Smitty schreef:Hier in Scheveningen kunnen je ze huren en het strand mee op.
Hoe is 't nu met de populariteit van de fatbike in Nederland? Toen ik er vorig jaar was kreeg ik enorm veel commentaar te horen, men verslikte zich soms. Nu deden ze dat ook als ze m'n auto zagen dus dat zegt mss niet zoveel.
Maar is de wtf-wat-een-dikke-banden-gekte nu een beetje over? Op dit forum is het aantal fatbikers ook nog maar steeds op één hand te tellen, maar daarentegen is dit topic wel weer erg populair, beetje vreemd eigenlijk. Of is in NL de fatbike meer een mtb/dagjesfiets dan een reis- of expeditiefiets geworden? Of zitten ze op een ander forum gezellig te doen?
Omgekeerd kun je in de meeste fatbike frames naast de 26 inch ook 27.5/29.0 plus wielen zetten. Dus dan heb je in plaats van meerdere fietsen meerdere wielen in de schuur.
Nu heb ik meerdere fietsen in de schuur staan maar wil ook graag meerdere wielen, zoals een setje 29+. Mag dat ook?
Interessant is wel de ontwikkeling op de versnellingsmarkt. Gaan de naaf/bracketversnellingen de markt overheersen? Of blijft de derailleur? De 12 speed achter is al een feit en een tweede voorblad is bijna niet meer nodig. Maar hoe veel ruimte is er nog voor een 13, 14 of 15? Toch maar naar een bredere achternaaf (en wellicht bredere bracket en hogere Q factor)? Komt er dan ook meer ruimte voor een fatte band?
Ik ben ook benieuwd. Zelf denk ik dat er ergens een grens ligt aan breedte band, naaf, Q-factor etc, je kunt niet eindeloos vetter-dan-vet gaan. Behalve dan bij 't Antarctic monster met zijn circa 30cm banden.
Je ziet nu ook steeds meer e-fatbikes, ook leuk. Vooral op je oude dag want een e-fattie is veel stabieler dus veiliger dan een gewone e-bike.
Maar als je wilt winterfietsen en dan bedoel ik niet over sneeuw geploegde wegen want dat kan elke fiets, maar bedoel het echte winterfietsen dan ontkom je niet aan een fatbike. Net als op zand/ruig terrein en zolang er gekken zijn die dat willen blijft de fatbike zeker bestaan.
En dan zijn er natuurlijk altijd nog de wereldfatbikers zoals
Kurt Sandiforth op zijn Pugsley. Hij weet het in
interviews mooi te verwoorden: "Have you anything to say?" "Nope, it's time to ride."
Hij fietst trouwens bikepackend de wereld rond, dus zonder zware zijtassen. Dus voor de Ortliebgelovige: Het Kan Zonder!