De lengte van de liggende achtervork kan een probleem zijn, maar de ene mtb is de andere niet. Het probleem is enerzijds dat je hakken tegen de tassen kunnen komen, maar dat hangt af van de grootte van je voeten en de vorm van de drager. Anderzijds is het zo dat naarmate het gewicht verder boven of achter de achternaaf hangt de fiets minder lekker rijdt met bagage.
Modernere sportievere mtbs zijn minder geschikt geworden voor tochten met bagage. De frames zijn lichter en sportiever, ze hebben allemaal een geveerde voorvork (degelijke zijn duur, en het blijft lastiger er voortassen aan te hangen), er zitten steeds minder vaak bevestigingen voor een achterdrager op, ook al is dat oplosbaar, en ze hebben vrijwel allemaal schijfremmen.
Ik heb een paar jaar terug een stel goede wat minder moderne mtb's kunnen kopen als vakantiefietsen voor de kinderen. De geometrie is wat relaxed, en de frames zijn niet al te kort. Daar passen nog (Old Man Mountain Red Rock) achterdragers op, en er zitten goede velgremmen op. Die fietsen zijn prima voor tochten in Europa, maar voor een tocht als die van jou zou ik een vaste voorvork monteren met oogjes voor een voordrager. Ik zou ook een handgebouwd ultra stevig achterwiel willen. Kortom, met al die aanpassingen kom je ook nog redelijk duur uit.
Modernere sportievere mtbs zijn minder geschikt geworden voor tochten met bagage. De frames zijn lichter en sportiever, ze hebben allemaal een geveerde voorvork (degelijke zijn duur, en het blijft lastiger er voortassen aan te hangen), er zitten steeds minder vaak bevestigingen voor een achterdrager op, ook al is dat oplosbaar, en ze hebben vrijwel allemaal schijfremmen.
Ik heb een paar jaar terug een stel goede wat minder moderne mtb's kunnen kopen als vakantiefietsen voor de kinderen. De geometrie is wat relaxed, en de frames zijn niet al te kort. Daar passen nog (Old Man Mountain Red Rock) achterdragers op, en er zitten goede velgremmen op. Die fietsen zijn prima voor tochten in Europa, maar voor een tocht als die van jou zou ik een vaste voorvork monteren met oogjes voor een voordrager. Ik zou ook een handgebouwd ultra stevig achterwiel willen. Kortom, met al die aanpassingen kom je ook nog redelijk duur uit.