Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 172 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34402 berichten
keesswart schreef:
Friso* schreef:Er zijn er meer maar Heemskerk, Beverwijk etc. ken ik voldoende om te weten dat ze het niet zijn (hoop ik).
Dus wel! Dit is onmiskenbaar Huize Scheybeeck in Beverwijk.
Eindelijk, je hebt het goed geraden en gevonden! Toch ligt het Rode Kruis Ziekenhuis, vanuit mijn positie als fotograaf voor de voorgevel, wel degelijk achter Huize Scheybeeck (gecontroleerd op Google satelliet). Ik weet niet of Scheybeeck vroeger als gemeentehuis van Beverwijk dienst heeft gedaan, want mijn ouders, waarbij m'n vader al in de jaren '30 t/m 1961 wereldfietser was, zijn daar in 1948 in het huwelijk getreden. In die tijd moest men trouwen in de gemeente waar de bruid woonachtig was. Mijn grootouders van moeders kant hebben in IJmuiden, Beverwijk (Thomas van Wijckstraat 15 - het laatste adres van m'n moeder voor haar huwelijk) en Velsen-Noord (Geelvinckstraat) gewoond. Voor hun overlijden weer in IJmuiden. Opa was locomotiefmachinist op de bedrijfsspoorwegen van de Hoogovens. De Velser pont (op stoom!), de bouw van de Velsertunnels en de grote ijzeren spoor-draaibrug over het Noordzeekanaal zie ik nog haarscherp voor me. Oma nam me vaak mee naar het strand van Wijk aan Zee, voor mij als klein kind een avontuurtje!
Dus kwam ik in april 2010 hier op de fiets wat jeugdherinneringen ophalen.
De bouw van het gele baksteen-station-met-torentje van Beverwijk in 1959 kan ik me nog glashelder herinneren, dat gebleken nu alweer niet meer is.... Voordien stond hier een houten station, ook nog meegemaakt. Vanuit station Bussum reden wij voor familiebezoek vaak met de z.g. Blokkendoos-treinen naar Velsen-Noord of Beverwijk, allebei gemakkelijk op loopafstand van de Geelvinckstraat.

Afbeelding
Vergelijk de foto rechts maar met het detail van Huize Scheybeeck links.
Martin E. van Doornik schreef:De bouw van het gele baksteen-station-met-torentje van Beverwijk in 1959 kan ik me nog glashelder herinneren, dat gebleken nu alweer niet meer is....
Dat station is er nog steeds. Een half jaar terug ben ik er nog geweest en ik zie het ook nog op Google Streetview. Alleen staat het nu in de schaduw van een lelijk nieuw gemeentehuis. Ook zal niet zo geel meer zijn als vroeger: het staat immers al meer dan een halve eeuw onder de rook van de hoogovens.
keesswart schreef:
Martin E. van Doornik schreef:De bouw van het gele baksteen-station-met-torentje van Beverwijk in 1959 kan ik me nog glashelder herinneren, dat gebleken nu alweer niet meer is....
Dat station is er nog steeds. Een half jaar terug ben ik er nog geweest en ik zie het ook nog op Google Streetview. Alleen staat het nu in de schaduw van een lelijk nieuw gemeentehuis. Ook zal niet zo geel meer zijn als vroeger: het staat immers al meer dan een halve eeuw onder de rook van de hoogovens.
Nog eens gekeken en je hebt gelijk! :oops: :oops:

Afbeelding
Hier een foto van de spoorwegovergang tussen Beverwijk en Velsen-Noord, datum 17 september 1955. Links op de achtergrond het park Scheybeeck. Een 'Blokkendoos'-trein verlaat zojuist het houten station van Beverijk richting Haarlem over de spoorbrug. Het kleine jongetje rechts ben ik zelf!
Weer een heerlijk nostalgische foto Martin! Ook ik heb hier als kind vaak staan wachten, maar toen werd deze spoorwegovergang alleen nog gebruikt door goederentreinen van de hoogovens. De spoorbrug heb ik helaas net niet meer meegemaakt. Toen we naar IJmuiden verhuisden (1962) was die al gesloopt. Ik herinner me nog dat we in een verhuiswagen door de Velsertunnel reden. Later reden we daar nog vaak doorheen met de bus, op weg naar het Rode Kruis Ziekenhuis, waar ik als kleuter regelmatig bij een kinderarts kwam. Achterin de bus zaten soms Italianen (de eerste gastarbeiders bij de hoogovens) luidkeels te zingen. Zij woonden op een afgedankt passagiersschip.
In de jaren daarna werd het Noordzeekanaal verbreed (waarvoor de helft van Oud Velsen werd gesloopt) en werden de beide pieren verlengd. Ook werd het halve forteiland opgeblazen. Heb je dat nog zien gebeuren?
Leuk om te lezen mannen.
keesswart schreef:Weer een heerlijk nostalgische foto Martin! Ook ik heb hier als kind vaak staan wachten, maar toen werd deze spoorwegovergang alleen nog gebruikt door goederentreinen van de hoogovens. De spoorbrug heb ik helaas net niet meer meegemaakt. Toen we naar IJmuiden verhuisden (1962) was die al gesloopt. Ik herinner me nog dat we in een verhuiswagen door de Velsertunnel reden. Later reden we daar nog vaak doorheen met de bus, op weg naar het Rode Kruis Ziekenhuis, waar ik als kleuter regelmatig bij een kinderarts kwam. Achterin de bus zaten soms Italianen (de eerste gastarbeiders bij de hoogovens) luidkeels te zingen. Zij woonden op een afgedankt passagiersschip.
In de jaren daarna werd het Noordzeekanaal verbreed (waarvoor de helft van Oud Velsen werd gesloopt) en werden de beide pieren verlengd. Ook werd het halve forteiland opgeblazen. Heb je dat nog zien gebeuren?
Ik ben in Blaricum geboren en opgegroeid, ons gezin kwam voor familiebezoeken van mijn moeders kant naar Velsen-Noord, later waren m'n grootouders naar IJmuiden verhuisd (Vechtstraat). Inmiddels zijn alle woningen, waar zij toen hebben gewoond, nu gesloopt. De bouw van de Velsertunnel en de sloop van de spoorbrug (vanuit station IJmuiden-Oost had je een prachtig gezicht wanneer de brug open of dicht draaide) kan ik me zeer goed herinneren. Ik heb nog in 1967 foto's van Velsen-Zuid gemaakt, dat twee jaar later bijna voor de helft aan het kanaal is prijsgegeven, evenals de talrijke villa's langs de waterkant van de Parkweg. De bouw van het Dudok's raadhuis in IJmuiden heb ik zien vorderen (1965). Hij was dezelfde architect als van het meer bekende raadhuis van Hilversum. Van het opblazen van het halve forteiland wist ik pas veel later.
Voor een kind als ik was er in de omgeving van IJmuiden en Velsen spannende dingen te beleven! De sluizen met zeeschepen, de havens met de fabrieken op de achtergrond, de visafslag met de Kostunrix-geuren, de duinen met de oorlogsbunkers en de stranden, de oude bossen rondom Driehuis, park Velserbeek, de hoge vuurtoren beklommen. Je raakte er nooit op uitgekeken.
Tijdens de oorlogsjaren was IJmuiden een 'Sperrgebiet' van de Duitsers en mijn grootouders met twee dochters (waaronder mijn moeder dus) moesten toen uitwijken naar Wirdum in Friesland, net onder Leeuwarden.

Afbeelding
De imposante spoordraaibrug tussen IJmuiden en Velsen-Noord, gebouwd in 1905 en gesloopt 1958-'59. Het beweegbare deel van de brug was 128 meter lang, de grootste van Europa! Op deze plek vaart nu de Rijkspont. Een gelijksoortige brug stond ook bij Zaandam, de Hemspoorbrug, die in 1983 is geloopt. Tweelingbruggen dus.
Afbeelding

Waar staat dit huisje en het komt voor in een nieuwe TV-serie, die nu wordt uitgezonden. Welke TV-serie?
Tv-serie iets met Dijken? Waar; geen idee. Noord-Groningen lijkt mij tot de mogelijkheden horen.
Loes van den Bergen schreef:Tv-serie iets met Dijken? Waar; geen idee. Noord-Groningen lijkt mij tot de mogelijkheden horen.
Net als op de foto nog koud.... het speelt zich in de jaren '50 af.
Damn, ben ik je jong voor ;-)
Loes
Petticoat? Nabij Pieterburen, denk ik. Of in hoek van Nieuweschans-Delfzijl?
DennisM schreef:Petticoat? Nabij Pieterburen, denk ik. Of in hoek van Nieuweschans-Delfzijl?
Dennis, je hebt gewonnen. Het is inderdaad Petticoat, die iedere donderdagavond op NPO 1 om 20.30 uur wordt uitgezonden. http://www.npo.nl/series/artikelen/pett ... erugkijken - kijk op deel 1, naar vanaf de 7.27e minuut.
Ik kan dat huisje schuin op enkele kilometers tegenover mijn huis zien, ik moest even met mijn ogen knipperen of dit in Petticoat echt hetzelfde huisje als hier. Zelfs het interieur, waarin vader Jagersma De Waarheid las, is authentiek dus geen decor. Daarom vanmorgen erheen gefietst om mijn stelligheid te staven. Wel erg moeilijk bereikbaar, mijn fiets moest thuis van modderklodders met een tuinslang ontdaan worden.
In werkelijkheid wordt het huisje niet bewoond maar als vakantiehuis verhuurd: www.huisjeaandedijk.nl
Joehoe!

Nieuwe dan:
Afbeelding
DennisM schreef:Joehoe!

Nieuwe dan:
Afbeelding
Makkelijk zat voor Groningers: de dijk van het verdwenen dorp Oterdum. De oude graven zijn verplaatst naar de verhoogde zeedijk. Kijk maar op https://nl.wikipedia.org/wiki/Oterdum_(dorp)
Ha, ik dacht ook zerken te herkennen maar omdat ik af en toe met mijn hoofd in de moderne (kunst) verblijf, had het best een kunstwerk kunnen zijn. Stijlvol is het wel!
Martin E. van Doornik schreef: Makkelijk zat voor Groningers: de dijk van het verdwenen dorp Oterdum. De oude graven zijn verplaatst naar de verhoogde zeedijk. Kijk maar op https://nl.wikipedia.org/wiki/Oterdum_(dorp)
Klopt helemaal, Martin. En was inderdaad niet heel erg lastig.
Nauwelijks is Sinterklaas en zijn Pieten met de stoomboot terug naar Spanje vertrokken, of er worden alweer Kerstbomen te koop aangeboden. Vanmiddag nog gefotografeerd. Niet moeilijk, maar waar?

Afbeelding
Bij de Korenbeurs op het AKerkhof. (waarom dat niet met 2 A's is weet ik ook niet, het is namelijk een verwijzing naar de Aa. (in Groningen stad)
_Peter_ schreef:Bij de Korenbeurs op het AKerkhof. (waarom dat niet met 2 A's is weet ik ook niet, het is namelijk een verwijzing naar de Aa. (in Groningen stad)
Ja, het is wel bijzonder dat twee middeleeuwse kerken vrij dicht bij elkaar staan. Kijk maar op https://nl.wikipedia.org/wiki/Der_Aa-kerk
Hoog tijd om dit topic uit een diepe winterslaap te wekken met een nieuw plaatje! In welke plaats staat deze mollige agent?

Afbeelding