Vijf jaar terug deed ik het voor het eerst. Tellen hoeveel auto's er voorbijkomen. Het was in IJsland aan de zuidkant van het schiereiland Snaefellsnes. Ik vond het er namelijk iets te druk. En dat hoort niet op IJsland. Hooguit op de ringweg in de buurt van Reykjavik, maar niet op weg 54 van Borgarnes naar Hellnar. Daar hoor je als fietser gek te worden van de loeiende wind of belaagd te worden door Noordse sterns, maar geen last te hebben van snelverkeer.
Al tellend kwam ik er achter dat mijn auto-irritatiegrens werd overschreden wanneer er bijna elke minuut een auto passeerde. Bij minder dan 50 auto's per uur (in beide richtingen) ervaar ik een weg nog als redelijk rustig, daarboven wordt het me te druk. Al hangt ook veel af van de breedte van de weg, de snelheid en spreiding van de auto's. En van het rijgedrag. Heel irritant zijn brede campers met Nederlandse bestuurders, die niet gewend zijn om op smalle bergwegen te rijden.
Vijf auto's direct na elkaar vind ik niet 5x zo irritant als één auto, integendeel. Wanneer het na die 5 auto's 5 minuten stil blijft, vind ik het rustiger dan wanneer me na elke passerende auto maar één minuut rust wordt gegund. Uiteraard buiten de stad op wegen zonder fietspad. In steden geldt een hogere irritatiegrens. Ook bovenop de Stelviopas, waar een eindeloze rij motoren en racefietsen zich langs de stalletjes met Stelvioshirts, Stelviopetjes, koekoeksklokken en muziekmakende knuffelmarmotten wurmt. Dit was zo'n absurde plek, dat het bijna weer leuk werd.
In de zomer van 2015 heb ik in Schotland wat steekproeven genomen toen we de vaak drukke weg van Loch Ness richting Skye en verder noordwaarts langs de kust volgden. Hieronder enkele tellingen:
7-6-2015, 15:53 uur op de A87 langs Loch Garry: 29 auto's/motoren/campers in 10 minuten
7-6-2015, 18:00 op de A87 langs Loch Cluanie: 48 in 10 minuten
Later beperkte ik het tellen tot periodes van 5 minuten:
11-6-2015, 11:01 op de A832 langs Loch Maree: circa 35 in 5 minuten, waaronder een kolonne campers en caravans van een ANWB groepsreis; 2 uur later telde ik 20 km verder op dezelfde weg 'slechts' 13 auto's in 5 minuten
11-6-2015, 19:36 op de A832 bij Mungasdale: 10 in 5 minuten
11-6-2015, 19:46 op de A832 bij Mungasdale: 2 in 5 minuten
12-6-2015, 14:50 op de A835 ten zuiden van Ullapool: 22 in 5 minuten
13-6-2015, 12:21 op de A835 ten noorden van Ullapool: 55 in 5 minuten
15-6-2015, 11:00 op de A894 bij Scourie: 10 in 5 minuten
15-6-2015, 11:15 op de A894 bij Scourie: 11 in 5 minuten
In Schotland valt de drukte nog mee vergeleken met verstedelijkte gebieden in Engeland, waar ik soms wel 100 auto's in 5 minuten telde. Hoewel daar meer kleine binnenwegen zijn dan in Schotland, is het zoeken van fietsvriendelijke routes daar vaak een enorme puzzel. Idem dito voor andere 'autolanden', zoals Italië. Van landen buiten Europa hoor ik ook vaak huiveringwekkende verhalen van wereldfietsers die daar eerlijk over zijn. Toen we zelf in Zuid-Afrika fietsten (2008), hebben we op drukke trajecten een taxi geregeld.
Op 19 juni 2015 fietsen we van de veerhaven in IJmuiden terug naar huis. Op de N444 bij Voorhout vind ik het om 14:09 zo druk, dat ik weer begin te tellen. Na precies 2 minuten zijn er al 61 auto's gepasseerd. Tijdens de spitsuren staat hier meestal een file. In Nederland heeft de aanleg van fietspaden de groei van het autoverkeer aardig bij kunnen houden, anders zou fietsen hier nu gekkenwerk zijn.
Hoeveel auto's per uur kunnen andere fietsers verdragen op een weg buiten de stad zonder fietspad?
Al tellend kwam ik er achter dat mijn auto-irritatiegrens werd overschreden wanneer er bijna elke minuut een auto passeerde. Bij minder dan 50 auto's per uur (in beide richtingen) ervaar ik een weg nog als redelijk rustig, daarboven wordt het me te druk. Al hangt ook veel af van de breedte van de weg, de snelheid en spreiding van de auto's. En van het rijgedrag. Heel irritant zijn brede campers met Nederlandse bestuurders, die niet gewend zijn om op smalle bergwegen te rijden.
Vijf auto's direct na elkaar vind ik niet 5x zo irritant als één auto, integendeel. Wanneer het na die 5 auto's 5 minuten stil blijft, vind ik het rustiger dan wanneer me na elke passerende auto maar één minuut rust wordt gegund. Uiteraard buiten de stad op wegen zonder fietspad. In steden geldt een hogere irritatiegrens. Ook bovenop de Stelviopas, waar een eindeloze rij motoren en racefietsen zich langs de stalletjes met Stelvioshirts, Stelviopetjes, koekoeksklokken en muziekmakende knuffelmarmotten wurmt. Dit was zo'n absurde plek, dat het bijna weer leuk werd.
In de zomer van 2015 heb ik in Schotland wat steekproeven genomen toen we de vaak drukke weg van Loch Ness richting Skye en verder noordwaarts langs de kust volgden. Hieronder enkele tellingen:
7-6-2015, 15:53 uur op de A87 langs Loch Garry: 29 auto's/motoren/campers in 10 minuten
7-6-2015, 18:00 op de A87 langs Loch Cluanie: 48 in 10 minuten
Later beperkte ik het tellen tot periodes van 5 minuten:
11-6-2015, 11:01 op de A832 langs Loch Maree: circa 35 in 5 minuten, waaronder een kolonne campers en caravans van een ANWB groepsreis; 2 uur later telde ik 20 km verder op dezelfde weg 'slechts' 13 auto's in 5 minuten
11-6-2015, 19:36 op de A832 bij Mungasdale: 10 in 5 minuten
11-6-2015, 19:46 op de A832 bij Mungasdale: 2 in 5 minuten
12-6-2015, 14:50 op de A835 ten zuiden van Ullapool: 22 in 5 minuten
13-6-2015, 12:21 op de A835 ten noorden van Ullapool: 55 in 5 minuten
15-6-2015, 11:00 op de A894 bij Scourie: 10 in 5 minuten
15-6-2015, 11:15 op de A894 bij Scourie: 11 in 5 minuten
In Schotland valt de drukte nog mee vergeleken met verstedelijkte gebieden in Engeland, waar ik soms wel 100 auto's in 5 minuten telde. Hoewel daar meer kleine binnenwegen zijn dan in Schotland, is het zoeken van fietsvriendelijke routes daar vaak een enorme puzzel. Idem dito voor andere 'autolanden', zoals Italië. Van landen buiten Europa hoor ik ook vaak huiveringwekkende verhalen van wereldfietsers die daar eerlijk over zijn. Toen we zelf in Zuid-Afrika fietsten (2008), hebben we op drukke trajecten een taxi geregeld.
Op 19 juni 2015 fietsen we van de veerhaven in IJmuiden terug naar huis. Op de N444 bij Voorhout vind ik het om 14:09 zo druk, dat ik weer begin te tellen. Na precies 2 minuten zijn er al 61 auto's gepasseerd. Tijdens de spitsuren staat hier meestal een file. In Nederland heeft de aanleg van fietspaden de groei van het autoverkeer aardig bij kunnen houden, anders zou fietsen hier nu gekkenwerk zijn.
Hoeveel auto's per uur kunnen andere fietsers verdragen op een weg buiten de stad zonder fietspad?