Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoeveel autos/motoren/campers verdraag je als fietser? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hoeveel autos/motoren/campers verdraag je als fietser?

Georg schreef:Gelukkig zijn grote delen van met name het binnenland van de Europese landen ook in het hoogseizoen niet zo druk.
bonkers schreef:Ik zou het systeem van Kees graag eens los willen laten op de meest noordelijk deelstaten van onze oosterburen en dan met name in Mecklenburg-Vorpommern.
Wij zijn dit jaar even vanaf Lüneburg richting de poolse grens gereden via de "Mecklenburger Seeradweg" en vervolgens via de "Ostseeradweg", Deense grensweg en "Nordseeradweg" om bij Groningen weer ons land binnen te fietsen.
We waren vrijwel iedere dag verbaast over de ongelooflijke rust op de wegen.
Vooral in Mecklenburg Vorpommern was het haast verontrustend te noemen daar er soms één auto per kwartier of soms langer je voorbij of tegemoet kwam! Een aanrader en dan zo dichtbij.
In Noord Duitsland en Noord Frankrijk kun je inderdaad nog veel stille wegen vinden, maar ik kom er niet vaak in de zomermaanden. In september 2009 fietste ik een stuk van de Hanzeroute naar Berlijn (zie hier). Ik kwam er buiten de steden geen kip tegen. Een paar jaar terug heb ik voor de inmiddels overleden auteur, Michaël Wannet, nog een stuk van die route nagefietst en gefotografeerd (door Sauerland via Keulen naar Roermond). Eerst wilde ik dat in juli doen, maar toen heerste daar een hittegolf. Af en toe waren er wat koelere dagen, soms met hevige regen, maar de hitte keerde steeds weer terug. Pas half september brak er toen een periode met goed fiets- en fotoweer aan. Overal in Midden Europa zie je de laatste jaren dat de zomermaanden bestaan uit zeer warme of zeer natte perioden. Dan ga ik daar liever niet fietsen (ik kan beter tegen een beetje kou dan tegen hitte; af en toe wat regen is ook geen probleem, maar noodweer dat steeds vaker gepaard gaan met modderlawines en ontwrichtende overstromingen is dat wel; vorig jaar begon het al in juni).

De ADFC laat sinds 1981 fietsroutekaarten van heel Duitsland uitgeven. In de jaren 80 werd op die kaarten nog in verschillende kleuren aangegeven hoe intensief het verkeer op veel wegen was. Voor zover ik me herinner, waren stille wegen felrood en wegen waar het snelverkeer volgens de legenda 'unerträglich' was, waren lichtgeel. Wegen waarop helemaal niet gefietst mocht worden, waren dunne grijze strepen. Ik vond het wel mooie kaarten, maar vermoed dat ze voor veel mensen te specialistisch waren en te weinig op normale wegenkaarten leken.

Streetviewplaatjes en mijn eigen tellingen zijn inderdaad momentopnamen. Waar het op een mooie zondagmiddag heel druk is, kan het op een druilerige maandagochtend stil zijn - of omgekeerd. Het lastige van streetviewfoto's is dat niet bekend is op wat voor dag en tijd ze zijn genomen.
Nog daargelaten dat je in bijvoorbeeld Duitsland en Oostenrijk geen Streetview hebt, wat ik wel mis als ik daar zelf routes wil uitzetten.
Voor mij persoonlijk maakt het absolute aantal auto's niet eens zo zeer uit. Maar is het relatieve snelheidsverschil en de afstand die je gegund wordt bepalend. 100 auto's die binnen 5 minuten langs komen met zo'n 50 km/u en je geruime afstand geven vind ik zo'n ramp nog niet. Binnen dezelfde tijd 5 auto's die met 80 rakelings voorbij razen vind ik alles behalve comfortabel.
stef.l schreef:Voor mij persoonlijk maakt het absolute aantal auto's niet eens zo zeer uit. Maar is het relatieve snelheidsverschil en de afstand die je gegund wordt bepalend. 100 auto's die binnen 5 minuten langs komen met zo'n 50 km/u en je geruime afstand geven vind ik zo'n ramp nog niet. Binnen dezelfde tijd 5 auto's die met 80 rakelings voorbij razen vind ik alles behalve comfortabel.
Inderdaad. De twee die me daadwerkelijk in zulke situaties geraakt hebben herinner ik me nog goed.
Een op een drukke bochtige bergachtige '80'-weg in de buurt van Chur (CH) (Ik denk deze weg: https://goo.gl/maps/UrxfhqJ9AQQ2 maar dan met grijs weer) en een op net zo'n weg maar dan niet druk in de buurt van Brad in Roemenië. (Ik denk deze bocht: https://goo.gl/maps/i2XLsDGpufq)

In beide gevallen zou ik weinig aan een spiegeltje op de fiets hebben gehad omdat de auto's om de bocht aankwamen en de foute koers dus pas op het allerlaatst, te laat en alleen gedurende een fractie van een seconde zichbaar zou zijn geweest, als ik al gekeken had op dat moment.
Die gevallen zijn een van de redenen waarom ik sindsdien op dit forum soms vrij zeurderig waarschuw voor bepaalde wegen. De andere redenen zijn de berichten van gevallen waarin het wel mis ging, want de meeste slachtoffers onder fietsende reizigers vallen in de categorie van achteren aangereden door een motorvoertuig.
Alle fietsers zullen drukke wegen willen vermijden. In Duitsland fietste ik op veel rustige wegen. Het aantal auto's wat mij passeerde stoorde mij daarbij niet, maar wel de wijze waarop. Sommige auto's suizen met 120 km langs je heen op een 80 km weg zonder fietspad, waarbij ik een heel onveilig gevoel kreeg. In Denemarken het tegenovergestelde, bijna alle auto's gingen met een boogje op me heen.
Heb speciaal voor Kees 't verkeer van de afgelopen dagen geteld:
. 54km: 2 wandelaars, een skiër, een hondenslee en een jager met een geweer over zijn schouder
. 54km: niemand
. 54km: een hondenslee
. 91km: 5 auto's, 4 skiërs, een hardloper, 2 wandelaars, een sneeuwscooter, een hondenslee en 3 koffiedrinkende jagers bij een vuurtje
Dus totaal 253km en maar 6 gemotoriseerde voertuigen. Maar ik vertel niet waar want dan komen julie natuuurlijk allemaal hierheen. :P