Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Andalusië per MTB: 2000km van uitersten. - Forum Wereldfietser

Andalusië per MTB: 2000km van uitersten.

In juni 2016, wanneer de dagen het langst zijn, maakte ik een rondreis doorheen Andalusië.
15 dagen, 2000km en 36.000hm.
Zoals de gewoonte het wil met de MTB en enkel een rugzak, zoveel mogelijk offroad op zoek naar verschillende bezienswaardigheden. Daarbij gebruik makend van de gastvrijheid van de lokale bevolking en genietend van de plaatselijke keuken.
Overnachten in hotels en B&Bs om fris uitgerust en proper gewassen aan de volgende dag te kunnen beginnen.

Met het vliegtuig geland in Sevilla en van daaruit in tegenwijzerzin richting Gibraltar, Almeria, Ubeda, Nerva terug naar Sevilla.

De exacte route:
http://nl.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=15107185

Er valt zoveel te vertellen, maar aangezien beelden meer zeggen, ziehier de foto's:
https://biketrips.myportfolio.com/trans ... sia-by-mtb

Veel plezier!
Werkelijk schitterende foto's van een schitterend land.
Mooie tocht, mooie foto's.

Jan
Hilver schreef:Mooie tocht, mooie foto's.
Jan
peter de rijk schreef:Werkelijk schitterende foto's van een schitterend land.
Dank U!
Het is idd een land dat zoveel te bieden heeft.
Zoveel meer dan het stereotiepe beeld dat soms wordt afgeschilderd..!
Dank je wel!
Bedankt voor het delen, mooie gebieden.
Dank voor het delen. Stoere route, stoere foto's en stoer dat je met zo weinig bepakking op fietsvakantie kunt.

Je schrijft:

"Spijtig genoeg niet uitgeprobeerd, maar'k betwijfel of er mag gefietst worden.
Caminito del Rey"

Ik heb vorige week toevallig een filmpje op Youtube gezien waarin 2 personen over dit 'pad' gaan. Niet geschikt om te fietsen hoor!
Wat een prachtige fotoserie! Wij waren er 16 jaar geleden in het vroege voorjaar met heel veel bagage (zie hier). Hoog tijd om weer eens terug te gaan met wat minder bagage, maar dan wel weer in het vroege voorjaar (als alles in bloei staat en het nog niet zo warm is) - of in oktober (wanneer de temperatuur weer draaglijk is en de weg over de Sierra Nevada nog niet dichtgesneeuwd is).
Fietsen mag niet tenzij met uitdrukkelijke toestemming, lijkt me wel mooi:
http://www.redbull.com/es/es/bike/stori ... untainbike
El trazado del Caminito del Rey no puede realizarse en bicicleta, debemos agradecer a la empresa que gestiona el Caminito del Rey y a la Diputación de Málaga el permiso que nos concedieron para poder tomar estas imágenes y poder realizarlo sobre una bicicleta, se trata de una acción especial realizada por un rider profesional.
Prachtige foto's, Toffel!

Ik ben nog plannen aan het maken voor volgend voorjaar. Dit zou zo maar een serieuze optie kunnen zijn. Waar heb je overnacht? En hoe bevalt de Niner voorvork? Als je de route zou moeten inkorten tot, zeg, 800-1000 km, welk deel zou je dan fietsen en overslaan?
Prachtfoto's !
Ik ben zelf van plan om in april 2017 de TransAndalus te fietsen. Ook 2000 km. Maar zo te zien een andere route?
Valt jouw route nog gedeeltelijk samen met de TransAndalus?
www.transandalus.org
Wauw! :shock:
willem.m schreef:Dank voor het delen. Stoere route, stoere foto's en stoer dat je met zo weinig bepakking op fietsvakantie kunt.

Je schrijft:

"Spijtig genoeg niet uitgeprobeerd, maar'k betwijfel of er mag gefietst worden.
Caminito del Rey"

Ik heb vorige week toevallig een filmpje op Youtube gezien waarin 2 personen over dit 'pad' gaan. Niet geschikt om te fietsen hoor!
Hehe...
Dat stelt me gerust!
:wink:

Had ook een filmpje gevonden van fietser die daar wél stunts aan het uithalen was, maar dat was duidelijk in scene gezet en geen andere wandelaars te bespeuren.
Maar van beneden is het al sowieso spectaculair!

Bij nader inzien is het hetzelfde filmpje waarover "De tovenaar" het heeft!
DennisM schreef:Prachtige foto's, Toffel!

Ik ben nog plannen aan het maken voor volgend voorjaar. Dit zou zo maar een serieuze optie kunnen zijn. Waar heb je overnacht? En hoe bevalt de Niner voorvork? Als je de route zou moeten inkorten tot, zeg, 800-1000 km, welk deel zou je dan fietsen en overslaan?
Ik overnachtte in hotels en B&Bs die ik onderweg vond dankzij de vele mogelijkheden van de smartphone (booking, google, airB&B, etc)

Niner vast vork is voor mij een waar plezier: op een al lichte fiets is het nog eens 1kg minder in vergelijking met een geveerde vork.
Tubeless banden met minder dan 2bar compenseren ietwat het verlies van comfort, maar ik ga niet de gekke downhill trails opzoeken want daarvoor
- ben ik al té oud
- moet mens & machine heel gehouden worden, gezien het afgelegen karakter van de gevolgde paden

Indien de route met de helft moet worden ingekort tot 1000km, dan zou ik kiezen voor het onderste gedeelte van de trip: vanaf Arcos de la Frontera tot de Sierra de Cazorla is een aaneenschakeling van bossen, kuststreken (Tarifa), woestijnen (Almeria, Tabernas, Loja), hooggebergte (Sierra Nevada) en prachtige steden (Granada).
en dan nog een vraag is deze route ook op een gravelracer te doen
ik zag in het filmpje veel onverharde wegen en weinig single tracks
of is dat toch wat te heftig voor zeg 40 mm gravelbanden
Ik ben toch wel erg nieuwsgierig naar je route. Heb je je grotendeels laten leiden door TransAndalus? Ben je bewust ergens afgeweken? Of heb jezelf een route gemaakt?
dejongerene schreef:Ik ben toch wel erg nieuwsgierig naar je route. Heb je je grotendeels laten leiden door TransAndalus? Ben je bewust ergens afgeweken? Of heb jezelf een route gemaakt?
Hierop is de traditionele TransAndalus (witte lijn) te vergelijken met mijn dagetappes (gekleurde lijnen).
https://mir-s3-cdn-cf.behance.net/proje ... 8a1e2e.png
Ik probeer zoveel mogelijk nieuwe paden uit nieuwsgierigheid. Natuurlijk zijn er rond de bezienswaardigheden meer routes die gelijk lopen.
Het bovenste gedeelte loopt naar het einde toe veel gelijk, omdat mijn beschikbare tijd aan het verstrijken was.
De TransAndalus gaat ook niet over de Pico Veleta, terwijl ik dat absoluut wou gezien hebben.
bodhi schreef:en dan nog een vraag is deze route ook op een gravelracer te doen
ik zag in het filmpje veel onverharde wegen en weinig single tracks
of is dat toch wat te heftig voor zeg 40 mm gravelbanden
Ik vermoed dat 90% wel met een gravelbike zou te doen zijn...
Ikzelf rij met een vaste voorvork, maar wel op 2.4 (achter) en 2.2 (voor) tubeless MTB-banden.
Hoi,

Ik heb deze dagen wederom je prachtige foto's en site bekeken. Ik wil zoals eerder in dit forum aangegeven in april ook ruim twee weken die kant op. In m'n eentje, zonder tent.

Wat zou jij me aanraden? Andalusië (TransAndalus) of dwars door Spanje naar Biarritz?
- is het op beide routes even eenvoudig om een overnachtingsplek te vinden?
- welke route sprak jou landschappelijk meer aan? Waarom?
- spreekt één van beide routes je om een andere reden meer aan?
- is één van de routes zwaarder dan de ander?

Ik hoop dat je me wilt antwoorden. Je helpt me met je antwoorden enorm om een keuze te maken. Ik hoor heel graag van je.

Groet, René de Jonge

P.S. Ik heb geprobeerd je een PB te sturen - maar ik vrees dat dit niet gelukt is.
Op bikepacking.com is deze Trans Andalucia route inclusief GPS tracks te vinden. Lijkt me erg mooi:

http://www.bikepacking.com/routes/altra ... ing-route/