Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Scheurtjes in de velg - Forum Wereldfietser

Scheurtjes in de velg

Bij mijn stadsfietsje zie ik in de velg van mijn achterwiel bij de spaakgaten diverse scheurtjes zitten.
Gisteren even geteld. Ik zie bij 14 van de 36 spaken lichte scheurtjes.
Velg is een Ryde Zac Pro icm velgremmen ( HS11 )

Volgens Ryde zijn de gaten bij dit type richting geboord.

Is de velg een te lichte uitvoering voor mij met m' n 100kg ? Zit er een fout in de velg of moet het worden gezocht in spaakspanning ( te hoog of laag )
Laatste onderhoud bij de FM was 3000 km geleden.
En.......welke velg moet ik nu laten monteren ?
Ik hoop op ervaringtips.

Afbeelding
Als er al zovele scheurtjes in staan lijkt mij dit toch te komen door een te hoge spaakspanning.
Wat mij opvalt, het gat is te groot of de nippel is te klein. Er is minder vlees voor de nippel.

Hier veel info.
beste jumbo, we zitten in dezelfde gewichtsklasse (zeker straks na het gourmetten :shock: )

ik heb ongeveer jaarlijks enkele brekende spaken in achterwielen met Nexus 8 versnellingsnaaf op de stadsfiets: wielen met rechte ('plain') gewoon verzinkte spaken en een goede velg, zoals de ZAC19 van Rigida (= Ryde).
ik heb slechte ervaringen met RVSspaken. vaak is het een oude RVSspaak die breekt en die ik dan door een gewone verzinkte spaak vervang.
spaakdikte 14 voldoet, maar een maat dikker, spaak 13 (en dan nippels met binnenkant schroefdraad voor spaak 13 en buitenkant zo dik als nippel voor spaak 14 (bent u daar nog? :lol: )), is ook prima.
bij mij blijft de velg dus heel, maar ik heb bijna altijd gebuste velgen, dus met zo'n omgeslagen 'ringetje' om ieder spaakgat. zoals:
Afbeelding

(maar ook gewone ongebuste stadsfiets-velgen, zoals je die ziet met opschriften Typhoon, Rodi, Vuelta, Airline en dergelijke blijven bij mij heel.)

misschien heb je inderdaad zoals multiwgb aangeeft een maat kleinere spaaknippel in een maat groter gat, dus spaaknippel 14 in gat in de velg voor spaaknippel 13 en scheurt het gat daardoor uit...

hoe oud is dit wiel of de fiets en wat kan (of 'moet') de fietsenmaker voor je betekenen?

je zult de velg moeten (laten) vervangen door een ongeveer even hoge velg (dan kun je dezelfde spaken gebruiken (zelfde lengte)).

ik denk dat bij mij rijden met één maat dikkere banden (42mm ipv 37mm breed) helpt om de wielen heel te houden (meer 'demping' of meer luchtkamer die klap opvangt).
je kunt ook kijken of je er een maat bredere velg op zet / laat zetten. bijvoorbeeld: https://www.rosebikes.nl/artikel/rodi-v ... aid:870627 een bredere velg geeft ook grotere luchtinhoud van opgepompte band. (dit is ook trend/dingetje in fietswereldje momenteel)

groet, hoogframe
Alvast bedankt voor de info,
Ik ben destijds bij het uitzoeken van een nieuwe stadsfiets bewust op zoek geweest naar een fiets met kwaliteitsonderdelen.

Fiets gekozen met :
Alfine 8
HS 11 remmen
Ryde velgen
B&M verlichting
KMC X1 ketting

De fiets is nog geen 2 jaar oud en ik zit met een gescheurde velg en een krakende ketting. ( al gesmeerd met diverse middelen ....PTFE / rohloff ketting olie )
Nu totaal 3900 km mee gefietst .
Met mijn vorige fiets met een ongebuste velg heb ik nooit problemen gehad ( velg EXAL SP19 )

Ik hoop dat mijn FM onder garantie/coulance nog iets voor mij kan betekenen.
Velgen en spaken horen heel te blijven, maar bij jou is dat niet gebeurd. Kies bij jouw gewicht de volgende keer een stevige en brede touring velg zoals de Exal SP19. Die blijft zelf langer heel en verdeelt door zijn stijfheid de krachten over meer spaken dan een lichtere soepeler velg. Gebruik altijd nieuwe spaken, en liefst double butted rvs spaken (je wilt dat ze in het midden iets buigzamer zijn dan aan de uiteinden - het is buigen of barsten). En kies een goede wielbouwer, want dat is het belangrijkste onderdeel. Monteer verder de breedste band die past in je frame.
Wim schreef:Velgen en spaken horen heel te blijven, maar bij jou is dat niet gebeurd.
Ik zit me hier nu serieus af te vragen, waarom deze zin?
Allereerst wilde ik duidelijk maken dat spaken en velgen niet hoeven te sneuvelen, maar dat had ik wat meer kunnen uitwerken. Een goed gekozen velg hoort vele duizenden kilometers mee te gaan, en elk jaar een paar kapotte spaken hoort evenmin. In dat laatste geval zit je ook nog met het probleem dat na een eerste gebroken spaak andere spaken vaak ook overbelast zijn geweest en dus onvermijdelijk ook spoedig de geest zullen geven. Hergebruik van spaken is dus geen goed plan, en evenmin heeft het veel zin steeds een spaak te vervangen.
Maar goed, het had dus niet mogen gebeuren. Het heeft naar mijn gevoel echter weinig zin terug te kijken, en bij een doorsnee fietsenmaker een nieuw wiel te laten maken. Als je zwaar bent zou ik mijn verlies nemen en naar een goede wielbouwer gaan.
ik had in mijn 'bijdrage' ook duidelijker kunnen zijn: telkens vervangen van één spaak is telkens vervangen van een gesneuvelde (zwakke) RVS-spaak en dan langslopen met de spaakspanner van de rest van het wiel.
dat lijkt veel werk, maar dan maak ik gelijk de boel weer schoon (wiel, shifter tegen de naaf, rest van achterkant van de fiets): gewoon onderhoud. en het is ook hobby dus ' 't mag wat kosten' :D ! (moeite, centjes)

zo, nu naar het konijnenhok! (nee, geen Flappie, gewoon schoonmaken)
groet! hoogframe
Als de fiets nog geen 2 jaar oud dan heb je misschien nog garantie. Dit lijkt geen normale slijtage.
da's één van de dingen die we aan 'Europa' te danken hebben: de basistermijn van garantie op dit soort goederen is twee jaar !
"wel even de kleine lettertjes nalezen hoe dat zit met een 'slijtageonderdeel', zoals een velg"....Nee, niet te snel in meegaan als iemand dit zegt want dit defect lijkt me geen normale slijtage !! succes, hoogframe
hoogframe schreef:ik heb slechte ervaringen met RVSspaken. vaak is het een oude RVSspaak die breekt en die ik dan door een gewone verzinkte spaak vervang.
Ik had tot 1993 juist problemen met alle verzinkte spaken. Sindsdien heb ik in alle fietsen RVS-spaken en geen problemen meer. Toevallig kwam deze tijdsomslag overeen met het moment dat ik leerde wat spaakspanning echt was, dus ik denk niet dat het aan het keuzeverschil RVS vs verzinkt staal ligt.
Ik ken overgens vrijwel niemand in de WF-comminity die nog met verzinkte spaken fietst en 100 kilo (incl bagage) stelt hier niet zo veel voor.
jumbo schreef:Met mijn vorige fiets met een ongebuste velg heb ik nooit problemen gehad ( velg EXAL SP19 )
Die hebben idd een heel goede naam. Maar zonder goede wielbouwer zijn de beste onderdelen even goed knap waardeloos.
Van een velg mag je bij normaal gebruik een (veel) langere levensduur als twee jaar verwachten. Dus als de velg bij normaal gebruik snel kapot gaat, altijd de leverancier er op aanspreken. https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ ... -in-europa
Bert van Sprang schreef:Van een velg mag je bij normaal gebruik een (veel) langere levensduur als twee jaar verwachten.
Barsten in de velg zijn geen kwestie van levensduur. Die horen er nooit in te komen.
Afbeelding
Een terugkoppeling. FM heeft de bewuste velg vervangen onder garantie voor een gebuste versie.
Kosten FM zijn denk ik voor zijn eigen rekening, aangezien de fabrikant van mijn stadsfiets failliet is ( multicycle )
De voorvelg uit voorzorg laten vervangen voor eigen kosten , tegen gereduceerd tarief.
Verder alles geregeld door FM, keuze gekregen voor type velg en kleur .

Nog even gekeken op de site van Ryde ( rigida )
Blijkbaar wordt in het algemeen een ongebuste velg tegenwoordig het meest toegepast.
Van de leverbare velgen zijn er 58 ongebust, 21 enkel gebust en slechts 5 dubbel gebust.
Heb je ook weleens naar je bandenspanning gekeken. Je velg kan niet zonder meer de maximale spanning van je band aan. Zo heb ik door een foute meter ooit een band 1 bar te hard gezet en met volle bepakking plus een ruwe weg liep ik een flinke scheur in mijn velg op.

Met name bij de grote diameter banden zijn de krachten op de velg groot.
Wij zijn eens een stel fietsers tegen gekomen, die volgens hun fietsenmaker, daar is ie weer, tenminste 9 bar in hun mtb- banden moesten doen. Inmiddels waren ze aan hun 3e set velgen toe. Allemaal gescheurd. Ze vonden het "wel gek".
Toch maar even uitgelegd dat 3a4 bar ook wel volstaat.
gios schreef:Wij zijn eens een stel fietsers tegen gekomen, die volgens hun fietsenmaker, daar is ie weer, tenminste 9 bar in hun mtb- banden moesten doen.
Dat is een ronduit gevaarlijk advies.
Leon schreef:
gios schreef:Wij zijn eens een stel fietsers tegen gekomen, die volgens hun fietsenmaker, daar is ie weer, tenminste 9 bar in hun mtb- banden moesten doen.
Dat is een ronduit gevaarlijk advies.
Het is van horen zeggen hè, dus misschien hebben ze het gewoon verkeerd begrepen. :wink: