Beste Rohloffliefhebbers
ik zit in de rats na het opleggen van een nieuwe ketting.
Na enkele duizenden kilometers heb ik mijn ketting vervangen; de fietsmaker onderweg heeft me een KMC Z1HX narrow (extra long, nodig voor m'n spanner) gegeven, en vermoed dat dit wel OK moet zijn. Er was niet meer mee te fietsen, trapt per omwenteling een aantal keer door; heb kransje omgedraaid, maar dat helpt niet. Het lijkt dat de ketting te kort is voor mijn tandwiel... dat klinkt als onzin natuurlijk, maar ik snap het niet meer. Ziehier de situatie:
dit is de onderkant vh kransje; links (achteraan dus) zit de ketting mooi op het tandwiel, maar 4 a 5 schakels verder komt de tand van het kransje recht op de pin van de ketting. Tijdens het fietsen zorgt dit dus telkens voor een doortrap...
Heb ik de verkeerde ketting, moet ik het kransje vervangen, of zie ik iets essentieels over het hoofd?
PS: excuses mocht dit probleem vroeger al besproken zijn, ik heb gezocht op dit forum, maar niet gevonden.
groetjes
Aksel
ik zit in de rats na het opleggen van een nieuwe ketting.
Na enkele duizenden kilometers heb ik mijn ketting vervangen; de fietsmaker onderweg heeft me een KMC Z1HX narrow (extra long, nodig voor m'n spanner) gegeven, en vermoed dat dit wel OK moet zijn. Er was niet meer mee te fietsen, trapt per omwenteling een aantal keer door; heb kransje omgedraaid, maar dat helpt niet. Het lijkt dat de ketting te kort is voor mijn tandwiel... dat klinkt als onzin natuurlijk, maar ik snap het niet meer. Ziehier de situatie:
dit is de onderkant vh kransje; links (achteraan dus) zit de ketting mooi op het tandwiel, maar 4 a 5 schakels verder komt de tand van het kransje recht op de pin van de ketting. Tijdens het fietsen zorgt dit dus telkens voor een doortrap...
Heb ik de verkeerde ketting, moet ik het kransje vervangen, of zie ik iets essentieels over het hoofd?
PS: excuses mocht dit probleem vroeger al besproken zijn, ik heb gezocht op dit forum, maar niet gevonden.
groetjes
Aksel