Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Steel returns to professional cycling - Forum Wereldfietser

Steel returns to professional cycling

The Tour de France used to be dominated by it, but 22 years have passed since the last Yellow Jersey was won on steel. Now, with steel tubing more advanced and lighter than ever, a pro team is rediscovering this incredible material.
http://stories.worldsteel.org/innovatio ... l-cycling/
Ik begrijp dat ze het onderzoeken, maar dat het nog niet zover is. Mogelijk in 2020?

Zou leuk zijn en mogelijk sijpelt het dan ook weer door naar de lower-end frames van de mainstream merken.
Wauw, Reynolds 953 8)

Onze eigen Marten Gerritsen wist er natuurlijk al even van. Om precies te zijn op zijn minst al op 9 september 2006, toen hij op zijn blog schreef:

"4-9-2006
Eurobike
Nog niks te merken van de schaarste van Carbon (gaap)
Er liepen zo te horen opvallend veel belangstellenden uit het voormalige oostblok rond
Shimano komt nu ook met een mechanische schijfrem die te combineren is met racegrepen
Reynolds 953 kun je nu ook lugloos solderen!
De eerste eenzijdig op te hangen SON xs-en komen rond januari-2007
Totale score aan (zeer selectief) opgehaalde documentatie: 6 kilo! "


Bron: http://www.m-gineering.nl/prikbord-oud.htm
Pretty cool! Ik vraag me wel af of dat specifieke frame nu ècht zoveel comfortabeler is dan de CF's (zoals gesteld in het artikel), er van uitgaand dat profs niet graag inleveren op stijfheid.
CarlW schreef:er van uitgaand dat profs niet graag inleveren op stijfheid.
Framestijfheid is niet iets wat je maximaal wilt hebben. Er is een optimum. De vergelijking gaat niet helemaal op maar voor de onderstaande man zijn 'blades' geldt hetzelfde. Als die dingen 100% stijf zouden zijn zou hij zelfs alleen maar kunnen strompelen:
Afbeelding

Overgens is framestijfheid niet één grootheid maar heb je meerdere stijfheden voor meerdere richtingen en daarbij nog voor vork en frame afzonderlijk
appels-peren Leon.

Bij koersfietsen wil je geen verlies in flexibel materiaal.
gios schreef:appels-peren Leon.
Bij koersfietsen wil je geen verlies in flexibel materiaal.
Ik geef het op...
Denk wel dat er waarheid inzit wat Leon zegt 100%stijf fiets ruk .staal is een goede concurent met de kennis van nu weet zeker dat t lukt winnen met staal !
Dat het "ruk" fietst merk je in een wedstrijd niks van. Dan heb je wel wat anders aan je hoofd.
Ik heb de artikel gelezen en nergens gezien voordelen van de staal.
Alleen dat het is 600g zwaarder. Is dit voordeel
Er wordt gezegd dat BMC en SKY zijn sukkels.
De waarheid is – carbon & moderne AL frames zijn stijf op bepaalde richtingen en frequecies terwijl dat ze “absorbeerd” bij de andere.
Verder word ruk doorgesproken over Belguim clasics. De waarheid is dat Pinarelllo en Trek al experimenteert meer dan 2 jaar met suspension bikes. Bijv Bradely wiggins reeed Paris Roubeux met zoits bike paar jaren geleden.

Heb ik iets gemist in dit artikel?
Het grootste voordeel, althans zo lees ik het in het artikel, gaat over de recyclebaarheid. Nou ja, ík lees dat als grote voordeel. Staal gebruik je opnieuw en opnieuw en opnieuw.... Ik begrijp hieruit dat dat voor alu en carbon niet geldt.
Eerlijk gezegd zal het me wat waarop de profs fietsen. Die fietsen zijn al enkele jaren erg lelijk, en het profwielrennen wordt er door allerlei andere ontwikkelingen ook niet leuker op.
Ik vind staal de mooiste frames opleveren. Dat telt voor mij. En het kan ook erg lekker rijden, al zal dat wellicht ook gelden voor goed geconstrueerde fietsen van andere materialen. Maar er gaat voor mij niks boven het uiterlijk van een mooi stalen frame, en het gevoel dat het een koud metaal is, en geen plastic.
miro schreef:Ik heb de artikel gelezen en nergens gezien voordelen van de staal.
Alleen dat het is 600g zwaarder. Is dit voordeel
Er wordt gezegd dat BMC en SKY zijn sukkels.
De waarheid is – carbon & moderne AL frames zijn stijf op bepaalde richtingen en frequecies terwijl dat ze “absorbeerd” bij de andere.
Verder word ruk doorgesproken over Belguim clasics. De waarheid is dat Pinarelllo en Trek al experimenteert meer dan 2 jaar met suspension bikes. Bijv Bradely wiggins reeed Paris Roubeux met zoits bike paar jaren geleden.

Heb ik iets gemist in dit artikel?
+1
Van carbon kun je bovendien prima aeroframes bouwen (iets waar in het artikel niet op wordt ingegaan), wat weer een voordeel is boven staal. Die (zwaardere) aeroframes kunnen ze tegenwoordig zo licht maken dat de totale fiets ook op 6,8 kg uitkomt. Ik zie die 'stalen' ploeg niet zo gauw op stalen tijdritfietsen rijden bijvoorbeeld.
Laten we hier niet gaan discussiëren welk materiaal mooier is, want dat is dus extreem subjectief. Als je een lichte fiets wilt maken die alleen stijf is waar jij het wilt, lijkt me carbon vooralsnog onovertroffen. Dat zo'n hele lichte carbonfiets niet geschikt is als vakantiefiets is ook evident, maar dat geldt net zo voor een te dunwandige stalen, aluminium of titaniumfiets. Het zou echter best weleens zo kunnen zijn dat een carbon frame van zeg 1500 gram erg geschikt is als duurzame vakantiefiets.
Wie weet koop je over een paar jaar een vakantiefiets van 10 kg gemaakt van graphite.
gewauwel over materiaal... ;) als ze nu de voeding eens verplicht voorschrijven, wie kan het hardst en verdererest ( ;) ) rijden op een broodtrommeltje vol(= 6 sneden) bruin brood met kaas en appelstroop... :D :D
Voor Reynolds lijkt me dit niet zozeer een serieuze poging te concurreren met de carbon fietsen, maar is dit ingegeven als reclamestunt zodat bij de commercieel zeer interessante groep toerrijders en modegevoelige hobby-racerts (sport = mode = geld) ingang wordt gevonden om staal als framemateriaal weer geaccepteerd te krijgen. Gewicht maakt voor die groep feitelijk weinig uit, (al denkt men zelf van wel) en dan nog; het is heel goed mogelijk heel lichte racefietsen te maken van staal, wellicht zijn ze gemiddeld genomen dan nog een fractie zwaarder dan de lichtste carbonfiets, maar zoals vele berekeningen al eerder lieten zien is dat zeker voor de toerfietser (en dat zijn veruit de meeste racers gewoon) geen enkel argument, en het is zelfs de vraag of het, buiten een tijdrit, een argument is voor de prof.
Reynolds innoveert gewoon verder met hun buizen, zoals ze al decennia doen. Gelukkig maar. Daar is ook niets reclamestunterigs aan. Of de stalen frames met die nieuwe buis echt kunnen concurreren met goede carbonframes, daar ben ik ook benieuwd naar.

Gewicht is zeker een argument voor de prof, behalve tijdens de meeste tijdritten. Die zijn over het algemeen zo vlak dat aerodynamica en rolweerstand een veel grotere rol spelen. Een paar jaar terug had de Volkskrant een interessant artikel over gewicht en klimmen bij de profs. Een kilo meer of minder resulteerde bij dezelfde power output in om en nabij een minuut meer of minder tijd in een klim van een km of tien-vijftien. En anders dan bij de meeste toerders, mag je ervan uitgaan dat de meeste profs op hun ideale gewicht zitten.
Pedalero schreef:Reynolds innoveert gewoon verder met hun buizen, zoals ze al decennia doen. Gelukkig maar. Daar is ook niets reclamestunterigs aan. Of de stalen frames met die nieuwe buis ...
Ik herhaal maar even: deze buis is niet nieuw.
https://en.wikipedia.org/wiki/Reynolds_Cycle_Technology
en dan Ctrl-F, 953 intikken en lezen: "Introduced in 2005"!
Never mind.