Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 42 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
Leon schreef:Of die onderdelen goed gekozen zijn daar weet ik niet genoeg van, maar zoals je aan de tandem op de foto ziet is er niks onmogelijks aan, maar een flink bovengemiddelde wielbouwer heb je zeker nodig. Je fiets aan de LFB op de hoek geven en niet laten zien wat voor formaat je hebt lijkt me wel een beetje te bescheiden :D
5 bar in een 37-bandje vind ik voor jou wel erg weinig. Ik zou beslist de maximale 6 bar er in doen, in de achterband dan.
De Andra 30/40 is wel dé velg voor grote versnellingsnaven lijkt me, directioneel geboord en sterk, ik twijfelde bij de spakenkeuze eigenlijk, maar ja, die mannen doen er meer spaken als ik op een jaar he? (0 tegen heel veel )
Hoi,

Ik ga over een maand verhuizen en kom dan op 18 km van mijn werk te wonen (voornamelijk asfalt). Ik wil dit gaan fietsen maar vind mijn stevige stadsfiets hier niet zo geschikt voor.

Ik ben dus op zoek naar een (hybride) fiets met de volgende wensen:
- Fiets waarmee ik goed tempo kan maken (sportieve houding) en die geschikt is voor 36 km per dag woon-werkverkeer.
- Onderhoudsarm en gemakkelijk te onderhouden.
- Verlichting
- Bagagedrager, zodat ik er een (laptop)tas mee kan vervoeren.
- Bij voorkeur een fiets waar mijn broek en schoenen beschermt worden tegen een vuile ketting.
- Budget ca. € 1000 euro,-

Ik heb niet veel verstand van fietsen, maar ik ben zelf op de volgende fietsen gekomen waarbij ik zelf vooral enthousiast wordt van de laatste twee.
- https://www.fietsenwinkel.nl/giant-argento-1-2016-heren
- https://www.12gobiking.nl/cube-delhi-pr ... oCtP3w_wcB
- http://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiets ... 4040-2017/
- https://www.fietsenwinkel.nl/cube-travel-sl-2017-heren

Het zou erg fijn zijn als iemand mij advies zou geven.
Ik heb dus tamelijk willekeurig deze fietsen uitgezocht, dus ik sta open voor andere opties tot maximaal 1400 euro. Uiteraard liever iets meer richting de € 1000.

groet,
Jan
Hoi Jan,

Leuk lijstje met vier fietsen, de eerste twee zijn met ketting en voorvering en de laatste twee met riem en zonder vering. Verder hebben de eerste en derde velgremmmen en de tweede en laatste schijfremmen.

Ik heb zowel een fiets die lijkt op de eerste categorie als eentje die lijkt op de laatste categorie en heb beide voor station naar werk gebruikt (2 x 9 km).

Wat betreft onderhoudsarm zou ik zeggen ga voor een riem, dat is, als je zomer en vooral herfst/winter fietst, een stuk minder onderhoudsgevoelig dan een ketting. Qua onderhoud maken de remmen minder uit alleen moet je bij de Magura remmen er rekening mee houden dat voor het verwisselen van het remblokje het wiel eruit moet, bij schijfremmen en V-brakes gaat dat makkelijker.

Op alle fietsen zit een naafdynamo en verlichting en hoewel ik een beter voorlicht zou willen hebben zou dat geen aankoopinvloed moeten hebben, verlichting is makkelijk te vervangen.

Ik denk dat je bij alle fietsen geen bescherming voor je broek nodig hebt, toch denk ik dat ook hier een riem een voordeel heeft omdat die schoner blijft.

Dat wat betreft je vragen, maar dan nog iets over comfort, ik neem aan dat je route niet helemaal spiegelglad asfalt is. Bredere banden helpen daar maar ook het frame.

Alle vier fietsen hebben aluminium frames en die kunnen hard, of als je beter wil laat klinken, stijf zijn. Ik heb gemerkt dat een aluminium frame met vering (ik heb deze) toch een stuk minder comfortabel fietst dan een meer klassiek frame zoals bijvoorbeeld van VSF Fahrradmanufaktur. Mocht je tijd hebben, rij dan eens proef op een fiets over een stuk slecht wegdek en let op wat je voelt vanuit het zadel en vooral vanuit het stuur.
Aanvulling op daulagari: als je in de winter door weer wind gaat en je vraagt onderhoudsarm, dan wil je echt geen derailleurversnellingen. Als je voor de slechte dagen een auto hebt is het geen probleem.

Als je broek tussen de riem komt kun je hier waarschijnlijk ook wel een scherm op zetten.
Dit is altijd een lastige opgave. Immers onderhoudsarm impliceert eigenlijk een naafversnelling, maar als je er eentje wilt die echt goed is zit je vast aan een Rohloff naaf, en dat loopt in de prijzen. Met een riem (onnodig wat mij betreft, maar de meningen verschillen) ben je nog weer een paar honderd euro verder.
Binnen ruwweg dit budget zou ik dan toch eerder aan een goede derailleurfiets denken als van Fahrradmanufaktur, en voor die ene maand per jaar dat er pekel etc ligt een oude stadsfiets of oude ongeveerde mtb gebruiken (met Conti Topcontact Winter ii winterbanden). Voor lange ritten ben ik zelf ook erg dol op een racestuur, en dan kom je bijvoorbeeld uit bij iets als de Surley Crosscheck (wel wat boven je budget)
Bredere banden op een stalen fiets zijn inderdaad bij dit gebruik vermoedelijk comfortabeler dan een alu fiets met vering, en vergen minder onderhoud. Magura velgremmen zou ik ideaal vinden.
Wim schreef:maar als je er eentje wilt die echt goed is zit je vast aan een Rohloff naaf
Een Rohloff naaf is mooi maar voor normaal Nederlands gebruik overkill.

Met een Nexus-8 kan je jaren rijden zonder onderhoud, is een stuk goedkoper (rond de €150) en het verlies is ook niet veel meer dan bij een Rohloff. Zie ook deze thread.
Minder versnellingen zou ook kunnen maar neem geen Nexus-7 en andere naven zijn minder gangbaar.
Dat is dus allemaal een kwestie van hoe goed is goed genoeg. Nexus gaat veel minder lang mee en heeft meer weerstand dan Rohloff. Ik ga dan liever voor de derailleur. En daarmee kun je dan ook nog een leuke vakantietocht maken. Heel eerlijk vind ik het onderhoud van een derailleurversnelling best wel meevallen. Je moet het wel zelf doen, anders wordt het duur. Bij dit gebruik een keer per jaar na de winter een nieuwe cassette en ketting. Als het middelste voorblad versleten is zet je er een stalen op, en kun je daarmee lang vooruit. 9 speed is natuurlijk beter dan 10 speed, en 8 speed zou nog beter zijn. Helaas, dat zal wel moeilijk worden bij een beetje aardige nieuwe fiets.
Wim schreef:Nexus gaat veel minder lang mee en heeft meer weerstand dan Rohloff.
Nexus gaat waarschijnlijk inderdaad minder lang mee maar waarschijnlijk vele jaren en wat betreft prijs heb je voor één Rohloff 6 of 7 Nexus naven. Meer weerstand klopt ook maar dat valt mij ook niet tegen, zie onder het kopje Ergebnisse van Wirkungsgrad-Messungen an Nabenschaltungen, zeg maar 90% i.p.v 95%.

Wat betreft onderhoud zou ik zelf één keer per jaar niet zo erg vinden (heb dat ook een tijd gedaan, en doe dat nog steeds voor een andere fiets) maar of dit onderhoudsarm en gemakkelijk te onderhouden is? Verder is het vervangen an-sich niet z'n probleem maar dat schoonmaken van de bladen en verstellers wordt ik een stuk minder blij van.
Onderhoudsarm vind ik altijd maar een lastig begrip. Mijn voorkeur gaat altijd naar gemakkelijk te onderhouden.

Een Rohloff lijkt me sowieso geen optie (en overkill) want de naaf alleen al gaat ruim over het budget. Een Nexus naaf is 'onderhoudsarm' maar moeilijk te onderhouden. Persoonlijk zweer ik bij derailleurs en een ketting, maar dan zul je toch af en toe wat moeten schoonmaken, (ont)vetten en een kabeltje vervangen.

Al met al gaat het om zo'n ~8.500 km (laten we zeggen 5 dagen per week, 36 km en dat 48 weken per jaar). Dan heb je genoeg aan 2 kettingen en 1 cassette, dus 1x klein onderhoud en 1x iets groter onderhoud.

Dat geeft je ook 2 momenten per jaar om de banden/remblokken/remranden/balhoofd/trapas etc even snel te controleren. Met gereedschap van een paar euro kun je dat makkelijk zelf doen (voor een fractie van de prijs van een FM). Rij je veel in de regen dan misschien ook jaarlijks een trapas vervangen wat je door een FM kunt laten doen of door wat te investeren in gereedschap. De meeste checks moeten bij een Rohloff/Nexus ook, dus maken niet het verschil tussen wel of niet onderhoudarm.

@Wim, de 8/9 en zelfs 10 speed (race)groepen met STI's zijn vrijwel onvindbaar en/of vrij duur. Een MTB groep lukt nog wel maar is lastiger/minder fijn te combineren met een racebocht.

Een Cross Check voor €1000,- gaat niet lukken (of met veel 2e hands onderdelen), maar voor €1400,- is er wel wat leuks te verzinnen. Inmiddels zijn al mijn onderdelen en het nieuwe frame voor de CC build binnen en is het nog even wachten op Marten tot de wielen ook klaar zijn en het frame afgevlakt kan worden. Binnenkort post ik wel wat foto's van de bouw :)!
Hoi Ypuh,
Sti raceshifters heb je niet per se nodig. Sunrace maakt prima brifters voor 8 of 9 speed (m-gineering), maar die zitten niet op een standaard fiets. Zelf zou ik voor zo'n afstand inderdaad voor een Cross Check gaan (of een oude tweedehands racefiets uit de tijd dat daar nog brede bandjes op konden). Zoveel kilometers per dag op een stugge rechtop fiets met recht stuur lijkt me niks. Je vangt teveel wind, en je krijgt alle klappen recht omhoog je rug in. Om van zere polsen maar niet te spreken. Maar smaken verschillen.
Ik ben zelf tevreden met deze fiets. Past zeer goed binnen het budget, is niet zeer onderhoudsarm maar wel makkelijk te onderhouden. De sportieve houding vind ik ook een groot voordeel.
Dat is een stevige afstand die je dagelijks wil afleggen. Tenzij je ze echt nodig hebt voor comfort zou ik zeker geen verende vork nemen: die goedkope vorken zijn relatief zwaar en vertonen (althans bij mijn rijstijl) vrij snel speling. Van die Trek Dublin word ik niet enthousiast: de fiets lijkt meer voor looks dan voor gebruik te zijn samengesteld. De cube travel sl lijkt me echter bijna ideaal: hydraulische schijfremmen met metalic sintered blokjes zijn nagenoeg onderhoudsvrij en blijven ook in snertweer verrassend goed werken. De shimano alfine 8 is zowat de beste betaalbare naaf en voldoet qua bereik. Of die riem een voordeel is, weet ik niet. Vrijwel identiek op de riem na: https://www.stevensbikes.de/2017/index. ... lang=en_US
Dat is een stevige afstand die je dagelijks wil afleggen. Tenzij je ze echt nodig hebt voor comfort zou ik zeker geen verende vork nemen: die goedkope vorken zijn relatief zwaar en vertonen (althans bij mijn rijstijl) vrij snel speling. Van die Trek Dublin wordt ik niet enthousiast: de fiets lijkt meer voor looks dan voor gebruik te zijn samengesteld. De cube travel sl lijkt me echter bijna ideaal: hydraulische schijfremmen met metalic sintered blokjes zijn nagenoeg onderhoudsvrij en blijven ook in snertweer verrassend goed werken. De shimano alfine 8 is zowat de beste betaalbare naaf en voldoet qua bereik. Of die riem een voordeel is, weet ik niet. Vrijwel identiek op de riem na: https://www.stevensbikes.de/2017/index. ... lang=en_US[/quote]

Of je doet wat ik deed. Men neme een (gebruikte?) MTB, vervange de voorvork voor een star exemplaar, demontere de voorderailleur, montere een narrow-wide blad en gladde banden. En men neme het af en toe schoonmaken van de aandrijving op de koop toe.

Let wel: ik vind 18km (ook mijn afstand) teveel om met een strakke vouw in de broek en een overhemd aan te fietsen. Ik ga in wielrenkleding en ik kan douchen en heb een lockertje. Daarnaast een droogkast. Het vereist wel discipline en toewijding om elke dag door weer en wind te gaan, en slimme kledingkeuze maakt die discipline makkelijker.
Ik ben het helemaal eens met de opmerkingen over de verende voorvork. Daar heb je niets aan en het is best zwaar.
Veel beter dikke banden.

Ik zou beslist geen riem nemen. Van een riem krijg je echt spijt. Veel duurder en niets beter. Een riem loopt zwaarder is veel minder bedrijfszeker en lastig verkrijgbaar. Daarbij moet je altijd een reserve riem meenemen en dat is irritant :D

Met de Nexus (volgens mij is die bijna gelijk aan Alfine) heb ik goede ervaringen. Pinion is nog mooier maar wel veel te duur. Een Nexus is denk ik de beste prijs/kwaliteit.

Misschien kun je ook eens kijken naar een tweedehands Idworx Easy Rohler.

Ik ben benieuwd wat het wordt!
https://www.stevensbikes.de/2015/index. ... lang=en_US

heb deze voor €650 incl.slot gekocht. Enige minpunt vind ik de voorvering; niet nodig en krijg de indruk dat het de stabiliteit niet bevordert.
Fausto schreef:https://www.stevensbikes.de/2015/index. ... lang=en_US

heb deze voor €650 incl.slot gekocht. Enige minpunt vind ik de voorvering; niet nodig en krijg de indruk dat het de stabiliteit niet bevordert.
Kun je hem niet gewoon vastzetten? Toen ik van de racefiets kwam moest ik eerst ook erg wennen aan de voorvering (zeker i.c.m. remmen in een snelle bocht). Fiets is inmiddels vervangen.

Verder wel een leuke fiets!
Ypuh schreef:
Fausto schreef:https://www.stevensbikes.de/2015/index. ... lang=en_US

heb deze voor €650 incl.slot gekocht. Enige minpunt vind ik de voorvering; niet nodig en krijg de indruk dat het de stabiliteit niet bevordert.
Kun je hem niet gewoon vastzetten? Toen ik van de racefiets kwam moest ik eerst ook erg wennen aan de voorvering (zeker i.c.m. remmen in een snelle bocht). Fiets is inmiddels vervangen.

Verder wel een leuke fiets!
best een vreemd gevoel als de voorvork inzakt bij het opstappen. De 'zit' vind ik voor mij erg goed. Ik had hiervoor een Koga oval terraliner waarvan de bracketas 2cm hoger is; voor semi mountainbiking denk ik maar heeft nooit lekker gereden.
Ik fiets meestal met twee tassen, zodat er onderweg gekocht kan worden. Pompoen, aardappel, fruit etc. Het is niet ongebruikelijk om met 10kg aan extra waar thuis te komen.
Ik wil een nieuwe fiets aanschaffen en heb er echt een serieus project van gemaakt maar ik loop vast doordat mijn fietskennis te beperkt is.

https://www.belgafietsen.nl/fietsen/spo ... arbon.html

https://www.belgafietsen.nl/fietsen/spo ... on-x1.html

Aangezien ik aan een relatief lang fietsproject ga meedoen (5jr) dacht ik zelf aan de duurste vd twee.
Er zit euro 500 verschil tussen deze beide fietsen, ik vraag me af of het verschil van euro 500 redelijk is?
De frames zijn overigens identiek.

Iets naar beneden scrollen voor de specificaties.
Wat wil je ermee doen? Kijk hier eens voor wat ideeën: http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2017-1.pdf
Ik wil er een beetje tempo mee kun maken, tussen de 25 tot 30 km p/u.
Verder zoveel mogelijk op geasfalteerde wegen, waar deze fiets zich ook het meest voor leent. ;)
Daarnaast ben ik een mooi weer fietser...dus fiets ik enkel wanneer het droog is.
Meer dan 50 KM op een dag ga ik waarschijnlijk niet maken.

Aangezien ik er ook 5jr mee 'moet' doen leek de duurste fiets mij de beste investering.

Een racefiets is niets voor mij, aangezien ik daarvoor te diep moet zitten, zelfs een comfort racefiets voldoet niet.
Ik heb het gevoel alsof ik me overstrek, vandaar de keus voor een fitness fiets.

Ik zou opzich wel op een comfort-racefiets kunnen rijden maar dan zou ik alleen de bovenkant vh stuur vast kunnen houden..wat volgens mij maakt dat ik dan net zo goed voor een fitness fiets kan gaan.

Dank voor de link!