Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rijimpressie van de Santos TM3+ - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Rijimpressie van de Santos TM3+

Het leest voor mij, als relatieve buitenstaander zonder achtergrondkennis over de schrijvers als een kritiekloos reclameverhaal, zoals ze bijvoorbeeld vaak te lezen zijn in een 'Op Pad', of soortgelijke outdoorproducten-folders.
Ik weet niet of deze 'test' ergens gepubliceerd gaat worden, maar dan zou ik ook nog even naar de spelfouten kijken..
Travelmaster schreef:Laat het nou voor wat het is, en trek je eigen conclusies, denk ik dan.
Dat vind ik geen goede denkwijze. Binnen een vereniging moet je altijd waakzaam blijven voor aanwezige belangen die de verenigingsdoelen kunnen schaden.

Misschien is het een oplossing om de discussie naar Commercieel Nieuws te verplaatsen?
Leon schreef:
Travelmaster schreef:Laat het nou voor wat het is, en trek je eigen conclusies, denk ik dan.
Dat vind ik geen goede denkwijze. Binnen een vereniging moet je altijd waakzaam blijven voor aanwezige belangen die de verenigingsdoelen kunnen schaden.

Misschien is het een oplossing om de discussie naar Commercieel Nieuws te verplaatsen?
Dat vind ik dan weer een wat kromme oplossing. De inhoud van de rijimpressie (test? nou, niet echt) verandert er niet door.

Het forum geeft de mogelijkheid tot dit soort zaken. Dan zou je een moderator moeten aanstellen om de inhoud te beoordelen alvorens deze geplaatst wordt. Vrijwilligers genoeg hier, lijkt het.
Wim schreef:De vraag over zakelijke banden is niet ten onrechte. Marco heeft een lange geschiedenis met Santos.
Marco is niet de enige hier die zakelijke banden heeft en producten in de schijnwerpers zet. Ik zou het eleganter vinden als dat niet meer gebeurde.
De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet, Wim.

De test is inderdaad kritiekloos. Maar goed, een fiets van dit kaliber, met deze onderdelen, moet ook haast ook wel geweldig zijn. Daar is de prijs dan ook naar.

En dat het een gekleurde test is met al dan niet bepaalde belangen, is mij persoonlijk om het even. Zogezegd, gebeurd volgens mij vaker op dit forum en op het web.
Naar mijn mening is het essentieel om eventuele belangenverstrengeling te kennen alvorens een tekst te lezen. Dit soort lectuur leidt namelijk direct tot 'willen hebben'. Daar wordt in de tekst ook ondubbelzinnig naar toe gewerkt, in het begin al.
Zoals gezegd zie je dat principe overal, en internet is daar de belangrijkste verspreider van.

Ik zou wel eens ervaringen willen lezen met producten die niet door belangen gekleurd zijn, en o.a. daarom bezoek ik dit forum. Nu is iedere ervaring op zich gekleurd, maar net zoals bij de genoemde St.Christophorus is er vaak sprake van productpromotie.

Onder een dergelijke tekst hoort vermelding van achterliggende belangen en verbanden, net zoals bij wetenschappelijk onderzoek gebruikelijk is (of gebruikelijk zou moeten zijn...)
Het gaat om grote bedragen. (waarvan ik me overigens afvraag waar dat geld blijft als ik de fiets bekijk; behoorlijk overpriced is mijn voorzichtige oordeel in het geval van Santos)
Travelmaster schreef:
Leon schreef:
Travelmaster schreef:Laat het nou voor wat het is, en trek je eigen conclusies, denk ik dan.
Dat vind ik geen goede denkwijze. Binnen een vereniging moet je altijd waakzaam blijven voor aanwezige belangen die de verenigingsdoelen kunnen schaden.Misschien is het een oplossing om de discussie naar Commercieel Nieuws te verplaatsen?
Dat vind ik dan weer een wat kromme oplossing.
Het is de oplossing waarvoor op dit forum meerdere jaren gediscussieerd is. Het tekstje dat je op het subforum Commercieel Nieuws bent is dan in feite het rode knipperende lampje dat je misschien een bepaalde alertheid moet hebben bij het lezen van het betreffende bericht.
Als je na het lezen van de test door Marco echt denkt dat je de perfecte fiets hebt gevonden moet je maar eens over 5 jaar terugkomen als Marco weer een nieuwe versie heeft getest. Die is nog veel beter dan die van vandaag!
Hoi mensen, prima om te weten wie wat schrijft. Geen probleem voor mij ook om dat te vertellen. Wij testen inderdaad spullen voor Santos. Dat staat ook op mijn website maar goed, ik kan mij voorstellen dat niet iedereen alle hoeken en gaten van de site bekijkt 8) .
Bij het testen kunnen twee situaties ontstaan: iets vinden we goed of iets vinden we bagger. Als we het goed vinden leggen we ook uit waarom we het goed vinden en dat delen we met Santos zodat zij daar verder mee kunnen werken.
Iets wat we niet goed vinden delen we uiteraard ook met Santos. Zo hebben we ooit al zwabberend 4 weken door Guatemala gereden vanwege een dure, niet goed werkende voorvork met baggage. Santos was daar vrij enthousiast over....wij niet.....en dat is dan ook niet op de markt gekomen. Keer gereden met een fiets met een nieuw sort verf.....die had de eigenschap dat de roest (was toen een stalen frame) er doorheen kwam......bestaat nu niet meer.
De reden waarom we testen is omdat we allebei gek zijn van fietsen (is wel duidelijk denk ik) en het heel erg leuk vinden om naar nieuwe ontwikkelingen te kijken. Als je mijn linkedin account bekijkt zie je waar ik mijn geld ophaal en wellicht kun je ook inschatten dat een fiets meer of minder van Santos de kachel niet harder laat branden. Zakelijke banden zijn er dan ook niet.

Kortom: als we iets slecht vinden schrijven we er niet over en brengt Santos het over algemeen ook niet uit. Als we iets heel goed vinden dan delen we dat omdat we verzoeken krijgen om dat juist te delen. Dat gaat eigenlijk wel ver want de gemiddelde testrijder bij bmw doet dat niet.

Je kan van onze ervaringen gebruik maken, of je doet dat niet. De keuze is aan jou. Veel zeer ervaren wereldfietsers hebben banden met leveranciers. Da's ook niet zo gek. Als je twee jaar op weg bent met een uitrusting willen leveranciers graag je ervaringen horen. Komt bij dat je natuurlijk een enorme bak aan kennis opdoet. Als je dan ook nog wat plaatjes kunt schieten dan helpt dat.

Wij vinden het leuk om die ervaringen te delen en als je vragen hebt zullen wij die zo goed mogelijk beantwoorden. Uiteraard zijn het niets anders dan onze ervaringen. Niet meer en niet minder. En die ervaringen tussen ons zijn soms ook verschillend. Ook dat beschrijven we.
Kijk maar wat je ermee doet.

Voor mijzelf geldt dat ik het leuk/prettig vind om iemand's eraving te lezen. Maar goed, daar maakt iedereen zijn keuze in.
Als je daar vragen over hebt dan beantwoord ik ze graag. Ik ga alleen niet in op beschuldigingen niet niet zijn gemotiveerd en/of de schrijver geen idee van de achtergrond heeft. Ben een positief mens en hou van opbouwende gesprekken. Als dat ook je stijl is dan vinden we elkaar.
Edwin* schreef:Oh ja Marco, ik heb nog wel een vraag: ik heb een SQ lab 602 zadel op mijn Santos Travelmaster 3+ en zie dat jullie andere zadels hebben. Hebben jullie ervaring met de SQ lab zadels? En zo ja, dan ben ik daar wel benieuwd naar.

Dan nog een vraag over de remmen: je schrijft lovend over de Hope schijfremmen. Ik kan me voorstellen dat schijfremmen zo z'n voordelen biedt, maar zijn de Magura HS33 remmen naar jouw mening ook een goede combinatie met de TM3+?
Ik vond de meerprijs voor de ongetwijfeld goede Hope schijfremmen wat aan de hoge kant en heb daarom de Magura's gekozen (ik zal zeker geen extreme afdalingen maken). Zo kwam de fiets net boven de € 5.000,-. Al met al een stevige prijs, maar wel voor een stevige fiets (zo te lezen in jouw verslag).

Daarnaast ben ik blij met de stalen voorvork. Volgens de echte kenners een must i.p.v. een aluminium voorvork. Dat laat zien dat ze bij Santos ook echte kenners zijn!
Hoi Edwin,
Aj, zadels is mijn zwakke punt....of wellicht mijn sterke punt. Ik fiets eigenlijk op alles zonder problemen. Eerlijk gezegd ben ik daar meningloos in. Sorry, ik kan je daar niet verder in helpen. Is overigens wel het onderwerp waar de meeste mensen vragen over stellen:).
Natuurlijk zijn de magura's een goede combi met de TM3+. Daar zou ik meer dan prima mee kunnen leven. Je gaat door de Hope's echt niet harder fietsen. Prima combi dus. Maar goed, dat geldt ook voor Magura's op andere merken.
Ik was eerlijk gezegd wel verrast door de stalen voorvork. Heb zelf nooit slechte ervaringen met alu gehad. Die vork is volgens mij op komen zetten met de Travelmaster 29 (hebbenw e zelf nooit mee gereden). Dat is een vrij lange voorvork en dan kan ik mij de keuze voor staal wel voorstellen.
Marco Meijerink schreef:Zakelijke banden zijn er dan ook niet.
Ik begrijp niet waarom je zo veel voor een bedrijf zou doen als je alle produktien die je test nog helemaal moet betalen ook. Ze zijn bepaald niet goedkoop.
Als je ze voor de test te leen krijgt heb je natuurlijk een pracht van een zakelijke deal waar we allemaal prettig jaloers op mogen zijn.
Leon schreef:
Marco Meijerink schreef:Zakelijke banden zijn er dan ook niet.
Ik begrijp niet waarom je dan zo veel voor een bedrijf zou doen.
Hee, dat stond er eerst niet, maar je komt op hetzelfde neer. Je eerste reactie was wat minder verhuld.

Volgens mij hangt dat van het begrip "zakelijk" af. Misschien had er moeten staan: "financiële", maar dat is een interpretatie van mijn kant.

Mij boeit dat aspect verder ook niet. Ik vind het echter wel prettig om te weten dat een fabrikant niet pretendeert zelf de waarheid in pacht te hebben, maar zijn producten door de doelgroep laat testen. Als de fiets er beter van wordt ben ik vóór.
Marco Meijerink schreef: Wij testen inderdaad spullen voor Santos.
Dan mag wat mij betreft het topic direkt verwijderd worden want het druist in tegen de forumregels.
Voor mijzelf geldt dat ik het leuk/prettig vind om iemand's eraving te lezen. Maar goed, daar maakt iedereen zijn keuze in.
Dit is puur reclame en wordt ons bewust en op een misleidende manier opgedrongen.
Welja joh.

Edit: nieuwsgierig als ik ben, kan ik niet meteen ontdekken op welke forumregel je doelt. Als het gaat om "voordoen als tevreden klant maar eigenlijk de verkoper zijn", dat gaat hier volgens mij niet op.
Reclame hoort in commercieel nieuws te staan, zo niet dan wordt het verwijderd.
Het testen van spullen voor en in overleg met de fabrikant en daar een impressie over geven maakt het m.i. niet direct tot reclame. Het rare is waarschijnlijk dat als er een negatieve ervaring in had gestaan, de meningen veel minder sterk zouden zijn.

Overigens heb ik al één ding kunnen ontdekken dat niet zonder slag of stoot op dat apparaat gemonteerd kan worden.

Maar goed, ik sta alleen geloof ik. Nu was ik niet per se op zoek naar medestanders hoor, maar volgens mij is dit draadje een kant op gegaan waar niemand baat bij heeft. Mogelijk was een PB-hint richting een moderator over de plek van dit artikel een optie geweest, als je er zo zwaar aan tilt.
Marco test/beschrijft zijn nieuwe Santos fiets en word daar heel blij van. Maar vele andere fietsers zijn met hun (niet Santos) fiets wellicht al blij...

Het is precies zoals Leon zij:
Als je na het lezen van de test door Marco echt denkt dat je de perfecte fiets hebt gevonden moet je maar eens over 5 jaar terugkomen als Marco weer een nieuwe versie heeft getest. Die is nog veel beter dan die van vandaag!
Uit Marco's verslag:

"Het frame geeft je zoveel zekerheid dat het bijna eng is. Wat je ook doet, het geeft geen krimp. Hard afdalen om daarna vol in de remmen te gaan voor een diepe kuil? Geen probleem. Alles blijft in balans. Door de bochten gaan is een genot. Superstrak. Geen rimpel, geen trilling."


Misschien begrijp ik het verkeerd, maar als deze nieuwe Santos echt zo goed is, waren wellicht al de voorgaande Santossen dan toch minder goed...?! Trouwens, die genoemde positieve rij-/stuureigenschappen zijn gelukkig op heel wat meer fietsen van toepassing...

Uit Marco's verslag:

"Oh ja, ben benieuwd of jullie iets verzinnen wat niet gemonteerd kan worden op deze fiets. Heb nog niet iets gevonden wat niet past."


Misschien is het er wel maar op de foto's kan ik het niet zien:

-nokje voor framepomp?
-frameslot i.c.m. velgremmen?
-bidonhouder nokken op voorvork?
-verstevigingsgusset op onderbuis?
-spatbord én low-rider oogjes op voorvork?
-nokken voor top- én downpul voorderailleur?
-bevesting voor reserve spaken op liggende achtervork?

Maar waar ik persoonlijk meer wakker van zou liggen is het antwoord wat ik moest geven als die minder welvarende mensen in Kameroen vragen hoe duur je fiets was...

----------------
Veel gefietst heb ik vandaag niet, veel nagedacht en stilgestaan echter wel.
Gek dat ze nooit vragen hoeveel de vliegreis heeft gekost. Laten we dan afspreken dat je alleen mag schrijven over reizen in landen waar je gratis naar toe kunt, en waar het verblijf ook gratis is. Je mag ook je volledige financiële situatie hier neerleggen als disclaimer, dat is ook goed, want dan weten waar elk centje in zit.

Het wordt hier inmiddels gebracht alsof het bezitten van een dergelijke fiets iets is waarvoor je je zou moeten schamen.

Ik blijf me verbazen hier. Ronduit ridicuul.
ach waar dit stukje schrijven thuis hoort maakt me eigenlijk niet uit. Misschien is het niet geheel objectief, maar ook dat maakt mij niet uit. Dat Santos en andere fietsen makers dit zo doen en dus mensen sponseren of tegen gereduceerd tarief een fiets verstrekken om te testen, dat begrijp ik wel. En dat als er iets negatief is dat het dan niet op de fora verschijnt lijkt mij logisch, gewoon je product verbeteren en een leuk stukje reclame. En zo moet je dit dan ook lezen.

Om eerlijk te zijn zou ik best wel eens een fiets zo voor Santos willen testen, helaas val ik niet in de doelgroep. Drie kinderen in verschillende leeftijd (schoolplicht) houd een wereldreis wel een beetje tegen. Helaas om voorgaande redenen laat de bodem van de portemonnee zich ook vaker zien dan lief is. En zit de uitgave van dik 5000 voor een fiets er dan ook niet in. Al ben ik inmiddels al 4 jaar de trotse eigenaar van een VSF T900 (deze kon ik overjarig voor 1800 euro kopen en dat vond ik al een giga uitgave), welke elke dag in weer en wind wordt gebruikt (woon/werk verkeer, boodschappen per fietsaanhanger, en dan nog alle toerritjes en inmiddels al 21000 km mee gereden) en eerlijk gezegd ben ik er super blij mee. Maar er valt wel degelijk wat op aan te merken. Dus mocht Santos nog eens denken, ik wil een fiets beschikbaar stellen om in Nederlandse omstandigheden te laten testen dan houd ik me aanbevolen.
Ik zag een blauwe versie in het echt, bloedmooi. Blij dat ik jullie ervaringen hier(via de link) kon lezen.
Iedereen die hier langer dan een week meeleest, weet ondertussen wel waar de voorkeur van de vaste bewoners naar uitgaat.
Hoe meer post en reacties, hoe liever wat mij betreft. Misschien mag ik wel geen mening hebben, want ik ben geen betalend lid. Maar dat komt misschien nog wel een keer.
Hoe kan een fiets 5 mille kosten en dan nog zulke grove lassen hebben?
Marco Meijerink schreef:Als je mijn linkedin account bekijkt zie je waar ik mijn geld ophaal en wellicht kun je ook inschatten dat een fiets meer of minder van Santos de kachel niet harder laat branden. Zakelijke banden zijn er dan ook niet.
Bij bedrijven geldt over het algemeen een limiet voor het aannemen van geschenken, een grens van 50 euro bijvoorbeeld. Met daarbij de verplichting om dergelijke geschenken te melden.

Een tweetal Travelmasters 3+ vertegenwoordigen een aardige waarde. Dat je er niet van rond kunt komen geloof ik wel, maar het voordeel ten op zichte van bijvoorbeeld een Edwin* die hem uit zijn eigen portemonnee zal betalen, is aanzienlijk, zelfs al zouden de fietsen na de vakantie weer ingeleverd worden bij Santos.

Naast de eerder in deze draad genoemde Sint Christophorus (die werdt vergast op een fiets met de eigen naam erop), het nieuwe OutdoorGuru, en het advertorial blad Bike&Trekking, is er dus nu een nieuw materiaal-juich-site.

Ik lees wel eens reviews/testen van bijvoorbeeld smart telefoons, computers en dergelijke. Dan worden altijd de plus- en minpunten, en kenmerken van het geteste apparaat vermeld. Het is techniek: dingen hebben eigenschappen, of die goed zijn of juist niet hangt mede af van het gebruik. Om met Johan Cruijf te bespreken: "Elk nadeel heb zijn voordeel.", en andersom uiteraard. In dat licht bezien zijn genoemde artikelen helemaal geen reviews.

Ik kan zelf zo wel wat verzinnen:
  1. de fiets heet een 3+, in de huidige trent zijn plus bikes echter fietsen met banden van 3", deze fiets blijft met 62 mm in de conventionele MTB range hangen;
  2. de fiets is duur, maar het merk is niet exclusief, ik denk dat bij ieder wereldfietserweekend Santos momenteel het meest vertegenwoordigde merk is, en daar buiten wordt het merk ook frequent waargenomen;
  3. het frame is van aluminium, en daardoor zeer stijf, dat is niet slecht, maar je moet er maar van houden.
Marco Meijerink schreef:Keer gereden met een fiets met een nieuw sort verf.....die had de eigenschap dat de roest (was toen een stalen frame) er doorheen kwam......bestaat nu niet meer.
Dit is toch wel zeer slecht geweest van Santos, want hoewel ik vroeger toch wel goedkope fietsen heb gehad, met de nodige mankementen, heb ik dat nog nooit mee hoeven maken. Aluminium roest inderdaad niet, maar oxideert.
abre facil schreef:Maar waar ik persoonlijk meer wakker van zou liggen is het antwoord wat ik moest geven als die minder welvarende mensen in Kameroen vragen hoe duur je fiets was... (€ 5000,- toch wel een heel klein beetje absurd).
Ik denk niet dat Marco dat antwoord had hoeven geven, misschien is het wel gratis voor hem.
Hendrik1976 schreef:Dus mocht Santos nog eens denken, ik wil een fiets beschikbaar stellen om in Nederlandse omstandigheden te laten testen dan houd ik me aanbevolen.
Om doeltreffende guerrillamarketing weg te zetten moet je een bepaalde uitstraling en bekendheid hebben.
Travelmaster schreef:Ik blijf me verbazen hier. Ronduit ridicuul.
Heb jij door dat je in je eentje een zeer groot deel van deze draad vult? En iedere keer met ongeveer dezelfde boodschap. Misschien kun je je naam beter veranderen in Santos.
Meneer Zwijn schreef:Misschien mag ik wel geen mening hebben, want ik ben geen betalend lid. Maar dat komt misschien nog wel een keer.
Tuurlijk mag dat wel. Het helpt wel als je mening dan ook uit, en onderbouwt. Dat je blauw een mooie kleur vindt voegt weinig toe in deze draad.