Een update van de test voor MTB
https://robobiking.wordpress.com/2016/1 ... ing-550km/
Groetjes
Ronald
https://robobiking.wordpress.com/2016/1 ... ing-550km/
Groetjes
Ronald
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Goed dat het testen ook in de natte periode is doorgegaan en goed te zien wat dat doet. Nog geen behoefte aan een voorspatbord?RonaldvdBoon schreef:So riding through these kind of conditions really took there toll on the chain but also on the cassette and chainring.
Bedankt, en ja ik ga gewoon door. Ik fiets onder alle omstandigheden, maakt het ook leuk voor mijzelf. Ik heb zeker een behoefte aan een voorspatboard maar ik ben bezig met wat grote fiets wijzigingen dus het moet nog even wachten.daulagari schreef:Goed dat het testen ook in de natte periode is doorgegaan en goed te zien wat dat doet. Nog geen behoefte aan een voorspatbord?RonaldvdBoon schreef:So riding through these kind of conditions really took there toll on the chain but also on the cassette and chainring.
Met het wisselende weer wordt het denk ik wel moeilijker om "appels-met-appels" te vergelijken, hoe zie jij dat?
Met mijn woonwerk fiets ben ik nu al ruim 1 jaar bezig (±10000km gereden).Friso* schreef:Je bent al plusminus een jaar bezig Leuke ritten heb je reeds gemaakt met de MTB. Keep it up.
Je berekeningen kloppen helemaal. Maar ik zie de kettingen nog niet als versleten.Peter_K schreef:Ik heb toevallig onlangs iets met ketting slijtage gedaan. Zodoende kan ik nu zeggen dat jouw ketting uit 52 schakelparen bestaan, en dat de Shimano en Miche kettingen dus meer dan 1% versleten zijn. Bij mijzelf ligt zo'n ketting dan al lang in de vuilnisbak. De KMC ketting zit al op 0,77%, die is dus ook al versleten.
Zo te zien zijn de KMC en de Shimano kettingen goed, en is de Miche een stuk minder. Klopt dat? Of heeft de Miche het zwaarder te verduren gehad?
Je bent nu al bijna een jaar aan het testen. Zijn dit nog steeds de eerste kettingen? En blijf je ermee doorfietsen? (Op deze manier rijdt je je cassette ook op.)
Bedankt, gaat nu beter met de knie. Heb hem denk door een keer te gaan hardlopenmiro schreef:Hooi Ronald,
Leuk dat je terug bent. Gaat goed met je knie?
Mij test deed ik op een Nexus 8 versnellingsnaaf en cranks.
Nov 2015 t/m Dec 2016 – 10,000km – ketting bij verwangen +0.5..0,6%
- Voorblad – Nexus 38T
- Kettingkast – hesling
- Achterndanwielen – 2x 18t nexus - ergens augustus 2016 verwangen
- Ketting kmc X8.93
- Onderhoud
o Klein onderhoud - probeer ik 1 keer per week soms 1keer/2weeken
o Groot – meestal 1 keer per mand - ketting volledig schoon maken met WD 40 keuken onvetter en dreft
- Smeermiddelen
o 90…95% - Home made dikke olie + MOS2 85W140 –
http://www.mpmoil.nl/products/index.php ... duct=14000
4um MOS2 via e-bay - https://en.wikipedia.org/wiki/Molybdenum_disulfide
o Finish line ceramics – bij extreem koude weken zoals deze
o Finish line dry – 1 of 2 weken – augustus was super droog en zand bij de duinen was overal.
Een tussentijdse conclusie is, dat bij "normale" omstandigheden, de slijtage te voorspellen valt. Maar als de omstandigheden regenachtig zijn en vuil, de slijtage onregelmatig is en zeker te beïnvloeden is hoe je de ketting onderhoud en behandelt.willem.m schreef:Dus er is een conclusie?RonaldvdBoon schreef:Wat ik zie is dat het echt niet uitmaakt welke ketting je neemt. Het schoonhouden en smeren is de sleutel.
Groetjes
Ronald
Leuk dat het inspirerend werkt, maar wel jammer dat het (nog)niet werkt voor jou.bdr schreef:Geïnspireerd door Ronald ben ik ook met 3 kettingen beginnen rijden, maar spijtig genoeg zijn mijn resultaten niet zo indrukwekkend.
Als achtergrond: ik heb in september de oude woon-werkfiets van mijn vader gekregen (Batavus Apache, eind jaren '90, cantilever-remmen, 3x7 versnellingen.) Daar probeer ik nu zoveel mogelijk en zo economisch mogelijk mee te fietsen. Ondertussen ben ik stilaan mijn fietstoolkit bijeen aan het scharrelen.
Km 0:Km 1160:
- nieuwe kettingbladen 48T en 38T (TA Specialités)
- bestaand kettingblad 26T
- bestaande ketting SRAM
- bestaande cassette 11-28
- smering: kettingzaagolie
Km 1806:
- nieuwe casette 13-26
- nieuwe kettingbladen 38T (Stronglight) en 28T (Spa Cycles)
- nieuwe ketting: ketting 1, KMC Z8S
- ketting 0 (SRAM) meet (meting 10/2/2017)
- 133,66mm over 5 schakels (of hoe Ronald ook meet),
- ParkTool > 0,75%,
- M-Wave > 0,75% < 1,0%
Km 2502:
- nieuwe ketting: ketting 2, KMC Z8S
- ketting 1 (KMC Z8S) meet (meting 10/2/2017)
- 5 schakels 133,10mm,
- ParkTool +/- 0,75%,
- M-Wave +/- 0,75%
Km 3051:
- nieuwe ketting: ketting 3, KMC Z8S
- ketting 2 meet (meting 1/2/2017)
- 5 schakels 132,85mm
Km 3315, vandaag:
- ketting 2 (KMC Z8S) opgelegd, kortste ketting
- nieuwe smering: Motorex Wet Protect spuitbus
- ketting 3 meet (meting 10/2/2017)
- 5 schakels 133,20mm,
- ParkTool +/- 0,75%,
- M-Wave +/- 0,75%
ParkTool is ParkTool CC 3.2, M-Wave is M-Wave kettingchecker, beide in mijn bezit sinds 9/2/2017.
- nieuwe ketting: ketting 4, KMC Z8S
- nieuwe smering: Squirt
- ketting 2 is compleet versleten (meting 10/2/2017)
- 5 schakels 134,12mm,
- ParkTook > 0,75%,
- M-Wave > 1.0%
Zoals je kan zien rij ik een ketting op op 700 à 1000km. Ik ben daar niet echt blij mee, vandaar dat ik vandaag een laatste poging heb gedaan (ketting 4, Squirt smering) om hopelijk een beetje langer met een ketting te kunnen doen, en vooral om die dure kettingbladen te sparen; mijn locale fietsenmaker rekende 96€ voor een 38T en 48T TA Specialités.
Oorzaken:
- KMC Z8S is niet zo'n goede ketting. Te economisch geweest. Bij mijn vrouw en dochter die minder km's doen en vooral niet in de modder rijden is ze al >0,5% <0,75% (ParkTool) na 1 maand. De rollen zitten ook heel los, lengte meting over 80 schakels geeft 0,5% slijtage voor ketting 1 en ketting 3.
- Ik rijd nog met het oude 48T blad van km 0, MAAR voor de 13-26 casette reed ik voornamelijk 38x15, nu 48x19
- Ik rij dagelijks enkele 100'en meter door een modderig bospad.
Tot km 3051 regelmatig kuisen met een vod als ik vond dat de zaak te smerig was. Ketting 1, 2 en 3 zijn opgelegd met behoud van het originele vet en bijgesmeerd met kettingzaagolie. Omdat ik die methode niet bevredigend vond heb ik een ParkTool Cyclone + Motorex Kettingreiniger + Motorex Wet Protect (spray, was niet de bedoeling, fout geklikt) gekocht. Op km 3051 heb ik ketting 2, toen kortste ketting, gereinigd met ParkTool Cyclone + Motorex kettingreiniger (citrus-ontvetter) + lauw zeepsop. Laten drogen en dan ingespoten met Motorex Wet Protect. Van die Motorex Wet Protect ben ik helemaal niet tevreden, kettingzaagolie was beter.RonaldvdBoon schreef: Leuk dat het inspirerend werkt, maar wel jammer dat het (nog)niet werkt voor jou.
Ik lees een paar dingen even niet.
Maak je de kettingen ook regelmatig schoon? En zo ja waarmee.
RonaldvdBoon schreef: Wat me opvalt is dat je vrij "laat" wisselt. Zeker aangezien je vermeld je wat meters door de modder maakt. Of is dat niet noemenswaardig?
Wat onderhoud betreft ben ik gebonden door tijd en weer. Ik moet vier fietsen onderhouden die dagelijks gebruikt worden. Ik kan dat praktisch alleen buiten doen, dus het moet droog zijn en er moet daglicht zijn. (Binnen heb ik geprobeerd maar dan was de leefkamer een smeerboel en was ik langer bezig met alles op te kuisen + ik moest om de haverklap naar buiten om uit het kot gerief te gaan halen).RonaldvdBoon schreef: Dit late wisselen zou je in mijn ogen moeten inkorten naar onder de 500km.
En als je erg vuile kettingen heb misschien wel naar om de 250km brengen.
Wat er namelijk gebeurd is dat bijv. je eerste ketting gaat inslijten op je cassette.
Als deze al te ver is ingesleten zal je tweede ketting om goed contact te maken met je cassette ook die lengte moeten inslijten waardoor deze gelijk eigenlijk verkeerd begint.
...
Verder, de smering die je gebruikt. Ik ben niet bekent met wat kettingzaag olie doet met vuil. Evenals de motorex spray vet.
Dat is te laat, ketting 4 ligt erop. 2 keer gereinigd, 3 uur laten drogen, 3 lagen Squirt aangebracht met 5 à 10min tussentijd. Beginstand ketting 132,4mm, nu (km 3432) 132,45mm.RonaldvdBoon schreef: Ik zou zeker nu niet met een nieuwe 4de ketting gaan beginnen (op de huidige cassette), want dat gebeurd hetzelfde en is deze ook zo weer versleten.
Krakende en piepende kettingen kunnen bij ook niet. De rest zal ik uitproberen op de reisfiets die ik aan het maken ben, ketting X10.93 ligt al klaar.RonaldvdBoon schreef: Dus als ik je wat tips mag geven mocht je het nog een keer willen proberen:
1. Begin met 3 nieuwe "goede" kettingen. KMC X8-93 bijvoorbeeld. En een nieuwe cassette. Voorbladen zijn meestal niet gelijk nodig.
2. Gebruik juiste ketting olie of wax, bijv. die van Squirt.
3. Wissel nog voor de 500km. En gebruik altijd de kortste.
4. Houd de ketting goed schoon, geknars en gepiep is niet goed, ik zorg altijd dat het loopt als een naaimachine. Maar ik heb ook een hekel aan piepende/krakende kettingen.
Dit ziet er toch al zo droog uit dat er niets op de ketting spat. Dan is er niks aan de hand. Alleen natte plekken waarvan iets op je aandrijving spat vergroten de slijtage, die vervolgens in de kilometers daarna, totdat de ketting binnenin (!) droog is, optreedt.bdr schreef:Dit is het ergste stuk, het is ondertussen al wel wat droger.