Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Avaghon toerfiets opgebouwd vanaf het frame - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Avaghon toerfiets opgebouwd vanaf het frame

Goed bezig mannen, ik had niet anders verwacht :wink: .

Jullie hebben natuurlijk ook gewoon een punt. Maar ik moet zeggen dat ik me met 2000,- euro te besteden nooit een armoedzaaier heb gevoeld. Ook niet bij een Santosdealer... maar dan hebben we het over een stukje zelfgecreëerd verwachtingsmanagement 8) . Je bent gewoon niet goed ingelezen als je bij Santos voor 2000,- een rohloff met magura riem, son etc. verwacht.

Ik stond zelf een tijdje terug voor eenzelfde keuze. Maar dan voor een MTB. Ik had een frame op het oog, terwijl een opgebouwde fiets compleet niet de gewenste afmontage had. Dus: frame kopen en zelf opbouwen. Maar: frame niet leverbaar, dus wachten tot MY 2017. Toen bleek echter dat de complete fiets voor 2017 precies zo was opgebouwd als ik zelf voor ogen had. En dan ga je rekenen: als ik het zelf had gedaan, had ik een aantal onderdelen van mindere kwaliteit en was ik alsnog bijna 400,- duurder uit.
Dat uitgespaarde geld zit nu voor een deel in een handgemaakte wielset.
Complete fietsen zijn gewoon (soms veel) goedkoper. Als je dat echt wilt zien moet je niet kijken bij kleintjes als Santos maar bij merken als Fahrradmanufaktur of Cube. Hun inkoopprijs bij Shimano ligt op een totaal ander niveau. Maar dan moet je al gauw wel genoegen nemen met complete of bijna complete Shimano groepen, en dus met externe lagers en andere ongein. Alleen Surly kan als onderdeel van QBP aan zulke dictaten ontsnappen, denk ik.
Hey Kees, ik moest zo lachen om het mooie reclamefilmpje. Ik herken het nog, nostalgie, dat muziekdeuntje en laat ik nou net daar vandaan komen, er nog gewerkt ook ooit. :P
Het heeft me een paar maanden gekost wel. Het was vooral een puzzelen om te voorkomen verkeerde onderdelen ed. te bestellen. Past alles goed in elkaar, diameter(s) goed ed. en evt. aanbiedingen afwachten en natuurlijk alles zoveel mogelijk in 1x bestellen ivm verzendkosten ed.

Ik ben wat dat betreft ouderwets, ik gebruik kaarten en in de bergen heb je vaak niet veel keus, qua wegen, maar soms wil je graag via kleine wegen fietsen, lijkt me dan zo tof via zo'n gps. Ik gebruik geen smartphone of gps, zit er wel aan te denken en dan opladen via (dan wel) zo'n dynamonaaf lijkt me ideaal, wat een goed idee is dat, maar heb er helaas niet veel kennis van of ben er niet handig in, hoe dat nu te 'bouwen'/ gebruiken ed.

Hey Sonti en Matthijs (de link werkte even niet, ivm auteursrechten muziek ed. muziek verwijderd)en Wim en Bike4travel :P en Travelmaster, dank jullie wel :) ik hoop er idd. nog veel op te fietsen!
Ik ben begonnen met mijn eigen fietsen herstellen en maken @Wim omdat mijn oude fietsenmaker altijd de perfecte wielen voor mij maakte vooral, maar hij overleed helaas, toen dacht ik, ik doe het zelf, maar dank je wel :)

Ik dacht in 'verhouding' idd. duurder uit te zijn @Travelmasteren @Peter, ivm kopen van aparte onderdelen, maar ik denk dat de totaalprijs wel meevalt als ik het in zijn geheel had gekocht had ik denk ik zeker zo duur uit geweest.
En voor mij persoonlijk ben ik dan, in het geheel, weer goedkoper uit, omdat ik de onderdelen 'af kan rijden' op bv. mijn oude toerfiets.

Volgens mij als ik een Santos had gekocht had ik gegaan voor kwaliteit en had het me wel 3.500,- gekost denk ik, dus met 2000,- had ik me dan idd. een armoedzaaier gevoeld @Leon.
Ik let wat dat betreft niet zo heel veel op prijs, maar meer op kwaliteit, want kwaliteit voor een toerfiets loont zich altijd wel, denk ik en vooral het kunnen vertrouwen op mijn fiets geeft mij een prettig en zeker gevoel onderweg.

Ik heb een fiets gemaakt voor jaren. Ik heb 20 jaar ontzettend veel gefietst op een Cannondale T700 destijds gekocht voor 2995 gulden met de sterkste velgen van dat moment, werd gezegd.. op de fietsbeurs. De wielen bleken echter niet goed gemaakt, denk ik (fabrieksmatig) na 200 km met bepakking een groot slag in het achterwiel. Toen een goede fietsenmaker gevonden die race! rigida wielen voor me maakte voor 700 gulden en nooit meer wielproblemen gehad.
Ik heb mijn fiets uit voorzorg vervangen. De Cannondale is van goede kwaliteit aluminium, maar.. toen ik tijdens de laatste fietsvakantie ermee, loeihard een berg afging, dacht ik.. ik weet niet of dit onbeperkt nog kan ermee. :D

Voor de aardigheid heb ik de prijs ongeveer berekend aan de hand van bonnen die ik bij één gescharreld heb. Ik zal het plaatsen in nieuwe reactie. :)
Frame Avaghon S28.0 series maat52 incl voorvork/Tango balhoofd 899,-

Velg x2 DT Swiss Tk540, aanbieding 63,95 (norm. 74,-) 127,90
Achternaaf LX 22,37
Voornaaf LX 13,22
Spaaknippel, double square messing 80 st. 7,36
Spaken DT Champion 80 st. 15,88
Kogels +/- 2,00
Velglint (van rol) +/- 1,50
Binnenband x2 Continental 7,94
Buitenband x2 Marathon Plus 32-622 50,74
_______+
248,91