Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Balkan e.d. in het vroege voorjaar - Forum Wereldfietser

Balkan e.d. in het vroege voorjaar

Volgend jaar hoop ik een lekker stuk te gaan fietsen en de route zal in ieder geval via Istanboel gaan. Vermoedelijk zal ik in maart of eventueel begin april vertrekken, dus de kans op "fris" weer is reëel. Daarom zit ik eens naar de temperatuur in verschillende gebieden te kijken (bijv. op dit kaartje), en dan zie ik grofweg drie opties om van Krakau naar Istanboel te fietsen (want om dat stuk gaat het me nu even):
- langs de noord- en oostkant van de Karpaten en verder langs de Zwarte Zee;
- via Hongarije en Kroatië naar de Adriatische zee en verder min of meer langs de kust, daarna door Griekenland;
- de middenweg, door Hongarije, Servië, Macedonië en Griekenland.

Zo op het eerste gezicht lijkt de eerste variant me het aantrekkelijkst, maar de andere sluit ik niet uit. Of misschien hebben jullie nog wel andere ideeën? Moet ik rond die tijd nog rekening houden met passen die nog dicht zijn als ik ergens door de bergen zou willen? Hebben jullie nog tips?
Het liefst rij ik uiteraard een route met mooie natuur en sneeuwvrije wegen en niet te veel auto's en mijnen. :)

Alvast bedankt voor jullie suggesties.
Op dit moment kan nog niemand je vertellen of het vroege voorjaar van 2017 in Zuidoost Europa relatief koud of warm zal uitvallen. Het zal uiteindelijk afhangen van hoe koud de wintermaanden zullen worden en hoeveel sneeuw er dan gaat vallen. Na een koude winter met veel sneeuw kan het tot diep in april koud blijven. Zeker in de bergen, waar in maart nog een metersdikke laag sneeuw kan liggen. In 2013 was er zo'n winter. Begin april kwam toen ook in Nederland de temperatuur overdag amper boven het vriespunt (zie hier). Op 30 april van dat jaar fietsten we in de Apennijnen (waar het klimaat vergelijkbaar is met grote delen van de Balkan) over een pas van 1400 m hoogte, waar toen nog tientallen centimeters sneeuw lag (zie hier). Na een zachte winter kan het eind maart al lekker fietsweer zijn en kunnen bergpassen onder de 1500 m al sneeuwvrij zijn. April 2011 was in grote delen van Europa een uitzonderlijk warme maand.
Als je geluk hebt, ligt er in het vroege voorjaar een krachtig hogedrukgebied boven Turkije, waardoor de wind in Zuidoost Europa uit het zuiden gaat waaien en zachte mediterrane lucht richting Polen kan stromen. Als je pech hebt, ligt dat hogedrukgebied dan juist boven Rusland, waardoor een oostenwind ijzige lucht uit de poolstreek naar Polen kan blazen.
Meestal is het weer in deze periode wisselvallig. Mooie lentedagen worden dan afgewisseld door dagen met een nat en guur weertype. Dagen dat de temperatuur keurig op het langjarig gemiddelde blijft steken, komen in het voor- en najaar niet zoveel voor.
Pas in maart zul je in kunnen schatten of er een zachte of een koude lente voor de deur staat.
Heb je naast de temperatuur ook rekening met de regen gehouden? Zeker Bosnië en Servië zijn echt natte landen in deze tijd van het jaar. Koude en vocht zijn dingen waar ik als fietser een hekel aan heb en helemaal als je ze samenvoegt. Ik zou dus ook kijken naar wat de gemiddelde neerslag in die periode is al kun je natuurlijk altijd mazzel of pech hebben. Aan de meeste kusten zit je over het algemeen goed wat regen betreft, dat valt vaak wat meer in het binnenland en doordat je het vaak aan kan zien komen kun je er rekening mee houden. (overigens liggen er alleen in Bosnië en sommige delen van Kroatië nog mijnen en dat is goed aangegeven)
In Macedonië kan in maart nog wel wat sneeuw liggen zeker in de wat hoger gelegen gebieden.
Alleen rond de grote steden zul je last hebben van autoverkeer, zodra je op het plattland bent valt dat erg mee. Je zou de Donau een stuk kunnen volgen die is alleen rond Budapest en Belgrado druk al zijn er daar ook fietspaden.
Tja, het is inderdaad lastig te voorzien wat voor weer het volgend jaar gaat worden, vandaar dat ik dan maar naar de langjarige gemiddelden kijk voorlopig, en als komend jaar totaal anders uit mocht vallen, kan ik het plan altijd nog aanpassen.
Aan de regen had ik nog niet gedacht. Als ik dit en dit zo zie, zou ik denken dat de route in het midden, door Servië, het gunstigst is, omdat de kust van de Adriatische Zee er toch wel erg nat uit ziet. Of inderdaad de Donau volgen, dat ziet er ook wel goed uit, en dan aan het eind door Bulgarije naar het zuiden... Is de Donau-fietsroute (en dan vooral het deel vanaf Boedapest stroomafwaarts) aangegeven met bordjes o.i.d. of heb je boekjes ofzo nodig om die te volgen?
Omdat we ook zelf aan het kijken zijn waar volgend jaar te fietsen: ik begreep dat deel 3 van de Limesroute niet meer verkrijgbaar is maar dat er volgend jaar een nieuwe druk van het boekje (met aangepaste routes) gaat verschijnen. Op de aangehaalde pagina staan naast raadgevingen voor dit traject nog wel de GPS-tracks van deze route.
Terzijde: mocht overigens deel 3 nog ergens werkeloos op de plank liggen dan houd ik me aanbevolen.
De Donauroute in Servië is over het algemeen goed aangegeven. Dat viel me een paar jaar geleden op, een boekje kan altijd, zeker handig voor overnachtingsadressen en achtergrondinformatie. Door Budapest (al weer 20 jaar geleden) was dat een ander verhaal, ik weet niet hoe het nu is.
Voor zover mij bekend valt de meeste regen in Kroatië net achter de bergen en blijft de kust zelf daar van verschoond. Wel heb je daar soms te maken met een sterke wind (Bora of Jugo) en dan is fietsen niet aan te raden.
De Limesroute is voor mij een beetje teveel oost-west en te weinig noord-zuid, maar wie weet is het stukje van Budapest naar Gyula wat. Als het tenminste langs de route aangegeven staat, want voor zo'n klein stukje ga ik geen heel boekje kopen. :)

Ik heb ook nog eens zitten te kijken op weather-and-climate.com hoe het zit met die regen aan de Adriatische zee, en de verschillen lijken wel me te vallen, maar over het algemeen lijkt het direct aan zee in maart iets frisser te zijn en iets minder zonnig dan wat verder landinwaarts.

Nou ja, ik zal er nog eens over nadenken. :) In ieder geval zover vast bedankt voor het meedenken!
Dorenda schreef:Ik heb ook nog eens zitten te kijken op weather-and-climate.com hoe het zit met die regen aan de Adriatische zee, en de verschillen lijken wel me te vallen, maar over het algemeen lijkt het direct aan zee in maart iets frisser te zijn en iets minder zonnig dan wat verder landinwaarts.
Dat heeft natuurlijk ook met de temperatuur van het water en de wind (veel of niet) te maken. Verder zou ik zeggen, gewoon gaan, welke route je ook neemt je ziet dingen die je niet had verwacht, en ook in juni kan het weer daar slecht zijn.
Langs de Kroatische kust is overigens niet vlak te noemen, en misschien wel iets te veel west.
_Peter_ schreef:gewoon gaan
Goed idee. :)

En dat het niet vlak is, vind ik niet erg.