Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 65 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
Haha, leuk! Beetje spanning op zijn tijd is altijd goed! :D
Moest ook aan mijn vriendje denken die perongeluk tegen schrikdraad plaste. Hij viel op zijn knieën in het struikgewas en kon vele minuten alleen nog maar 'faaaaaaaannnnn' kreunen (das een zweedse krachtterm die ontlaadt). Hij vergeleek het met vis/weerhaakjes die hij als het ware opplaste en die toen zeer pijnlijk werden teruggetrokken. :shock:

Smitty schreef:Nog wat mooie en ijs-en-ijskoude Fatty Winter Tales:

http://www.pinkbike.com/u/derekcrowe/bl ... -epic.html

http://bikepacker.com/2017-fat-pursuit- ... night-40f/

Brrrrrrrrrrrr :wink:
Heerlijk! Wat is het toch fijn een fatbiker te zijn. 8)
Mocht je het plan hebben om naar de Zuidpool te fietsen en zoek je info (moeilijk omdat maar een paar fietsers dit hebben gedaan) dan geeft de site en facebook van de zweedse Johanna Davidsson info. Ze heeft na 39 dagen en 1000km op ski's (plus een 120kg slee) de Zuidpool bereikt en is hiermee gelijk ook de snelste vrouw. En daarna is ze op ski's plus kite teruggegaan zodat ze nu ook de enige op de wereld is die een retourtje Zuidpool op haar naam heeft. 8)

Ze heeft als träning ook op Svalbard geskied omdat de sneeuw/ijsconditie veel op Antarctica lijkt, dit in tegenstelling tot bv Lappland. Daar schijnt het grilliger te zijn (moeilijker te skien/fietsen) wat ik me niet zo goed kan voorstellen want in Svalbard is het veel winderiger dus lijkt mij dan ook kouder. En zelf denk ik dat je juist nut hebt bij zo slecht mogelijke sneeuw/ijsomstandigheden, ja toch?
Svalbard heeft ook een iets milder winterklimaat, in januari heeft bv zweeds lappland een gemiddelde van -22 en Svalbard zit daar met -21 net onder en 't koude record ligt ook lager: Svalbard -43 en Zweden -53. Dus dan zou je toch juist denken dat Lappland geschikter is? :? Maar okej, ik ga wel naar Svalbard, moet alleen nog een cursus ijsbeer neerknallen volgen. :shock:
Smitty schreef:Nog wat mooie en ijs-en-ijskoude Fatty Winter Tales:

http://www.pinkbike.com/u/derekcrowe/bl ... -epic.html

http://bikepacker.com/2017-fat-pursuit- ... night-40f/

Brrrrrrrrrrrr :wink:
Nog even over de Fat Pursuit race, hoe geweldig de rijders moeten zijn om de finish te halen. Heftig hoor:
In the end, many people did not finish the race, in fact only 5 racers out of 42 finished (including both 200 mile and 200k racers). Not many had the guts to get through it, but those that did, I have serious respect for especially Aaron Gardner, the only 200 mile finisher.
En ook hier waren, net als bij de Yukon Arctic fatbikerace, bevroren freewheels. Hieronder probeerde Enrico Ghidoni zijn freehub te ontdooien in de tent bij de houtkachel maar helaas lukte het niet:

Afbeelding

Ik wil nu ook zeker weten een fixie in het voorwiel. Ben ook zeer blij dat dat bij een Pugsley kan, snap eigenlijk niet waarom niet meer 'echte' fatbikes zo ontworpen zijn dat dit mogelijk is want het zijn toch winterbikes?
Mijn fietsenmaker, die oa voor Surly in de UK heeft gewerkt, heel wat fatbikewielen heeft gespaakt, gek op de Pugsley is en met een zeer charmant Schots accent Zweeds praat, gaat me helpen. 8) Het wordt een nieuwe offset-vork, een offset-gespaakt voorwiel met een fixed naaf en de remklauwen kunnen gewoon blijven zitten (lang leve Surly!). Tis nog wel onduidelijk of de offsetvork nokjes heeft voor de voordrager en de AnythingCages, dat is voor mij toch wel een must, maar dat hoor ik hopelijk morgen.

En omdat ik nog nooit op een fixie had gereden leende hij me zijn Surly Steamroller, geweldig zo'n fietsenmaker. :) Gelukkig lag er weinig ijs waar hij woont want er kon maar één spijkerbandje op, achter paste ie net niet tussen de remblokjes. Maar alles ging goed, prachtfiets! Supereenvoudig, snel, strak en heel soepeltjes trap je overal heen. Ik dacht dat een fixie in de heuvels moeilijk zou zijn maar als je een fattie gewend bent is dit echt heerlijk snel fietsen. Knalde zonder enig probleem omhoog, naar beneden was ff wennen want je benen blijven als een razende trappen maar dat was alleen maar fun, echt lachen zo'n fixie. Opstappen is ook zoiets, je knalt er gelijk vandoor. :D Remmen ging prima op beenkracht en bij ijsbochten kneep ik met enig huiver de remmen in of zette heel eng mijn spijkerschoenen op het ijs waardoor ik soms onderuit werd getrokken maar door dan snel de remmen los te laten schoof de fiets steeds weer overeind.
Dacht ook dat ik mss m'n knieen zou voelen na de eerste 50km maar nee, alles voelde goed en het was zo leuk dat ik ben bezweken, wil nu ook een fixie op de fatbike. Tis gelijk ook een retegoede training. 8)

Afbeelding

Nog een plaatje van de Steamroller, okej geen dikke bandenfiets maar wel een fijn fietsje ennnn hij heeft me overtuigd dat de fattie ook graag af en toe een fixie wilt zijn. Wordt dan alleen het voorwiel naar achteren schuiven en dan maar als een gek trappen. :D

Afbeelding

Op 't voorwiel een spijkerbandje was geen overbodige luxe maar 't was toch af en toe afstappen en langs de kant door de sneeuw lopen. Het is wdb geen veilige fatbike maar wel razend snel, vooral omdat je steeds moet doortrappen. Erg leuk een fixie! :D
Je kunt dus van een geared een fixie maken door het voorwiel met het achterwiel te verwisselen. Heel apart , had ik nog nooit van gehoord. Ik zou wel een groot tandwiel op het voorwiel zetten want met een volbeladen fixie fatbike een helling op fietsen lijkt me nogal zwaar.

Ik ben benieuwd naar de foto's als je fatbike klaar is :)
Dennis1987 schreef:Je kunt dus van een geared een fixie maken door het voorwiel met het achterwiel te verwisselen. Heel apart , had ik nog nooit van gehoord. Ik zou wel een groot tandwiel op het voorwiel zetten want met een volbeladen fixie fatbike een helling op fietsen lijkt me nogal zwaar.
Geloof ook dat het alleen op een Pugsley kan. 8) Welk tandwiel moet ik nog naar kijken, wat er zoal te koop is enzo, heb nu nog geen flauw idee. De voorbladen zijn iig 22/36 en welke het zal worden hangt denk ik van de kettinglijn af? En moet ook de ketting inkorten maar hoe krijg je die strak zonder kettingspanner oid want de Pugsley heeft daar niks zitten. :?
Bedacht net ook dat het met een fixiefattie niet alleen zwaarder maar wrs ook moeilijker is. Met de lichte Steamroller een scherpe bocht op asfalt maken ging goed omdat er ruimte was en vooral geen verkeer, maar dat kunstje is offroad op een zware fatbike tussen bomen en rotsblokken denk ik net wat anders. Een bocht inschatten terwijl je benen door de zware fatbike constant doormalen en je niet ff je voet op de grond kunt zetten wordt dan wel errug spannend. Is mtb'en met een fixie eigenlijk wel te doen of is dat meer zelfmoord?

Verder wil ik de fixie alleen voor de lol en als training gebruiken, dus zonder zware bepakking. Of in plat Nederland om iedereen de stuipen op het lijf te jagen, lijkt me ook wel wat. :P
Bij een bevroren/beschadigd freewheel en volle bepakking is er geen keus, dan wordt het wielen wisselen en dan maar de berg omhoog duwen. Maar ik kan dan wel op vlakke stukken fietsen of met een rotvaart naar beneden trappen zodat er een flinke aanloop voor de volgende helling is. Dan is de fixie meer puur voor de veiligheid, dat ik niet bij bv -30graden 50km naar huis hoef te lopen, dat is in het donker echt geen pretje (batterijen zijn in die kou heel snel leeg). En bij een winterkampeertocht ergens afgelegen in de bergen kan het helemaal gevaarlijk zijn omdat je dan met voedsel-, brandstof- en drinkwatertekort zit. 200km kan 4 dagen fietsen zijn maar hoeveel dagen duwen (en hongerlijden) is dat? :shock: Daarbij is het weer in de bergen erg grillig en je zult maar zonder warm water/voedsel in een sneeuwstorm vastzitten, brr..

Of je hebt een fietspauze, drinkt warme koffie en voelt je supergelukkig want je bent met je fattie op Svalbard. Maar plots staat daar een ijsbeer die duidelijk trek heeft in een fatbiker. Dan spring je natuurlijk gelijk op je fiets en dan zou het wel behoorlijk balen zijn als net op dat moment 't freewheel bevroren is. Jaha, je moet als fatbiker met alles rekening houden. :D :wink:
Als je freewheel bevroren is, heb je toch een fixie? Of zie ik iets over het hoofd?
Bert van Sprang schreef:Als je freewheel bevroren is, heb je toch een fixie? Of zie ik iets over het hoofd?
Een bevroren freewheel trapt meestal juist door (bij mij dan)
Bert van Sprang schreef:Als je freewheel bevroren is, heb je toch een fixie? Of zie ik iets over het hoofd?
Ik heb het zelf nog nooit gehad maar het schijnt dat de palletjes van de freewheel blijven hangen zodat hij op freewheelen blijft staan (je trapt dan in de lucht en komt niet meer vooruit) maar het kan ook zijn dat hij juist muurvast zit zodat de ketting opeens met een ruk stilstaat en je over 't stuur wordt gelanceerd of met je gebit op het stuur knalt. Kan ook dat de ketting opeens doorslaat, daarna weer even goed loopt, dan weer doorslaat en ga zo maar door.

Het kan komen door bevroren water maar vaak is het gewoon bevroren vet of olie. Net als hydraulische remmen, Rohloff-naven, hydraulische dropperposts, met oliegevulde voorvorken, olieachterdempers etc .. die bevriezen allemaal. Moet je dus niet op een winterbike hebben. Gewoon lekker simpel en degelijk want daar kom je (levend) mee thuis.

Het enige wat helpt is de boel openmaken en als het water/vocht is laten verdampen. Als de olie of vet bevroren is heb je gewoon pech want het bevriest toch weer, dus mag je gaan lopen. Sommige winterfatbikers hebben een flesje antivries bij hun maar of dat altijd helpt weet ik niet. En zowiezo ga je bij -30 niet in je tentje de naaf openmaken, is een béétje onmogelijk.
't is hier wel erg stil :roll: Iedereen aan't fatbiken?

Kwam een mooie slee voor Yopie tegen: Flat Bed Burley op ski's
En als de sneeuw verdwenen is, zet je er gewoon weer zomerbanden onder...

Afbeelding

Geen idee of dit handiger is dan de gebruikelijke "badkuip" slee, die Hank bijvoorbeeld achter zijn fiets had hangen. Het lijkt me dat deze door de twee ski's meer spoort en je dus niet zo snel zal inhalen. Het zwaartepunt ligt wel hoger.

In ieder geval heb je met deze slee geen fietsstandaard meer nodig 8)
Hele smalle voetafdruk. Ik gok dat dit vrij snel wegzakt.
Travelmaster schreef:Hele smalle voetafdruk. Ik gok dat dit vrij snel wegzakt.
Het gaat niet om de breedte maar om het oppervlak. Als ik het dragend oppervlak van de 'langlaufski's' met dat van de fatbikebanden vergelijk komt het denk ik helemaal niet slecht uit. Iedereen die wel eens gelanglauft heeft kan zich aan de hand van dit plaatje wel een voorstelling maken van het type pad waar deze kar nog goed op glijdt. In Tiefschnee zal het inderdaad niet gaan, maar dan gaat de fatbike ook niet goed meer.
Da's waar natuurlijk. Als die ski's nog wat verder lopen dan je kunt zien op die foto, zal het vast wel werken. Maar ben wel benieuwd hoeveel gewicht die kar dan kan hebben, we kijken naar een onbeladen slee. En ben ook wel benieuwd hoe dat dan nog draait als de sneeuw wat dieper wordt. Maar dat geldt idd ook voor de fatbike.

En nu ik dit schrijf bedenk ik me dat mijn eigen thule aanhanger ook om te bouwen is naar een slee-versie, speciaal voor langlaufers. Dit is hetzelfde principe. En een kind weegt ook al gauw 15-20 kg, plus het gewicht van de kar erbij... enfin. Leon heeft gelijk :oops:
Voor wie plannen heeft om het record fietsen-naar-de-zuidpool te verbeteren, er is nu ook een aero fatbike :D
Bij skiën worden voor tourskiën behoorlijk brede ski's gebruikt. Om een gewicht van zo'n 60 kg redelijk te kunnen laten 'drijven' moet je al gauw denken van 2 ski's van ieder 65mm breed en zo'n 150-160 cm lang. Dat zie ik bij bovenstaande slee niet. Vroeger was 190-200 cm lang toch wel gebruikelijk en zelfs het minimum bij een dergelijke breedte.

Voor langlaufen worden veel smallere ski's gebruikt, zodat die in de loipes passen. Bij backcountry langlaufen wordt er van uit gegaan dat men niet teveel bagage bij heeft en in hutten overnacht.

Bij fatbiken over redelijk verharde ondergrond zal bovenstaande slee mogelijk prima kunnen voldoen (minder weerstand?). Maar ook met een risico dat 'ie juist voorbij komt stuiven, juist omdat 'ie goed kan glijden.
Voor een lossere ondergrond biedt 'ie gewoon (veel) te weinig drijfvermogen als je al je kampeerspullen mee wilt nemen. Hoe weinig je ook meeneemt als je gaat bikepacken, zoals Yopie al weleens aangeeft wil je gewoon een minimum aan veiligheidsvoorzieningen bij je hebben. (Tent i.p.v. tarp + bivakzak, benzinebrander wanneer spiritus niet werkt, etc...)
Smitty schreef:'t is hier wel erg stil :roll: Iedereen aan't fatbiken?


Op facebook vernam ik mogelijk slecht nieuws. Bijna twee weken geleden. Over een lawine waar Yopie met haar fatbike in was. Ik kan niet haar facebook lezen.Mijn vriendschapverzoek word niet geaccepteert. Mijn PB op dit forum word al dagen niet geopend . Daarom stel ik de vraag hier. Weet iemand meer??
Dat extreme fatbiken wat zij doet. ...

Groet. PieterJan
Ja, ze heeft wat blauw plekken en verhalen aan haar verzaameling toe gevoegd.

Ik vermoed dat de verhalen komen van zelf wel als ze weer tijd/zin/internet heeft.
Ik maakte me ook al zorgen. Gelukkig is ze er goed vanaf gekomen begrijp ik. Op wat blauwe plekken na dan.
Smitty schreef:.
Afgelopen zomer heb ik meerdere malen met mijn Surly en tentje over de Veluwe gezworven. Buiten de vakanties kom je ...
Volgend jaar: I'll be back 8)
Hi Smitty
Ziet er gaaf uit die zandpistes! Heb je toevallig een gpx bestand van die tour(en).
Al googelend op de namen onder de foto’s zie ik dat je een aardig stuk van de Veluwe hebt bezocht, is het legaal om het zand op te gaan?
Je plaatjes zetten me in elk geval weer een stapje richting aanschaf van een fatbike!
Groeten, Gijs
Knerbert schreef:Hi Smitty
Ziet er gaaf uit die zandpistes! Heb je toevallig een gpx bestand van die tour(en).
Al googelend op de namen onder de foto’s zie ik dat je een aardig stuk van de Veluwe hebt bezocht, is het legaal om het zand op te gaan?
Je plaatjes zetten me in elk geval weer een stapje richting aanschaf van een fatbike!
Groeten, Gijs
Hé Gijs, of je daar mag fietsen weet ik eerlijk gezegd niet; je mag van Staatsbosbeheer niet van de paden af maar vaak, als je zo'n zandverstuiving op rijdt, verdwijnt het pad; of, zoals ik zeg, wordt het één en al pad :wink: ik rij niet over de hei of zo maar blijf echt in de zandsporen (en die zijn soms heeeeel breed); mijn lievelings plekjes zijn Kootwijkerzand en Hulsthorsterzand, dat zijn echte zandverstuivingen; maar je kunt bij Ede ook de (semi-openbare) militaire oefenterreinen op.

Ik heb ooit wel eens wat opgenomen maar dan moet ik enorm gaan graven.