Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Knipperende verlichting op fiets. Wat is toegestaan? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Knipperende verlichting op fiets. Wat is toegestaan?

Robertjan schreef:Jammer genoeg kloppen de tekst en de omstandigheden niet met elkaar. Het enige wat namelijk in die donkerte opvalt zijn verlichting en retro-reflectie. Niet de fluo-gele kleur. Maar de Fransen kunnen natuurlijk niet zo goed Engels, dus die hebben niet dezelfde wetenschappelijke onderzoeken als ik gelezen over zichtbaarheid in het verkeer (waar wereldwijd overigens niet eens zoveel onderzoeken naar zijn gedaan, althans niet gepubliceerd...).
Al zouden ze het zwart maken, dan nog valt het net zo op. Namelijk door de reflectie. De fluo-gele kleur is alleen handig in schemering met een donkere achtergrond. Fluo-oranje valt in meer omstandigheden op (met enige daglicht, niet bij nacht want dan valt geen enkele kleur op).
In Duitsland zijn fluo-hesjes zelfs verplicht als je met de auto met panne langs de weg staat. Aangezien wij in Zweden een 2e huis bezitten, rijden wij regelmatig via Duitsland, daarom heb ik altijd twee oranje fluo-hesjes in de auto klaar liggen. Of die verplichting ook geldt voor een fietser, die met een lekke band langs een Duitse weg staat, is mij niet bekend....
Robertjan schreef:Het enige wat namelijk in die donkerte opvalt zijn verlichting en retro-reflectie. Niet de fluo-gele kleur.
...
Al zouden ze het zwart maken, dan nog valt het net zo op. Namelijk door de reflectie. De fluo-gele kleur is alleen handig in schemering met een donkere achtergrond.
Klopt natuurlijk. Maar in steden is er door de verlichting sprake van een situatie die bijna altijd en overal te vergelijken is met 'schemering'.
Martin E. van Doornik schreef: In Duitsland zijn fluo-hesjes zelfs verplicht als je met de auto met panne langs de weg staat. Aangezien wij in Zweden een 2e huis bezitten, rijden wij regelmatig via Duitsland, daarom heb ik altijd twee oranje fluo-hesjes in de auto klaar liggen. Of die verplichting ook geldt voor een fietser, die met een lekke band langs een Duitse weg staat, is mij niet bekend....
Ik vermoed dat in Duitsland een afgestapte fietser (zoals in Nederland en België) gewoon een voetganger is en dat voor voetgangers nog geen fluovestjedraagverplichting geldt.
_Peter_ schreef:
heligek schreef:Zelf heb ik een achterlicht wat nog 5 min blijft branden na stilstand erg fijn voor het stoplicht

Gr John
Wat dan weer door een vriendelijke collega wordt uitgezet omdat hij of zij denkt dat je het vergeten bent uit te doen. Resultaat, als je de volgende keer wegfietst doet je achterlicht het niet. Nu al bij een paar collega's mogen vaststellen, dit grapje zou je zo maar 55,- kunnen kosten. :(

Om op de vraag terug te komen, hier in het dorp beboet men ook knipperende lampjes. Gewoon niet doen dus.
Waar moet je in een dorp anders nog op scoren? Dorp is geen stedelijke omgeving. Zo is R'dam ook weer geen A'dam.
Fausto schreef:
_Peter_ schreef:
heligek schreef:Zelf heb ik een achterlicht wat nog 5 min blijft branden na stilstand erg fijn voor het stoplicht

Gr John
Wat dan weer door een vriendelijke collega wordt uitgezet omdat hij of zij denkt dat je het vergeten bent uit te doen. Resultaat, als je de volgende keer wegfietst doet je achterlicht het niet. Nu al bij een paar collega's mogen vaststellen, dit grapje zou je zo maar 55,- kunnen kosten. :(

Om op de vraag terug te komen, hier in het dorp beboet men ook knipperende lampjes. Gewoon niet doen dus.
Waar moet je in een dorp anders nog op scoren? Dorp is geen stedelijke omgeving. Zo is R'dam ook weer geen A'dam.
Voor diegenen die het nog niet weten, Apeldoorn is wat inwoneraantal en grootte betreft wel zeker een stad te noemen, mede door de aanwezigheid van de Politie-academie en school is de pet-dichtheid ook hoog te noemen. Maar wat betreft mentaliteit en gedrag is het nog steeds een dorp. :?
_Peter_ schreef:Voor diegenen die het nog niet weten, Apeldoorn is wat inwoneraantal en grootte betreft wel zeker een stad te noemen, mede door de aanwezigheid van de Politie-academie en school is de pet-dichtheid ook hoog te noemen. Maar wat betreft mentaliteit en gedrag is het nog steeds een dorp. :?
Den Haag is officieel ook geen stad maar een dorp. Maar helaas volgegooid met lelijke megabouwwerken die daar niet thuishoren (ik ben monumentenliefhebber). De laatste keer dat ik daar was per fiets was in november 1969!
Van m'n vrouw heb ik spaakreflectoren gekregen, die zij bij de Aldi heeft gekocht. Ik heb deze verdeeld over twee fietsen, alleen het achterwiel van m'n gele Giant nog niet. Maar het resultaat mag er best wezen! De spaakreflectoren wegen haast niets. Onderstaande foto heb ik genomen, terug van m'n werk. Op de achtergrond het kerktorentje van Saaxumhuizen.

Afbeelding

De spaakreflectoren zijn nu niet meer bij de Aldi verkrijgbaar, maar twee weken geleden gingen m'n vrouw en ik winkelen in Leer (Ostfriesland), in de grote supermarkt Famila. Daar heb ik de spaakreflectoren gevonden en een paar doosjes (12 stuks elk) meegenomen. Naam product Sekuclip, merk is Profex, Modell-Nr. 50103001, website: http://www.inter-union.de of http://www.intertec-polska.pl, e-mail: info@intertec-polska.pl
Martin E. van Doornik schreef:Den Haag is officieel ook geen stad maar een dorp.
In Nederland zijn stadsrechten sinds de Frans revolutie in 1789 toch wel een beetje in onbruik geraakt; de grondwet van 1848 en de gemeentewet van 1851 maakten er korte metten mee.
Maar is dit overal in Nederland zo of is er een klein dorpje, genaamd Westernieland, dat zich nog steeds in in tijden van vele eeuwen geleden bevindt? :wink:
Nog verder off topic: Emmeloord kreeg in 1992 nog stadsrechten :D
Hoe zit het eigenlijk als je knipperende verlichting overdag voert. Dus midden op de dag , mag je verlichting dan wel knipperen ? Dit vraag ik omdat je dan de verlichting als extra gebruikt. Als het donker is heb ik het achterlicht op continu branden staan maar overdag op knipperen.

Alleen knippert hij op de dag modus met 65 Lumen. Ik heb nu al een paar keer van mede weggebruikers te horen gekregen dat knipperverlichting niet mag , weet ik. Maar geld dat ook overdag ?

En wat als de verlichting knippert maar wel continu brand ? Op de nacht modus knipperen brand hij continu met (ong) 10 Lumen en flitst hij daarbij met een Lumen of 25
Even googlenen is sneller dan hier zoiets vragen. Zie Reglement verkeersregels en verkeerstekens, artikel 35.
Daar staat alleen niets over knipperen.

"1. Fietsers voeren tijdens het rijden bij nacht of bij dag indien het zicht ernstig wordt belemmerd, verlichting overeenkomstig het tweede tot en met het vierde lid.
2. Een fiets op twee wielen en een fiets op drie wielen met één voorwiel moeten zijn voorzien van een wit of geel licht dat aan de voorzijde wordt gevoerd, tenzij de bestuurder een wit of geel licht voert op zijn borst.
3. Op een fiets op meer dan twee wielen met twee voorwielen moeten aan de voorzijde twee witte of twee gele symmetrisch links en rechts van het midden bevestigde lichten worden gevoerd.
4. Een fiets moet zijn voorzien van een rood achterlicht dat aan de achterzijde wordt gevoerd, tenzij de bestuurder of een achter de bestuurder gezeten passagier een rood licht voert op zijn rug.
5. Een fiets mag zijn voorzien van twee ambergeel licht stralende richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee aan de achterzijde.
6. Er mogen niet meer lichten worden gevoerd op een fiets, door de bestuurder daarvan of door een achter de bestuurder gezeten passagier dan de in het tweede tot en met vijfde lid genoemde lichten"
in 35a staat het echter wel:

"Artikel 35a 1. De in artikel 35 bedoelde verlichting mag andere weggebruikers niet verblinden.
2. De in artikel 35, eerste tot en met vierde lid, bedoelde verlichting mag niet knipperen.
3. De in artikel 35, eerste tot en met vierde lid, bedoelde verlichting moet:
a. aan de voorzijde voortdurend zichtbaar zijn voor tegemoetkomende weggebruikers;
b. aan de achterzijde voortdurend zichtbaar zijn voor van achteren naderende weggebruikers."

Ik zou het gewoon niet doen, al was het alleen maar om (nare) opmerkingen van onder andere mij te voorkomen, het is namelijk nogal irritant daar achter te fietsen, het leidt ook de aandacht op de rest van het verkeer af, wat de handhavers dan mogelijk aanleiding zou kunnen geven een praatje met je te maken. (Al dan met een gele doorslag als bewijs van het gesprek)
Oke duidelijk , niet meer laten knipperen :)

Maar nu wil ik op m'n panniers 2 Bontrager Flare RT achterlichten zetten. Een op de linker en een op de rechter tas. Met de afstandsbediening is de verlichting dan te bedienen en ook als richtingaanwijzer te gebruiken. Is dat wel toegestaan ?
Artikel 35a 2: "mag niet knipperen." ->Artikel 35a is onderdeel van artikel 35.

Artikel 35 / 6 beantwoordt je laatste vraag...Lezen!

Ik lees verder niets over vuurwerk afsteken vanaf je achtertassen. Dus dat mag dan weer wel. Kun je ook richting mee aangeven.
Dat "mag niet knipperen" geldt alleen voor de verlichting van artikel 35 lid 1 t/m 4 RVV 1990. Richtingaanwijzers mogen op fietsen en staan vermeld in artikel 35 lid 5 RVV 1990. Die moeten knipperen.

Een combi van extra achterlichten in combinatie met richtingaanwijzer is alleen mogelijk als de kleur ook kan worden aangepast. Rood voor de achterlichten en amberkleurig voor de richtingaanwijzers.

Piet,
Geweldig wat 2 jaar discussie oplevert :oops:
Shadow schreef:Geweldig wat 2 jaar discussie oplevert :oops:
Niets, want de regels zijn onveranderd. :lol:
Feit blijft toch gewoon dat oom agent allang blij is als je iets van verlichting op je fiets hebt...ik ben zelf altijd wel in orde daarmee, maar zeker in de steden hier in de buurt moet je ze de kost niet geven.
PietV schreef:
Shadow schreef:Geweldig wat 2 jaar discussie oplevert :oops:
Niets, want de regels zijn onveranderd. :lol:
:D 8)
Wat een gedoe over knipperende verlichting, om er confuus van te worden. Ik heb liever dat mijn voorlamp gewoon constant brandt. Ik moet tenslotte ook goed kunnen zien of er geen ongewenste voorwerpen op het wegdek liggen om schade aan de band te voorkomen?
Nogmaals knipperende verlichting wordt ontraden. Niet toegestaan en trekt de aandacht van medeweggebruikers. De aandacht op het knipperende licht verkleint de aandacht naar de vrije ruimte en de overige medeweggebruikers. Met alle mogelijke gevolgen.

Goede en juiste reflectie is zeker zo belangrijk en werkt 24 uur van de dag. Ook bij slecht weer.

Artikel 5.9.51 Regeling voertuigen
1. Fietsen op twee wielen moeten zijn voorzien van:
a. één rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig;
b. witte of gele retroreflectoren aan de wielen, en
c. vier ambergele of gele retroreflectoren aan de trappers.

2. Fietsen op meer dan twee wielen moeten zijn voorzien van:
a. een rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig;
b. een naar voren gerichte witte retroreflector indien de fiets breder is dan 0,75 m en is voorzien van één voorwiel;
c. witte of gele retroreflectoren aan de wielen, en
d. vier ambergele of gele retroreflectoren aan de trappers.

Artikel 5.9.57 Regeling voertuigen
1. Fietsen mogen zijn voorzien van:
a. een naar voren gerichte witte retroreflector, indien deze niet reeds ingevolge artikel 5.9.51 verplicht is, en
b. ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig.

Fietsen mogen niet zijn voorzien van meer retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.9.51 en 5.9.57 is voorgeschreven of toegestaan.

Artikel 5.9.57 geldt uitsluitend op de fiets. Het doel van de reflectie, die dag en nacht op de fiets aanwezig mag of moet zijn, is je zichtbaar en herkenbaar maken voor anderen.

Reflectie op lading en kleding is wel toegestaan.

Racefietsen voldoen (bijna) nooit aan die fietsreflectie eisen. Geldt ook voor de vereiste bel.

Piet.