Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe ketting "past" niet meer - Forum Wereldfietser

Nieuwe ketting "past" niet meer

Beste Rohloffliefhebbers
ik zit in de rats na het opleggen van een nieuwe ketting.

Na enkele duizenden kilometers heb ik mijn ketting vervangen; de fietsmaker onderweg heeft me een KMC Z1HX narrow (extra long, nodig voor m'n spanner) gegeven, en vermoed dat dit wel OK moet zijn. Er was niet meer mee te fietsen, trapt per omwenteling een aantal keer door; heb kransje omgedraaid, maar dat helpt niet. Het lijkt dat de ketting te kort is voor mijn tandwiel... dat klinkt als onzin natuurlijk, maar ik snap het niet meer. Ziehier de situatie:
Afbeelding
dit is de onderkant vh kransje; links (achteraan dus) zit de ketting mooi op het tandwiel, maar 4 a 5 schakels verder komt de tand van het kransje recht op de pin van de ketting. Tijdens het fietsen zorgt dit dus telkens voor een doortrap...

Heb ik de verkeerde ketting, moet ik het kransje vervangen, of zie ik iets essentieels over het hoofd?

PS: excuses mocht dit probleem vroeger al besproken zijn, ik heb gezocht op dit forum, maar niet gevonden.

groetjes
Aksel
Hoi Aksel,
Bekend probleem. Je zult je tandwiel moeten vervangen. Ketting en tandwielen slijten op elkaar in. Soms kun je dat verlengen door gebruik te maken van twee kettingen en die tijdig om te wisselen. Maar in jou geval, tandwiel vervangen.
Groet, Marco
Tandwiel ziet er heel erg versleten uit. Bij vervangen van de ketting altijd (altijd!) tandwiel omdraaien (als het niet al eens omgedraaid geweest is en als de opstaande rand niet te erg is aangetast door corrosie) of vervangen door een nieuw exemplaar. De KMC Z1 vind ik zelf niet zo'n geschikte ketting. Als je kettinglijn recht is een KMC X1 een betere keuze. Ook hele goede ervaringen met de Shimano HG73 of HG 93 (is ook wat vergevingsgezinder als de kettinglijn niet geheel recht is)

Concreet in dit geval: ketting én tandwiel vervangen (en voortandwiel en kettingspannerwieltjes ook goed bekijken en bij geval van twijfel ook vervangen).

De 'oude' tandwielen zijn nog steeds beschikbaar, maar Rohloff heeft een nieuw systeem waarbij er in de plaats van het tandwiel een carrier geschroefd wordt, waarop een tandwiel naar keuze (13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21tanden) kan gemonteerd worden en geborgd met een clips. Dit maakt het eenvoudiger om later tandwiel om te draaien/ te vervangen. Je hebt dan enkel een platte schroevendraaier nodig en er is geen kans op een gecorrodeerde opstaande rand die de dichting stuk maakt. Van de carrier zijn er twee versies, een voor een kettinglijn van 55mm, een voor een kettinglijn van 58mm. Om zeker te zijn wat op welke manier past kan je best een fietsenmaker met wat kennis van Rohloff contacteren.
Zo te zien is je achterkransje aan één kant aardig ingesleten, dus je zou eerst kunnen proberen hem om te draaien.
beste demeeste, (en ondertussen reageren al meer mensen! )
zo te zien is de afstand tussen de tanden van het kettingwiel groter dan de 'steek' van de kettingschakels. (lagere/grotere 'kuilen' tussen de tanden). anders loopt een ketting niet zo op. dat zou betekenen dat het kettingwiel (meestal genoemd: tandwiel , dus ik zal ook verder 'tandwiel' zeggen) versleten is. maar het is lastig beoordelen op één foto. en het lijkt me (te) snelle slijtage.
ik vermoed dat de ketting de goede maat is (goede afstand tussen de pennen) en het tandwiel versleten is.
even praktisch: wat houd je tegen om de fietsenmaker waar je de ketting gekocht hebt, er even naar te laten kijken?
voor ketting(maten) uitleg, kijk hier eens: http://www.m-gineering.nl/ketting.htm
succes en groet! hoogframe
Dank allen voor het (correcte) antwoord.

Nieuw kransje opgelegd en was opgelost!
vergelijking van oud en nieuw toont duidelijke slijtage:
Afbeelding

groetjes
Aksel
hoogframe schreef: ik vermoed dat de ketting de goede maat is (goede afstand tussen de pennen)
Shimano heeft het ooit (late 70's/vroege 80's) geprobeerd met een 10mm pitch ketting, maar verder zijn alle kettingen 1/2" pitch :wink: