Eerst maar eens een kleine intro bij mijn eerste post op wereldfietser.nl.
Fietsen geeft me een gevoel van vrijheid. Of het nou zonnig is of ijskoud, MTB, race of stadsfiets. Regelmatig fietsen houdt de basisconditie op peil en zeker in een stad als Delft is de fiets voor mij het aangewezen vervoermiddel.
De laatste weken regelmatig gelezen door de diverse topics vanwege de zoektocht naar een nieuwe fiets. Hieronder heb ik eerst een stukje situatie geschetst, daaronder een puntsgewijs stukje wensen/eisen.
Me: 1.93m lang, 85kg. Techneut, nieuwsgierig. Motto: als de fietsenmaker het kan, dan moet ik het vast ook zelf kunnen. Wielen opnieuw spaken, naafversnellingen uit- en weer in elkaar zetten, weinig uitdaging te gek.
Sinds november 2014 werk ik in Schiedam. De route tussen Delft en Schiedam is zo'n 11km (enkele reis). Ongeveer 60% recht asfalt door de polder en de rest afwisselend woonwijken, klinkers, stoplichten.
In 2014-2015 vrijwel elke dag, weer of geen weer, met de racefiets naar werk gegaan. Eerst een Jan Janssen uit eind jaren '80. Daarna een Giant CFR-3, 63cm frame, Shimano 105 afgemonteerd. Snelheid 25-28km/u gemiddeld.
Vanwege de beperkte afstand was het omkleden/douchen soms wat teveel gedoe. Daarom vanaf eind 2015 toch vaker het openbaar vervoer genomen, soms de stadfiets (Union Nebraska, 3 versnellingen, sinds 2001 ongeveer 35000km, vrijwel alles al een keer vervangen) en een enkele keer de racefiets.
Sinds mei 2016 tijdelijk van werklocatie veranderd naar Pernis (nieuwe afstand 18km met Beneluxtunnel als extra obstakel). Hier tot op heden slechts 1x naartoe gefietst en de rest van de keren de auto gepakt.
De Union stadfiets is redelijk op z'n eind en er zou eigenlijk een nieuwe naaf in moeten. Gezien hetzelfde geldt voor trapas, ketting, voorband, shifter, remmen en dus heb ik de zoektocht naar een nieuwe 'dagelijkse' fiets ingezet. Voor de zomerse fietstochtjes zal de racefiets nog steeds gebruikt worden. De Union zal als back-up fiets blijven. Fietsvakanties voorlopig niet in de planning.
De eisen:
Frame: Mijn Union is framemaat 53, aan de kleine kant. Mijn Giant is framemaat 63 wat net wat te groot is. Ik verwacht dat een 58-61cm frame mij goed past. Binnenbeenlengte zal ik eerdaags opmeten. Een wat sportievere houding is gewenst, anders moeten de ellebogen alsnog op het stuur bij wind tegen.
Aandrijving: derailleur is heerlijk licht, schakelt goed afgesteld prima, maar de beperkte(re) levensduur en het dagelijks/wekelijks onderhoud (winter/zomer) zie ik mezelf niet doen. Zodoende een naafversnelling waar mijn keus neigt naar een Nexus 8 Premium of een Alfine 8. Een ketting in een robuuste gesloten kettingkast, met aantal keer per jaar kettingonderhoud, of een tandriem overbrenging is mij om het even.
Banden: (ook) ik dacht eerst dat smalle bandjes de winst zouden opleveren. Echter bij een beoogde woon-werk snelheid van 22-24km/u - en na het lezen van de diverse verhalen over Big Apples - lijken brede banden (45+mm?) mij geschikt.
Remmen: op de racefiets Shimano 105 velgremmen. Prima, weinig slijtage, vervelend bij regen en pekel. Op de stadfiets ouderwetse trommelremmen. Doen het altijd, maar een stuk minder remvertraging. Op de zelden gebruikte MTB Magura hydraulische velgremmen. Erg prettig, nooit problemen gehad, goed doseerbaar, krachtig wanneer nodig. Over (budget) schijfremmen teveel probleemverhalen gehoord.Vandaar ook bij de nieuwe fiets voorkeur voor Magura velgremmen.
Verlichting: zo mogelijk naafdynamo die voor en achter van stroom voorziet. Wanneer de standaard verlichting onvoldoende is voor in de polder is een extra schijnwerper op batterij altijd een optie.
Bagagedrager: Ja, graag, en dan het liefst geen aluminium draad-modelletje dat al inzakt door er naar te kijken .
Budget: tsja, last but not least. Ik zat aan 800 euro te denken. Mogelijk geeft de werkgever voor de eerste 749 euro nog een 300 euro belastingvoordeel, dan zou de aanschafprijs tot 1100 euro opgerekt kunnen worden.
Eigen ideeen? Een Gazelle of Batavus uit de standaard-collectie van de fietsenmaker om de hoek gaat 'm denk ik niet worden. Te zwaar, teveel weerstand (rollerbrakes) niet degelijk genoeg en dure vervangingsonderdelen, als ze al verkrijgbaar zijn.
De T-100 van Fahrradmanufactur lijkt aan vrijwel alle eisen te voldoen echter geen Premium of Alfine naaf. Is de T-300 dan de juiste upgrade (HS22 remmen, Nexus 8P naaf)? Zijn er nog alternatieven?
Ik ben erg benieuwd waar jullie met bovenstaande beschrijving op uitkomen. Indien er nog meer input benodigd is hoor ik het graag. Bij voorbaat dank!
Chateau Rouge
Fietsen geeft me een gevoel van vrijheid. Of het nou zonnig is of ijskoud, MTB, race of stadsfiets. Regelmatig fietsen houdt de basisconditie op peil en zeker in een stad als Delft is de fiets voor mij het aangewezen vervoermiddel.
De laatste weken regelmatig gelezen door de diverse topics vanwege de zoektocht naar een nieuwe fiets. Hieronder heb ik eerst een stukje situatie geschetst, daaronder een puntsgewijs stukje wensen/eisen.
Me: 1.93m lang, 85kg. Techneut, nieuwsgierig. Motto: als de fietsenmaker het kan, dan moet ik het vast ook zelf kunnen. Wielen opnieuw spaken, naafversnellingen uit- en weer in elkaar zetten, weinig uitdaging te gek.
Sinds november 2014 werk ik in Schiedam. De route tussen Delft en Schiedam is zo'n 11km (enkele reis). Ongeveer 60% recht asfalt door de polder en de rest afwisselend woonwijken, klinkers, stoplichten.
In 2014-2015 vrijwel elke dag, weer of geen weer, met de racefiets naar werk gegaan. Eerst een Jan Janssen uit eind jaren '80. Daarna een Giant CFR-3, 63cm frame, Shimano 105 afgemonteerd. Snelheid 25-28km/u gemiddeld.
Vanwege de beperkte afstand was het omkleden/douchen soms wat teveel gedoe. Daarom vanaf eind 2015 toch vaker het openbaar vervoer genomen, soms de stadfiets (Union Nebraska, 3 versnellingen, sinds 2001 ongeveer 35000km, vrijwel alles al een keer vervangen) en een enkele keer de racefiets.
Sinds mei 2016 tijdelijk van werklocatie veranderd naar Pernis (nieuwe afstand 18km met Beneluxtunnel als extra obstakel). Hier tot op heden slechts 1x naartoe gefietst en de rest van de keren de auto gepakt.
De Union stadfiets is redelijk op z'n eind en er zou eigenlijk een nieuwe naaf in moeten. Gezien hetzelfde geldt voor trapas, ketting, voorband, shifter, remmen en dus heb ik de zoektocht naar een nieuwe 'dagelijkse' fiets ingezet. Voor de zomerse fietstochtjes zal de racefiets nog steeds gebruikt worden. De Union zal als back-up fiets blijven. Fietsvakanties voorlopig niet in de planning.
De eisen:
Frame: Mijn Union is framemaat 53, aan de kleine kant. Mijn Giant is framemaat 63 wat net wat te groot is. Ik verwacht dat een 58-61cm frame mij goed past. Binnenbeenlengte zal ik eerdaags opmeten. Een wat sportievere houding is gewenst, anders moeten de ellebogen alsnog op het stuur bij wind tegen.
Aandrijving: derailleur is heerlijk licht, schakelt goed afgesteld prima, maar de beperkte(re) levensduur en het dagelijks/wekelijks onderhoud (winter/zomer) zie ik mezelf niet doen. Zodoende een naafversnelling waar mijn keus neigt naar een Nexus 8 Premium of een Alfine 8. Een ketting in een robuuste gesloten kettingkast, met aantal keer per jaar kettingonderhoud, of een tandriem overbrenging is mij om het even.
Banden: (ook) ik dacht eerst dat smalle bandjes de winst zouden opleveren. Echter bij een beoogde woon-werk snelheid van 22-24km/u - en na het lezen van de diverse verhalen over Big Apples - lijken brede banden (45+mm?) mij geschikt.
Remmen: op de racefiets Shimano 105 velgremmen. Prima, weinig slijtage, vervelend bij regen en pekel. Op de stadfiets ouderwetse trommelremmen. Doen het altijd, maar een stuk minder remvertraging. Op de zelden gebruikte MTB Magura hydraulische velgremmen. Erg prettig, nooit problemen gehad, goed doseerbaar, krachtig wanneer nodig. Over (budget) schijfremmen teveel probleemverhalen gehoord.Vandaar ook bij de nieuwe fiets voorkeur voor Magura velgremmen.
Verlichting: zo mogelijk naafdynamo die voor en achter van stroom voorziet. Wanneer de standaard verlichting onvoldoende is voor in de polder is een extra schijnwerper op batterij altijd een optie.
Bagagedrager: Ja, graag, en dan het liefst geen aluminium draad-modelletje dat al inzakt door er naar te kijken .
Budget: tsja, last but not least. Ik zat aan 800 euro te denken. Mogelijk geeft de werkgever voor de eerste 749 euro nog een 300 euro belastingvoordeel, dan zou de aanschafprijs tot 1100 euro opgerekt kunnen worden.
Eigen ideeen? Een Gazelle of Batavus uit de standaard-collectie van de fietsenmaker om de hoek gaat 'm denk ik niet worden. Te zwaar, teveel weerstand (rollerbrakes) niet degelijk genoeg en dure vervangingsonderdelen, als ze al verkrijgbaar zijn.
De T-100 van Fahrradmanufactur lijkt aan vrijwel alle eisen te voldoen echter geen Premium of Alfine naaf. Is de T-300 dan de juiste upgrade (HS22 remmen, Nexus 8P naaf)? Zijn er nog alternatieven?
Ik ben erg benieuwd waar jullie met bovenstaande beschrijving op uitkomen. Indien er nog meer input benodigd is hoor ik het graag. Bij voorbaat dank!
Chateau Rouge