Ik realiseer me dat dit bericht wellicht wat laat is, maar misschien heb je er nog wat aan:
Ik heb vier jaar geleden een rondrit in de Auvergne gemaakt, vanaf Millau tot aan Aurillac en dan via de Puy Mary en de Barrage de Naussac (een mooi stuwmeer) weer terug naar Millau. Dat was destijds een georganiseerde toertocht van Cycletours. Grof genomen het zuidelijk deel van de Auvergne, en het noordelijk deel van de Languedoc. Een mooi fietsgebied, dat wel, maar wat vaak geldt bij secundaire wegen in Frankrijk, geldt hier heel erg: ze zijn vaak erg slecht, kuilen, scheuren, en vol met grind.
Je banden heel goed oppompen en zorgen voor goed gespaakte velgen is het standaardadvies, maar in de Auvergne een absolute noodzaak voor een comfortabele vakantie. Verder viel het mij trouwens op dat bij haarspeldafdalingen vaak zand in de bochten ligt. Ik weet niet wat daarvan de oorzaak is: de natuur of de Fransen zelf, maar kijk ervoor uit!
Overigens hebben die slechte wegen ook voordelen. Je komt nauwelijks ander verkeer tegen en het uitzicht is vaak schitterend! Dat was mede een reden dat wij voor dit jaar de Auvergne ook weer in onze vakantie hebben opgenomen.
Veel plezier!
Groeten, Arnoud