Hoi Jan,
Leuk lijstje met vier fietsen, de eerste twee zijn met ketting en voorvering en de laatste twee met riem en zonder vering. Verder hebben de eerste en derde velgremmmen en de tweede en laatste schijfremmen.
Ik heb zowel een fiets die lijkt op de eerste categorie als eentje die lijkt op de laatste categorie en heb beide voor station naar werk gebruikt (2 x 9 km).
Wat betreft onderhoudsarm zou ik zeggen ga voor een riem, dat is, als je zomer en vooral herfst/winter fietst, een stuk minder onderhoudsgevoelig dan een ketting. Qua onderhoud maken de remmen minder uit alleen moet je bij de Magura remmen er rekening mee houden dat voor het verwisselen van het remblokje het wiel eruit moet, bij schijfremmen en V-brakes gaat dat makkelijker.
Op alle fietsen zit een naafdynamo en verlichting en hoewel ik een beter voorlicht zou willen hebben zou dat geen aankoopinvloed moeten hebben, verlichting is makkelijk te vervangen.
Ik denk dat je bij alle fietsen geen bescherming voor je broek nodig hebt, toch denk ik dat ook hier een riem een voordeel heeft omdat die schoner blijft.
Dat wat betreft je vragen, maar dan nog iets over comfort, ik neem aan dat je route niet helemaal spiegelglad asfalt is. Bredere banden helpen daar maar ook het frame.
Alle vier fietsen hebben aluminium frames en die kunnen hard, of als je beter wil laat klinken, stijf zijn. Ik heb gemerkt dat een aluminium frame met vering (ik heb
deze) toch een stuk minder comfortabel fietst dan een meer klassiek frame zoals bijvoorbeeld van VSF Fahrradmanufaktur. Mocht je tijd hebben, rij dan eens proef op een fiets over een stuk slecht wegdek en let op wat je voelt vanuit het zadel en vooral vanuit het stuur.