Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Avaghon toerfiets opgebouwd vanaf het frame - Forum Wereldfietser

Avaghon toerfiets opgebouwd vanaf het frame

Hier een filmpje van de nieuwe toerfiets die ik heb opgebouwd.
Het frame heb ik besteld bij Bike4travel.
De onderdelen veelal bij Rose en Internet-bikes gekocht.

Ik heb hem opgebouwd in 8 speed, zodat ik de onderdelen, crank en cassette en ketting vooral, over kan zetten na een lange tocht, op mijn dagelijkse fietsen en de onderdelen daar op 'af kan rijden' en ik geloof wel in de dikkere 8 speedketting en 24 versnellingen vind ik genoeg.
Ik houd niet van naafdynamo's omdat ze in mijn beleving meer dan 5% 'aanlopen' en licht gebruik ik maar zelden bij lange toertochten, dus gekozen voor de oerdegelijke dynamo.
Alles bijna in LX en XT kwaliteit kunnen kopen, behalve crank en cassette niet: die in Alivio kwaliteit, maar dat is ok: dan verwissel ik die na iedere grote tocht voor nieuwe.
De 8 speed bar-end versnellingshendels moeten bestellen in UK: toen niet meer verkrijgbaar in NL.
Het brooks zadel met kunststof in plaats van leer, fietst ook heel fijn.
Heb gekozen voor Avaghon, omdat het stevig oogt: Ik fiets veelal alleen en met een Koga of Santos loop ik wellicht meer kans dat mensen me evt. overvallen, voor puur de fiets.
Avaghon is niet een super bekend merk en ziet er een beetje uit als een sportieve fiets voor dagelijks gebruik. Dat was ook mijn bedoeling en wens. Ben er heel blij mee en goedgekeurd dus!
Hier een impressie:

https://www.youtube.com/watch?v=Py9heAFtvG0
Net het filmpje gekeken vakwerk :D
[quote="fud0"]
Heb gekozen voor Avaghon, omdat het stevig oogt: Ik fiets veelal alleen en met een Koga of Santos loop ik wellicht meer kans dat mensen me evt. overvallen, voor puur Wacht ff. Is dit ooit gebeurd?
Mooi project!

Dit spreekt mij meer aan dan zomaar een fiets in een doos kopen, ook al kun je dan wellicht ook wat onderdelen uitkiezen.
Travelmaster schreef:
fud0 schreef: Heb gekozen voor Avaghon, omdat het stevig oogt: Ik fiets veelal alleen en met een Koga of Santos loop ik wellicht meer kans dat mensen me evt. overvallen, voor puur de fiets.
Wacht ff. Is dit ooit gebeurd?
Koga en Santos zijn wereldberoemd, maar vooral/alleen in Nederland. Ik verwacht zelf dat vooral de onderdelen (Rohloff, Magura, SON) veel aandacht zullen trekken. Wat dat betreft zal 8-speed niet veel dieven aantrekken.
Nice! :D
Leuk om te zien.
Zelfbouw blijft mij altijd trekken.
Mee eens met Peter. Ik denk dat het zelf nog wel een stukje verder gaat. Buiten de vakantiefietsscene kennen niet veel mensen merken als Santos. Koga ietsjes meer vermoed ik.
Dat is een mooie fiets!

>Het frame heb ik besteld bij Bike4travel.
Ha, ik wist niet dat ze nu ook losse frames verkopen.

> Ik houd niet van naafdynamo's omdat ze in mijn beleving meer
> dan 5% 'aanlopen'
5% van wat?

> Heb gekozen voor Avaghon, omdat het stevig oogt:
Dan heb je puur geluk gehad en niet alleen een frame gekocht dat stevig
oogt, maar ook stevig is.`(Ik heb er ook een)

> Ik fiets veelal alleen en met een Koga of Santos loop ik wellicht
> meer kans dat mensen me evt. overvallen, voor puur de fiets.
> Avaghon is niet een super bekend merk
Pas wel op voor Nederlandse wereldfietsers, daar is de naam Avaghon
erg bekend en zijn de fietsen zeer geliefd. :wink:

Ik vind het overigens wonderlijk dat je in het filmpje op 4:07 de spaken zit te boenen.
Volgens mij stonden ze al de juiste kant op en er aan trekken met een paar kgf
zal niet veel uitmaken als je ze even later tot zo'n 100 kgf aanspant.

Ik maak ook mijn eigen wielen en maak er toch wat minder werk van.
Zo gaat bij mij hete hele bosje spaken vooraf in één keer een klein stukje in het potje met lijnolie.
Ook span ik gewoon eerst alles behoorlijk op voordat ik de kraakbewerkingen doe.
Misschien wordt het wiel dan iets minder recht, maar die rechtheid tot op de laatste
tiende millimeter is er na de eerste harde steen in de eerste onverharde weg toch al uit.
Dank voor de reacties! :)

Ik vond het idd. leuk om vanaf het frame zelf op te bouwen. Het was mijn eerste fiets op deze manier, wel spannend. De enige miskoop was de voorderailleur. Op het kleinste tandblad raakte de derailleur de liggende achtervork. Een ander type moeten kopen. Maar ik kan de eerste vast nog wel een keer voor een andere fiets gebruiken. Het frame kostte 900 euro, de wielen compleet met banden ed. iets van 260 euro en samen met alle onderdelen schat ik het ongeveer op 1900,- euro, ik weet het niet eens precies, maar iig onder de 2000,-.

Een kenner zal idd. in 8 sp. niet veel waarde zien. Ook nog nieuwe tassen gekocht dit jaar; alles nieuw, dus dat zou kunnen trekken.

Onderweg kom ik van alle merken idd. wel tegen. Ik weet niet idd. wat 'men' allemaal daar vanaf weet qua bewust stelen ed. Soms oogt een fiets gewoon duur. Dat idee heb ik wel bij Santos vaak, maar het is vooral denk ik een nieuw ogende fiets.

Over het 'bruut' stelen. Ik heb wel eens wat gelezen in het verleden, maar weet er het fijne niet meer van.
Ik heb gegoogled en kwam dit tegen (jun 2016): een 44-jarige man wordt op brute wijze beroofd van zijn koga:

Het komt dus helaas sporadisch voor, dus alles wat kan helpen om mensen niet op 'gedachten' te brengen. Daarmee wil ik het merk Avaghon natuurlijk absoluut niet onderuit praten. Avaghon past dan precies in het plaatje voor mij. En een volwaardige toerfiets (frame) en niet super super super bekend of duur ogende fiets. Ik ben helemaal fan. :P

http://www.westerwoldeactueel.nl/2016/0 ... in-jemgum/
Een heel nette fiets heb je daar. Top.

Welke framemaat is het ?

Ik spaak ook zelf mijn wielen en ik beaam de quote van Leon.
Leon schreef:... maak er toch wat minder werk van.
Zo gaat bij mij hete hele bosje spaken vooraf in één keer een klein stukje in het potje met lijnolie.
Ook span ik gewoon eerst alles behoorlijk op voordat ik de kraakbewerkingen doe.
Misschien wordt het wiel dan iets minder recht, maar die rechtheid tot op de laatste
tiende millimeter is er na de eerste harde steen in de eerste onverharde weg toch al uit.
fud0 schreef:Een kenner zal idd. in 8 sp. niet veel waarde zien.
Zijn dat dan kenners? Wat is waarde? Dat de waarde in het zwarte circuit laag is kan voor jou en mij juist van waarde zijn.

Bepalend of je de berg prettig op komt is niet het aantal verzetten, maar het kleinste verzet.
Bij 27 en meer versnellingen heb je in theorie meer keuze, maar omdat je dan vaak verplicht met een kransje 11 opgescheept zit maakt het zo veel niet uit. In de polder wil je daarbij uiteraard graag veel keuze in het middendeel, maar wonend in Zuid-Limburg kan ik je verzekeren dat er uiteindelijk een aantal versnellingen bestaat dat TE veel is en dat je tabak kunt krijgen van al dat geschakel, elk heuveltje weer.

Nadeel van 24-speed is wel dat de keuze in vervangingsonderdelen er de komende jaren niet op vooruit zal gaan, maar dat zeiden ze 15 jaar geleden ook al jaren.
Hey Leon dank je wel dat je het een mooie fiets vindt en leuk dat je ook een Avaghon hebt en idd. hij IS stevig! ik ben overtuigd. :)

Over waarde kun je twisten idd. ik wilde iig. niet een fiets waarvan 'IEDEREEN' denkt: 'SO DAT IS EEN MOOIE FIETS!'
Idd. over die 8sp. onderdelen! ik heb een voorraad cranks en tandbladen en cassettes besteld iig. en ook een reserve XT achterderailleur.
In nood kan ik nog ombouwen tot 9 sp. maar ik hoop het echt niet!
Alivio cassette en crank zijn gelukkig goed genoeg en is ook goedkoop fietsen wat dat betreft. Dan vervang ik ze gewoon na iedere grote toertocht. Ketting is ook al geen HG91meer, maar HG71 voldoet natuurlijk ook.
Ja idd. het kleinste verzet bepaald of je wel of niet de berg opkomt. Ik heb 22 voor en achter 32 maar is soms dan nog best pittig voor mij, maar net te doen.

Naafdynamo, tja.. is mijn beleving? Als ik een wiel met naafdynamo ronddraai voel ik teveel weerstand, dat voelt voor mij verkeerd. Men zegt dat het max. 5% is, maar in mijn beleving voelt het als veel meer? Het moet echt soepel lopen voor mij.

Ha, de spaken boenen idd. :D Nou ik heb het 'gejat' van Ernie Frieke van Bikeboosting via zijn filmpje over wielen richten op YouTube. Hij is mijn voorbeeld qua wielen richten en ik doe het zoals hij het ook doet in dat filmpje. Het is bij nieuwe spaken zo dat ze een beetje stug zijn nog en dan is het 'mooi' dat de spaak de kortste weg naar de nippel krijgt maar ook zo recht mogelijk in de nippel komt en daarvoor is dat forceren dan 'nodig', zodat ook de nippel bij het aandraaien zo min mogelijk belast wordt, maar net wat je zegt, zonder zal ook lukken, evenzo als met het inslaan van de spaakkoppen. Maar ik doe het dan toch maar, alle kleine beetjes helpen tot een zo sterk mogelijk wiel en dat is toch wel fijn met al die bepakking.

Ja ik 'kraak' ook als het wiel idd. al bijna op spanning is, gemiddeld zo'n 3-5x? en dan is het meestal wel goed en dan op de vloer. Op de film lijkt het of ik het al doe in het begin misschien? Dit filmpje is ook hier en daar een beetje onduidelijk misschien qua volgorde. Iemand vroeg destijds: "Oh leuk ga je een fiets opbouwen, maak je er foto's van?" en toen ben ik wat foto's gaan maken en gaan filmen ed. maar dan heb je vette handen etc. of film je met gereedschap in je hand :lol:

Ja, zo zag ik het Ernie ook doen idd. met die spaken in 1x in de lijnolie. :)
Dank je wel ook Cervus!
En tof dat je ook zelf wielen maakt. Over het veel werk ervan maken.
Ik heb idd. vaak het idee. Als ik er maar lang genoeg mee bezig ben geweest is het goed, maar het kan idd. allemaal sneller of minder werk ervan maken idd. maar ondertussen denk ik ook, doe ik het goed? ben ik niets vergeten? etc. etc.
Problemen onderweg met fiets vind ik echt irritant en daarom ga ik het liefst zo goed mogelijk op weg.

het is framemaat 52. :)
Wat een prachtig project! En een heel informatief filmpje, waar ik ook weer wat van heb opgestoken. (Ik moest gelijk denken aan die 'vakmanschap is meesterschap' reclamefilmpjes uit de vorige eeuw, van een bekend biermerk.)
Hoeveel tijd heeft het opbouwen van de fiets ongeveer gekost?
Zelf zou ik wel voor een lichtere (zowel qua gewicht als rolweerstand) band dan de Marathon Plus hebben gekozen: het zou me niet verbazen als de fiets dan ook met een naafdynamo (ook handig voor het opladen van gps/gsm/iPad) nog iets lichter rijdt. (Zie ook dit topic.)
Leuk filmpje, goede inslag ook om zelf op te bouwen. Nog lang veel fijne avonturen met je fiets. Ps pas op met gekookte lijnzaadolie, spul is zelfontbrandend.
De link werkt volgens mij niet meer. "Video niet beschikbaar". Enig idee hoe dit kan? Zou het graag eens bekijken. Ben ook net begonnen met een opbouwproject.

Matthijs
sonti schreef:Leuk filmpje, goede inslag ook om zelf op te bouwen. Nog lang veel fijne avonturen met je fiets. Ps pas op met gekookte lijnzaadolie, spul is zelfontbrandend.
Onder voorwaarden, inderdaad!
Doordrenkte doeken niet opstapelen en op een stil plekje wegleggen maar in feite het omgekeerde doen en liefst nat maken.
Ik heb de film kunnen bekijken op een laptop. Erg inspirerend!
Ja het is een heel mooie en verstandige fiets geworden, zonder modieuze fratsen. En ik vind het wel mooi om te zien dat het nu eens niet een man is die zoiets doet, maar een vrouw. Hulde en veel fietsplezier.
Ontzettend leuk om te zien en het is een mooie fiets geworden!
Niemand wat aan te merken op een fiets met een frame van €900,- die feitelijk een mindere afmontage heeft dan een gloednieuwe Santos met ongeveer even courante onderdelen voor een lagere totaalprijs, nee?

Ik denk laat ik de knuppel maar in het hoenderhok gooien :wink:

Ik vind vooral het bouwproces interessant. Knap werk! De fiets zelf kan me wat minder bekoren maar dat is puur mijn smaak.
Travelmaster schreef:Niemand wat aan te merken op een fiets met een frame van €900,- die feitelijk een mindere afmontage heeft dan een gloednieuwe Santos met ongeveer even courante onderdelen voor een lagere totaalprijs, nee?
Op zich is dit natuurlijk een punt. Je hebt hier echter te maken met iemand die ieder onderdeel van de fiets gekozen heeft, op zich is het dan vanzelfsprekend dat je dan duurder uit bent.

Wat gek is dat Santos ook standaard-uit-de-doos fietsen verkoopt die duurder zijn dan dit soort maatwerk. Verder levert Santos ook mindere onderdelen, zoals een vierkante trapas en een niet echt top crankstel van Truvativ, met als argument dat dit beter is. Dat is soortgelijk aan wat fud0 hier doet met 8-speed.

Een custom built Travelmaster begint overigens ook pas vanaf zo'n 2000 euro:
bike4travel schreef:De genoemde prijs van €1699 is een vanaf-prijs voor een Travelmaster 2.8 Special die klaar is voor fietsvakanties. Je hebt hierbij beperkt mogelijkheid tot wijzigingen. Een volledig custombuilt Travelmaster koop je vanaf €1999
Travelmaster schreef:Niemand wat aan te merken op een fiets met een frame van €900,- die feitelijk een mindere afmontage heeft dan een gloednieuwe Santos met ongeveer even courante onderdelen voor een lagere totaalprijs, nee?
Je zou je er ook omgekeerd over kunnen verbazen dat de fiets waarvoor letterlijk alle onderdelen heelmaal zelf zijn uitgekozen niet veel duurder is geworden.

Er zitten overigens ook wel een paar dure dingetjes op de Avaghon die niet op de budget-santos zitten.

Daarbij: als je zelf een fiets bouwt en voor 2000 euro onderdelen koopt voel je je de koning te rijk. Als je een Santosdealer binnenloopt en je hebt maar 2000 euro te besteden dan voel je je een armoedzaaier.