Wij zijn deze zomer gaan fietsen met een garmin oregon 300 die we al jaren hebben en met veel plezier gebruikten met gratis kaarten van openfietsmap.nl. Helaas besloot de garmin het op te geven op de tweede dag. Gelukkig hadden we Oruxmaps geinstalleerd op onze telefoons (Android, Oneplus X). Met de off-line kaarten van openandromaps heb je dan prachtige kaarten met een heleboel fietsroutes (we waren in Tsjechie, daar zijn veel routes) en daar heb je geen mobiel netwerk voor nodig. Een route bepalen aan de hand van een adres is niet standaard off-line te doen, wij gebruikten dat niet. Je kunt gpx files downloaden en inlezen zodat je die kan volgen. Ik kan oruxmaps zeker aanraden. Een van ons had een naafdynamo en hield de telefoon daarmee geladen, ik had een powerpack mee, en we hadden meestal wel ergens stroom om te laden (hotels of campings). We hadden een plastic houder op het stuur van Lidl (een redelijk waterdichte plastic zak eigenlijk) - na drie weken begon dat wat versleten te raken. We moeten daar iets beters voor vinden. Overigens is een telefoon in de zon veel moeilijker te lezen dan een Garmin, is mijn ervaring. Al met al denk ik niet dat ik een nieuwe garmin zal kopen, ik denk dat investeren in een waterdichte houder met eventueel een filter voor de zon mijn voorkeur heeft. Oruxmaps en de kaarten zijn gratis, een belangrijke overweging voor een Hollander.....
En inderdaad, een telefoon is ook voor andere dingen handig, wij boekten hotels en gebruikten tripadvisor om restaurants en dergelijke te vinden. Zo duur is mobiel internetten niet meer.