Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gevaarlijke situaties en afleidingen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

gevaarlijke situaties en afleidingen

Bert van Sprang schreef:Yopie for president!
Zo is het, onthaasten!
Ypuh schreef:Toevallig heb ik deze week een sollicitatiegesprek achter de rug voor mijn eerste baan waar ik ook een lease auto krijg. Tijdens één van de gesprekken werd de auto genoemd als een 'bonus', terwijl het voor mij gewoon pure noodzaak zal zijn om (een beetje netjes) op kantoor of bij een klant te geraken.
Maar Ypuh toch, daarvoor is de e-velomobiel uitgevonden! ;)

Carl
Behalve de e-velomobiel en de auto is ook de trein + fiets een goede optie voor Utrecht/Nieuwegein.
Carl schreef:Maar Ypuh toch, daarvoor is de e-velomobiel uitgevonden! ;)

Carl
Die e-velomobielen worden het komend jaar allemaal speed-pedelecs of bromfiets en gaan van het fietspad naar de rijbaan, rijdende met een gele plaat haaks op de stroomlijn.
Een e-velomobiel met trapondersteuning (25 km/h) op de vlakke weg is zinloos en als snorfiets na 30-06-2017 niet meer toegestaan.
Je wordt met een gele kentekenplaat achterop misschien beter geaccepteerd tussen de auto's in de file. :)

Piet.
Carl schreef:Maar Ypuh toch, daarvoor is de e-velomobiel uitgevonden! ;)

Carl
Helaas past die niet in mijn camper ;)
@Yopie... ik snap je posting wel, maar je gaat hier zelf extreem kort door het veroordelende bochtje.

Statistieken wijzen aan dat inderdaad onze oudere fietsende medemens vaker betrokken is bij ongelukken. Zo ook jongelui (al dan niet met brommer). En dat het drukker wordt op de weg is helaas ook onomstotelijk.

Om mensen die zich daar aan irriteren weg te zetten als intolerante zeurpieten is erg makkelijk. De problemen gaan niet zomaar weg door relativering. Ik snap dat jij in een heel ruim land woont, maar die luxe hebben wij helaas niet.

Dus ja, er zijn gewoon problemen met de bezetting van de huidige fiets-infrastructuur en het is heel goed dat daar pittig over gediscussieerd wordt.
loknor schreef:@Yopie... ik snap je posting wel, maar je gaat hier zelf extreem kort door het veroordelende bochtje.

Statistieken wijzen aan dat inderdaad onze oudere fietsende medemens vaker betrokken is bij ongelukken. Zo ook jongelui (al dan niet met brommer). En dat het drukker wordt op de weg is helaas ook onomstotelijk.

Om mensen die zich daar aan irriteren weg te zetten als intolerante zeurpieten is erg makkelijk.
Ik ben het met Yopie eens. Het zijn altijd dezelfde dwangneuroten die zich storen aan het gedrag van medeweggebruikers, met name de wat oudere en wat rustiger bewegende medemens.

Medeweggebruikers zijn te herkennen. Daar kun je op anticiperen. Als dat dat niet doet, breng je anderen bewust in gevaar. Neuroten kunnen niet anticiperen.

Ik wordt weleens verrast in het verkeer en ik schrik ook wel eens. Maar ergeren of boos worden is een stap te ver. Daar heb je alleen jezelf mee.

Je schermt weer met statistieken. Die wijzen zeer weinig uit m.b.t. letselongevallen met fietsers. Daar kun je je niet achter verschuilen. Laat die betrouwbare cijfers maar zien.

Piet.
loknor schreef:@Yopie...
Onthaasten Loknor, dat is het grote toverwoord. Dan verdwijnen er veel irritaties en hoeft er minder gezeu.. ehh gediscussieerd te worden. :wink:
Statistieken wijzen aan dat inderdaad onze oudere fietsende medemens vaker betrokken is bij ongelukken.

De oudere kampt met wel meer problemen. Het lichaam kan minder hebben, dat geeft algehele stijfheid, trager reactievermogen, een slechter gehoor, zicht, evenwichtsgevoel en geheugen, men is sneller moe, kans op botbreuken neemt toe etcetc. Als je dan bedenkt dat men ook vaak kampt met eenzaamheid of in een sociaal isolement zit is het alleen maar fantastisch dat de fiets bestaat en ze nog het lef hebben om zich op de openbare weg te vertonen die gelukkig niet alleen voor de haastige 40'er is. Ik kan het alleen maar aanmoedigen. Het vraagt alleen een beetje inlevingsvermogen en begrip van de medeweggebruiker, maar zo zit het hele leven in elkaar.

Tis echt te idioot voor woorden, de zwakkere medemens aanklagen dat hij zwakker is. En ja, dat word hier vaak gedaan. Ook wordt hij vaak neergezet als zijnde onverantwoordelijk, doof, asociaal, dom en het ergste van alles: ze willen graag naast elkaar fietsen. Hoe halen ze 't in hun hoofd om dat te willen. :roll:
Ik hoop dat ik ooit de leeftijd krijg om mezelf een oudere te noemen, dan zal ik met de e-fatbike elke zure fietser van de weg rammen. :D :wink:
Ik snap dat jij in een heel ruim land woont, maar die luxe hebben wij helaas niet.
Elk land heeft zijn eigen problemen, ook waar ik woon. Hier zijn geen fietspaden, geen wegverlichting, in de winter is er zelfs geen daglicht. Openbaar vervoer is er ook niet, als je mazzel hebt rijdt er 2x per dag een bus langs het dichtsbijzijnde dorp, de fiets in de trein kan ook niet. Er zijn wel heuvels, onoverzichtelijke bochten, kuilen/gaten in de weg, alles is bos dus elk moment kan er een eland of rendier op de weg staan, 6 maanden van het jaar is het spekglad, sneeuwval wordt uitgedrukt in dm's, soms is het -40°C, men mag gewoon de mobiel in de auto gebruiken, elke auto rijdt met minstens 5 grootlichtlampen (5x130 watt), vrachtwagens hebben er meer dan 10 zodat er 13.000w in je ogen schijnt (dan lig je dus in de greppel) en zo kan ik nog wel even doorgaan. Als je deze 'luxe' situatie voor de grap even in Nederland zou zetten ligt gelijk het hele land plat en de meeste zullen van schrik een hartverzakking krijgen. :lol:
PietV schreef:Je schermt weer met statistieken. Die wijzen zeer weinig uit m.b.t. letselongevallen met fietsers. Daar kun je je niet achter verschuilen. Laat die betrouwbare cijfers maar zien.
Piet,
Zie hieronder wat cijfers over doden in het verkeer. Doden wordt hard geregistreerd. Uiteraard staat het allemaal los van wiens schuld het is, wie het gedaan heeft en wie er wat aan zou kunnen doen, maar er is geen enkele twijfel dat boven een bepaalde leeftijd fietsers in Nederland zeer fors meer risico lopen. Let er wel op dat die bepaalde leeftijd zeker nog niet voor de 60 begint. De plaatjes heb ik uit publicaties van de SWOV gehaald.
Afbeelding

Afbeelding
@PietV

Ik heb ze al eerder aangehaald en kan nu niet uitgebreid zoeken (haast en zo^^), maar hier is het SWOV onderzoek 2013.

Ga naar bladzijde 5.

http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/N ... Risico.pdf

Ik heb ook ergens de ebike cijfers, maar nogmaals, dat is even zoeken. Maar gezien de enorme piek bij de ouderen en het aantal ebikes in die categorie lijkt me dat dit wel enige onderbouwing is.


@Yopie:

1. Onthaasten is een leuk begrip, maar in de huidige maatschappij met kantoorwerk en schooluren voor de kinderen veel te makkelijk. Links of rechtsom, mensen moeten ergens naar toe en daar om een bepaalde tijd zijn. Dat hebben we als maatschappij in de hand, maar als individu helaas niet altijd.

Overigens ligt dit ook aan urbanisatie. Je zal overal merken dat drukte leidt tot meer wrijving, wat zich uit in irritatie en stress. Dat komt niet omdat die mensen zulke zeurpieten zijn (ik hoop toch dat je snapt dat dat veel te kort door de bocht is....), maar omdat er gewoon meer van een mens gevergd wordt qua cognitieve belasting (meer prikkels, ook in het verkeer).

Ik durf te wedden dat er een tweedeling in deze discussie is tussen randstedelingen en de mensen in de buitengewesten. Zo verwacht ik ook dat pensionado's veel meer onthaasten. Dat is niet omdat deze mensen het lict hebben gezien tegenover die harde randstedelingen. Dat is omdat ze ook daadwerkkelijk de mogelijkheid hebben om te onthaasten.

De oorzaak en het gevolg maken hierbij gewoon heel veel uit.

2. Begrijp me absoluut niet verkeerd, ik denk dat het aantal ongevallen onder ouderen moeilijk te vermijden is en een prima prijs tegen het wegkwijnen achter de begonias.

Mijn moeder fietst met 80 ook nog. En ja dat kan een keer goed mis gaan. Liever dat dan niet meer mobiel zijn!

Als je mij gaat vertellen dat de problemen met de verkeersveiligheid deels veel te groot worden gemaakt vind je mij echt wel aan je zijde. Maar dat die discussie gevoerd moet worden is zeker geen gezeur.

3. Uiteraard heeft elk land zijn eigen probleem. Maar het probleem van drukte wat we hier bespreken heeft Zweden (buiten de steden) veel minder.

Dat is geen reden is om deze discussie weg te wuiven als gezeur. Net zo min als dat ik zou kunnen bepalen dat het voorkomen van het trekken van bergleeuwen naar Portland Oregon gezeur is.
@Leon,
Ik heb even naar je tabellen gekeken maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het verschil niet zo duidelijk is als jij zegt. Het aantal fietsende mannen boven de vijftig dat overlijdt is in 2006 89, in 2015 92. Bij deze cijfers vraag ik me bovendien af of dat niet komt omdat meer ouderen zich fietsend op weg begaven de afgelopen 10 jaar (in mijn omgeving in ieder geval wel). Het aantal fietsende vrouwen boven de vijftig dat overlijdt is zelfs afgenomen van 61 naar 56. Bovendien lopen de sterftecijfers bij automobilisten voor deze leeftijd ook op.
arnob schreef:@Leon,
Ik heb even naar je tabellen gekeken maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het verschil niet zo duidelijk is als jij zegt. Het aantal fietsende mannen boven de vijftig dat overlijdt is in 2006 89, in 2015 92. Bij deze cijfers vraag ik me bovendien af of dat niet komt omdat meer ouderen zich fietsend op weg begaven de afgelopen 10 jaar (in mijn omgeving in ieder geval wel). Het aantal fietsende vrouwen boven de vijftig dat overlijdt is zelfs afgenomen van 61 naar 56. Bovendien lopen de sterftecijfers bij automobilisten voor deze leeftijd ook op.
1. Je doet aan cherry picking. (zelf ff googelen)
2. De te volgen variabele in de discussie was de leeftijd, niet het jaartal. Nieuwere gegevens zijn overigens niet geruststellend.
3. je noemt "boven de vijftig", terwijl in de figuren er geen gegevens voor boven de vijftig worden genoemd maar dit per categorie gaat.
4. De onderste figuur is gecorrigeerd voor de aantallen kilometers die er gefietst zijn.
5. Is het feit dat er zich onder automobilisten iets dergelijk voordoet een argument ergens voor of tegen?

Als je uit de gigantische pieken van langjarige data in de onderste figuur niet de conclusie trekt die ik trekt vraag ik me, wetend dat je niet dom bent, serieus af waarom je vind dat er een weerwoord moet zijn.

Is het niet zo dat steeds blijkt dat er een groot gevaar schuilt in het ontkennen van problematieken?
Ik heb niet alles gelezen hoor, maar gaat het over 50+-heren die afgeleid worden?
Tja al die fietsende jongedames ook :wink:

Imho zijn de lichtloze fietsers in het donkers veruit het gevaarlijkst bezig. Helemaal nu er steeds vaker wordt gesjoemeld met de ooit verplicht gestelde reflecterende banden. Doodeng, voor automobilsten althans.
loknor schreef: 1. Onthaasten is een leuk begrip, maar ...
Loknor, je begrijpt denk ik niet wat 'onthaasten' is. Geen tijd hebben omdat de maatschappij dat vraagt, is volgens mij de snelste weg naar het graf. Succes zou ik zeggen. :wink:
Dat komt niet omdat die mensen zulke zeurpieten zijn (ik hoop toch dat je snapt dat dat veel te kort door de bocht is....) ..
Ik hoop dat je begrijpt dat Jij dat veel te kort door de bocht vindt, let wel een beetje op je woorden want dat is een groot verschil. :wink:
En ja, ik blijf mijn mening: irritaties op de weg komen een heel groot deel door niet kunnen anticiperen en door te weinig inlevingsvermogen/begrip voor de medeweggebruiker. En die irritaties noem ik gezeur.
Maar het probleem van drukte wat we hier bespreken heeft Zweden (buiten de steden) veel minder.
Dat is geen reden is om deze discussie weg te wuiven als gezeur.

Ik ben een geboren Amsterdammer dus weet van de problemen in een grote fietsstad, ik weet ook te overleven tussen dat ongeregelde zooitje want ik heb lange tijd als fietskoerier op een racefietsje tussen de tramrails geslalomd.

En ik schuif deze discussie niet weg, ik wijs op de zelfingenomenheid van sommige fietsers hier en ik vraag om meer begrip voor de zwakkere medemens onder ons.
@ Yopie, we kunnen niet met zijn allen een hutje op de hei betrekken. Niet alleen wordt het dan heel vol op de hei, onze maatschappij zou dat niet trekken en vanzelf maatregelen tegen nemen.

Individuele vrijheid wordt gekaderd door de samenleving. Daar kunnen sommigen zich aan onttrekken... zolang dat marginaal is zal de maatschappij dat prima vinden.

Ik zelf ben gelukkig behoorlijk onthaast (wees voorzichtig met je generalisaties en aannames....) zonder forse hypotheek en met een makkelijk te plannen functie. Maar helaas is dat niet voor iedereen haalbaar. Mijn luxe positie wordt mogelijk gemaakt door anderen die een stuk minder keuzes hebben.
loknor schreef:@ Yopie, we kunnen niet met zijn allen een hutje op de hei betrekken.
Zeg ik dat dan? Ik kan nu wel weer mijn woorden herhalen maar blijbaar slaan ze niet aan bij jou.
Ik zelf ben gelukkig behoorlijk onthaast (wees voorzichtig met je generalisaties en aannames....)
Voorzichtig met mijn generalisaties en aannames omdat ik vermoed dat je het begrip 'onthaasten' niet begrijpt?? :?

Loknor, ik hou er niet van om woorden in mijn mond gelegd te krijgen, ik hou ook niet van herhalingen, mijn gelijk willen halen of 't laatste woord willen hebben. Als jij dat graag wilt, ga je gang maar dan wel zonder mij. :wink:
@ Yopie, ik zit duidelijk in je allergie, dus we houden ermee op.
@Leon,
Je hebt gelijk: ouderen lopen als verkeersdeelnemer (overigens ook in huis)(veel) meer risico dan jongeren; ik had duidelijker moeten maken dat het erop lijkt alsof dat de risico's voor ouderen in het verkeer gezien de getallen in deze tabellen en de demografische ontwikkeling misschien wat kleiner aan het worden zijn.
Yopie schreef:elke auto rijdt met minstens 5 grootlichtlampen (5x130 watt), vrachtwagens hebben er meer dan 10 zodat er 13.000w in je ogen schijnt (dan lig je dus in de greppel) en zo kan ik nog wel even doorgaan. :lol:
Even offtopic. Die 1300 W schijnt toch niet altijd te helpen 8) Of zou deze chauffeur aan het telefoneren geweest zijn? :D

Afbeelding

Dit was trouwens op de E45 bij Volgsele

Jan
Als vrachtwagenchauffeur zijnde zie ik dagelijks de gekste dingen op de weg gebeuren,
zowel door fietsers, auto`s, en vrachtwagens. Geef elkaar toch gewoon de ruimte, dat lijkt me niet zo moeilijk toch. Maar ik schat dat dat nooit gaat gebeuren.

Persoonlijk kan ik me nergens druk om maken, wil je er op het laatste moment nog tussen ga je gang, mijne zeik maak je niet lauw. In mijn vrije tijd stap ik op de fiets heerlijk vind ik dat, als er oudjes voor me fietsen die me niet horen heb ik daar geen probleem mee, wil er een groep wielrenners volle bak voorbij ook geen probleem.
We delen allemaal hetzelfde asfalt, laten we dan ook met z`n alle er iets van maken, het zal alleen maar drukker worden daar doe je niks aan.

Eelco