Edwin* schreef:Maar hoezo vreemd?? Kijk eens in de volgende spiegel:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... rn#p273607
even naar onderen scrollen en dan kom je vanzelf een voor jouw bekende fiets tegen...
Met de aanschaf van een goed hulpmiddel hoop ik dat ik niet om de haverklap een nieuw frame hoef te kopen. Goedkoop is duurkoop.
De titel van die post is "post eens een foto van je vakantiefiets", en die staat in het forum "Kletspraat".
U zit hier in het sub forum " Commercieel Nieuws" een fiets op te hemelen die u nog niet eens in uw bezit heeft.
Begrijpt u het verschil tussen het posten van een foto van een fiets en het ophemelen een fiets?
Het Thorn Nomad frame was een vervanging van een KTM Alp Challenge frame, dat geleverd was door Bongers Bikes. Het aluminium KTM Alp Challenge frame is gescheurd.
Het Thorn Nomad frame is beresterk (net als bijvoorbeeld een Velotraum om nog even een ander merk te noemen) maar is ook vrij zwaar.
Daarom heb ik voor het klimwerk, in Europa, waar gewicht van belang is, een aluminium Rohloff compatible frame erbij gekocht.
Dat aluminium frame is wat kwaliteit betreft zeker vergelijkbaar met dat Santos frame van u dat 1699 euro kost, echter het frame kost inclusief verzendkosten slechts 405 euro.
Nu staat op dat frame van u "Santos", maar wat is dat waard? Santos heeft geen fabriek die frames maakt. Santos koopt die in bij een fabriek die ook frames voor andere merken maken. Santos vermeld op zijn site niet wat voor garantie er gegeven wordt, en dat heeft een reden.
Die KTM Alp Challenge frame was nieuw ook vrij duur, maar ik had hem vrij voordelig tweede hands kunnen kopen. Dat heeft mij wel bewust gemaakt van wat je eigenlijk koopt als je iets tweede hands koopt: de merknaam wordt dan plotsklaps een zak met lucht. En die sticker van Bongers Bikes die er op zit zegt dan ook niets meer: laat maar de breuk maar lassen schrijven ze na een lang wachten als antwoord, maar vermelden niet eens waar dat dan zou kunnen.
Strikt genomen is een Santos een wegwerpfiets: de eerste eigenaar krijgt wellicht 5 jaar garantie. (Citaat: "
Daarom geven wij als énige 5 jaar garantie op uw droomfiets, óók op de gemonteerde Rohloff en Pinion onderdelen.". Garantie aan de eerste eigenaar dan, als je hem tweedehands koopt kun je aan het gas.
Wat mij brengt op de prijs voor een tweedehands Santos, idworx, etc.:
mensen betaal daar niet teveel voor! Op het moment dat Edwin* zijn mooie Santos Travelmaster 3+ ontvangt verliest hij meteen meer dan 1699 - 405 = 1294 euro aan waarde!
Heel toevallig is dat overigens zo ongeveer de prijs van mijn stalen Thorn Nomad frame, dat véél zwaarder te belasten is dan een willekeurig Santos frame, en dat bovendien uitgerust is S&S koppelingen, die duidelijk een meerwaarde hebben. Verder zegt Thorn levenslange garantie te bieden, voor mij geeft dat in ieder geval aan wat hun insteek is, en mij spreekt dat aan (ik heb geen enkele band met Thorn, koop gerust een ander merk).
Sommige mensen zeggen dat levenslange garantie niets waard is, mijn ervaring is anders. Tijdens mijn reis in India begon mijn bijna 10 jaar oude Tadpole tent van The North Face uit elkaar te vallen. Ik ben ermee teruggegaan naar OutdoorXL, en de zaak is keurig afgehandeld: ik kon kiezen tussen een nieuwe tent, of mijn aankoopbedrag terug.
Van een bedrijf als Santos waar het woord garantie niet eens terug te vinden is op hun site zou ik niet veel verwachten.
Bottom line: Santos maakt wel mooie fietsen, maar levert weinig "bang for the buck".
Ikzelf ben niet vies van wat geld uitgeven voor een mooie fiets. Als je veel geld uitgeeft voor een confectie fiets als een Santos laat je zien wie je bent. (Duurkoop is niet per se goedkoop.)
Dit geldt overigens niet voor iedereen: ik heb sterk de indruk dat bepaalde mensen die dingen gratis krijgen, met als tegenprestatie om die dingen zoveel mogelijk te pushen.