Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wicki up 3 nigor - Forum Wereldfietser

Wicki up 3 nigor

Tweede vraag van mij vandaag, na mijn slaapzak vraag. Ik wil mijn decathlon 1persoon popup tentje vervangen door iets groters maar toch lichter. De huidige tent weegt 2.4 kg en is een grote pannekoek opgevouwen.
Ik heb een wicki up 3 op het hoog met dan een halve slaapcabine erin. Ben tenslotte alleen en dan heb ik nog een groot stuk voor de bagage. Ik kom uit op iets van 1.7 kg. Is er iemand die met deze tent rondtrekt. Voordeel lijkt mij dat je makkelijk kan omkleden. Ik ben maar 1.65 dus zou bijna kunnen staan. In de halve voortent die dan geen bodem heeft wil ik dan de nog aan te schaffen regenponcho van ripstop leggen. Zo eentje van fostex. Met een paar elastieken banden maak ik daar dan een grondzeil van, een soort bathtub vloer van. Dubbel functioneel, waterdicht en goedkoop voor 20 euro. Regenjasjes passen mij vaak niet, tja brede heupen al is dat aan het eind van de vakantoe ook een stuk minder :D
Wij hebben d wickyup 4, bevalt prima. De 3 is groot zat voor 1 persoon. Halve cabine lijkt me goede optie.
Als je in lichtgewicht éénstokstent geïnteresseerd bent dan moet je ook eens de tenten van Luxe Outdoor bekijken.
Ik heb de Hexpeak V4a van Luxe Outdoor. Die is qua vloeroppervlak vergelijkbaar met de Wickiup 3 en heeft zo'n halve binnentent. Is de helft goedkoper en iets lager (140 cm ipv 155). Gewicht incl stok en haringen ongeveer 1,9 kg.
Je kan bij luxeoutdoor.de ook alleen de buitentent kopen, bij backpackinglight.co.uk is die zelfs nog iets goedkoper (€137). Icm een goedkoper en lichter binnententje uit China kan er dan nog zo'n 200g af. Totaal ben je zo'n €200-230 kwijt afh. van welke combinatie je kiest. Dat is nog excl. de middenstok van €35, die ik heb vervangen door een meer veelzijdigere monopod van €20.

Luxe heeft verder nog de Minipeak (€180). Deze piramidetent heeft een rechthoekig grondoppervlak ipv een zeshoek, wat iets handiger is op te zetten mbv 4 haringen ipv 6. Heeft dacht ik ook nog een achteringang voor nog meer ventilatie. Een zeshoek is echter windvaster. De Minipeak is iets zwaarder (2 kg) en heeft getapede naden (hoef je niet na te sealen).

De enorme binnenruimte van dergelijke tenten vind ik heel fijn. Ik zet eerst alleen de buitentent op, dat gaat bijzonder snel. Geen gedoe meer met lange boogstoken door sleuven friemelen of het doek aan de stangen klikken. Haringen de grond in, middenstok plaatsen en de tent staat. Als ik ga slapen hang ik pas de binnentent op. Bij het afbreken bij slecht weer kan je gewoon in je tent blijven zitten om de binnentent en de rest van je spullen droog in te pakken. Dat voordeel heeft de Wickiup 3 met halve binnentent ook. Ik heb lang getwijfeld tussen de Nigor en de Luxe maar de Nigor had 2 jaar geleden nog geen halve binnentent. Bovendien vond ik de 'omgekeerde J' vormige ritsdeur van de Luxe handiger dan de rechte van de Nigor. Je kan nl het bovenste deel open laten voor uitzicht en ventilatie.
De Nigor is denk ik iets beter afgewerkt en heeft 3 ventilatieopeningen in de nok ipv 1 maar daar hangt dus een veel hoger prijskaartje aan. Ook de halve binnentent lijkt me iets groter dan de mijne.

Hier nog een review van de Wickiup 3 met halve binnentent:
http://www.tgomagazine.co.uk/gear-edito ... wickiup-3/

En hier een video review van de Wickiup 3 met Luxe Hexpeak binnentent:
https://www.youtube.com/watch?v=aVcOSV3h8zQ
Op youtube vind je nog meer varianten van de Wickiup met bivakzak of goedkope binnentent van Aliexpress.
Misschien zijn de mooie, onverwoestbare kleine tentjes van de oude Hollandse meesters (Slee, Carl Denig etc.) die op Marktplaats langs komen een optie? Ze zijn wel wat zwaarder dan de moderne modellen, maar zijn wel 'uitgekookt' en soms van katoen. Dat laatste vind ik klimaattechnisch een voordeel.

Een andere goede optie sluit aan bij De Tovenaar: Silhexpeak F6a (de zomer-buitentent) en de één-persoonswinterbinnentent van F6e.
De F6a-buitentent vanwege de mooier-lopende opening en de prijs.
De F6e-binnentent omdat de andere eenpersoonstenten mij te veel mesh hebben.

Mind dat die voor een kilogram minder gewicht op de fiest zélf afvallen ook een goede optie kan zijn ;-).
Leuk die vergelijking. Das handig. Ik zit inderdaad te twijfelen tussen die twee. Vooral dat het wat hoger en groter is maar niet zwaarder spreekt mij erg aan. Ja Mar een paar kilo lichter zou ook wel meegenomen zijn haha. Ik wil bij de vervanging van mijn tentje wel lichter gaan. De mijne is nu 2.4kg maar door de pannekoek vorm beetje onmogelijk, maar ja 40euro was niet gek. De tentjes zijn ook dan handiger te pakken. Had afgelopen zomer best moeite om alles mee te krijgen, dus lichter, kleiner wat maar mogelijk is inclusief mijzelf :D
zit er eigenlijk nog verschil in de stoffen waar de twee tipis, de nigor en de hexpeak van luxeoutdoor van gemaakt zijn?
kathy78 schreef:zit er eigenlijk nog verschil in de stoffen waar de twee tipis, de nigor en de hexpeak van luxeoutdoor van gemaakt zijn?
Beide zijn van ripstop silnylon, die van Nigor is gemaakt van Gorlyn 20D, dat schijnt erg sterk te zijn, vergelijkbaar met Hilleberg doek. Het voelt wat dunner aan dan het doek van mijn Hexpeak (40D ripstop nylon). Schijnt ook meer door te hangen, heb ik geen last van bij mijn tent. :)
De pakmaat van de Hexpeak v4 is prettig klein. Muv de tentstok past het makkelijk in een 10l. of in 2x5l dry bags. Alternatief voor de mesh binnentent is deze 4 seizoens van 3F: https://nl.aliexpress.com/store/product ... 22922.html Ik lees goede ervaringen op hiking-site.nl met dit merk. Ga je voor een superlicht tentje en neem je met wat minder ruimte genoegen, kijk dan eens naar dit tentje. Op aliexpress staan overigens meer interessante tipi's.