Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Locatie schoenplaatjes - Forum Wereldfietser

Locatie schoenplaatjes

Na jaren tot volle tevredenheid fietsen op platformpedalen ben ik vanwege enthousiaste verhalen over klikpedalen overgestapt op een SPD-pedaal.
Het wil me tot op heden niet volledig overtuigen; op zich is het prettig bij 'sportief' fietsen vast te zitten aan de pedalen, maar ik krijg het schoenplaatje niet voldoende ver naar voren geplaatst. (Zonder schoenplaatjes fiets ik meestal met de voorzijde van de bal v.d. voet op het pedaal)
Nu lees ik op internet veel reacties van fietsers die zelfs met de middenvoet op het pedaal trappen. Nu kan ik me daar niets comfortabels bij voorstellen; hoe zijn de meningen hier verdeeld?
Verder voel ik ook toch wel het SPD-gedeelte, zoals ik dat niet had met de 'gewone' schoen zonder plaatje. (Het gaat hier om Shimano MT33 MTB schoenen)
Voor reisfietsen kan ik me een hogere kwaliteit schoen voorstellen, met een betere/stijvere zool, maar dat verandert nog niets aan de locatie van het schoenplaatje...
> overgestapt op een SPD-pedaal.
> Het wil me tot op heden niet volledig overtuigen;
Hoe lang of hoeveel kilometers heb je er nu mee gefietst.
Ik denk dat het voor de meeste fietsers toch wel een paar maanden wennen is.

> maar ik krijg het schoenplaatje niet voldoende ver naar voren geplaatst.
Grappig. Ik heb de plaatjes na veel jaren in het midden toch maar eens
helemaal naar achteren gezet zodat ik meer met de hak - althans in
die richting - trap. Bevalt me beter.

> hoe zijn de meningen hier verdeeld?
Is dat relevant? Mensen verschillen.
In mijn Shimanoschoenen zitten de plaatjes in gleuven.
Kun je die eventueel verder uitvijlen? :idea:

> Verder voel ik ook toch wel het SPD-gedeelte,
> zoals ik dat niet had met de 'gewone' schoen zonder plaatje.
> (Het gaat hier om Shimano MT33 MTB schoenen)
Je bedoelt dat je last hebt van de onstijfheid van de zool?
Dat is jammer. Ik heb ook goedkope Shimano's (MT31, niet meer leverbaar)
Maar ik heb er geen last van. Ik voel her ook niet. Misschien zijn de nieuwe
versies slechter, dat komt vaker voor.
Ik was eigenlijk onmiddellijk verkocht (maar reed vroeger ook steeds met toeclips). Wel kreeg ik op wat langere tochten pijn in mijn voeten. Inmiddels weet ik dat de belangrijkste oorzaak was dat mijn eerste paar schoenen toch wat smal was en dat ik de veters nogal strak aantrok. Dat moet je zeker niet doen. Verder heb ik na een tijdje de plaatjes verder naar achteren gezet (zo ver mogelijk). Ook dat is comfortabeler, zeker met iets minder stijve schoenen, en is iets wat veel brevet rijders ook doen.
Ik heb twee paar Shimano spd-schoenen maar bij alletwee zitten de spd-plaatjes voor mij te veel naar het midden. Ik dacht eerst dat ik er aan moest wennen maar begreep al snel dat dat flauwekul was. Als je gedwongen wordt in een houding te fietsen die je niet ligt of onnatuurlijk aanvoelt is er iets verkeerd afgesteld, je kunt dan doorfietsen maar moet niet raar opkijken als je dan een blessure oploopt. Waar je natuurlijk altijd ff aan moet wennen is dat je eerst moet uitklikken voordat je afstapt :) maar de opmerking 'de meeste fietsers moeten een paar maanden wennen' klinkt toch wel zeer vreemd.

De Shimano schoenen zijn ook iets te smal voor me, ze zitten in het begin prima maar zodra m'n voeten warm zijn zetten ze ietsjes uit waardoor het broeierig heet wordt en 't spd-plaatje ook hinderlijk voelbaar wordt. Na een volle dag fietsen gaf dat dus ook pijnlijke voeten.
Ik heb als oplossing gewoon de juiste schoenen gekocht: Pearl Izumi mtb's waar je het spd-plaatje meer kunt verstellen. Fiets heel lekker en wil ook niets anders meer. Bij lange racefietstochten >150km krijg ik wel waar het plaatje zit warme voeten maar bij elke pauze schop ik dan de schoenen uit en verder heb ik nergens last van. 8)
Het wennen dat ik noemde heeft inderdaad meer betrekking op krachtraining van de voorheen minder gebruikte spieren bij het 'trekken' aan de pedalen dan op de pasvorm. Net als bij schoenen is het ook bij klikpedalen volgens mij beter als de zit vanaf het begin lekker aanvoelt.
Ik zet de plaatjes helemaal voorin vast, omdat ik liever met de voorkant van de schoen trap. Ik heb de weerstand heel slap ingesteld, zodat ik er snel uit kan klikken. Mijn Shimano's zijn fiets-loopschoenen met Vibramzool en deze zool blijft nog wel eens steken bij het uitklikken als ik ze iets strakker zet :?

Erik
Ik heb er nu zo'n 1400 km mee gefietst.
Dat uitvijlen van de sleuven is misschien nog wel een idee. En een nieuw inlegzooltje.
De zijdelingse plaatsing van de schoenplaatjes ervaar ik niet als kritisch; de voeten iets meer naar de fiets toe of juist iets verder naar buiten levert geen problemen op.
Mijn vakantiefiets heeft een Shimano Hollowtech triple, voeten vrij ver uit elkaar, een oud racefietsje dat ik regelmatig gebruik is juist fors smaller, aan beiden moet ik even wennen als ik de ander gewend ben.
Speling om de hiel te draaien tov de voorvoet is ook ruim genoeg aanwezig.