook afhankelijk van de binnendiameter van de velg buiten idd. wat jij zegt Andre van binnenmaat van de achtervork.

Hier wat maten, maar het zijn denk ik 'globale waarden'. Of het tussen de achtervork past is per type band denk ik nog weer verschillend en als hij precies past, moet het wiel iig ook goed gecentreerd, in het midden, gericht zijn en er moet nog iets speling mogelijk zijn voor als er toch een slag in het wiel komt en je nog even ermee door wilt fietsen.
Succes iig!

banddikte 32 toepasb. op binnenvelgmt:15-20 band 32=1 1/8 inch = 2,86 cm breed
37 " 15-22 band 37=1 3/8 inch= 3,49cm
40 " 19-24 band 40= 1 1/2 inch = 3,81 cm
44 " 19-27 1 5/8 = 4,13 cm
De beste dienst bewijs je iemand denk ik door inchmaten niet uit te leggen.
Leon schreef:De beste dienst bewijs je iemand denk ik door inchmaten niet uit te leggen.
AndreM schreef:Andere vraag dan: Hoeveel marge heb je eigenlijk nodig tussen band en achtervork? is dat 2mm per kant, 5mm per kant? Is daar een algemene regel voor?
Aan de bovenkant (3 vorken!) zou je tot 2 mm kunnen gaan al krijg je dan last als je over modderige wegen fietst.
Aan de zijkant is 2 mm extreem te weinig en krijg je al heel snel problemen.
5 mm lijkt me dan al echt de ondergrens.
Als met al denk ik dat een maatje groter nog wel lukt (zonder spatborden; heb je die) maar ook dat is uiteindelijk alleen proefondervindelijk vast te stellen, gezien alle al genoemde onzekerheden.
Leon schreef:De beste dienst bewijs je iemand denk ik door inchmaten niet uit te leggen.
Heel juist!
Hier leert men die inch aanduidingen wel af: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bandenmaat#Fiets
AndreM schreef:
Ps. Wat betekent de maat 1 3/8 x 1 5/8 eigenlijk?

Ik vond het zelf (ook) altijd verwarrend, tot ik me er even in ging verdiepen en toen vond ik het toch wel fijn om te weten wat nu precies idd. die aanduiding:
1 5/8 x 1 3/8 ed. betekent.

In verschillende landen hebben of hadden ze verschillende aanduidingen om bandenmaten aan te geven en volgens mij willen ze alles naar ERTRO inderdaad: 37-622 ed. en dat de 'standaard' maken, dus dan zou je je er niet in hoeven te verdiepen, maar ik vind het iig wel handig om te weten.